Testpilot: Razer Book 13 – En överraskande läcker bärbar dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nickhe:

Designen, hårdvaran, skärmen, layouten, val av material etc etc.

Denna laptopen konkurrerar sig mot XPS 13 9310 och när jag jämnförde så kostade den mindre

Jupp. En ny XPS 13 med samma CPU kostar 21490, dock med 512GB SSD (fanns inte mindre att välja).

Skrivet av robbankentor:

Svindyr, min Microsoft Surface Laptop 3 har bättre skärm och är billigare.

Dessutom är den ful.

Tycker Microsoft Surface Laptop 3 är fulare.

Permalänk

Att använda strömmande video som Twitch som ett test av "låg belastning" tycker jag verkar helt galet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Tycker verkligen den är ful, faller mig inte alls i smaken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Artikeln fick 7 timmar du säger 10, @loevet säger flera hela arbetsdagar/en helg med M1

Känns som en klass för sig.

Men visst är 10 timmar bättre än sju, men vid lätt användning alltså. Jag vill ha det när den är hårt lastad så jag kan känna mig trygg att kunna jobba på batteri. Då räcker inte detta.

Jag håller helt med att nya m1 macarna är en klass för sig! Men att säga att batteritiden är kass i denna produkten tycker jag blir lite skeft, då den står sig bra i relation till andra windows-laptop i konsumentsegmentet.

Kollar även notebookmag som också har något standardiserat surf/wifi test:

XPS13 (i7 Tiger Lake): 11:07
Razer Book 13 (i7 Tiger lake): 11:44
Surface Laptop 3 (i7 Ice lake): 09:17
Macbook Pro m1: 16:32

Skrivet av Qubeista:

20.500:- utan nordiskt tangentbord? Ouch

Modellerna som säljs här i Sverige kommer med nordiskt tangentbord, antar att testpiloten fick ett ex som Razer ordna fram som saknade detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Svindyr, min Microsoft Surface Laptop 3 har bättre skärm och är billigare.

Dessutom är den ful.

Och sämre med portar som tex ingen thunderbolt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

1 920 x 1 200 pixlar över 13.4 tum ger ungefär 169 pixlar per tum vilket är pixeltätare än 4K-upplösning på en 27 tums bildskärm. Generellt sitter man en bit ifrån en bärbar dator dessutom så jag kan garantera att bildskärmen inte på något sätt upplevs som grynig eller att det går att skönja pixlar på ett normal arbetsavstånd.

Dock finns den med 4K-skärm också för ett par tusenlappar till. Då får man dessutom 512 GB SSD vilket borde varit standard i denna modellen.

Grafiken är inget att hänga i julgranen men jag blev ändå positivt överraskad av att Intel ändå har tagit ett så pass stort kliv ställt mot deras tidigare inbyggda modeller. Iris Xe är ju faktiskt tillräckligt kapabelt för att kunna spela på vilket jag inte direkt ansåg med deras UHD 630 till exempel.

Ett GTX 1650 i denna datorn hade bara varit en extra kostnad för inget värde. Razer erbjuder ju Blade-modellerna för de som är intresserade av att ha en spelkapabel dator också. Denna Book-serien är nog främst avsedd mindre företag där man bryr sig om kvalitén och att datorn skall vara enkel att bära med sig.

Tänk på att mina tester av batteritid är baserat på Twitch-strömmning i 1080p60FPS vilket lägger en konstant last på datorn, plus att jag hade tangentbordsbelysningen på.

Om vi inte jämför exakt samma laster så är inga av dessa mätvärden jämförbara. Att använda datorn som arbetsdator har gett mig långt mycket längre battertider med Razer Book också men eftersom det är mycket svårare att mäta så valde jag en metod som jag vet andra piloter också gjort för att den är rätt konsekvent.

Intel säger till exempel i samband med sin Evo-certifiering att datorn skall klarar minst 9 timmar av lätta laster och då beskriver Intel det som att du strömma musik från Spotify och skriver email i Outlook i princip, det är deras definition av lätta laster.

Jag vill inte försvara Razer här men jag vill inte heller att vi jämför Razer och Intels Tiger Lake mot Apples M1 på ett ojämnt spelfält.

@Yoshman kanske kan supportera mig med att göra ett test på sin MacBook Air med en M1:a genom att göra ett snarlikt test?

Värt att tänka på med Razer Book 13 här är att chassit är helt i aluminium.

Så pass off topic att risken är att ni trillar in på §9 i våra forumregler.

Skulle absolut vara kul att se dessa tester på andra datorer som M1. Problemet med den jämförelsen är ju att den ligger efter ganska mycket i prestanda också, men så är det ju med x86 för stunden i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag håller helt med att nya m1 macarna är en klass för sig! Men att säga att batteritiden är kass i denna produkten tycker jag blir lite skeft, då den står sig bra i relation till andra windows-laptop i konsumentsegmentet.

Kollar även notebookmag som också har något standardiserat surf/wifi test:

XPS13 (i7 Tiger Lake): 11:07
Razer Book 13 (i7 Tiger lake): 11:44
Surface Laptop 3 (i7 Ice lake): 09:17
Macbook Pro m1: 16:32

Modellerna som säljs här i Sverige kommer med nordiskt tangentbord, antar att testpiloten fick ett ex som Razer ordna fram som saknade detta.

11h låter ju bättre, men fortfarande 50% efter M1 och med ganska betydligt sämre prestanda. Men då hänger den ju med övriga Intel-datorer i alla fall. Tolkade visst resultatet i artikeln lite för hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Och sämre med portar som tex ingen thunderbolt

Den har USB-C och det räcker för mig

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Kastat man in Linux på dessa så va de grymma arbetsmaskiner körde arch på min i några år

(I use Arch btw.)
Jo, det var därför jag köpte den, men hade inte lika mycket tur som du. Så fort jag satte min i utvecklarläge blev den ganska instabil av någon anledning jag aldrig förstod. Typ vaknade inte efter att ha sovit och sånt. Docker var inte så stort då och disken tog slut väldigt fort när man började ha VMs, som var en stor del av mitt arbetsflöde. Jag frilansar och orkar inte dribbla med sånt så jag fick vackert bita ihop och rulla tillbaka till mac.

Skrivet av hakro807:

Hyfsat off-topic, men inget som du ännu har liggandes?

Min mamma betalar räkningar med den, precis som Gud avsåg att man skulle göra med Chromebooks, även om dom är superläckra premiummaskiner för mycket pengar.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Datavetare

Tror det blivit lite mix-up i tabellerna, ser ut som Geekbench 5 MT poängen egentligen är Cinebench R23 MT resultaten, enda som då blir hyfsat rätt är M1 då den råkar ha ungefär samma poäng. Däremot har t.ex. 4800U på 7608 poäng i GB5 (inte 10156), 4800H har exakt samma enligt GPU Monkey (7608, inte 10590).

Även 1165G7 resultatet ser lite fel ut i GB5 MT, det borde ligga runt 5800-5900, inte ~5000.

Att 4800U (15 W TDP) och 4800H (45 W TDP) har exakt samma resultat i GB5 MT (enligt CPU Monkey och Notebookcheck) visar vad man inte kan använda GB5 till. GB5 är i min mening den klart bästa benchmark som finns om målet är att få en bred bild av prestanda, men sättet man mäter gör att det bara är enkeltrådprestanda som direkt kan jämföras mellan olika system (och det har visat sig vara en riktigt bra indikator på just "generell" enkeltrådprestanda).

MT resultatet i GB5 är absolut inte värdelöst, det visar t.ex. hur bra/dålig saker skalar på en viss CPU. Vad man inte kan använda GB MT till är direkt jämförelse mellan bärbara, framförallt inte x86 med relativt låg TDP.

Då GB5 specifikt testar race-to-sleep kommer MT resultatet överskatta prestanda rejält på Intels/AMDs 15 W TDP modeller, M1 är i praktiken långt före då den faktiskt (likt desktop x86 med upplåst strömbudget) kan hålla sin peak-frekvens i princip hur länge som helst även under maxlast. Intels 4C/8T modeller håller sig precis över 3,0 GHz sträcket medan AMDs 8C/16T modeller trillar ned under 2,5 GHz efter ett tag.

M1 är lika mycket en "20 W" krets som 1165G7 är en 45 W krets. 20-25 W är peak-effekt för M1, då den är fläktlös måste TDP ligga på runt 10 W då det inte är praktiskt möjligt att hantera mer med passiv kylning i en laptopformfaktor.

För att få en vink om hur lite TDP säger om vad bärbara faktiskt kan dra gjorde jag denna tabell med data om peak-effekt från Notebookcheck (uppmätt effekt i CB15 MT)

CPU

TDP (W)

Peak (W)

1165G7

28

~40

1065G7

15

~35

9980HK

45

~130

4800U

25

~50

4800H

45

~85

M1

10?

~25

Angående Razer Book 13. Tvivlar absolut inte på att det är en riktigt välbyggd bärbara dator. Brukar absolut inte vara den som klagar på priset på bärbara, det brukar nästan alltid finnas förklaringar till ett relativt högt pris. I princip alla modeller under 10k har fått göra rejäla avkall på vissa saker för att nå den nivån. Ofta är det skräpskärm, skräptangentbord, skräpchassi, skräpbatteritid bara så man kan skylta med OK CPU och GPU.

Men 20500kr för denna? Ställd mot Surface Laptop 3 har Razer Book 13 en bättre CPU/iGPU, men den är ~5000 kr dyrare ställd mot 16 GB RAM / 256 GB SSD varianten, har sämre upplösning, är tyngre och byggkvalitén på Surface serien är helt i nivå med Mac:arna som Razer Book 13 jämförs mot.

Ställd mot M1 MBA med 16 GB RAM / 256 GB SSD är det ännu värre. Åter igen ~5000 kr dyrare, sämre upplösning (rent generellt en sämre panel), tyngre, långsammare CPU, långsammare iGPU, sämre batteritid. Vissa måste ha Windows, men 5000 kr är en rätt saftig "Windows-skatt". Har Mac blivit alternativet för den prismedvetne kanske?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

1 920 x 1 200 pixlar över 13.4 tum ger ungefär 169 pixlar per tum vilket är pixeltätare än 4K-upplösning på en 27 tums bildskärm. Generellt sitter man en bit ifrån en bärbar dator dessutom så jag kan garantera att bildskärmen inte på något sätt upplevs som grynig eller att det går att skönja pixlar på ett normal arbetsavstånd.

Man sitter typiskt mycket närmare skärmen på en laptop, så för samma upplevelse måste panelen då har högre pixeltäthet.

Skriver detta på en 28" 4k skräm, den har en pixeltäthet på ~160 PPI. På det avstånd jag normalt har till min bärbara går det definitivt att urskilja inviduella pixels. På avståndet man typiskt har till en 28" skärm är det helt OK, man hade faktiskt föredragit 5k på en 28" för det är ändå möjligt att se individuella pixels i vissa lägen.

Har sneglat på Surface Laptop 3 ett par gången, men det enda jag inte riktigt gillar med den är att panelen är lite för lågupplöst in min smak efter jag vant mig med Surface Pro serien. Surface Laptop har 2256×1504 på 13,5", så PPI på runt 200. Helt OK för det mesta, men blir inte "retina" upplevelsen om man t.ex. läser böcker på skärmen. Surface Pro 2736×1824 på 12,5", PPI 260, en nivå som ger upplevelsen att läsa tryckbokstäver.

4k panel ger självklart tillräckligt hög pixeldensitet, men då man hamnar en bit över 300 PPI är det bara onödigt hög. Hög upplösning påverkar batteritid negativt, så viktigt med en balans. Är nog just det Apple och Microsoft försöker balansera, de har båda lägre PPI på sina bärbara än sina pekplattor. Rimligt då man har typiskt en pekplatta närmare ögonen -> måste vara högre PPI.

Skrivet av Dinoman:

Ett GTX 1650 i denna datorn hade bara varit en extra kostnad för inget värde. Razer erbjuder ju Blade-modellerna för de som är intresserade av att ha en spelkapabel dator också. Denna Book-serien är nog främst avsedd mindre företag där man bryr sig om kvalitén och att datorn skall vara enkel att bära med sig.

GTX1650 i en dator som denna har ett annat uppenbart problem: utvecklad effekt! 1650 för bärbara utvecklar enligt Notebookcheck ~50 W. Hur vettigt är det att mer än dubbla utvecklad effekt i denna enhet? Formfaktorn Razer siktar på här är som gjord för U-modell CPUer med uppskruvad TDP!

Diskret GPU är för "släpbara", svårt att se någon poäng med dGPU datormodeller riktade mot företagsmarknaden.

Skrivet av Dinoman:

Tänk på att mina tester av batteritid är baserat på Twitch-strömmning i 1080p60FPS vilket lägger en konstant last på datorn, plus att jag hade tangentbordsbelysningen på.

Om vi inte jämför exakt samma laster så är inga av dessa mätvärden jämförbara. Att använda datorn som arbetsdator har gett mig långt mycket längre battertider med Razer Book också men eftersom det är mycket svårare att mäta så valde jag en metod som jag vet andra piloter också gjort för att den är rätt konsekvent.

Intel säger till exempel i samband med sin Evo-certifiering att datorn skall klarar minst 9 timmar av lätta laster och då beskriver Intel det som att du strömma musik från Spotify och skriver email i Outlook i princip, det är deras definition av lätta laster.

Jag vill inte försvara Razer här men jag vill inte heller att vi jämför Razer och Intels Tiger Lake mot Apples M1 på ett ojämnt spelfält.

@Yoshman kanske kan supportera mig med att göra ett test på sin MacBook Air med en M1:a genom att göra ett snarlikt test?

Ett sådant test blir rätt långrandigt på M1 MBA

Hittade någon som testat att streama 4k video i fullskärm till batteriet dog,

Klicka för mer information
Visa mer

Det kan nog stämma rätt bra. Vid "normal" användning är ju en typisk bärbara rätt ofta "idle", så batteritiden vid kontinuerlig videoströmning blir så klart lägre än det fallet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nä den är helt klart högt prissatt, 2000 dyrare än en MacBook pro med M1 och samma mängd RAM och lagring.

Tycker det är ännu värre med tanke på att datorn levereras med Windows 10 Home, vilket gör datorn obrukbar för allt annat än just hemanvändare.

MacOS i sig är ett OS i klass med Windows 10 Enterprise/Server vilket många verkar missa i sina prisjämförelser.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ställd mot M1 MBA med 16 GB RAM / 256 GB SSD är det ännu värre. Åter igen ~5000 kr dyrare, sämre upplösning (rent generellt en sämre panel), tyngre, långsammare CPU, långsammare iGPU, sämre batteritid. Vissa måste ha Windows, men 5000 kr är en rätt saftig "Windows-skatt". Har Mac blivit alternativet för den prismedvetna kanske?

Min uppfattning är att Apples målgrupp är de som gillar små saker. Vare sig det är mobil, laptop eller externa skärmar så ska det gärna vara en väldigt liten storlek. Alternativen fokuserar ofta på en storlek större och det som finns i mindre storlekar säljs i små upplagor och är väldigt dyra och det finns inga riktiga fynd.
Men ett alternativ för den prismedvetna är denna för 10 000kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
AMD Ryzen 7 4700U-processor
16GB LPDDR4X RAM
512 GB NVMe SSD-lagring
Självklart är Apple alternativet för runt 18 000kr bättre på alla sätt och vis. Men man sparar in en hel del pengar.
Och de flesta med en sådan dator gör ändå inget där cpun flaskar

Nästan alla som köper en Macbook M1 hade klarat av att göra allt vad de gör på en sådan här dator för 5000kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Och det är en dator för den prismedvetna, man offrar hur mycket som helst går upp i storlek, vikt. Men ändå det ytterst så som inte klarar av att göra sina arbetsuppgifter på den.

13, 14 och 15" laptoppar dras med samma grundproblem. Det är skitsvårt att få in dem i byx eller jackfickan och man tvingas ha en ryggsäck för dem. Och då är det plötsligt inte så stor skillnad på att ha en 13 eller 14". Självklart skiljer sig 13" emot 15,6" sig mycket.

Skrivet av walkir:

Tycker det är ännu värre med tanke på att datorn levereras med Windows 10 Home, vilket gör datorn obrukbar för allt annat än just hemanvändare.

MacOS i sig är ett OS i klass med Windows 10 Enterprise/Server vilket många verkar missa i sina prisjämförelser.

Man har msdn licenser, så det är inga problem. MacOs ska inte på något sätt jämföra sig emot Windows server.
Det är ett klientoperativsystem. Bara saker som att vara inne 2st och jobba samtidigt på samma dator med samma programvaror är den ej designat för. T.ex. om 2st vill jobba med videoredigering samtidigt på samma dator med samma program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nästan alla som köper en Macbook M1 hade klarat av att göra allt vad de gör på en sådan här dator för 5000kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Starbucks i Stockholm släpper inte in folk med annat än Apple! I övrigt dör batteriet i datorn ovan innan latten kommit till bordet!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

MacOs ska inte på något sätt jämföra sig emot Windows server.

My bad! Det är numera en extra kostnad på 200:-

https://apple.com/macos/server/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min uppfattning är att Apples målgrupp är de som gillar små saker. Vare sig det är mobil, laptop eller externa skärmar så ska det gärna vara en väldigt liten storlek. Alternativen fokuserar ofta på en storlek större och det som finns i mindre storlekar säljs i små upplagor och är väldigt dyra och det finns inga riktiga fynd.
Men ett alternativ för den prismedvetna är denna för 10 000kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
AMD Ryzen 7 4700U-processor
16GB LPDDR4X RAM
512 GB NVMe SSD-lagring
Självklart är Apple alternativet för runt 18 000kr bättre på alla sätt och vis. Men man sparar in en hel del pengar.
Och de flesta med en sådan dator gör ändå inget där cpun flaskar

Nästan alla som köper en Macbook M1 hade klarat av att göra allt vad de gör på en sådan här dator för 5000kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...
Och det är en dator för den prismedvetna, man offrar hur mycket som helst går upp i storlek, vikt. Men ändå det ytterst så som inte klarar av att göra sina arbetsuppgifter på den.

13, 14 och 15" laptoppar dras med samma grundproblem. Det är skitsvårt att få in dem i byx eller jackfickan och man tvingas ha en ryggsäck för dem. Och då är det plötsligt inte så stor skillnad på att ha en 13 eller 14". Självklart skiljer sig 13" emot 15,6" sig mycket.

Man har msdn licenser, så det är inga problem. MacOs ska inte på något sätt jämföra sig emot Windows server.
Det är ett klientoperativsystem.

Jag förstår inte hur du menar nu. En dator för 5-10000kr kan inte mäta sig alls med en Macbook med M1, varken i prestanda, batteritid, byggkvalitet, etc...

Datorn du länkar är ju dessutom på rea, så 8000kr är väl mer rättvist (och har bara i5, men whatever)

Varför skulle någon klara sig med en budgetlaptop i förhållande till en M1? Ingen apple-användare som är poweruser? I så fall köper de väl en ipad istället och inte en sådan dator. De som köper en M1 får en dator som ligger över det mesta portabla som hela PC-sidan har att erbjuda, att sedan säga att köparna inte behöver det är lite konstigt resonemang. Tror inte en sådan budgetlaptop behåller användbarhet eller värde efter några år heller

Permalänk
Skrivet av walkir:

Starbucks i Stockholm släpper inte in folk med annat än Apple! I övrigt dör batteriet i datorn ovan innan latten kommit till bordet!

My bad! Det är numera en extra kostnad på 200:-

https://apple.com/macos/server/

Nu vet jag inte vad serverversionen av maos är exakt. Men det känns inget som att man precis sätter upp i produktion i en fabrik för att köra alla appikationer, webservarar och annat.
Så macOs kan jämföras med Windows Pro då de båda kan ansluta till en domänkontroller.

Skrivet av medbor:

Jag förstår inte hur du menar nu. En dator för 5-10000kr kan inte mäta sig alls med en Macbook med M1, varken i prestanda, batteritid, byggkvalitet, etc...

Varför skulle någon klara sig med en budgetlaptop i förhållande till en M1? Ingen apple-användare som är poweruser? I så fall köper de väl en ipad istället och inte en sådan dator. De som köper en M1 får en dator som ligger över det mesta portabla som hela PC-sidan har att erbjuda, att sedan säga att köparna inte behöver det är lite konstigt resonemang. Tror inte en sådan budgetlaptop behåller användbarhet eller värde efter några år heller

Majoriteten av alla användare klarar sig på väldigt enkla maskiner. När man pratar om prismedvetenhet så får de flesta offra extremt mycket. Det jag just det jag syftar på.
Man köper en macbook för att få riktigt schyssta saker och är beredd på att betala extra för detta. Men de flesta datoranvändare klarar sig på väldigt simpla saker. Ser man på konsumenter så är det nästan bara gamers som behöver ha hög prestanda.

Så de som behöver en ultraportabel dator så är Apple M1 idag otroligt prisvärd, detta till den grad att jag tror att Apple medvetet har valt att lägga priset lågt för att få in Arm OS på marknaden. Men för generella datoranvändare som vill vara prismedveten, så kan de offra mycket för att få en billig dator.
Och som jag skrev i mitt första inlägg, det känns som att marknaden för mindre billiga Windows pc knappt finns. Det är bara dyra alternativ man ofta har att välja på, där många som den tråden handlar om kostar runt 20 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu vet jag inte vad serverversionen av maos är exakt. Men det känns inget som att an precis sätter upp i produktion i en fabrik för att köra alla appikationer, webservarar och annat.
Så macOs kan jämföras med Windows Pro då de båda kan ansluta till en domänkontroller.

Majoriteten av alla användare klarar sig på väldigt enkla maskiner. När man pratar om prismedvetenhet så får de flesta offra extremt mycket. Det jag just det jag syftar på.
Man köper en macbook för att få riktigt schyssta saker och är beredd på att betala extra för detta. Men de flesta datoranvändare klarar sig på väldigt simpla saker. Ser man på konsumenter så är det nästan bara gamers som behöver ha hög prestanda.

Så de som behöver en ultraportabel dator så är Apple M1 idag otroligt prisvärd, detta till den grad att jag tror att Apple medvetet har valt att lägga priset lågt för att få in Arm OS på marknaden. Men för generella datoranvändare som vill vara prismedveten, så kan de offra mycket för att få en billig dator.
Och som jag skrev i mitt första inlägg, det känns som att marknaden för mindre billiga Windows pc knappt finns. Det är bara dyra alternativ man ofta har att välja på, där många som den tråden handlar om kostar runt 20 000kr.

Utvecklare är en överrepresenterad kundkrets hos apple och de behöver sin prestanda. Kan inte dra alla över en kam.

Angående server-os så erbjuder ju åtminstone Amazon instanser körandes på OSX (till och med M1), men det rör sig säkert om specialiserade tillämpningar i de flesta fallen. Det betyder dock inte att OSet i sig är ett problem eller något som inte passar i en server. Apple har länge haft server-anpassade os, skillnaden är nuförtiden bara att de är ett och samma för att de flesta av dessa funktioner har integrerats i vanliga releaserna

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Tror det blivit lite mix-up i tabellerna, ser ut som Geekbench 5 MT poängen egentligen är Cinebench R23 MT resultaten, enda som då blir hyfsat rätt är M1 då den råkar ha ungefär samma poäng. Däremot har t.ex. 4800U på 7608 poäng i GB5 (inte 10156), 4800H har exakt samma enligt GPU Monkey (7608, inte 10590).

Även 1165G7 resultatet ser lite fel ut i GB5 MT, det borde ligga runt 5800-5900, inte ~5000.

Att 4800U (15 W TDP) och 4800H (45 W TDP) har exakt samma resultat i GB5 MT (enligt CPU Monkey och Notebookcheck) visar vad man inte kan använda GB5 till. GB5 är i min mening den klart bästa benchmark som finns om målet är att få en bred bild av prestanda, men sättet man mäter gör att det bara är enkeltrådprestanda som direkt kan jämföras mellan olika system (och det har visat sig vara en riktigt bra indikator på just "generell" enkeltrådprestanda).

MT resultatet i GB5 är absolut inte värdelöst, det visar t.ex. hur bra/dålig saker skalar på en viss CPU. Vad man inte kan använda GB MT till är direkt jämförelse mellan bärbara, framförallt inte x86 med relativt låg TDP.

Då GB5 specifikt testar race-to-sleep kommer MT resultatet överskatta prestanda rejält på Intels/AMDs 15 W TDP modeller, M1 är i praktiken långt före då den faktiskt (likt desktop x86 med upplåst strömbudget) kan hålla sin peak-frekvens i princip hur länge som helst även under maxlast. Intels 4C/8T modeller håller sig precis över 3,0 GHz sträcket medan AMDs 8C/16T modeller trillar ned under 2,5 GHz efter ett tag.

M1 är lika mycket en "20 W" krets som 1165G7 är en 45 W krets. 20-25 W är peak-effekt för M1, då den är fläktlös måste TDP ligga på runt 10 W då det inte är praktiskt möjligt att hantera mer med passiv kylning i en laptopformfaktor.

För att få en vink om hur lite TDP säger om vad bärbara faktiskt kan dra gjorde jag denna tabell med data om peak-effekt från Notebookcheck (uppmätt effekt i CB15 MT)

CPU

TDP (W)

Peak (W)

1165G7

28

~40

1065G7

15

~35

9980HK

45

~130

4800U

25

~50

4800H

45

~85

M1

10?

~25

Angående Razer Book 13. Tvivlar absolut inte på att det är en riktigt välbyggd bärbara dator. Brukar absolut inte vara den som klagar på priset på bärbara, det brukar nästan alltid finnas förklaringar till ett relativt högt pris. I princip alla modeller under 10k har fått göra rejäla avkall på vissa saker för att nå den nivån. Ofta är det skräpskärm, skräptangentbord, skräpchassi, skräpbatteritid bara så man kan skylta med OK CPU och GPU.

Men 20500kr för denna? Ställd mot Surface Laptop 3 har Razer Book 13 en bättre CPU/iGPU, men den är ~5000 kr dyrare ställd mot 16 GB RAM / 256 GB SSD varianten, har sämre upplösning, är tyngre och byggkvalitén på Surface serien är helt i nivå med Mac:arna som Razer Book 13 jämförs mot.

Ställd mot M1 MBA med 16 GB RAM / 256 GB SSD är det ännu värre. Åter igen ~5000 kr dyrare, sämre upplösning (rent generellt en sämre panel), tyngre, långsammare CPU, långsammare iGPU, sämre batteritid. Vissa måste ha Windows, men 5000 kr är en rätt saftig "Windows-skatt". Har Mac blivit alternativet för den prismedvetne kanske?

Det stämmer att jag har gjort en mix up. Jag har nu uppdaterat. Vissa av modellerna finns inte hos CPU-monkey så jag uppdaterade med andra "relevanta" modeller.

Angående TDP så är det ett minfält och mäts på olika sätta och trixas en hel del med. Jag har gått på de officiella siffror jag kunde finna. Som jag har sagt tidigare. Om ni vill ha en proffesionell detaljnivå kring detta så är Notebookcheck en betydligt bättre källa.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det stämmer att jag har gjort en mix up. Jag har nu uppdaterat. Vissa av modellerna finns inte hos CPU-monkey så jag uppdaterade med andra "relevanta" modeller.

Angående TDP så är det ett minfält och mäts på olika sätta och trixas en hel del med. Jag har gått på de officiella siffror jag kunde finna. Som jag har sagt tidigare. Om ni vill ha en proffesionell detaljnivå kring detta så är Notebookcheck en betydligt bättre källa.

TDP är inte så intressant. Men man kan ju räkna ut snittförbrukning via batteritid och batteriets storlek, det kan ju hänvisa till effektivitet i alla fall.

Permalänk
Medlem

Man får ju typ en Alienware för det priset...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Man får ju typ en Alienware för det priset...

Varför man nu hellre skulle vilja ha en sån

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

TDP är inte så intressant. Men man kan ju räkna ut snittförbrukning via batteritid och batteriets storlek, det kan ju hänvisa till effektivitet i alla fall.

Nej i mångt och mycket är det ju inte det men jag kan tycka att det blev lite mer intressant i och med att ARM-arkitekturer på allvar tagit sig in på marknaden. Apple M1 är ju i en sådan annan klass att det är löjligt. Därför kände jag mig nästa tvingad att ta med TDP-värdet för att belysa att Tiger Lake är effektiv och snabb men det är för att vara en x86.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej i mångt och mycket är det ju inte det men jag kan tycka att det blev lite mer intressant i och med att ARM-arkitekturer på allvar tagit sig in på marknaden. Apple M1 är ju i en sådan annan klass att det är löjligt. Därför kände jag mig nästa tvingad att ta med TDP-värdet för att belysa att Tiger Lake är effektiv och snabb men det är för att vara en x86.

För att vara x86 är den i en klass för sig absolut (så länge 4 kärnor räcker såklart)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

För att vara x86 är den i en klass för sig absolut (så länge 4 kärnor räcker såklart)

Ja precis.

Fyra kärnor är ju fullt dugligt till att läsa email och lyssna på musik iaf.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Schysst med en enda lång text så att man smidigt kan läsa igenom allt utan att behöva klicka en massa!

Dock får ni gärna specificera om skärmen har 60Hz eller inte, antar att den har det med tanke på målgruppen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KplSteiner:

Schysst med en enda lång text så att man smidigt kan läsa igenom allt utan att behöva klicka en massa!

Dock får ni gärna specificera om skärmen har 60Hz eller inte, antar att den har det med tanke på målgruppen.

Den är 60 Hz.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känner att jag skrikit mig hes efter skärmar med 3200x2000/3200x1800 (1600x900 föredrog jag 2012) på PC-sidan, men tillverkarna envisas med 1080p eller 4k.

Tycker att Apple gjort helt rätt som valt 2560x1600 på 13", då det känns som en perfekt mix av högupplöst och batteritid.

Håller med helt.

Jag behöver, precis som som du, inte någon 4K-upplösning, men tycker samtidigt också att 1080p (och däromkring som denna) är för dåligt på en modern arbetsdator. Det är kanske OK på en ren gamingdator (då kan jag förstå det), men inte på en premium arbetsstation. Där jobbar man mycket med text, och ibland bild, och då tycker jag att något som är bättre än 1080p behövs för en premiummaskin.

För en billig Office/kontors-PC så kan jag förstå att 1080p finns av kostnadsskäl, men inte på en maskin i denna prisklassen. Samtidigt håller jag med om att 4K är onödigt och väl hög upplösning på en 13-14".

Någonstans runt 2500-3200 x 1500-2000 är en bra och vettig kompromiss på en high end kontors-PC med 13-14"-skärm tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

1 920 x 1 200 pixlar över 13.4 tum ger ungefär 169 pixlar per tum vilket är pixeltätare än 4K-upplösning på en 27 tums bildskärm. Generellt sitter man en bit ifrån en bärbar dator dessutom så jag kan garantera att bildskärmen inte på något sätt upplevs som grynig eller att det går att skönja pixlar på ett normal arbetsavstånd.

Dock finns den med 4K-skärm också för ett par tusenlappar till. Då får man dessutom 512 GB SSD vilket borde varit standard i denna modellen.

1080p är OK på en företagsmaskin i budgetsegmentet (så kallad "Bas-PC"), men inte på en premium kontorsPC för premiumpris. Hade det varit en budget-Dell för 7000.- ex moms så kan jag köpa det, men inte för dessa priser.

Själv sitter jag rätt nära skärmen på mina bärbara 13-14":are, och tycker att 1080p är alldeles för grynigt och lågupplöst på en premium kontorsdator. Man ser en tydlig skillnad när man växlar mellan de (har också någon budgetbärbar med 1080p, men då kostar den inte heller mycket).

Inte för att verka för besvärlig nu, men 4K tycker jag däremot är alldeles för högt på en kontorsmaskin. Ser ingen som helst poäng med det. Iaf. inte på en liten bärbar 13-14":are.

Nej, dessa både val, 1080p och 4K, känns mer riktat mot just privatpersoner, och inte upplösningar som tilltalar mig som företagare och främst användare av arbetsmaskiner.

Skrivet av Dinoman:

Ett GTX 1650 i denna datorn hade bara varit en extra kostnad för inget värde. Razer erbjuder ju Blade-modellerna för de som är intresserade av att ha en spelkapabel dator också. Denna Book-serien är nog främst avsedd mindre företag där man bryr sig om kvalitén och att datorn skall vara enkel att bära med sig.

Har inget som helst med spel att göra. Talar endast i perspektiv som företagare och företagsanvändning av en bärbar kontorsPC i premiumklassen.

Många som kör professionella grafik, foto och videoapplikationer på bärbara premiummaskiner som drar nytta av det. Inte minst de som redigerar video, men även foto (speciellt vid export och rendering), har en enorm nytta av hastighetsboost som något på 1650-nivå. Betyder ofta mer för snabbjobbad maskin än vilken CPU man kör på. Så jag delar inte alls din uppfattning där. Testa att exportera en RAW-fil i Lightroom eller Capture One Pro till JPEG, eller rendera en film i Adobe Premiere Pro, med och utan GPGPU påslaget så ser du snabbt skillnaden hur mycket det gör i verkligheten.

En bättre premium kontorsmaskin/arbetsstation skall ha bra grafik och GPGPU. Har inte testat om Intel Xe kommit dit, men är den på liknande nivå som 1650 så köper jag ditt argument att en diskret GPGPU-krets inte behövs (men då vill jag helst se verkliga siffror på det först innan jag tror på det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

20000 + 256GB disk = Nej tack!

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, dessa både val, 1080p och 4K, känns mer riktat mot just privatpersoner, och inte upplösningar som tilltalar mig som företagare och främst användare av arbetsmaskiner.

Har 2880x1620 på en bärbar arbetsdator, det tycker jag personligen är en bra kompromiss. Den upplösningen ser man inte så ofta i specar dock, det är 1080p eller 4K man brukar kunna välja på de flesta maskiner. Misstänker att det har att göra med att paneltillverkarna helst tillverkar paneler med dessa "standardupplösningar".