Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Vad har ni införskaffat för container till Sous Vide? Tycker de från Anova är lite väl dyra

Kör med denna 15L eller 23L med tillhörande lock som jag kapat ur ett passande hål på långsidan av locket.
Förvaringsbox
Lock
Bra funktion med snäpplås på locket så håller det tätt bättre.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Vad har ni införskaffat för container till Sous Vide? Tycker de från Anova är lite väl dyra

Köpte på ICA Maxi en Smart Store M (25L) där jag tagit upp hål i locket för cirkulatorn.
Har gjort hål och stuckit igenom grillspett och använder klädnypor för att fästa påsarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Vad har ni införskaffat för container till Sous Vide? Tycker de från Anova är lite väl dyra

Stod inte antal liter på min förvaringsbox så råkade köpa en på 32L men antar att jag inte behöver fylla den helt då istället.
Köpte på Clas Ohlsson men tror denna är bättre anpassad. https://www.clasohlson.com/se/p/34-1552-24
Tål iaf -40 till +120C så bör klara av sous viden utan problem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Vad har ni införskaffat för container till Sous Vide? Tycker de från Anova är lite väl dyra

Köpte denna 14L-låda på Rusta. 80 kr inkl lock. Tål temperaturer -40 °C till +100 °C. Livsmedelsgodkänt och BPA-fritt material.
Klippte ut ett hål i locket på ena långsidan för cirkulatorn. Väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthur Bongo:

Vad har ni införskaffat för container till Sous Vide? Tycker de från Anova är lite väl dyra

Köpte min på jula, typ 40kr med lock

Plastlådan från Jula

La till länk
Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

En sån här kantin från The Kitchen Lab!
https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-12-med-lock-anova/

Fördelen med den jämfört med de billigare förvaringslådorna är enligt mig att plasten är helt stel och inte flexar något alls, hålet redan är utskuret och det ser mer cleant ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

En sån här kantin från The Kitchen Lab!
https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-12-med-lock-anova/

Fördelen med den jämfört med de billigare förvaringslådorna är enligt mig att plasten är helt stel och inte flexar något alls, hålet redan är utskuret och det ser mer cleant ut

Jag ser att många har sitt hål på kortsidan, jag gjorde mitt på långsidan jag. Lär inte spela någon roll eller?

Permalänk
Medlem

Jag har olika lådor baserat på vad som ska lagas, men billiga plastlådor med lock från Jula eller Rusta funkar för mig i alla fall. Ibland är det massor och då vill du säkerställa att flödet kan cirkulera bra.

Men du kan också ha en pastakastrull, men tänk då på att det kan bli problem ifall du ska köra något länge, då vattnet dunstar och maskinen stänger av sig vid för låg vattennivå. Locket säkerställer så att du inte förlorar allt för mycket.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag ser att många har sitt hål på kortsidan, jag gjorde mitt på långsidan jag. Lär inte spela någon roll eller?

Jag har svårt att se att det ska göra någon skillnad. Se till att det som badar "får simma fritt" så att det inte ligger emot annat bara.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Skrivet av Ph4st:

En sån här kantin från The Kitchen Lab!
https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-12-med-lock-anova/

Fördelen med den jämfört med de billigare förvaringslådorna är enligt mig att plasten är helt stel och inte flexar något alls, hålet redan är utskuret och det ser mer cleant ut

Jag köpte den från Jula som blev rekommenderad. Visar sig att jag tycker detta är riktigt kul så uppgraderar jag till denna Då har jag något att sträva mot.

Tack för alla tips! Ska bli kul att få min Anova, nu ska bra trackingkoden fungera.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem

Min kollega fick meddelande från dhl att hon kunde hämta sin idag!

Permalänk

Fick precis mitt paket vid dörren. Tyvärr är emballaget skadat så får se om allt är helt där i. Inte kommit så långt än.

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Medlem

Kan inte heller spåra mitt paket ännu :/ Fick mail i torsdags...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Kan inte heller spåra mitt paket ännu :/ Fick mail i torsdags...

Yup samma här. Hoppas den dyker upp denna vecka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arthur Bongo:

Vad har ni införskaffat för container till Sous Vide? Tycker de från Anova är lite väl dyra

Jag tänker använda en kylväska i hårdplats. Tillräckligt varmt inomhus utan att ett man har ett kärl med 60-gradigt vatten som värmer upp ytterligare (mer än nödvändigt pga oisolerad låda) i stil med denna

Lock ska jag improvisera lite med i början. Befintlig lock till kylväskan kan nog funka hjälpligt om man lägger det på tvären. Men kanske borde 3D-printa något

Permalänk
Medlem

Tänkte prova med en plastlåda från Jula och printa ut denna: https://www.thingiverse.com/thing:3207200
Förhoppningsvis dyker DHL upp imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag ser att många har sitt hål på kortsidan, jag gjorde mitt på långsidan jag. Lär inte spela någon roll eller?

Nej, absolut inte. Inte så länge du får plats med maten, och vatten kan cirkulera runt maten med några cm. marginal på varje håll.

Kör på!

Skrivet av Ph4st:

En sån här kantin från The Kitchen Lab!
https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-12-med-lock-anova/

Fördelen med den jämfört med de billigare förvaringslådorna är enligt mig att plasten är helt stel och inte flexar något alls, hålet redan är utskuret och det ser mer cleant ut

Har sous vide:at i 1,5 år i den Jula-låda som skrevs om här i tråden, och en annan svart från IKEA (för 25.-). Bägge har fungerat utmärkt! Tror man kan ta i stort sätt vilken plastlåda som helst i den storleken man önskar.

Har det någon betydelse att den kan flexa något lite?

Har själv inte tycket att det är något problem med något lite flex iaf. Syns inget när den lagas till i sous vide (sidorna kanske buktar ut pyttelite om någon går extremt nära och kikar supernoga), och maten smakar även den lika fantastiskt bra.

För de som redan har en stor kastrull/gryta, så är tips att lägga på ett hinklock och skära ut för cirkulatorn (eller köpa detta färdiga lock https://shop.anovaculinary.com/en-se/products/anova-precision... ). Då slipper ni en balja extra att förvara (så gjorde en släkting som har trångt i sitt kök).

Kör alla med vad ni har hemma, eller vad ni känner för att skaffa (inklusive ditt från Kitchenlab).

Allt som rymmer maten och håller tätt funkar utmärkt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt mail med kollinummer i torsdags runt 17.
I dag kunde jag spåra försändelsen.
Senaste meddelande är: "Departure from the international sorting center"

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homie:

Yup samma här. Hoppas den dyker upp denna vecka.

Nu är min spårbar och på väg!!

Ska bli spännande det här

Permalänk
Medlem

Kör ni i billiga plastlådor kan jag rekommendera att köpa två. Med 99% säkerhet kommer det gå utmärkt (jag kör själv på det) men det är en rätt billig försäkring mot ganska många liter vatten, speciellt om lådan ger sig på natten under en långkörning att stapla två lådor

Permalänk
Medlem

Fick mitt paket idag. Inte testat Sous vide:n, men vakuumförpackaren fungerar iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikolodien:

Fick precis mitt paket vid dörren. Tyvärr är emballaget skadat så får se om allt är helt där i. Inte kommit så långt än.

Hur såg det ut inuti? Mört? 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Kör ni i billiga plastlådor kan jag rekommendera att köpa två. Med 99% säkerhet kommer det gå utmärkt (jag kör själv på det) men det är en rätt billig försäkring mot ganska många liter vatten, speciellt om lådan ger sig på natten under en långkörning att stapla två lådor

Bra tips! Även "köpeboxar" i plast kan ju ha otur att spricka. Kör oftast på två som du (även om jag aldrig någonsin haft ett enda som läckt, skall tilläggas).

De enda som jag litar på att köra "single" är de GN-kantiner av rostfritt stål som restauranger oftast sous vidar i av just den anledningen (de vill ha gedigna saker de kan lita fullt på).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Kör ni i billiga plastlådor kan jag rekommendera att köpa två. Med 99% säkerhet kommer det gå utmärkt (jag kör själv på det) men det är en rätt billig försäkring mot ganska många liter vatten, speciellt om lådan ger sig på natten under en långkörning att stapla två lådor

Och det blir något bättre värmeisolering dessutom.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Hur såg det ut inuti? Mört? 😏

Öppnade upp och såg att de tu mindre kartongerna såg hela ut. Längre än så har jag inte kommit.

Visa signatur

System:
Fractal Design Define R5 || Asus Z97-A || Intel Core i7 4790k || Asus strix GeForce GTX 970 || Ballistix sport 2x8 GB || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 850 EVO 250 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjodd:

Tänkte prova med en plastlåda från Jula och printa ut denna: https://www.thingiverse.com/thing:3207200
Förhoppningsvis dyker DHL upp imorgon.

Mellan tummen och pekfingret, vad är materialkostnaden för att skriva ut en sådan där grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Men du kan också ha en pastakastrull, men tänk då på att det kan bli problem ifall du ska köra något länge, då vattnet dunstar och maskinen stänger av sig vid för låg vattennivå. Locket säkerställer så att du inte förlorar allt för mycket.

Man kan täcka med folie för att få bukt med avdunstningen.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Man kan täcka med folie för att få bukt med avdunstningen.

Sant. Det går även att använda någon form av pingisbollsliknande bollar. Så länge man gör något åt saken så man inte vaknar till rumstempererat vatten och en förstörd köttbit.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Mellan tummen och pekfingret, vad är materialkostnaden för att skriva ut en sådan där grej?

~20 kr enligt PrusaSlicer.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Kör med denna 15L eller 23L med tillhörande lock som jag kapat ur ett passande hål på långsidan av locket.
Förvaringsbox
Lock
Bra funktion med snäpplås på locket så håller det tätt bättre.

Rekommenderar du 15 eller 23L? Jag har själv tittat på dem men osäker på vilken storlek jag ska satsa på. Har du lite input kanske?