Intervju med TCL:s produktutvecklingschef Marek Maciejewski

Permalänk
Melding Plague

Intervju med TCL:s produktutvecklingschef Marek Maciejewski

Under CES 2021 introducerade Mini LED-pionjärerna TCL flera nya modeller. Nytt för i år är bland annat OD Zero och gaming-funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Är inte en av dem med en TV från TCL, ännu åtminstone, känner ingen stress att lämna min 1080p men kanske blir om några år.
Hur som helst riktigt uppfriskande med svar som är så rakt på sak! Kudos till Marek.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Framgår det vilka modeller som kommer att finnas tillgängliga i Sverige?

Problemet, som jag upplevt det, med TCL är att de modeller jag själv varit intresserad av inte dykt upp på den svenska marknaden.

Det kanske kan komma att ändras framöver med tanke på att TCL är en relativt stor spelare på den amerikanska marknaden och då TCL är ett kinesiskt bolag som är statsägda eller delvis statsägda bör vi se TCL på en svartlista i USA förr eller senare.
Åtminstone bör vi se det om USAs anledningar till svartlistning ska vara värde fem öre. Iallafall med tanke på hur avancerade tv-apparater är i dagsläget och att många av dem använder exempelvis någon form av Android.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Synd att det bara var extremmodellen som gick att få i 85 tum. 75 är för litet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jeppe109:

Framgår det vilka modeller som kommer att finnas tillgängliga i Sverige?

Problemet, som jag upplevt det, med TCL är att de modeller jag själv varit intresserad av inte dykt upp på den svenska marknaden.

I mars kommer vi få veta mer detaljer om vilka serier och vilka storlekar i respektive serie som blir tillgängliga här.

Skrivet av Barilla08:

Synd att det bara var extremmodellen som gick att få i 85 tum. 75 är för litet.

Under mitt samtal med Marek framkom det att inga dörrar är stängda gällande storlekar osv. Men exakt hur det blir och vilka som sen blir tillgängliga i Sverige vet vi först i mars.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Korta och konkreta frågor utan trams och vettiga svar i retur. Bra intervju helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Nej om man inte producerar OLED så lär man ju inte ha mycket gott att säga om tekniken....
Annars intressant läsning!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag har svårt med mini-led för det känns verkligen bara som ett försök att vilseled konsumenterna. Det är ju egentligen inte någon riktigt skillnad i teknik från vanliga LED skärmar, bara att det är fler lampor och de kan justeras bättre. Det låter ju alltid som företagen försöker få konsumenter att blanda ihop det med micro-led som är en riktigt annorlunda och revolutionerande teknik. Det är som alla QLED tv som absolut inte ska blandas ihop med OLED, för namnen är inte det minsta vilseledande.

Söker konsumenter på "mini led" så lyckas inte ens Google hitta rätt artiklar.

Visst tekniken är säkert bra, vilket QLED kanske också är. Men det känns absolut som de försöker sälja sina produkter huvudsakligen genom att förvirra och vilseleda sina kunder.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Gillade detta konceptet som vi såg på CES 2019 eller om det var 2018:
https://www.cnet.com/news/are-dual-lcds-double-the-fun-new-tv...
Känner att TV apparater börjar bli väldigt dyra för mini-led typer av local dimming och liknande. Hade det varit en 480p panel emellan så är det plötsligt ~461k dimmingzoner.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Nej om man inte producerar OLED så lär man ju inte ha mycket gott att säga om tekniken....
Annars intressant läsning!

Det spelar väl inte så stor roll. Jag tror vare sig Sony, Philips eller andra stora märken som säljer TV med LG's paneler i pratar illa om OLED. Den här killen är väl lite mer frispråkig och säger vad han egentligen tycker om tekniken i sig. Den har ju nackdelar det är ju ingen hemlighet direkt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag är personligen sjukt nöjd med min CX, men jag hoppas att micro-led kommer i 75-85'' storlek för ett bra pris om 5-6 år då det är dags att byta.

Permalänk
Medlem

Snabbkoll. Så det är LCD tv apparater med mer avancerad bakgrundsbelysning?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Snabbkoll. Så det är LCD tv apparater med mer avancerad bakgrundsbelysning?

Jepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag är personligen sjukt nöjd med min CX, men jag hoppas att micro-led kommer i 75-85'' storlek för ett bra pris om 5-6 år då det är dags att byta.

Jo, jag har också OLED, men microLED verkar vara en bättre teknik. Dock sjukt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Kan någon ringa Laxpudding så att vi kan få en recension på de här apparaterna senare.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Roligt att de pratar om en framtid där de antagligen kommer vara orelevanta då vi vill ha mindre med Kina att göra samtidigt som de fortfarande använder äldre teknik som de själva inte producerar.

Permalänk
Medlem

Har inte jättebra koll på TCL, men 6-serien som inte finns i Sverige verkar vara väldigt populär och brorsan(som inte är så teknikintresserad) köpte nyligen en TCL som han verkar vara rätt nöjd med.

Innan CES så var jag inställd på att skaffa LG C1 i slutet av året, men på grund av få intressanta nyheter och att Evo inte ingår så är jag nu väldigt tveksam.
Ifall C1 får lika bra recensioner för Gaming och att problemen med VRR är lösta så blir det nog köp ändå.

Tråkigt att allt vart så tveksamt, ska ju ändå ha apparaten i säkert minst 8 år, så i värsta fall så kanske jag väntar till 2022 istället...

Var "Ja, absolut. HDMI 2.1 med full bandbredd om 48 Gbps" en känga emot LG CX BTW?

Permalänk
Medlem

Är inget fan av oled för framtiden, såvida man inte lyckas lösa dom fundamentala problemen med livslängd och inbränning.

Permalänk
Medlem

Varken OLED eller Micro LED är framtiden (det kommer att komma något bättre), snacka om meningslöst uttalande, skulle LCD som är 60år gammalt vara framtiden, allt man gör är ju optimerar belysningen.

Permalänk
Lego Master

Men så länge varje enskild pixel inte har sin egen bakgrundsbelysning som kan styras individuellt, så kommer vi aldrig nå samma svärta i LCD som i OLED, yes?
Så länge du har sektioner (även om det är 10'000st) som ska manövrera bakgrundsbelysningen till ett antal pixlar framför, så kommer det ju åtminstone förekomma halo-effekter kring ljusa objekt mot mörk bakgrund.

För mig som inte spelar eller kollar på vanlig TV med kanallogga, så är OLED just nu det enda rimliga valet. Ingen anledning att vara rädd för inbränning med mitt use case, och bilden är fanimej helt outstanding.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Mini LED är bara hjärt- och lungräddning på LCD-TV:n. MicroLED är framtiden, och detta är hela branschen medveten om.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Nej om man inte producerar OLED så lär man ju inte ha mycket gott att säga om tekniken....
Annars intressant läsning!

Märk väl att han "dissar" LGs W-OLED. TCL kommer, enl Marek himself, sälja Samsungs QD OLED om ca ett år.

Permalänk
Medlem

Hurvida oled är framtiden eller ej låter jag vara osagt. Men framtiden är definitivt individuella ljuskällor i varje pixel, och inte en bakgrundsbelyst LCD-panel.

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte alls med. Jag trodde att MINI-LED är som Oled att varje pixel är en lampa så att man inte behöver belysa skärmen.

Permalänk
Medlem

Nej, men det är den bästa flagship teknologin för 2021, 2022 och säkerligen 2023 också. Det viktigaste är väl ändå vad bolaget har att erbjuda nu och närmsta 1-2 åren.

LG kan säkerligen utklassa TCL när det kommer till nästa steg i utvecklingen för LED också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hurvida oled är framtiden eller ej låter jag vara osagt. Men framtiden är definitivt individuella ljuskällor i varje pixel, och inte en bakgrundsbelyst LCD-panel.

Kanske.
Men det är overkill(*). Om kostnaden är tillräckligt låg kanske det inte spelar någon roll att det inte behövs. Men under en period av XX år kommer det antagligen att vara väsentligt billigare att ha lokal dimning. Och då kan man ju antingen lägga pengarna på annat, eller på en mer fancy TV i andra avseenden.

(*) Ögat har en begränsad förmåga att uppfatta lokal kontrast. Om inte fälten för lokal dimning är för stora kan vi helt enkelt inte skilja teknikerna åt, och mini-led har fördelar med lägre kostnad och högre ljusstyrka och/eller energieffektivitet (lumen/W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Nu hänger jag inte alls med. Jag trodde att MINI-LED är som Oled att varje pixel är en lampa så att man inte behöver belysa skärmen.

Det är en bakgrundsbelysning med många fler zoner, fortfarande långt ifrån varje pixel. 360p är mer än dubbla "pixel" antalet mot TLCs top of the line.
Gillade som sagt konceptet med en 1080p LCD svartvit skärm emellan, bakgrunsbelysningen och skärmpanelen. Känns som det också är lättare att konstadsoptimera.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Varken OLED eller Micro LED är framtiden (det kommer att komma något bättre), snacka om meningslöst uttalande, skulle LCD som är 60år gammalt vara framtiden, allt man gör är ju optimerar belysningen.

Teknikens ålder är väl oväsentligt. Hjulet är 7500 år gammalt och ingen har lyckats hitta nått bättre alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Kanske.
Men det är overkill(*). Om kostnaden är tillräckligt låg kanske det inte spelar någon roll att det inte behövs. Men under en period av XX år kommer det antagligen att vara väsentligt billigare att ha lokal dimning. Och då kan man ju antingen lägga pengarna på annat, eller på en mer fancy TV i andra avseenden.

(*) Ögat har en begränsad förmåga att uppfatta lokal kontrast. Om inte fälten för lokal dimning är för stora kan vi helt enkelt inte skilja teknikerna åt, och mini-led har fördelar med lägre kostnad och högre ljusstyrka och/eller energieffektivitet (lumen/W).

Jag har sett såväl mini-led som led och oled. Jag kan omedelbart avgöra vilken som är oled-tv:n baserat på svärtan. Det finns en del som påstår att det inte går att skilja 120hz från 144hz heller eller 8k från 4k på en 65” tv. Gemensamt för de är att de har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alatom:

Teknikens ålder är väl oväsentligt. Hjulet är 7500 år gammalt och ingen har lyckats hitta nått bättre alternativ.

Klassisk felaktighet, hjul idag görs i helt andra material och dimensioner än för 7500år sedan. Däcken utvecklas dessutom väldigt fort.

Men mitt inlägg är mer ett klämkäckt svar på någon försäljare som pratar om framtiden i obestämd form och påstår sig sitta på svar.