Intervju med TCL:s produktutvecklingschef Marek Maciejewski

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men så länge varje enskild pixel inte har sin egen bakgrundsbelysning som kan styras individuellt, så kommer vi aldrig nå samma svärta i LCD som i OLED, yes?
Så länge du har sektioner (även om det är 10'000st) som ska manövrera bakgrundsbelysningen till ett antal pixlar framför, så kommer det ju åtminstone förekomma halo-effekter kring ljusa objekt mot mörk bakgrund.

För mig som inte spelar eller kollar på vanlig TV med kanallogga, så är OLED just nu det enda rimliga valet. Ingen anledning att vara rädd för inbränning med mitt use case, och bilden är fanimej helt outstanding.

Förstår inte heller varför man skulle vilja ha sämre belysning än OLED, förutom om som du säger man tittar på kanalloggor eller spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Har inte jättebra koll på TCL, men 6-serien som inte finns i Sverige verkar vara väldigt populär och brorsan(som inte är så teknikintresserad) köpte nyligen en TCL som han verkar vara rätt nöjd med.

Innan CES så var jag inställd på att skaffa LG C1 i slutet av året, men på grund av få intressanta nyheter och att Evo inte ingår så är jag nu väldigt tveksam.
Ifall C1 får lika bra recensioner för Gaming och att problemen med VRR är lösta så blir det nog köp ändå.

Tråkigt att allt vart så tveksamt, ska ju ändå ha apparaten i säkert minst 8 år, så i värsta fall så kanske jag väntar till 2022 istället...

Var "Ja, absolut. HDMI 2.1 med full bandbredd om 48 Gbps" en känga emot LG CX BTW?

Verkar ha noll betydelse att det inte är 48Gbps

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Jag har svårt med mini-led för det känns verkligen bara som ett försök att vilseled konsumenterna. Det är ju egentligen inte någon riktigt skillnad i teknik från vanliga LED skärmar, bara att det är fler lampor och de kan justeras bättre. Det låter ju alltid som företagen försöker få konsumenter att blanda ihop det med micro-led som är en riktigt annorlunda och revolutionerande teknik. Det är som alla QLED tv som absolut inte ska blandas ihop med OLED, för namnen är inte det minsta vilseledande.

Söker konsumenter på "mini led" så lyckas inte ens Google hitta rätt artiklar.
https://i.imgur.com/DNVzjNr.png

Visst tekniken är säkert bra, vilket QLED kanske också är. Men det känns absolut som de försöker sälja sina produkter huvudsakligen genom att förvirra och vilseleda sina kunder.

Precis. QLED heter väl så för att man ska associera till OLED, men egentligen är det en fancy LCD. På samma sätt heter väl miniLED så bara för att associera till microLED när det egentligen bara är en fancy FALD.

För övrigt, må den som förkortade microLED till mLED få trampa på en legobit, om och om igen!

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag är personligen sjukt nöjd med min CX, men jag hoppas att micro-led kommer i 75-85'' storlek för ett bra pris om 5-6 år då det är dags att byta.

Hur? LGs OLED-anläggning i Paju började t.ex. installera utrustning för att tillverka deras stora paneler redan 2013. Finns inte ens småskaliga anläggningar för att bygga microled på 75-85-tum.

Permalänk
Medlem

"I vår flaggskeppsmodell har vi cirka 100 000 dioder som i sin tur är fördelade i över 2 000 zoner" säger han. (Nu är inte jag en tv-tillverkare själv), men vad är det som hindrar TCL (förutom kostnad då) att använda alla miljonen diodrar som varsin zon istället för att klustra ihop dom till bara 2000? Det är ju ändå typ 1280x720 mot 50x40 vilket lär göra stooor skillnad när det kommer till att verkligen kunna jämföra sig med OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Halogen:

Kan någon ringa Laxpudding så att vi kan få en recension på de här apparaterna senare.

Har testat X10:n som har 768 zoner och det är en enorm förbättring mot de ≈100 zoner eller så i vanliga FALD:er. Särskilt för det som stör många runt blooming och liknande på dagens Sony XH95 och Samsung Q90T. Sedan är X10:n en senare 2019-modell och har inte så mycket mer mot övriga FALD-modeller runt sådant som att mata 120 Hz-signaler och spelfunktioner. Och den hade vunnit på en filter för bättre betraktningsvinkel. Zonerna är väldigt distinkta fyrkanter när man ser TV:n snett från sidan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

"I vår flaggskeppsmodell har vi cirka 100 000 dioder som i sin tur är fördelade i över 2 000 zoner" säger han. (Nu är inte jag en tv-tillverkare själv), men vad är det som hindrar TCL (förutom kostnad då) att använda alla miljonen diodrar som varsin zon istället för att klustra ihop dom till bara 2000? Det är ju ändå typ 1280x720 mot 50x40 vilket lär göra stooor skillnad när det kommer till att verkligen kunna jämföra sig med OLED.

Avtagande avkastning är den förklaring jag fått. Det behövs mer och mer beräkningskapacitet ju fler zoner man kör och till slut måste man in med någon dyr FPGA av något sort som kostar mer än panelen och kräver rejält med kylning. Så utvecklingen går lite hand i hand. 768 zoner var vad man klarade 2019 utan att det blev för dyrt och fortfarande går att kyla passivt. 2021 är det 2000 zoner och 2023 kanske det är 5000 zoner?

Permalänk
Medlem

Synd att de inte följer LG och släpper en mindre 4K skärm med QLED.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Avtagande avkastning är den förklaring jag fått. Det behövs mer och mer beräkningskapacitet ju fler zoner man kör och till slut måste man in med någon dyr FPGA av något sort som kostar mer än panelen och kräver rejält med kylning. Så utvecklingen går lite hand i hand. 768 zoner var vad man klarade 2019 utan att det blev för dyrt och fortfarande går att kyla passivt. 2021 är det 2000 zoner och 2023 kanske det är 5000 zoner?

Avkastning på vad exakt menar du? Menar du att ju fler zoner desto mindre praktisk nytta?
Men nå vidare beräkningskapacotet lär väl inte behövas. Bara en nedskalning av grundkällan är väl allt som behövs, o det klarar väl tillomed en potatis nuförtiden?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

Avkastning på vad exakt menar du? Menar du att ju fler zoner desto mindre praktisk nytta?
Men nå vidare beräkningskapacotet lär väl inte behövas. Bara en nedskalning av grundkällan är väl allt som behövs, o det klarar väl tillomed en potatis nuförtiden?

Precis så, mindre praktisk nytta, i detta fall visuella fördelar skalar inte linjärt med mängden zoner. Är säkert inga problem att trycka in tillräckligt med potatisar. Men det måste fortfarande blir en TV med en prislapp, design och funktion som folk vill betala för utan att det skapar problem i tillverkningen. Problemet är inte mängden potatis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis så, mindre praktisk nytta, i detta fall visuella fördelar skalar inte linjärt med mängden zoner. Är säkert inga problem att trycka in tillräckligt med potatisar. Men det måste fortfarande blir en TV med en prislapp, design och funktion som folk vill betala för utan att det skapar problem i tillverkningen. Problemet är inte mängden potatis.

Fast jag tror den praktiska nyttan garanterat finns då OLED o dess 8294400 zoner (för en 4K då) anses så mycket bättre än vilken FALD-apparat som helst (lite beroende på situation också såklart). O har ju såklart själv inte upplevt en TV med "bara" en miljon zoner, men kan ändå tänka mig att OLED fortfarande är något märkbart bättre även där. Frågan är ju dock hur märkbart.
Men ja, kostnad lär väl vara grejen, men jag var väl mest nyfiken på var den kostnaden skulle hamn o hur mycket den skulle hamna på. Men kanske svårt att svara på om man inte är en paneltillverkare själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Är inget fan av oled för framtiden, såvida man inte lyckas lösa dom fundamentala problemen med livslängd och inbränning.

Det är bara fundamentala problem för människor som inte äger en OLED. Inbränning är inget problem vid normalt tittande och de håller 100000 h minst enligt en färsk studie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alatom:

Teknikens ålder är väl oväsentligt. Hjulet är 7500 år gammalt och ingen har lyckats hitta nått bättre alternativ.

Hjulet är oförändrat, ja. Det kan man inte säga om däcken...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Det är bara fundamentala problem för människor som inte äger en OLED. Inbränning är inget problem vid normalt tittande och de håller 100000 h minst enligt en färsk studie.

Jo hjälpte morsan och farsan att ta hem en 65" LG Oled för snart 2 år sedan tror jag.

GRYM bild och inte verkar den sliten. Dom ser både SVT och TV4 men igen inbränning vad jag kan se när jag kikat på den.

Märkt att många techtubers och annat klagar på att Oled saknar ljusstyrka men deras har HDR och jag tog med en Starwars film med HDR stöd och aktiverade det och fick fan ont i ögonen så ljus är den så förstår inte heller konstanta jagandet av mer ljusstyrka.
Så tyvärr mnåt fan av HDR blev jag inte men är van vid min självskysterande skärm som ställer ljustyrkan efter ljuset i rummet.

Oavsett för mig är det OLED eller så kan det kvitta med TV. Inget annan teknik i dagsläget är aktuell tills nåt bättre dyker upp, allt LCD baserat, QLED eller vad dom vill kalla det är bara LCD med bandage som jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Det är bara fundamentala problem för människor som inte äger en OLED. Inbränning är inget problem vid normalt tittande och de håller 100000 h minst enligt en färsk studie.

Jo, men man kommer ju aldrig få nytta av oled teknologi som datorskärm så vitt jag vet, hade varit najs om det kom en teknologi som fungerade för alla användande, gav perfekt svärta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo, men man kommer ju aldrig få nytta av oled teknologi som datorskärm så vitt jag vet, hade varit najs om det kom en teknologi som fungerade för alla användande, gav perfekt svärta!

Varför skulle inte OLED funka som datorskärm? Det finns redan en hel "gamingserie" med OLED (LG CX) och den har ju lovordats hårt.
Här testar Linus LG CX 48 https://www.youtube.com/watch?v=x9n8Hz_RLqw
Problemet är väl att LG inte gjort mindre gamingskärmar utan fokuserat på att de skall vara en TV med ruskigt bra gamingprestanda.
Det verkar som LG nu fått upp ögonen för gamingmarknaden även för OLED, så en skärm utan TV funktionerna och 30-32 tum och för övrigt liknande specifikationer hade varit drömmen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför skulle inte OLED funka som datorskärm? Det finns redan en hel "gamingserie" med OLED (LG CX) och den har ju lovordats hårt.
Här testar Linus LG CX 48 https://www.youtube.com/watch?v=x9n8Hz_RLqw
Problemet är väl att LG inte gjort mindre gamingskärmar utan fokuserat på att de skall vara en TV med ruskigt bra gamingprestanda.
Det verkar som LG nu fått upp ögonen för gamingmarknaden även för OLED, så en skärm utan TV funktionerna och 30-32 tum och för övrigt liknande specifikationer hade varit drömmen.

Ofan? Klarar den av flera år utan inbränning så är det ju helt fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo, men man kommer ju aldrig få nytta av oled teknologi som datorskärm så vitt jag vet, hade varit najs om det kom en teknologi som fungerade för alla användande, gav perfekt svärta!

Finns oled skärmar till datorer, tror första kom ut 2019. Kanske mer för proffs och liknande, sedan finns det ju laptops.
Men googla så finns dem att köpa men ofta rätt stora, 30" eller så.

Efterfrågan på Oled till datorer är nog större än man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ofan? Klarar den av flera år utan inbränning så är det ju helt fantastiskt.

Fun fact, LCD kan bränna in med. Var rätt kul förr då det klagades på att PLASMA brände in, men faktum är att LCD gör det med och kan bli permanent. Har haft det på flera skärmar som visat lite väl statiska bilder.
Faktum är att min nuvarande 27" NEC Enterprise skärm får inbränning, dock går det bort efter ett tag men ju lägre den visar samma sak ju värre och jag har en del permanenta saker uppe så kan ta ett tag att få ur det.

Det är lite myt med inbränning, rent generellt skulle jag säga att inbränning kan ske på allt men oftast är det barnsjukdoms problem om det sker snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Fun fact, LCD kan bränna in med. Var rätt kul förr då det klagades på att PLASMA brände in, men faktum är att LCD gör det med och kan bli permanent. Har haft det på flera skärmar som visat lite väl statiska bilder.
Faktum är att min nuvarande 27" NEC Enterprise skärm får inbränning, dock går det bort efter ett tag men ju lägre den visar samma sak ju värre och jag har en del permanenta saker uppe så kan ta ett tag att få ur det.

Det är lite myt med inbränning, rent generellt skulle jag säga att inbränning kan ske på allt men oftast är det barnsjukdoms problem om det sker snabbt.

Då får vi se vad framtiden erbjuder, det tar ju några år innan man vet om det funkar eller inte, svårt o testa utan att låta det ta tid.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kvickstick:

Hjulet är oförändrat, ja. Det kan man inte säga om däcken...

Eller upphängning, hjullager, drivlina...
Fotoner är fotoner. Men hur man skickar ut dem, i vilken riktning och med vilken våglängd är det stor skillnad på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför skulle inte OLED funka som datorskärm? Det finns redan en hel "gamingserie" med OLED (LG CX) och den har ju lovordats hårt.
Här testar Linus LG CX 48 https://www.youtube.com/watch?v=x9n8Hz_RLqw
Problemet är väl att LG inte gjort mindre gamingskärmar utan fokuserat på att de skall vara en TV med ruskigt bra gamingprestanda.
Det verkar som LG nu fått upp ögonen för gamingmarknaden även för OLED, så en skärm utan TV funktionerna och 30-32 tum och för övrigt liknande specifikationer hade varit drömmen.

De presenterade ju en 31,5"
https://www.sweclockers.com/nyhet/31129-lg-presenterar-4k-ole...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

Men ja, kostnad lär väl vara grejen, men jag var väl mest nyfiken på var den kostnaden skulle hamn o hur mycket den skulle hamna på. Men kanske svårt att svara på om man inte är en paneltillverkare själv

Det handlar om mer än bara panelen. Tänk produkten. Som ska ha en prislapp och gå att tillverka.

Jag har frågat Marek personligen om detta och det märks att svaret blir väldigt avmätta sammanfattningar av en kedja av sammanlänkade förklaringar varför det är som det är. Både tekniska, fysikaliska (exempelvis optik) och sådant som handlar om logistik för tillverkningen. TCL X10 kör 15360 lysdioder på 768 zoner på 65 tum. LG:s Mini-LED har liknande förhållanden för hur de planerar sina Mini-LED-FALD:er med fördelningen av zoner. Så det finns helt klart anledningar till varför det ser ut som det gör.

Permalänk
Medlem

har en samsung 8-serie från typ 2016 - toknöjd med den. Inte så dyr heller - känns inte så lockande att köpa för dyr TV nu - när det känns som att utvecklingen tar stora kliv varje år.

QL med "nya" aktörer

// LZ

Permalänk

Är så trött på tv-tillverkarnas flaska marknadsföring med sk LED-tv, det är ren och skär gammal dassig lcd teknik.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Nej om man inte producerar OLED så lär man ju inte ha mycket gott att säga om tekniken....
Annars intressant läsning!

Exakt. Detta är inga objektiva svar och frågor, utan svaren är naturligtvis PR som är extremt färgade av TCL.s egna produktutbud och marknadsposition.

Inget fel i det (så är ju förutsättningarna när man talar med officiella företagsrepresentanter), men lite festligt att vissa SweC:are tar detta för att vara en objektiv sanning.

PR och sälja är just PR och sälj. Inget annat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alatom:

Teknikens ålder är väl oväsentligt. Hjulet är 7500 år gammalt och ingen har lyckats hitta nått bättre alternativ.

Konceptet TV är 80 år och ingen har lyckats hitta nått bättre alternativ.

Hint; hjulen, inklusive däck och fälgar, har utvecklats en hel del, och gör så fortfarande.

Men det är väl rätt OT att börja diskutera däck och gummiblandningar i denna tråden?

Skrivet av anna_jo86:

Det är bara fundamentala problem för människor som inte äger en OLED. Inbränning är inget problem vid normalt tittande och de håller 100000 h minst enligt en färsk studie.

Exakt. Har kört plasma på två skärmar i över 10 år och aldrig haft problem med det.

De som verkar ha allra störst problem med OLED (och plasma) verkar främst vara de som aldrig använt de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Återigen QNED blir nog framtiden (2023+ Samsung). Tänk OLED utan inbränning (icke organisk) trots 4000 nits.

(alltså inte LGs "qned", den senaste namnstölden till ännu en LCD-blajja).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Återigen QNED blir nog framtiden (2023+ Samsung). Tänk OLED utan inbränning (icke organisk) trots 4000 nits.

(alltså inte LGs "qned", den senaste namnstölden till ännu en LCD-blajja).

Samsung har inga fabriker för att tillverka QNED 2023+, de håller på och rampa upp deras OLED-anläggning för TVs för massproduktion för att lansera QD-CF+BOLED 2022.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

"I vår flaggskeppsmodell har vi cirka 100 000 dioder som i sin tur är fördelade i över 2 000 zoner" säger han. (Nu är inte jag en tv-tillverkare själv), men vad är det som hindrar TCL (förutom kostnad då) att använda alla miljonen diodrar som varsin zon istället för att klustra ihop dom till bara 2000? Det är ju ändå typ 1280x720 mot 50x40 vilket lär göra stooor skillnad när det kommer till att verkligen kunna jämföra sig med OLED.

Det är i dag nästan omöjligt att placera ut så många och små dioder och få yield på produktionen
Det finns microLED modeller som kostar fläsk pga av detta