Permalänk
Medlem

Top 5 richest people:
-Elon Musk
-Jeff Bezos
-Bill Gates
-Bernard Arnault
-Retard6969

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/gamestop-bubblan-forkl...

"Hade det varit Sverige hade det sannolikt blivit påhälsningar av Ekobrottsmyndigheten för kursmanipulation för de som postat på Reddit om dessa gått att spåra"

Vad är detta för tomte egentligen och är han helt seriös? Är ju inget olagligt att säga man ska köpa aktier, herrejösses.. Hedgefunders är ju de riktiga bovarna i finansvärlden och de vi har att tacka för finanskraschen 2008. De vill shorta, något som är kännt för att ha ofantligt stora risker (men också rewards), och nu har de fått bita i det sura äpplet när det inte gick vägen.

CNBC däremot har pushat en agenda att Melvin Capital bakom Gamestop har sålt sitt innehav för att få WSB att paniksälja.. är inte det 'market manipulation' om något, och att pusha en fake-agenda? Länk : https://www.youtube.com/watch?v=1HYBo5teFTU&

Både jag och bruden gick in i BlackBerry idag, bådar gott på framtid i mitt tycke Tjing!

Ja han är helt seriös och han har rätt, SEC är otroligt tama här och det kommer troligtvis sluta med lite regeländringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Tjena,

Håller på att bygga upp en fondportfölj där målet egentligen bara är avkastning med viss säkerhet, nedan fonder är inhandlade och varje fond är 20% av totala värdet på kontot. Kan man få lite feedback?

Jag äger även länsförsäkringar global indexnära men det ligger i min pension.

Handelsbanken Sverige Tema (A1 SEK)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Superräntan
Swedbank Robur Ny Teknik A
AMF Aktiefond Asien Stilla havet
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK

Tanken är att ha 7-8 fonder och spara i samtliga månadsvis framöver.

MVH S

Har gått i samma tankar och vi verkar ha någorlunda liknande upplägg. Förhoppningen är att slå räntan på sparkontot och eftersom den är typ 0-0.1 ska det väl vara möjligt.

Fördelningen här är:

LF Global indexnära (20%)
Öhman Global Growth (20%)
LF Småbolag Sverige B (15%)
Swedbank Robur Ny Teknik A (15%)
AMF Aktiefond Asien Stilla havet (15%)
Handelsbanken Hållbar Energi (15%)

Utöver det är tanken att också pytsa in litegrann i aktier för investmentbolag istället för att gå på Spiltans fond för investmentbolag. Detta är mest för att det känns lite roligt men några rekord lär ju inte slås.

Är oroad över att det är för mycket teknik men det verkar svårt att komma ifrån det nästan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja han är helt seriös och han har rätt, SEC är otroligt tama här och det kommer troligtvis sluta med lite regeländringar.

Lite väl kategoriskt, folk på WSB har ju snackat om short-squeeze på gamestop sen i somras och det är väl helt legitimt? Att fler får upp ögonen för detta och hoppar på är väl inte konstigare än att folk följer aktietips överlag. Vad exakt är det som ska åtgärdas? Att de har en intern meme-ig jargong runt detta?

Regeländringar kommer säkert, rika drabbas ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Köpte GME på 310 USD sålde på 375 USD. Har aldrig någonsin haft en timlön på 30kkr

Köpte AMC på 13,80 USD sålde på 15,80 USD. 20tkr till.

Jag lovar mig själv att inte spekulera mer. Nervositeten är inte värd pengarna. Inte igen.. Eller kanske BlackBerry? Eller Palantir? Oj vad skoj!

Jag försökte mig på samma men jag köpte för högt sen kom jag aldrig med i matchen igen, när jag väl tittade till priserna nu på kvällen så var de på tok för höga för att köpa in sig anser jag.

2k plus på BB blev kvällens resultat iaf. +-0 på amc. gamestop vågar jag mig inte på, då lämnar min mage kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/gamestop-bubblan-forkl...

"Hade det varit Sverige hade det sannolikt blivit påhälsningar av Ekobrottsmyndigheten för kursmanipulation för de som postat på Reddit om dessa gått att spåra"

Är han helt seriös? Är ju inget olagligt att säga man ska köpa aktier och säga att den går till månen med lite raketemojis, herrejösses..

Hedgefunders är ju de riktiga bovarna i finansvärlden och de vi har att tacka för finanskraschen 2008. De vill shorta, något som är kännt för att ha ofantligt stora risker (men också rewards), och nu har de fått bita i det sura äpplet när det inte gick vägen. När vanliga hederliga människor förlorar sina aktiebesparingar är det "tough shit" och man har bara sig själv att skylla, när hedgefunds i USA bettar på att bolag ska konka och vill pressa ner deras aktie, så är det helt okej tydligen, och går det så illa att alla pengar är slut och man blankat aktierna dessutom så löser staten (skattebetalarna) ut en, utan fängelsestraff, när man kickat igång en finanskris, tjoho!!

CNBC däremot har pushat en agenda att Melvin Capital bakom Gamestop har sålt sitt innehav för att få WSB att paniksälja.. är inte det 'market manipulation' om något, och att pusha en fake-agenda? Länk : https://www.youtube.com/watch?v=1HYBo5teFTU&

Både jag och bruden gick in i BlackBerry idag, bådar gott på framtid i mitt tycke Tjing!

Håller med. Lars Wilderäng har ofta inte alls koll och likaså med shillsen på rikatillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja man får bara bryta mot reglerna om man inte är bland de stora. Vem åkte dit för 2008? Vilka fick pröjsa för det?
Det enda illegala i detta är den naked short selling samt uppenbar marknadsmanipulation som sker på bland annat CNBC.

Permalänk
Medlem

Bara jag som samlar på mig lite fysiskt silver och guld?

Visa signatur

Fractal Design Torrent | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Lite väl kategoriskt, folk på WSB har ju snackat om short-squeeze på gamestop sen i somras och det är väl helt legitimt? Att fler får upp ögonen för detta och hoppar på är väl inte konstigare än att folk följer aktietips överlag. Vad exakt är det som ska åtgärdas? Att de har en intern meme-ig jargong runt detta?

Regeländringar kommer säkert, rika drabbas ju.

Bra sagt, tack för att vara på "vår" sida :)! Glöm inte att Melvin Capital och Hedgefunds som shortat den här aktien, har gjort det till 139%, helt jävla galet...

Kan rekommendera den här intervjun som faktiskt otroligt nog sändes på CNBC också.
https://www.youtube.com/watch?v=036bv0zsIxY

Helt och hållet på WSB's sida, säger dessutom att många där visar större potential och bättre arbete än många hedgefunders / analysts. Går igenom finanskraschen 2008 också. Ingen "profesionell" ville ju man skulle köpa Tesla då heller.. Det skulle ju gå i konkurs.

Fortsätter följa med spänning och goda skratt den senaste veckan över hur de lyckats pumpa GME.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Ja man får bara bryta mot reglerna om man inte är bland de stora. Vem åkte dit för 2008? Vilka fick pröjsa för det?
Det enda illegala i detta är den naked short selling samt uppenbar marknadsmanipulation som sker på bland annat CNBC.

Tycker också att det blev alldeles för få straff utdömda för finanskrisen. Om ni inte ser det här som lite löjligt och problematiskt så vet jag inte vad jag ska säga. Aktien hade ju aldrig blivit så pumpad om man inte kunde köpa orimliga calls heller.

Nog tycker jag Melvin capital har kört ihop det rejält och det lär troligtvis komma regler om max % short på ett bolag men anledningen till den här situationen är ju enbart för att sätta dit vissa bolag.

Och nej jag började se gamestop på WSB ganska nyligt, läst forumet ett ganska bra tag för det är underhållande att se åt vilket håll det slår.
Sen är det inte legitimt att haussa bolag för pump n dump och samma åt omvända hållet, i alla fall inte i Sverige.

Trevligt att folk tjänar en hel del pengar och hedgefunds åker på pumpen men i grunden är det inte sunt att tillåta vissa saker.
Hoppas att folk hinner sälja innan den åker snabbt neråt igen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Har varit intresserad, mestadels av silver då det är något som brukas för smide emellanåt i hushållet, men hur löser du förvaringen?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Blodröd dag för mig. Känns skit! Varför säljer alla nu plösligt? Är det såhär varje år i Januari?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tycker också att det blev alldeles för få straff utdömda för finanskrisen. Om ni inte ser det här som lite löjligt och problematiskt så vet jag inte vad jag ska säga. Aktien hade ju aldrig blivit så pumpad om man inte kunde köpa orimliga calls heller.

Nog tycker jag Melvin capital har kört ihop det rejält och det lär troligtvis komma regler om max % short på ett bolag men anledningen till den här situationen är ju enbart för att sätta dit vissa bolag.

Och nej jag började se gamestop på WSB ganska nyligt, läst forumet ett ganska bra tag för det är underhållande att se åt vilket håll det slår.
Sen är det inte legitimt att haussa bolag för pump n dump och samma åt omvända hållet, i alla fall inte i Sverige.

Trevligt att folk tjänar en hel del pengar och hedgefunds åker på pumpen men i grunden är det inte sunt att tillåta vissa saker.

Sälja till vem? Jag tror knappast det finns så många naiva småsparare för att täcka hela WSB skaran.

Ärligt talat tycker jag Nasdaq och SEC ska ta sig en titt i spegeln, att tillåta nakna shorts och givetvis som du nämner en procentuell max short borde vara infört sedan länge.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har gått i samma tankar och vi verkar ha någorlunda liknande upplägg. Förhoppningen är att slå räntan på sparkontot och eftersom den är typ 0-0.1 ska det väl vara möjligt.

Fördelningen här är:

LF Global indexnära (20%)
Öhman Global Growth (20%)
LF Småbolag Sverige B (15%)
Swedbank Robur Ny Teknik A (15%)
AMF Aktiefond Asien Stilla havet (15%)
Handelsbanken Hållbar Energi (15%)

Utöver det är tanken att också pytsa in litegrann i aktier för investmentbolag istället för att gå på Spiltans fond för investmentbolag. Detta är mest för att det känns lite roligt men några rekord lär ju inte slås.

Är oroad över att det är för mycket teknik men det verkar svårt att komma ifrån det nästan.

Härligt! Gick precis in i TIN ny teknik nu också

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Gamestop.

Jo, jo, det sved väl.. ett litet tag.. Denna aktören som ju blankat massivt har säkerligen använt sin nyemission till att öka sin position rejält. Den där aktien kommer tradeas och alla småsparare kommer få smaka när det väl börjar dala.

Alla aktier får förr eller senare sin förtjänta värdering, så även denna.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Härligt! Gick precis in i TIN ny teknik nu också

Ett bra val av fond! Köpte den i Oktober och legat stabilt uppåt på cirka 15%! Körde den och swedbank robur teknik A och de låg i stort sett identiskt

Permalänk
Medlem

Är för feg för att hålla länge nog annars hade jag gjort en skaplig hacka på GME. Är inget företag jag tror på så sålde så fort jag plussade 100%..

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blodröd dag för mig. Känns skit! Varför säljer alla nu plösligt? Är det såhär varje år i Januari?

Bara att köpa lite mer Det är ju många som köper också, annars hade det ju inte gått att sälja

Visa signatur

i7-7700K

Permalänk
Medlem

Ni som har Avanza, känner ni att ni har någon nytta av att ha förmånsnivå "Platina"? Det skall då förutom lite bättre räntor om man belånar sitt innehav ingå en morgonrapport och affärsförslag.

Permalänk
Medlem

WSB är ett fantastiskt intressant fenomen, och svårhanterligt i ett regulatoriskt perspektiv. Vad ska man förbjuda; aktiesnack på forum? Om man nyttjar mer frekventa och långvariga handelsstopp, kommer det att hjälpa?

Vem eller vilka ska hållas ansvariga för marknadsmanipulation? Reddit? Moderatorerna? Användarna (hur?)?

Blir mycket intressant att följa efterspelet.

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

Se till att ha lite i Bitcoin också som en Hedge mot dina ädelmetaller om du är en Prepper. Riktiga Bitcoins i en privat plånbok.

tillägg: Om du inte är en prepper utan ser det mer som en investering så kan du ha XBT Bitcoin genom ISK-konto på avanza.

Mvh/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Se till att ha lite i Bitcoin också som en Hedge mot dina ädelmetaller om du är en Prepper. Riktiga Bitcoins i en privat plånbok.

tillägg: Om du inte är en prepper utan ser det mer som en investering så kan du ha XBT Bitcoin genom ISK-konto på avanza.

Mvh/

Prepper!? Om världen går åt skogen kommer bitcoins försvinna från jordens yta. Det behövs liksom ett modernt fungerande samhälle med stabilt internet och elförsörjning i mängder.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Söker en enkel liten förklaring till hur världen fungerar:

Har en liten skvätt AMD-aktier. Denna informationen kom ut igår:
"Intäkterna hamnade på 3,2 miljarder dollar, här spådde analytikerna 3 miljarder. Aktien föll 6,1 procent."

Mer intäkter än förväntat.................
"-Åh fy f*n!!! Usch!!! Vi fick in mer pengar än vad vi räknat med..!??". 😳

Varför belönad aktien med ett fall? Vet om att det finns fler variabler att tänka på, men jag läste det som en positiv rapport?
(Vet om att hela världen gick ner igår, så jag funderar på en annan förklaring.)

Tack på förhand!

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

"Intäkterna hamnade på 3,2 miljarder dollar, här spådde analytikerna 3 miljarder. Aktien föll 6,1 procent."

Varför belönad aktien med ett fall? Vet om att det finns fler variabler att tänka på, men jag läste det som en positiv rapport?
(Vet om att hela världen gick ner igår, så jag funderar på en annan förklaring.)

Tack på förhand!

Klassisk "buy the rumor, sell the news"

Det är ofta sådana svängningar vid rapporter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som har Avanza, känner ni att ni har någon nytta av att ha förmånsnivå "Platina"? Det skall då förutom lite bättre räntor om man belånar sitt innehav ingå en morgonrapport och affärsförslag.

Du tilldelas automatiskt en förmånsnivå baserat på ditt kapital eller erlagt courtage. Jag läser aldrig affärsförslagen men det kan bero på att jag abonnerar på andra tjänster. Vet faktiskt inte om de är något att ha.

Edit: kan ta mig en titt om du vill veta hur de ser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av JooJ:

Tack på förhand!

AMD släppte sin rapport i förrgår och då sjönk inte kursen avsevärt. Att den gick ner igår har sannolikt att göra med att amerikanska börsen sjönk. Sen så får man inte glömma att AMD fortfarande är högt värderade sett till intäkterna. Så att försäljningen ökar är till stor del inprisat i dagens värdering.

Jag köpte AMD-aktier något år innan Zen-arkitekturen släpptes och fick då ett GAV på $2,17. Nu ligger den strax under $90. Det är absolut ingen riskfri investering i dagsläget. Hårdnar konkurrensen från Intel och Nvidia så finns det på lång sikt stor fallhöjd.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Blir alltid så konfunderad när jag läser något i stil med det. Är du övertygad om att det på något sätt finns en möjlighet att inte "folk" kommer få ta smällen när GME rasar ner igen?

Skrivet av Mrbond:

WSB är ett fantastiskt intressant fenomen, och svårhanterligt i ett regulatoriskt perspektiv. Vad ska man förbjuda; aktiesnack på forum? Om man nyttjar mer frekventa och långvariga handelsstopp, kommer det att hjälpa?

Vem eller vilka ska hållas ansvariga för marknadsmanipulation? Reddit? Moderatorerna? Användarna (hur?)?

Blir mycket intressant att följa efterspelet.

Har också funderat på detta och jag håller med om att det är väldigt intressant. Får se om det håller i sig efter att bubblan spricker och alla de som inte endast gått in för short-squeeze-sadism får börja betala för kalaset, för något liknande har väl inte hänt i samma skala innan?

Tycker hela grejen med denna "forum-stryrd distribuerad börsmanipulation" känns väldigt likt ett pyramidspel, så hoppas innerligt inte det är något som är här för att stanna.

Skrivet av JooJ:

Det verkar hända väldigt frekvent så det kan ofta kännas som att där inte är någon koppling alls mellan börsvärde och prestation

Jag kan tänka mig att en anledning som ligger bakom det har att göra med förväntningar att göra. Om företaget väntas gå superstarkt, så ökar aktiepriset därefter. Om resultatet sedan kommer och endast är bra, så sjunker värdet tillbaka en bit. Givetvis kan det omvända också hända, och det tycker jag mig också se en hel del.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Du tilldelas automatiskt en förmånsnivå baserat på ditt kapital eller erlagt courtage. Jag läser aldrig affärsförslagen men det kan bero på att jag abonnerar på andra tjänster. Vet faktiskt inte om de är något att ha.

Edit: kan ta mig en titt om du vill veta hur de ser ut

Kolla gärna hur affärsförslagen ser ut. Jag kan förvisso föra över pengarna som saknas till nästa förmånsnivå men jag var lite nyfiken på hur ni som får dom upplevar nyttan av dom. Du får gärna skicka ett PM om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Blir alltid så konfunderad när jag läser något i stil med det. Är du övertygad om att det på något sätt finns en möjlighet att inte "folk" kommer få ta smällen när GME rasar ner igen?

Nej jag är ganska övertygad om att väldigt många som bara köpt på hypen kommer ta en rejäl smäll och tappa mycket mer än vad dom har råd att tappa vilket kommer skrämma bort personerna från marknaden. Det kanske är bra för dessa personer i längden men kortsiktigt kommer det inte bli en höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Kolla gärna hur affärsförslagen ser ut. Jag kan förvisso föra över pengarna som saknas till nästa förmånsnivå men jag var lite nyfiken på hur ni som får dom upplevar nyttan av dom. Du får gärna skicka ett PM om du har möjlighet.

Du har PM!