Permalänk
Medlem

Windows buffrar från fel disk?

Senaste dagarna har min dator plötsligt blivit ganska seg, och något jag märkt är att Windows verkar buffra från fel disk. Låt mig först förklara relevant info i min uppsättning:

16 GB RAM
C: SSD med Windows och 70 GB ledigt utrymme
D: Mekanisk disk också med 70 GB ledigt utrymme. Används endast för lagring (inga installerade program här)
E: SSD med 300 GB ledigt.

Av någon outgrundlig anledning när jag t.ex. klickar upp ett nytt fönster, t.ex. växlar från Steam till en webbläsare eller så, så laddar datorn till från D:. Det gör att det blir små fördröjningar i allt jag gör och datorn känns slö. Den gör också läsningar till och från ifrån den disken av outgrundlig anledning.

Har aldrig haft det här problemet förr. Ingen aning varför den ska läsa från D: överhuvudtaget. Det känns som att Windows plötsligt fått för sig att använda den disken för någon form av buffring. Hur eller varför kan man ju fråga sig. Finner ingen logik i att den ska läsa från den disken hela tiden.

Någon som har några förslag eller idéer?

Permalänk

Det är nått program eller nånting som hämtar något från D: då ska gamla HDn startas upp, och det tar tid.
För att lösa problemet, sluta köra gamla HDn

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Det är nått program eller nånting som hämtar något från D: då ska gamla HDn startas upp, och det tar tid.
För att lösa problemet, sluta köra gamla HDn

Jag har som sagt inga program installerade på D. Den används endast som lagringsdisk.

Att den ska behöva läsa från den disken emellanåt, t.ex. när jag klickar på en webbläsare som jag inte använt på ett tag så den behöver "laddas in" är för mig helt obegripligt. Det borde ske på C som Windows ligger på eller som webbläsaren är installerade isf. Men det är som sagt inte bara webbläsaren som orsakar detta.

Jag fattar inte asså.

Permalänk
Skrivet av Mortac:

Jag har som sagt inga program installerade på D. Den används endast som lagringsdisk.

Att den ska behöva läsa från den disken emellanåt, t.ex. när jag klickar på en webbläsare som jag inte använt på ett tag så den behöver "laddas in" är för mig helt obegripligt. Det borde ske på C som Windows ligger på eller som webbläsaren är installerade isf. Men det är som sagt inte bara webbläsaren som orsakar detta.

Jag fattar inte asså.

Hade du HDn kopplad då du installerade windows t.ex ? isf har det garanterat åkt nånting dit

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Hade du HDn kopplad då du installerade windows t.ex ? isf har det garanterat åkt nånting dit

Det hade jag. Men det var närmare 3 år sedan jag installerade den, och detta buffrande från fel disk började plötsligt för nån dag sedan.

Jag vet att man kunde ställa in en buffringsfil och var den skulle ligga i äldre Windows-versioner. Men som med det mesta i Windows 10 så får man inte bestämma saker själv längre. Jag har iaf inte hittat någon sådan inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det hade jag. Men det var närmare 3 år sedan jag installerade den, och detta buffrande från fel disk började plötsligt för nån dag sedan.

Jag vet att man kunde ställa in en buffringsfil och var den skulle ligga i äldre Windows-versioner. Men som med det mesta i Windows 10 så får man inte bestämma saker själv längre. Jag har iaf inte hittat någon sådan inställning.

Från startmenyn:
Inställningar => System => Om => till höger på skärmen, Avancerade systeminställningar. =>fliken Avancerat. Välj som tidigare att ändra under virtuellt minne.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Från startmenyn:
Inställningar => System => Om => till höger på skärmen, Avancerade systeminställningar. =>fliken Avancerat. Välj som tidigare att ändra under virtuellt minne.

Se där ja. Det verkar ha löst problemet när jag tvingade den att använda C istället. Tack.