Permalänk
Medlem

Workstation laptop

Behöver en ny laptop på jobbet, har idag någon mid tier HP probook som är 3 år gammal och fruktansvärt värdelös, systemminnet flaskar och program hänger sig och kraschar.
Arbetar i solidworks, Tebis, 3d skanningsprogram, GOM inspect och lite andra beredning program, multitaskar ganska ofta mellan programmen.
Det behöver dessvärre vara en laptop då jag jobbar en del hemifrån också, har ni några tips på vad man ska satsa på att köpa?
Pris: 20 000-35 000 ex moms.

Permalänk
Medlem

Den här fick vi som föslag från Atea när vi bad om tips om en workstation runt 30k (minns inte men tror solidworks kan ha varit med i frågeställningen). Men det kan också ha handlat om att den faktiskt fanns i lager, så priset kanske är högre än nödvändigt. Tycker bärbara workstations är en svår kategori. För det priset hade jag egentligen velat ha dubbla mängden ram och kanske större disk.

https://www.atea.se/eshop/product/hp-zbook-studio-g7-mobile-w...

Vårt pris är strax under 30, så det är ju en avtalsfråga också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Den här fick vi som föslag från Atea när vi bad om tips om en workstation runt 30k (minns inte men tror solidworks kan ha varit med i frågeställningen). Men det kan också ha handlat om att den faktiskt fanns i lager, så priset kanske är högre än nödvändigt. Tycker bärbara workstations är en svår kategori. För det priset hade jag egentligen velat ha dubbla mängden ram och kanske större disk.

https://www.atea.se/eshop/product/hp-zbook-studio-g7-mobile-w...

Vårt pris är strax under 30, så det är ju en avtalsfråga också.

Jo jag känner lite detsamma efter att ha sneglat på lite olika datorer.
64gb minne skulle ju varit minimum på laptops som kostar 30-40 000, hade ju gärna använt mig av stationära datorer istället men isåfall behöver jag tre stycken haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jo jag känner lite detsamma efter att ha sneglat på lite olika datorer.
64gb minne skulle ju varit minimum på laptops som kostar 30-40 000, hade ju gärna använt mig av stationära datorer istället men isåfall behöver jag tre stycken haha.

Jag kör en statinär dator på jobbet och kör RDP in till den från min privata dator. Funkar bra. Såklart inte lika bra upplevelse som att sitta med datorn direkt, men tillräckligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Har haft en släpbar laptop från schenker i 7 år, ganska tung om man ska resa omkring med den men fungerar fortfarande för lättare autodesk inventor modellering. Kan vara värt att kolla på tillverkare som inte är så välkända som Schenker/XMG (båda är rebrand av kinesiska clevo datorer).

Länkar till säljsidorna:
https://www.schenker-tech.de/en/
https://www.xmg.gg/en/

Denna sida har en del reviews om dessa laptops som du kan kolla på
https://www.notebookcheck.net/

Schenker DTR och Schenker media 15 kanske är intressant för dig, media 15 basmodellen är 10,000 kr billigare än DTR så testa att konfigurerar den med det bästa och se hur den förhåller sig prismässigt och prestandamässigt i förhållande till kändare tillverkare som HP och DELL med liknande specs.

Permalänk
Inaktiv

Vi kör mest Lenovo Thinkpad workstations i dagsläget när vi köper nytt. Kör även vi Solidworks och två nya beställdes i slutet av december. Vet dessvärre inte modellnamn.

Skrivet av macmann1:

Jag kör en statinär dator på jobbet och kör RDP in till den från min privata dator. Funkar bra. Såklart inte lika bra upplevelse som att sitta med datorn direkt, men tillräckligt.

Typ så jag också kör i och med pandemin, men med en äldre laptop från jobbet jag ansluter från och inte en privat. Tyngre sammanställningar gör jag helst lokalt men det mesta andra inkl alla våra övriga mjukvaror vi kör RDP'ar jag hellre. Skönt att låta allt vara öppet när jag slutar för dagen, bara koppla ifrån så får allt vara öppet och i den status det var nästa dag jag jobbar igen.

Skulle egentligen få en ny bärbar dator i och med pandemin och att mina nuvarande dragit iväg i ålder men valde att vänta lite, andra kollegor hade större behov och RDPa in mot min stationära fungerar rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladdad:

Har haft en släpbar laptop från schenker i 7 år, ganska tung om man ska resa omkring med den men fungerar fortfarande för lättare autodesk inventor modellering. Kan vara värt att kolla på tillverkare som inte är så välkända som Schenker/XMG (båda är rebrand av kinesiska clevo datorer).

Länkar till säljsidorna:
https://www.schenker-tech.de/en/
https://www.xmg.gg/en/

Denna sida har en del reviews om dessa laptops som du kan kolla på
https://www.notebookcheck.net/

Schenker DTR och Schenker media 15 kanske är intressant för dig, media 15 basmodellen är 10,000 kr billigare än DTR så testa att konfigurerar den med det bästa och se hur den förhåller sig prismässigt och prestandamässigt i förhållande till kändare tillverkare som HP och DELL med liknande specs.

Ska kika på dessa alternativen.

Skrivet av anon5930:

Vi kör mest Lenovo Thinkpad workstations i dagsläget när vi köper nytt. Kör även vi Solidworks och två nya beställdes i slutet av december. Vet dessvärre inte modellnamn.

Typ så jag också kör i och med pandemin, men med en äldre laptop från jobbet jag ansluter från och inte en privat. Tyngre sammanställningar gör jag helst lokalt men det mesta andra inkl alla våra övriga mjukvaror vi kör RDP'ar jag hellre. Skönt att låta allt vara öppet när jag slutar för dagen, bara koppla ifrån så får allt vara öppet och i den status det var nästa dag jag jobbar igen.

Skulle egentligen få en ny bärbar dator i och med pandemin och att mina nuvarande dragit iväg i ålder men valde att vänta lite, andra kollegor hade större behov och RDPa in mot min stationära fungerar rätt bra.

Jag får klura lite, tacksam för tipsen!
Jag har ju prövat RDP när jag har varit sjuk en gång men hade ganska mycket delay, beror säkert på att jag har helt värdelös uppkoppling i min lägenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kozmos:

Ska kika på dessa alternativen.

Jag får klura lite, tacksam för tipsen!
Jag har ju prövat RDP när jag har varit sjuk en gång men hade ganska mycket delay, beror säkert på att jag har helt värdelös uppkoppling i min lägenhet.

Jag kör RDP inställt så jag kan använda alla anslutna skärmar, standardinställningen är bara en skärm. Datamängden drar inte iväg speciellt mycket, men är mer responsen. Hade en hel del problem igår, sammanföll med börsöppningen i USA så vet inte om det hängde ihop.

Kör själv 4G (Telia obegränsat) i väntan på fibergrävning så sitter själv inte på någon jättebra anslutning. Men har fungerat rätt stabilt efter julhelgen iallafall. Vet inte om Telia tyckte jag gjorde av för mycket data i december (nästan 1TB) eller om mellandagarna och julledigheten ansträngde nätet lite extra. Nu i januari har det överlag gått bra men "bara" använt 300-400GB data.

Hoppas du hittar någon fungerande lösning, väl värt att se över alternativen iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ska kika på dessa alternativen.

Jag får klura lite, tacksam för tipsen!
Jag har ju prövat RDP när jag har varit sjuk en gång men hade ganska mycket delay, beror säkert på att jag har helt värdelös uppkoppling i min lägenhet.

Skrivet av anon5930:

Jag kör RDP inställt så jag kan använda alla anslutna skärmar, standardinställningen är bara en skärm. Datamängden drar inte iväg speciellt mycket, men är mer responsen. Hade en hel del problem igår, sammanföll med börsöppningen i USA så vet inte om det hängde ihop.

Kör själv 4G (Telia obegränsat) i väntan på fibergrävning så sitter själv inte på någon jättebra anslutning. Men har fungerat rätt stabilt efter julhelgen iallafall. Vet inte om Telia tyckte jag gjorde av för mycket data i december (nästan 1TB) eller om mellandagarna och julledigheten ansträngde nätet lite extra. Nu i januari har det överlag gått bra men "bara" använt 300-400GB data.

Hoppas du hittar någon fungerande lösning, väl värt att se över alternativen iallafall.

På ett sätt funkar RDP bättre än att sitta på plats för mig och det är att jag har 120+ hz på skärmarna hemma. Så även om det är en liten delay i när jag faktiskt gör saker så är alla musrörelser smooth. Jag tror jag kommer ha svårt att gå tillbaka till jobbet pga det faktiskt. Kanske får försöka få igenom nya skärmar med högre uppdateringsfrekvens som arbetsredskap den dagen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag får prova rdp igen då, tack för hjälpen.
Vad kör ni för program som jobbar hemifrån då, TeamViewer?

Jo det ska nog gå att hitta någon stabil lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag får prova rdp igen då, tack för hjälpen.
Vad kör ni för program som jobbar hemifrån då, TeamViewer?

Jo det ska nog gå att hitta någon stabil lösning

Jag kör bara vanliga Microsoft Remote Desktop, tycker det är det som funkar bäst. Teamviewer är bara om jag ska ansluta till min Mac.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Dells 7550, 5550 är väldigt trevliga.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem en HP Studio G7 med 32gb ram och RTX3000.

Den ser ju bra ut (sjukt tunn), men jösses vad fläktarna går igång av minsta lilla, och den vänstra sidan av tangentbordet blir ordentligt varmt!

HP skall tydligen ha en remote desktop lösning med remote USB också, så man kan få 3D mus att fungera också vilket låter bra.

Måste säga att fingeravtrycksläsare blev man riktigt borskämd av väldigt snabbt!

Permalänk
Medlem

På ett av dom bolag jag jobbar åt har vi börjat köra HP ZCentral Remote Boost för fjärrstyrning, det gör att våra redigerare kan sitta hemma och köra videoredigering på sina workstations på jobbet. Funkar riktigt bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata