10 Kilo Viktnedgång på en månad enbart från viktväst (testar det just nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Nja, det behöver inte vara så. Gick ner 45kg med koständring & träning, men sedan dess har man även ökat på grund av andra faktorer - dock minskade jag 15kg Okt > Jan genom bara träning, ingen koständring alls (åt som en vanlig svensson).

Med förbehåll att du har järnkoll så ger att äta som "en vanlig Svensson" utrymme för ganska mycket upp och ned beroende på vad man lägger in i uttrycket. Att äta som en vanlig Svensson andas inte järnkoll på kaloriintaget i min värld och det skulle m.a.o. kunna vara så att du legat på underskott trots allt. Lägg sedan på din träning på det.

Skulle du ändå ätit exakt likadant som tidigare så kan ju enbart den extra förbränningen av din träning kunna vara nog för att gå ned i vikt, beroende på hur och vad du tränat.

Med det sagt så har du ju ändrat dina kalorier in och ut, oavsett hur du gjort det. Hursomhelst så är det ju väldigt bra jobbat att ha rivit av sig 45kg och sedan 15kg igen, hatten av.

Permalänk

Ser denna diskret ut under kläder (tex tshirt, tröja)? Tänker om man ska ha den på kontor då ska det vara så diskret som möjligt.
Om inte denna vilken annan väst är diskret?

https://www.gymgrossisten.com/weight-vest-master-10-kilo-larg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1981:

Ser denna diskret ut under kläder (tex tshirt, tröja)? Tänker om man ska ha den på kontor då ska det vara så diskret som möjligt.
Om inte denna vilken annan väst är diskret?

https://www.gymgrossisten.com/weight-vest-master-10-kilo-larg...

I värsta fall, ha den på dig iallafall och skit i vad andra som tydligen inte bryr sig om dig ändå tycker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tomas1981:

Ser denna diskret ut under kläder (tex tshirt, tröja)? Tänker om man ska ha den på kontor då ska det vara så diskret som möjligt.
Om inte denna vilken annan väst är diskret?

https://www.gymgrossisten.com/weight-vest-master-10-kilo-larg...

Försöker du vara diskret så kommer nog folk mest tro att du har en skottsäker väst på dig. Kan vara bra eller dåligt beroende vilken typ av verksamhet ni har på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Med förbehåll att du har järnkoll så ger att äta som "en vanlig Svensson" utrymme för ganska mycket upp och ned beroende på vad man lägger in i uttrycket. Att äta som en vanlig Svensson andas inte järnkoll på kaloriintaget i min värld och det skulle m.a.o. kunna vara så att du legat på underskott trots allt. Lägg sedan på din träning på det.

Skulle du ändå ätit exakt likadant som tidigare så kan ju enbart den extra förbränningen av din träning kunna vara nog för att gå ned i vikt, beroende på hur och vad du tränat.

Med det sagt så har du ju ändrat dina kalorier in och ut, oavsett hur du gjort det. Hursomhelst så är det ju väldigt bra jobbat att ha rivit av sig 45kg och sedan 15kg igen, hatten av.

Du har inte fel, det vill jag inte påstå. När jag rev av mig de första 45kg så låg jag på kaloriunderskott + träning, sedan började jag carb load ett tag, innan jag körde igång på riktigt. På sin höjd tränade jag sex dagar i veckan, cirka två pass per dag (beroende på dagarnas schema), ett cirka intag på 5500 kalorier om dagen.

I dagsläget ligger jag väl på cirka 2500-3500 kalorier om dagen beroende på hungernivå, eftersom jag inte försöker köra någon diet. Ibland faller jag ner på 2000 kalorier, ibland under det; men det är enstaka dagar bland dagar av rik kost. Tränar i dagsläget 4-5 dagar i veckan, ingen cardio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Absolut här är den
Studie

Tack för det ska skumma igenom den.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

1 kg kroppsfett kan av kroppen omvandlas till 7000 kcal ("kalorier") energi eller 8 kWh.

Ett normalstort Tesla-batteri innehåller därmed ungefär samma energi som 10 kg kroppsfett.

När kroppen omsätter fett till mekaniskt arbete så verkningsgraden runt 20% vilket gör att 10 kg fett blir 16 kWh.

Om man då har en PC som drar 200 W och den drivs av träningscykel så räcker 10 kg kroppsfett till ungefär 80 timmars drift (=spelande?).

I vila utvecklar kroppen ungefär 100 W och maximalt runt 1500 W vilket motsvarar 300 W mekanisk energi.

Så om man vill ha en pedaldriven PC så får man alltså hålla sig till en effektbudget på 200-300W, i praktiken en RTX3050 och 4-kärning CPU.

Knappast ens en elitcyklist skulle fixa att driva en 3080. Vilket kan vara bra att veta.

En elitcyklist orkar väl med 450-500W i nån minut. En sprinter 700-900W

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ

Suck, nu spårar jag tråden lite, men elitcyklistjämförelsen fick mig att tänka på denna videon. Väldigt intressant!

Aha såg inte att du hann före sorry

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Nja, det behöver inte vara så. Gick ner 45kg med koständring & träning, men sedan dess har man även ökat på grund av andra faktorer - dock minskade jag 15kg Okt > Jan genom bara träning, ingen koständring alls (åt som en vanlig svensson).

Jo. Ingen vettig och frisk människa är immun mot de effekter som viktminskningen i sig för med sig.
Garanterat så börjar det genom positiv förstärkning smyga in motivation för att t ex till att undvika småätande, gå ett ärende extra, ta en mindre portion mat eller fördela om kalorier är på tallriken och laga nyttigare mat överlag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
8/2: 79.0 KG
Nästan ingen minskning alls den senaste veckan.
Det kan mycket väl vara så att kroppen redan anpassat sig vid den nya vikten och att jag måste öka belastningen för att få nya ressultat, men jag ska försöka stå fast vid prövningen och köra hela februari för sakens skull innan jag gör några ändringar.

Skrivet av Stan Carley:

Jag kör invägning varje måndag efter min morgontoalett vid 07:15
Nu har det gått en månad och min logg följer här:
31/12-2020 91KG

4/1: 89 KG
11/1: 85.5 KG
18/1: 83 KG
25/1: 81 KG
1/2: 79.5 KG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Uppdatering:
8/2: 79.0 KG
Nästan ingen minskning alls den senaste veckan.
Det kan mycket väl vara så att kroppen redan anpassat sig vid den nya vikten och att jag måste öka belastningen för att få nya ressultat, men jag ska försöka stå fast vid prövningen och köra hela februari för sakens skull innan jag gör några ändringar.

Att gå ner mycket i början är helt normalt.
Det är en hel del slaggprodukter som försvinner i början för jag tror säkert att du tänker lite mer på vad du äter, rör dig kanske lite mer och även äter lite mindre även om du vill leva precis som du gjorde innan du började med viktvästen. Kanske kan det också bero en hel del på hur mycket alkohol du får i dig.

Jag började själv min resa för ett par år sen med hjälp av viktväktarna. Vägde då 97 kg och satte upp en målvikt på 73 kg då jag vägde det för 20 år sen och tyckte jag ville komma tillbaka dit.
Åt mindre och nyttigare även om jag inte följde reglerna helt och hållet, drack nästan ingen alkohol, promenerade en hel del och på drygt 3-4 månader så var jag nere i runt 77 kg. Började sen släppa lite på reglerna och ligger nu och pendlar mellan 79-82 kilo. Har inte givit upp hoppet än att nå till mitt mål av 73 kg så har börjat kämpa lite mer målmedvetet igen även om jag inte kör viktväktarna och fuskar även en del.
Kör samtidigt också periodisk fasta så äter ingen frukost i veckorna.

Nu när jag väger runt 80 kilo så mår jag enormt mycket bättre. Sover bättre, snarkar inte, är piggare, på promenader så håller jag ett helt annat tempo än förut, inte lika stel i kroppen. Kan bara säga positiva saker om att gå ner i vikt så kör på men ta det lugnt. Det viktigaste och svåra är sen att behålla vikten och inte släppa allt för då kommer du gå upp igen. Lägg också upp några delmål längs resan neråt.

Jag hoppas att till början av sommaren så ska jag ha nått mina 73 kg. Jag får dessutom äta kebab då som en liten morot

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Att gå ner tillfälligt i vikt tror jag de flesta klarar, åtminstone under en period. Problemet är väl att hålla vikten över tid. Tror många antingen inte har tillräckliga kunskaper om hur kroppen fungerar och/eller försöker ljuga för sig själv att någon "mirakel"-diet kan vara lösningen på alla problem.

Egentligen är det ju rätt enkelt. Du måste ha energiunderskott för att gå ner i vikt. Finns inga genvägar där. Sen kan du antingen träna eller äta rätt för att nå dit. Vet flera som varit lite rultiga och börjat träna hårt sen blir de rätt besvikna när de inte ser någon effekt. Och kanske ger upp. De hade missat att kosten är typ 80%.

Att gå ner eller hålla en vikt (framförallt för när man +30 och förfallet börjar...) är jobbigt och tråkigt på en varierande skala beroende på vilken tur i genlotteriet man hade just avseende förmågan att lägga på sig vikt eller inte. Man kan vara med i viktväktarna, gå på någon 5:2 diet, det spelar mindre roll så länge man är på energiunderskott. Antar vissa dieter är roligare än andra och passar olika bra. Men speciellt roligt blir det nog aldrig och detta måste man vara medveten om om man ska härda ut över tid.

Permalänk
Medlem

Dags för fas två:
Då jag inte gått ner något mer under den senaste veckan utan snarare stannat helt.
Vägde igår 15/2 80.0
Så nu har jag skippat viktvästen och får se om jag går upp alla kilon lika snabbt som dom ramlade av.
Har kännts helt underbart att vara vaken nu känner mig så lätt och glad

Permalänk
Medlem

1/3 invägningen landade på 79.9
Har inte burit västen nu under 2 veckor och vikten ligger stabilt.
Den här metoden rekommenderar jag till alla som vill tappa några kilon men inte tänka så mycket förutom vad man tar på sig när man vaknar.