Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Någon som har några bra bottenfisketips nu när det (kanske) börjar gå mot bättre tider?

Bottenfiske? Börserna slår rekord på rekord mitt under en pandemi med miljontals döda världen runt och du tycker det är dags för bottenfiske?

Vad tror du händer om vaccinen inte fungerar som tänkt? Vad tror du händer om land efter land förlänger sina lockdowns?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag leker mest med Palantir aktien.
Inget jag rekomenderar andra, men den har en volatil kurs. Inte sällan ser man +- 4% på en dag.
Köper för ca 100.000kr när den faller mer än 6% på en dag och väntar på en återhämtning.
Blir några tusenlappar (några procent) per månad som extra fickpengar.

Återigen inget jag rekommenderar andra, men Palantir är en hype aktie, så kursen svänger kraftigt.

Vill inflika för den intresserade att Palantir kommer att hålla en demo-dag 26 januari, då kan det hända grejer.

https://investors.palantir.com/events/default.aspx

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Savage_Gray:

Jag leker mest med Palantir aktien.
Inget jag rekomenderar andra, men den har en volatil kurs. Inte sällan ser man +- 4% på en dag.
Köper för ca 100.000kr när den faller mer än 6% på en dag och väntar på en återhämtning.
Blir några tusenlappar (några procent) per månad som extra fickpengar.

Återigen inget jag rekommenderar andra, men Palantir är en hype aktie, så kursen svänger kraftigt.

Det här är ju ett ypperligt exempel varför de flesta daytraders underpresterar index.

Hade du köpt Palantir för 100tkr i november och bara suttit still i båten hade ditt innehav varit värt runt 240-250tkr nu. Då hade du dessutom spenderat mindre på courtage också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vad tror du händer om vaccinen inte fungerar som tänkt? Vad tror du händer om land efter land förlänger sina lockdowns?

Vi trycker lite mer pengar och blåser upp bubblan?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonicsonic:

Köpte lite ehang holding för 2k som låg på isk kontot. Bara för skoj skull lixom. Det gör jag aldrig om. Brukar alltid köpa för 10k minst. Så även fast det har varit en raket så känns det surt. Så dumt.

Varför då? Det var antagligen en stor chansning därav beloppet, det kunde likaväl ha gått åt andra hållet. Det är lätt att vara efterklok.

Permalänk

Investering i Minesto

Vad tycker folket på forumet om bolaget Minesto och dess framtiden? Dem har nyligen installerat sin produkt i Färöarna och har uppnår deras förväntningar.

Ser framemot era tankar och åsikter!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det här är ju ett ypperligt exempel varför de flesta daytraders underpresterar index.

Hade du köpt Palantir för 100tkr i november och bara suttit still i båten hade ditt innehav varit värt runt 240-250tkr nu. Då hade du dessutom spenderat mindre på courtage också.

Nej det är det inte. Jag fick ögonen för Palantir när kursen låg runt 24 USD. Och den har hoppat mellan 24 och 28 nu i ett par månader.
Hade du köpt. Hade du vetat. Hade du kunnat. Allt detta är ointressant.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

IB har inga shorts kvar på GME. Mycket som förfaller idag också. I dag kommer nog short squeezen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Någon som har några bra bottenfisketips nu när det (kanske) börjar gå mot bättre tider?

Absolut inte att ses som köprekommendation över huvud taget, men följande bolag har haft kämpigt det senaste året:

  • Loomis -41,52% (Kontanthantering)

  • Klövern -38% (Fastigheter)

  • SAAB -31,25% (Industri)

  • Hufvudstaden -31% (Fastigheter)

  • Millicom -27,91% (Kommunikation)

  • Electrolux -24,26% (Teknik)

Ser du något du gillar, gör lite research så kan du köpa in dig billigt nu.

Källa: Avanza
Här kan du hämta fler förslag, sortera på 1 år under historik (negativt överst).

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Absolut inte att ses som köprekommendation över huvud taget, men följande bolag har haft kämpigt det senaste året:

  • Loomis -41,52% (Kontanthantering)

  • Klövern -38% (Fastigheter)

  • SAAB -31,25% (Industri)

  • Hufvudstaden -31% (Fastigheter)

  • Millicom -27,91% (Kommunikation)

  • Electrolux -24,26% (Teknik)

Ser du något du gillar, gör lite research så kan du köpa in dig billigt nu.

Källa: Avanza
Här kan du hämta fler förslag, sortera på 1 år under historik (negativt överst).

Ja, jag kollar listorna lite då och då. Tack för tipsen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Då var det dags att sälja Palantir idag efter en ökning med 14%.
Lekpengar

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Ni som vet mer, hur vanligt är det att se stora (!) volymer i avsluten när fonder/motsvarande säljer? Har följt GME med spänning via tjänsten millistream, men största avslutet jag kan minnas var 10 000 aktier för några dagar sedan. Cirka 3,7 miljoner kronor, småpotatis i sammanhanget. Delas ordrarna alltid upp i mängder av mindre sådana? Är det endast när någon köper motsvarande mängd på ett bräde som det visas?

Skrivet av Savage_Gray:

Då var det dags att sälja Palantir idag efter en ökning med 14%.
Lekpengar

Gratulerar! Själv gick man nyligen +-0, var inne en sväng när de låg på 18 USD men sen köpte jag in mig igen på 27. Ouch.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför då? Det var antagligen en stor chansning därav beloppet, det kunde likaväl ha gått åt andra hållet. Det är lätt att vara efterklok.

Menar att det går inte vinna på det menar jag. Går jag plus som satan så känns det surt att jag inte gick in med mer. Går man minus... Ja då går man minus. Så man blir lixom inte nöjd.

Permalänk
Inaktiv

1800 ocean power technologies OPTT såld på 5,35 idag, inköpt.........länge seda,n vinst............ 3 siffrigt

Permalänk
Medlem

Ser att Gamestop aktien är upp 50% idag haha. Som jag förstår det är det bara Reddit wallstreetbets som pumpar upp värdet i bolaget som ett meme. Lite roligt att följa. Bolaget i sig verkar uselt med svaga framtidsutsikter.

Verkar som handeln stoppats?

Permalänk
Medlem

Upp 200% på mina Gamestop aktier nu. Ett företag med oviss framtid men mycket stark potential. Sålt av halva mitt innehav men har långsiktigt förtroende i aktien. Firas med en flaska champagne och en mycket trevligare utgiftsbudget denna månad som student!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ser att Gamestop aktien är upp 50% idag haha. Som jag förstår det är det bara Reddit wallstreetbets som pumpar upp värdet i bolaget som ett meme. Lite roligt att följa. Bolaget i sig verkar uselt med svaga framtidsutsikter.

Verkar som handeln stoppats?

Läs lite noggrannare nästa gång om du ändå besöker reddit.

Läsläxa: Ryan Cohen (Chewy), ökad e-handel (läs kvartalsrapporter), rykten om försäljning av skräddarsydda datorer vilket kan konkurrera med microcenter, intäkter från spelförsäljning som sker på de Xbox som sålts av gamestop. Antalet butiker har slimmats ner. Ett börsvärde på 2-4 miljarder USD är förhållandevis lågt. I övrigt: short (och gamma-) squeeze.

https://news.gamestop.com/home

https://www.nasdaq.com/articles/notable-friday-option-activit... <- sammanfattning om dagen, du får själv dra slutsatser om de kommande dagarna angående de 197 tusen calls med strike på 60 USD med slutdag igår.

Edit: +250% här. Tänker köpa fler andelar när det lugnat ner sig.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Thailand har väl nå slaggs pensionärs-visum. Annars blir det nog svårt att hitta någonstans utanför EU när man är gammal och har lite att erbjuda sammhället rent ekonomiskt.. Kanske typ Spanien har bättre villkor?
Sverige har ingen så kallad "exit tax", så du behöver inte skatta när du lämnar. Vad gäller inkomst av kapital som begränsat skatteskyldig person så har jag svårt att se var crypto skulle passa in i det som listas där, 10 år eller ej.

Edit: Whoops, undrar om jag drog igång ett sidospår nu .. meddelandet jag svarade på fick ligga kvar så jag antar att det är ok.

Jag har kikat på Portugal och Malta(tydligen så fungerar engelska där utan större problem).
Men något har hänt med Portugal, där något avtal mellan Sverige och Portugal upprättats för inte så länge sedan gällande beskattning utav svenska pensioner.

Thailand finns på listan. Flera bekanta vars pensionerade släktingar dragit dit och dom ger tummen upp.

10 år var som ett exempel som bygger på hur Skatteverket har bedömt tidigare när dom lägger in "poängen" i potten som avgör om man skall skatta i Sverige eller ej. Tydligen så var 10 år någon magisk gräns. Men där finns flera punkter som både ger minus och pluspoäng, men dom klara jag mig på.

Fråga 1:
Kan man bara dra iväg om allt är klart i sitt nya land och sedan slippa skatta för både pension och övriga innehav som finns kvar hos olika institut i Sverige så fort man anses vara utflyttad ifrån Sverige och har sålt alla fasta tillgångar man haft i Sverige?

Fråga 2:
Gällande beskattning på bostad:
När man säljer sin bostad i Sverige och sedan köper en ny i utlandet, kan man på något lagligt vis undvika/minimera den den svenska straffskatten på vinst om man köper direkt en ny bostad i utlandet?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

ISK är oftast det smidigaste nästan oavsett typ av sparande tycker jag. Ska man välja nåt annat så får man ha rejält bra argument för det.

Hur är det med utländska aktier? Är det bäst att ha dom i ISK?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Ni som vet mer, hur vanligt är det att se stora (!) volymer i avsluten när fonder/motsvarande säljer? Har följt GME med spänning via tjänsten millistream, men största avslutet jag kan minnas var 10 000 aktier för några dagar sedan. Cirka 3,7 miljoner kronor, småpotatis i sammanhanget. Delas ordrarna alltid upp i mängder av mindre sådana? Är det endast när någon köper motsvarande mängd på ett bräde som det visas?

Gratulerar! Själv gick man nyligen +-0, var inne en sväng när de låg på 18 USD men sen köpte jag in mig igen på 27. Ouch.

Var en snubbe på WSB som gick in med $50 000 och hade 11 miljoner USD tidigare idag och stängde fortfarande inte posterna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Läs lite noggrannare nästa gång om du ändå besöker reddit.

Läsläxa: Ryan Cohen (Chewy), ökad e-handel (läs kvartalsrapporter), rykten om försäljning av skräddarsydda datorer vilket kan konkurrera med microcenter, intäkter från spelförsäljning som sker på de Xbox som sålts av gamestop. Antalet butiker har slimmats ner. Ett börsvärde på 2-4 miljarder USD är förhållandevis lågt. I övrigt: short (och gamma-) squeeze.

https://news.gamestop.com/home

https://www.nasdaq.com/articles/notable-friday-option-activit... <- sammanfattning om dagen, du får själv dra slutsatser om de kommande dagarna angående de 197 tusen calls med strike på 60 USD med slutdag igår.

Edit: +250% här. Tänker köpa fler andelar när det lugnat ner sig.

Jag är inte speciellt påläst på det, men har du varit på en Gamestop i USA? Det har jag. Inget jag är intresserad av att investera i på lång sikt. Det var bara jag i hela butiken fast Target och Best buy bredvid var fulla med folk. Bolaget är dessutom förlustbringande ser jag. Inget av det du nämner ovan intresserar mig det minsta och ser inte vad som skulle vara marginaldrivande där.
Men helt klart kul att följa galenskapen! Som att hela SweC skulle gå in och köpa Teknikmagasinet +250% om det var publikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Jag är inte speciellt påläst på det, men har du varit på en Gamestop i USA? Det har jag. Inget jag är intresserad av att investera i på lång sikt. Det var bara jag i hela butiken fast Target och Best buy bredvid var fulla med folk. Bolaget är dessutom förlustbringande ser jag. Inget av det du nämner ovan intresserar mig det minsta och ser inte vad som skulle vara marginaldrivande där.
Men helt klart kul att följa galenskapen! Som att hela SweC skulle gå in och köpa Teknikmagasinet +250% om det var publikt.

Nej, Gamestop har inte längre den affärsmodell som du upplevt. Bra att du erkänner att du inte är påläst. Micheal Burry mfl är long GME.

Förövrigt är aktien så otroligt blankad att jag tror vi ser en fantastisk short squeeze i nästa vecka.

Permalänk
Medlem

All in på allt som har med elbilar att göra. Kan inte gå fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Nej, Gamestop har inte längre den affärsmodell som du upplevt. Bra att du erkänner att du inte är påläst. Micheal Burry mfl är long GME.

Förövrigt är aktien så otroligt blankad att jag tror vi ser en fantastisk short squeeze i nästa vecka.

Vad jag läste av ovan så är deras nya affärsmodell då att göra det deras större konkurrenter redan gör och där konkurrenterna var mycket tidigare? Låter markbrytande. Nästa Apple/Tesla..

Som sagt, kul att följa galenskapet kring reddit's hype vs. de som kortat aktien där reddit är totalt in på att trycka upp kursen för att kasta skit i ansiktet på kortarna. Inget jag rör med tång för investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hur är det med utländska aktier? Är det bäst att ha dom i ISK?

Ja det tycker jag. Jag har 90% utländska aktier, och allt är på ISK. Undantaget om man kör mycket utdelningsaktier så finns det fördelar med KF pga utländsk källskatt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Vad jag läste av ovan så är deras nya affärsmodell då att göra det deras större konkurrenter redan gör och där konkurrenterna var mycket tidigare? Låter markbrytande. Nästa Apple/Tesla..

Som sagt, kul att följa galenskapet kring reddit's hype vs. de som kortat aktien där reddit är totalt in på att trycka upp kursen för att kasta skit i ansiktet på kortarna. Inget jag rör med tång för investering.

Helt ärligt säger samma sak, en massa hype baserat på en kille som lyckats förändra en helt annan industri.
GameStop blöder pengar och har fått stänga massvis med butiker för att de inte gick runt, visst gav det bättre kassaflöde på kort sikt men att minska sin verksamhet är knappast imponerande.
Lägg till att GameStop inte har någon "Moat", inget säljargument. Det finns gott om andra butiker som redan säljer PC-delar/datorer, och billigt bråte från China. Spelen säljs digitalt och där har de tappat de mesta av konsolmarknaden tack vare digital försäljning, PC är grymt inlåst i Steam/Gog, väldigt litet utrymme för GS att slå sig in.
Ska de leva på att sälja FunkoPop figurer med 300% mark-up som finns i varenda onlinebutik?

Permalänk
Medlem

Fractal ska till börsen. Min första tanke var att "de gjorde ju riktigt bra grejer sist jag hade med dem att göra". Inte haft med deras produkter att göra på ett tag, är det fortfarande bra grejer?
https://www.realtid.se/telegram/fractal-gaming-group-siktar-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag har kikat på Portugal och Malta(tydligen så fungerar engelska där utan större problem).
Men något har hänt med Portugal, där något avtal mellan Sverige och Portugal upprättats för inte så länge sedan gällande beskattning utav svenska pensioner.

Thailand finns på listan. Flera bekanta vars pensionerade släktingar dragit dit och dom ger tummen upp.

10 år var som ett exempel som bygger på hur Skatteverket har bedömt tidigare när dom lägger in "poängen" i potten som avgör om man skall skatta i Sverige eller ej. Tydligen så var 10 år någon magisk gräns. Men där finns flera punkter som både ger minus och pluspoäng, men dom klara jag mig på.

Fråga 1:
Kan man bara dra iväg om allt är klart i sitt nya land och sedan slippa skatta för både pension och övriga innehav som finns kvar hos olika institut i Sverige så fort man anses vara utflyttad ifrån Sverige och har sålt alla fasta tillgångar man haft i Sverige?

Fråga 2:
Gällande beskattning på bostad:
När man säljer sin bostad i Sverige och sedan köper en ny i utlandet, kan man på något lagligt vis undvika/minimera den den svenska straffskatten på vinst om man köper direkt en ny bostad i utlandet?

Kan annars rekommendera Antigua och Barbuda som pensionsland. 0% skatt samt så får man "medborgarskap" om man investerar genom att till exempel köpa fastighet på ön. Lite som Thailand fast mindre turister och lättsammare, många brittiska pensionärer som bor där.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Hej!

Dags att se över min tjänstepension som jag tänkte att ni här på forumet kanske har bättre koll på än vad jag själv har..

Jag är tjänsteman och har idag Alecta valt på min ITP 1.

Valen jag kan göra på 50% är Alecta, AMF, Folksam, SEB och Skanida, resterande 50% kan delas på på 2 delar (25%) vardera alternativt 50% på en placering och alternativen är då följande.

Alecta (trad)
AMG (trad)
Folksam (trad)
SEB (trad)
Skandia (trad)
Futur Pension (fond)
Handelsbanken lov (fond)
Movestic (fond)
SPP (fond)
Swedbank försäkring (fond)

Detta är hämtat från Collectum

Hur ska jag tänka här? Bör jag välja något annat än 100% alecta?

mvh s

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej!

Dags att se över min tjänstepension som jag tänkte att ni här på forumet kanske har bättre koll på än vad jag själv har..

Jag är tjänsteman och har idag Alecta valt på min ITP 1.

Valen jag kan göra på 50% är Alecta, AMF, Folksam, SEB och Skanida, resterande 50% kan delas på på 2 delar (25%) vardera alternativt 50% på en placering och alternativen är då följande.

Alecta (trad)
AMG (trad)
Folksam (trad)
SEB (trad)
Skandia (trad)
Futur Pension (fond)
Handelsbanken lov (fond)
Movestic (fond)
SPP (fond)
Swedbank försäkring (fond)

Detta är hämtat från Collectum

Hur ska jag tänka här? Bör jag välja något annat än 100% alecta?

mvh s

Du bör välja en fondförsäkring på andra halvan och då välja en indexfond, sverige eller global.

Tyvärr är alla kollektivavtalade tjänstepensionsavtalen skit. Sämst är tyvärr ITP då den har absolut minst frihet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3