Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Nån annan som upplever att Youtube har blivit dåliga på att minnas vad man redan har sett?
Varje gång jag ser en film så rekommenderar alltid Youtube samma film några minuter senare.
Det problemet har jag aldrig haft förut.

Det kanske har ändrat vad de får spara för information om dig som standard? Eller att du råkat ändrat det skälv?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma sak. Funderar på om det har att göra med att de forsätter att rekommendera föra att man kör adblocker.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Det kanske har ändrat vad de får spara för information om dig som standard? Eller att du råkat ändrat det skälv?

Samma sak händer mej hela tiden! Alla klipp med många tittare som jag har sett får jag upp som rekommendation till höger...

Permalänk
Medlem

Sedan igår kväll så har youtube varit lite bråkigt för mig, videorna tar 10-20 sekunder på sig att tugga innan dom börjar ladda och spela.

Det gäller bara när jag använder mitt hemmanätverk, inte på mobilnätet, och det oavsett mobil, dator, surfplatta osv.
Har Ownit som ISP, någon annan med liknande problem?

Allt annat funkar hur bra som helst, och när det väl stått och tuggat så går det i bra hastighet.

Permalänk
Medlem

Youtube laddar blixtsnabbt här hemma, men har ju också Youtube Premium.

På jobbet har jag vald att INTE logga in med min premium account, och då tar det riktig lång tid innan det laddas.
Vet inte om det är nätverket eller om det är SÅ att dom vill "tvinga" folk betala lite mera for servicen...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Sedan igår kväll så har youtube varit lite bråkigt för mig, videorna tar 10-20 sekunder på sig att tugga innan dom börjar ladda och spela.

Det gäller bara när jag använder mitt hemmanätverk, inte på mobilnätet, och det oavsett mobil, dator, surfplatta osv.
Har Ownit som ISP, någon annan med liknande problem?

Allt annat funkar hur bra som helst, och när det väl stått och tuggat så går det i bra hastighet.

Hej! Jag har också ownit och upplever samma problem, det är mycket märkligt. Jag har mailat ownits support, kan återkomma när jag får svar från dom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Youtube laddar blixtsnabbt här hemma, men har ju också Youtube Premium.

På jobbet har jag vald att INTE logga in med min premium account, och då tar det riktig lång tid innan det laddas.
Vet inte om det är nätverket eller om det är SÅ att dom vill "tvinga" folk betala lite mera for servicen...

Jag har också Youtube premium.

Detta är rätt mycket spekulationer från min sida men så som jag förstått det så är anledningen till att icke-premium laddar så segt ibland är att det sker en reklam-auktion varje gång du ska titta på något.
Även om reklamen inte laddas så görs det något liknande i bakgrunden ändå på något sätt.

Jag kan ha fel och om någon vet bättre så får ni gärna rätta mig.

Skrivet av Hannesrockar:

Hej! Jag har också ownit och upplever samma problem, det är mycket märkligt. Jag har mailat ownits support, kan återkomma när jag får svar från dom!

Jag fick svar ifrån supporten idag:

Citat:

Vi undersöker detta problem men har ingen uppskattad tid när det förväntas vara löst för tillfället.
Mer information kommer här: https://www.ownit.se/kundservice/driftstatus

Dom gjorde ett servicejobb natten till igår och det vore väldigt märkligt att youtube problemen dök upp exakt samtidigt av en slump, så jag antar att det har något med det att göra.
Men vi får vänta och se helt enkelt.

EDIT: Nu precis för några minuter sedan står det så här:

Citat:

Google tjänster är åter i bruk.

Och youtube funkar snabbt igen för mig.

Permalänk
Medlem

Har nu sedan mitt senaste inlägg uppgraderat till 250/250. Så väldigt mycket overkill för YT.
Men 6 år senare och samma problem kvarstår. Händer inte ofta, men när det gör så är det väldigt irriterande och jag får spara videon i titta senare om det är någon som jag prompt vill se.

Men något som är extra irriterande är att jag inte längre kan titta på en livestream som går då och då. De senaste 3 tillfällena har strulat för mig. Det funkar och sen kan det antingen bara buffra lite och återuppta uppspelningen live, buffra och återuppta fast inte live eller säga att videon inte finns för den valda kvalitén (dafuq?) och jag får ladda om igen.
Har fixat problemt för dessa livestreams genom att helt enkelt skita i att titta på dem live och istället vänta på att de är slut så jag kan titta på dem då.

Upplösning spelar ingen roll när det händer. Twitch å andra sidan är det inga som helst problem med.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har nu sedan mitt senaste inlägg uppgraderat till 250/250. Så väldigt mycket overkill för YT.
Men 6 år senare och samma problem kvarstår. Händer inte ofta, men när det gör så är det väldigt irriterande och jag får spara videon i titta senare om det är någon som jag prompt vill se.

Vad har du för ISP?

En kan prova att ändra sin DNS server manuellt, till t.ex. 1.1.1.1 eller 8.8.8.8.
Sånt har löst liknande problem för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har nu sedan mitt senaste inlägg uppgraderat till 250/250. Så väldigt mycket overkill för YT.
Men 6 år senare och samma problem kvarstår. Händer inte ofta, men när det gör så är det väldigt irriterande och jag får spara videon i titta senare om det är någon som jag prompt vill se.

Men något som är extra irriterande är att jag inte längre kan titta på en livestream som går då och då. De senaste 3 tillfällena har strulat för mig. Det funkar och sen kan det antingen bara buffra lite och återuppta uppspelningen live, buffra och återuppta fast inte live eller säga att videon inte finns för den valda kvalitén (dafuq?) och jag får ladda om igen.
Har fixat problemt för dessa livestreams genom att helt enkelt skita i att titta på dem live och istället vänta på att de är slut så jag kan titta på dem då.

Upplösning spelar ingen roll när det händer. Twitch å andra sidan är det inga som helst problem med.

YT verkar haft problem senaste månaderna, som dyker upp då och då. "Statistik för nördar" visar att jag i normalfallet har en hastighet mot YT på 150000-300000 kilobit/s (Bahnhof 1000), men när YT strular, ger statistik för nördar att jag har 2000 kilobit/s. Det händer rätt sällan, och när det händer är det vid tidpunkter då folk är "lediga".
Har absolut inga problem varken med mitt nätverk, alltså varken LAN eller WAN. Syns bara på just YT. Och bara ibland.

Var det inte YT som skulle begränsa bandbredden/upplösningen på grund av Covid eller minns jag fel? Kanske detta som spökar? :

"To recall, earlier this month, YouTube announced that it was ..

Read more at:
http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/74886274.cms?u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad har du för ISP?

En kan prova att ändra sin DNS server manuellt, till t.ex. 1.1.1.1 eller 8.8.8.8.
Sånt har löst liknande problem för mig.

Telia. Jag kör Cloudflares dns precis som du nämnde.

Skrivet av Networker:

YT verkar haft problem senaste månaderna, som dyker upp då och då. "Statistik för nördar" visar att jag i normalfallet har en hastighet mot YT på 150000-300000 kilobit/s (Bahnhof 1000), men när YT strular, ger statistik för nördar att jag har 2000 kilobit/s. Det händer rätt sällan, och när det händer är det vid tidpunkter då folk är "lediga".
Har absolut inga problem varken med mitt nätverk, alltså varken LAN eller WAN. Syns bara på just YT. Och bara ibland.

Var det inte YT som skulle begränsa bandbredden/upplösningen på grund av Covid eller minns jag fel? Kanske detta som spökar? :

"To recall, earlier this month, YouTube announced that it was ..

Read more at:
http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/74886274.cms?u...

Detta har jag aldrig märkt något av när jag kollat på mobil. Tror inte det är det. För då borde det ändå bara vara de höga upplösningarna som strular.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad felet på youtube är, jag har märkt att en stor del av alla klipp jag spelar knappt går att spela utan att ha lägsta upplösning. Har testat att byta dns, använda annan internetleverantör, starta om datorn, testa annan dator, annan webbläsare men inget hjälper. Det enda jag kan tänka mig orsakar problemet är att youtubes (googles) servrar inte fungerar som de ska och då borde nån annan också uppleva att youtube laggar. Har haft liknande problem tidigare men då har det varit på enstaka videoklipp och inte så många som det är nu.

Permalänk
Medlem

Det buffrade väldigt dåligt ett tag. Funkar lite bättre nu efter att bytt dns nummer till 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Nån annan som upplever att Youtube har blivit dåliga på att minnas vad man redan har sett?
Varje gång jag ser en film så rekommenderar alltid Youtube samma film några minuter senare.
Det problemet har jag aldrig haft förut.

Otroligt dåligt eller så är jag som bor i en bubbla nä men får dåligt flöde med nya rekommendationer och videos som är upp till 7 år gamla.

Har även märket att adblock (ublock origin Chrome) har balla ur, utan nu har reklamen leta sig in i igen men de är nog bara en update bort får man hoppas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av xWeender:

Är det någon som vet vad felet på youtube är, jag har märkt att en stor del av alla klipp jag spelar knappt går att spela utan att ha lägsta upplösning. Har testat att byta dns, använda annan internetleverantör, starta om datorn, testa annan dator, annan webbläsare men inget hjälper. Det enda jag kan tänka mig orsakar problemet är att youtubes (googles) servrar inte fungerar som de ska och då borde nån annan också uppleva att youtube laggar. Har haft liknande problem tidigare men då har det varit på enstaka videoklipp och inte så många som det är nu.

Jag testade med att installera ett tillägg som blockerar reklamen. Det ska man egentligen _inte_ göra, speciellt inte om man är inloggad på ett konto och google har full rätt att ta bort konton som inte ger inäkter genom reklam, men det verkade som om det gick att komma runt problemet den vägen. Jag rekommenderar att anmäla problemet till google så att man kan titta i full upplösning _med_ reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xWeender:

Är det någon som vet vad felet på youtube är, jag har märkt att en stor del av alla klipp jag spelar knappt går att spela utan att ha lägsta upplösning. Har testat att byta dns, använda annan internetleverantör, starta om datorn, testa annan dator, annan webbläsare men inget hjälper. Det enda jag kan tänka mig orsakar problemet är att youtubes (googles) servrar inte fungerar som de ska och då borde nån annan också uppleva att youtube laggar. Har haft liknande problem tidigare men då har det varit på enstaka videoklipp och inte så många som det är nu.

tycker också videos tar en halv evighet att ladda in, förstår inte dom måste ju ha nåt problem vad det nu kan vara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Jag testade med att installera ett tillägg som blockerar reklamen. Det ska man egentligen _inte_ göra, speciellt inte om man är inloggad på ett konto och google har full rätt att ta bort konton som inte ger inäkter genom reklam, men det verkade som om det gick att komma runt problemet den vägen. Jag rekommenderar att anmäla problemet till google så att man kan titta i full upplösning _med_ reklam.

Aldrig hört talas om att någons konto tagits bort pga adblock.

Permalänk
Musikälskare

Skönt jag inte är ensam, riktigt störigt stundtals när man försöker kolla

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Jag testade med att installera ett tillägg som blockerar reklamen. Det ska man egentligen _inte_ göra, speciellt inte om man är inloggad på ett konto och google har full rätt att ta bort konton som inte ger inäkter genom reklam, men det verkade som om det gick att komma runt problemet den vägen. Jag rekommenderar att anmäla problemet till google så att man kan titta i full upplösning _med_ reklam.

Det enda sättet jag hittat som man kan säga att man har problem till youtube (google) är genom feedback. Jag har skickat mina synpunkter till de där men de kommer knappast svara. De enda som kan ha riktig kontakt med youtube är kreatörer.

Permalänk
Medlem

Går segt som SMÖR här med... sitter på telia 500/500 med 5 i ping med Unify nätverk, UDMP.
Allt laddar svinsnabbt på nätet men YT klippen tar 10sec innan de kommer igång, sen går buffen med snabbt.

Kör addblockplus, Telia och Unify. Standard DNS.

Tipps på lösning inte läst igenom alla sidor i tråden.

/atego

Edit, byta DNS hjälper, testa 1.1.1.1

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av JoOngle:

Youtube laddar blixtsnabbt här hemma, men har ju också Youtube Premium.

På jobbet har jag vald att INTE logga in med min premium account, och då tar det riktig lång tid innan det laddas.
Vet inte om det är nätverket eller om det är SÅ att dom vill "tvinga" folk betala lite mera for servicen...

Har märkt samma sak, det verkar som Premium användare får tillgång till bättre servrar?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Mitt internet funkar bra och inga problem med youtube.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Youtube laddar blixtsnabbt här hemma, men har ju också Youtube Premium.

På jobbet har jag vald att INTE logga in med min premium account, och då tar det riktig lång tid innan det laddas.
Vet inte om det är nätverket eller om det är SÅ att dom vill "tvinga" folk betala lite mera for servicen...

Det är olagligt att göra något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Det är olagligt att göra något sådant.

Varför skulle det vara olagligt? YouTube är inte ett offentlig medium, det är privatägd av Google.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Varför skulle det vara olagligt? YouTube är inte ett offentlig medium, det är privatägd av Google.

Då skulle google vara skyldiga att erkänna att det blir snabbare om man betalar eller nåt i en stilen

Permalänk
Medlem

Ok, testar denna lite gamla tråden (som jag inte läst igenom), men mitt problem är långsamt Youtube

Plötsligt har min huvuddator fått extremt långsamt "laddande" Youtube.
Bredbandskollen visar runt 100Mbit/s upp och ner, runt 2.5ms svarstid, så inget fel på uppkoppling.
Kollar på YT både med iPad och iPhone utan laddnings-lagg, inga andra i familjen har rapporterat problem heller.
Filmer osv spelar upp i bra upplösning och utan lagg, men det tar runt 20sekunder från att man klickar på dem, till att de börjar spela, sjukt irriterande.

Har googlat men inte hittat något klockrent.

Någon som har en ide vad det kan vara och hur jag kan lösa det?

Tack på förhand.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Filmer osv spelar upp i bra upplösning och utan lagg, men det tar runt 20sekunder från att man klickar på dem, till att de börjar spela, sjukt irriterande.

Vilken browser?

Har du någon adblocker?

Youtube har gjort sin reklam svårare att blocka och kan leda till lite knasigheter.

Prova en browser utan adblocker och se om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilken browser?

Har du någon adblocker?

Youtube har gjort sin reklam svårare att blocka och kan leda till lite knasigheter.

Prova en browser utan adblocker och se om problemet kvarstår.

Chrome.

Yes, kör AdblockerPlus(?) (antar att det inte spelar någon roll att jag har YT premium, adblocker bråkar ändå?)

Tack för tips skall testa det 👍

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Chrome.

Yes, kör AdblockerPlus(?) (antar att det inte spelar någon roll att jag har YT premium, adblocker bråkar ändå?)

Tack för tips skall testa det 👍

Ah, nä, har du premium så ska det inte bråka. Men kan vara värt att testa ändå kanske!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ah, nä, har du premium så ska det inte bråka. Men kan vara värt att testa ändå kanske!

Testade med Edge, det funkar utan laddningstid, konstigt ...
Men jag vill inte använda Edge, jag vill använda Chrome och det laggar ingen annanstans.
Nått man kan göra med Chrome?

Visa signatur

/O