NZXT:s chassi H1 fortsatt en brandfara

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tänk dig att man köper en ny bil.

Bilen har ett fel på bromsarna som kan innebära att de helt slutar fungera om fälgarna kommer när bromsarna. Och normala fälgar är väldigt nära och enstaka nuddar.
Biltillverkaren "löser" problemet genom att skicka ut nya, fula specialfälgar som buktar ut mer än vanliga. Allt är lugnt. Eller?

Bilen säljs vidare efter några år, och kunskapen om specialfälgarnas betydelse går förlorad. Ingen begagnatköpare har anledning att tro att bilen blir en dödsfälla om man sätter på andra fälgar. Köparen tycker att fälgarna är fula och skaffar andra. Vips, så är ursprungsfelet tillbaks.

Eller så kanske den första köparen inte begrep varför fälgarna skulle bytas, och trodde att det var originalfälgarna det var fel på. Eftersom ersättningsfälgarna är fula köper köparen nya av hög kvalitet. Vips, så är ursprungsfelet tillbaks.

Plastskruvarna är inte en lösning. Det är faktiskt en sämre åtgärd än att inte göra nåt alls, för den skapar en falsk trygghet, och kan orsaka lidande och död flera år framåt. Om man i stället återkallar alla riser-kablar och ersätter med korrekt tillverkade, så har man eliminerat risken. Det motsvarar att åtgärda bromsarna i mitt exempel ovan.

Sitter det nylonfälgar på så skulle åtminstone jag fundera ett extra varv innan jag satte på fälgar i aluminium.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Sitter det nylonfälgar på så skulle åtminstone jag fundera ett extra varv innan jag satte på fälgar i aluminium.

Jag vet inte om du försöker göra dig löjlig eller om du på riktigt inte förstår vad som skrivs i tråden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag tänker att när man är senildement och glömmer en så viktig detalj, när t.o.m. nylonskruvarna som är iskruvade inte lyckas påminna en om att det är just nylonskruvar som används, ja då kanske man har andra problem. Problemet, ELD, åtgärdas med nämnda skruvar.

Att NZXT kunde ha ansträngt sig mer och bytt ut PCB:n håller jag med om. Precis som du håller med om att nylonskruvarna hindrar datorn från att börja brinna.

refererar till @cyklonen ovan som jag anser beskriver det mycket väl

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det känns som det är utrett nu att nylonskruvarna är en utmärkt fix gällande brandrisken.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det känns som det är utrett nu att nylonskruvarna är en utmärkt fix gällande brandrisken.

Det känns som att du trollar mer än ger något av diskussionsvärde, jag hoppas det är det iaf för alternativet är mer oroande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det känns som att du trollar mer än ger något av diskussionsvärde, jag hoppas det är det iaf för alternativet är mer oroande.

Jag har ju rätt i sak.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag har ju rätt i sak.

NZXT kommer inte ta dig till sängs för att du försvarar deras heder här.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Jag har ju rätt i sak.

Du har rätt i sak och samtidigt är det inte en okej medveten designmiss i låga kostnadens namn. Tänk okända superbilliga kinesiska mobilladdare.

Vi kan inte leva i ett tekniksamhälle där du konstant oroar dig om bultarna i dina bildäck klarar av att bidra med rätt åtdragningskraft så att däcken inte råka lossna närsomhelst när du kör ute på motorvägen.

Detta ska lyftas fram så att något riktigt händer och för att avskräcka andra seriösa företag från att försöka hitta billigare tillverkningsgenvägar på - bokstavligen talat - kundernas livsmässiga bekostnad.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag har ju rätt i sak.

Nej det har du inte, de åtgärdar problemet tillfälligt men vid normal reparation återuppstår det så det är inte ordentligt åtgärdat. Det är inte en "utmärkt fix". Man brukar inte tolerera att vanliga konsumentgrejer är en total livsfara vid minsta "fel"användning. Vi har standarder och krav av en anledning och att folk dör för att de inte råkat få info om detta är inte ok.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Inaktiv

Man tycker att företag borde lära sig någon gång, det funkar inte att stoppa huvet i sanden och låtsas som att det regnar. Särskilt inte mot Steve Burke, han kommer inte låta sig bli bortdribblad eller ignorerad.

Korkat! Det är bättre att göra om och sedan göra rätt. Men visst, folk i allmänhet har jäkligt kort minne och kommer fortsätta köpa deras grejer efter en tid, så jag antar att det i slutändan ändå måste löna sig att mörka, mörka och åter mörka så länge det går för problem.

Vissa av oss kommer ändå ihåg dock, och kommer undvika ett sådant skumraskföretag i framtiden. Tyckte själv att plastskruvar lät som en dålig lösning på ett problem som faktiskt kan orsaka kortslutning och öppen brand, och man får det ju verkligen satt på pränt här varför det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du har rätt i sak och samtidigt är det inte en okej medveten designmiss i låga kostnadens namn. Tänk okända superbilliga kinesiska mobilladdare.

Vi kan inte leva i ett tekniksamhälle där du konstant oroar dig om bultarna i dina bildäck klarar av att bidra med rätt åtdragningskraft så att däcken inte råka lossna närsomhelst när du kör ute på motorvägen.

Detta ska lyftas fram så att något riktigt händer och för att avskräcka andra seriösa företag från att försöka hitta billigare tillverkningsgenvägar på - bokstavligen talat - kundernas livsmässiga bekostnad.

Äntligen någon som har sett filmen och förstått vad den - och jag - säger. Med nylonskruvar är chassit säkert att använda, precis som jag har sagt från första början. Jag håller med om, precis som du kan se i en tidigare post, att NZXT har tagit den billigaste vägen att lösa problemet eld.

PCB:n är självklart fortfarande defekt. Nylonskruvarna är inte doppade i något magiskt medel som gör att man kan skruva i dem en gång och sedan börja använda metallskruvar. Det är väl uppenbart? Tänk att det behövs 30 minuters video för att dra den slutsatsen.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

NZXT kommer inte ta dig till sängs för att du försvarar deras heder här.

Jag tycker att det var en onödig kommentar. Men jag hoppas att den negativa pressen leder till att chassina går ner i pris. Då är jag definitivt spekulant på ett eller två.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Själva problemet som GN försökte få fram i sin video som jag tycker inte kom fram helt. Det är att nylonskruvarna funkar ja men om en kund inte vet om det så skulle denna person kunnat ta andra skriv av misstag och futta eld på datorn utan att veta varför.
Speciellt med hur kassa plast skruven är så är det stor risk att de går sönder och man tar något annat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Sweclockers bör uppdatera sin recension och avråda från köp av detta chassi då det är en brandfara. Oavsett utbytta skruvar. Pungt slut.

Tack för det spontana morgongarvet, och ursäkta att jag inte tillför något i ämnet öht!

Permalänk
Medlem

Hade det suttit nylonskruv redan vid lansering är det inte ens troligt detta kommit upp till diskussion. Hade någon då bytt skruven till en i metall och det börjat brinna, undrar jag hur diskussionen sett ut, om det fortfarande varit tillverkarens fel när en användare på eget bevåg ändrat i konstruktionen och bytt fästelement till en i annat material.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hade det suttit nylonskruv redan vid lansering är det inte ens troligt detta kommit upp till diskussion. Hade någon då bytt skruven till en i metall och det börjat brinna, undrar jag hur diskussionen sett ut, om det fortfarande varit tillverkarens fel när en användare på eget bevåg ändrat i konstruktionen och bytt fästelement till en i annat material.

Ja, eftersom grundproblemet är en felkonstruerad produkt. Jämför med mitt bilexempel, där det du beskriver skulle motsvara att bilen kom med de utbuktande fälgarna från butik. Precis samma scenarion jag tar upp skulle kunna inträffa då, fast även för första ägaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hade det suttit nylonskruv redan vid lansering är det inte ens troligt detta kommit upp till diskussion. Hade någon då bytt skruven till en i metall och det börjat brinna, undrar jag hur diskussionen sett ut, om det fortfarande varit tillverkarens fel när en användare på eget bevåg ändrat i konstruktionen och bytt fästelement till en i annat material.

Om det inte uttryckligen och extremt tydligt vid försäljning varnat för brandrisk och liknande hade nog de flesta ansett att företaget gjort fel när någon brand startat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Äntligen någon som har sett filmen och förstått vad den - och jag - säger. Med nylonskruvar är chassit säkert att använda, precis som jag har sagt från första början. Jag håller med om, precis som du kan se i en tidigare post, att NZXT har tagit den billigaste vägen att lösa problemet eld.

PCB:n är självklart fortfarande defekt. Nylonskruvarna är inte doppade i något magiskt medel som gör att man kan skruva i dem en gång och sedan börja använda metallskruvar. Det är väl uppenbart? Tänk att det behövs 30 minuters video för att dra den slutsatsen.

Ok sovit och försökt läsa dina posts som seriösa och tror jag förstår avvikelsen, du definierar problemet som att det bara är elden som är problemet. Tyvärr är detta även i din egen första post klart att stå är inte fallet iom att problemet identiskt kan återuppstår om exempelvis personen inte minns eller är medveten om risken.
Problemet här är inte skruven, problemet är att det ligger 12V så nära ett skruvhål när konventionen är att det ska vara jord.
"Lösningen" går alltså mot vad alla andra följer och som görs av just säkerhetsskäl för att detta inte ska ske. Godtar man det som "lösning" definierar man problemet fel för isf hade en liknande lösning vara att skylla på alla andra tillverkare av pcbs och liknande för att de jobbar med kontaktjord på sina delar.

Minns du när exempelvis när Mercedes Benz välte ibland och iom att normalt antar folk att bilen ska kunna veja i 60 är det därmed inte en lösning att säga "veja inte eller sväng inte för kraftigt". Visst är boken tippar inte över då men du kan inte anta att situationen så som älgtestet, hur ovanligt det än är, inte uppstår och därmed gäller att problemet inte löst.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tänk dig att man köper en ny bil.

Bilen har ett fel på bromsarna som kan innebära att de helt slutar fungera om fälgarna kommer när bromsarna. Och normala fälgar är väldigt nära och enstaka nuddar.
Biltillverkaren "löser" problemet genom att skicka ut nya, fula specialfälgar som buktar ut mer än vanliga. Allt är lugnt. Eller?

Bilen säljs vidare efter några år, och kunskapen om specialfälgarnas betydelse går förlorad. Ingen begagnatköpare har anledning att tro att bilen blir en dödsfälla om man sätter på andra fälgar. Köparen tycker att fälgarna är fula och skaffar andra. Vips, så är ursprungsfelet tillbaks.

Eller så kanske den första köparen inte begrep varför fälgarna skulle bytas, och trodde att det var originalfälgarna det var fel på. Eftersom ersättningsfälgarna är fula köper köparen nya av hög kvalitet. Vips, så är ursprungsfelet tillbaks.

Plastskruvarna är inte en lösning. Det är faktiskt en sämre åtgärd än att inte göra nåt alls, för den skapar en falsk trygghet, och kan orsaka lidande och död flera år framåt. Om man i stället återkallar alla riser-kablar och ersätter med korrekt tillverkade, så har man eliminerat risken. Det motsvarar att åtgärda bromsarna i mitt exempel ovan.

*host* toyota hilux *host* https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/toyota-stopp...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ok sovit och försökt läsa dina posts som seriösa och tror jag förstår avvikelsen, du definierar problemet som att det bara är elden som är problemet. Tyvärr är detta även i din egen första post klart att stå är inte fallet iom att problemet identiskt kan återuppstår om exempelvis personen inte minns eller är medveten om risken.
Problemet här är inte skruven, problemet är att det ligger 12V så nära ett skruvhål när konventionen är att det ska vara jord.
"Lösningen" går alltså mot vad alla andra följer och som görs av just säkerhetsskäl för att detta inte ska ske. Godtar man det som "lösning" definierar man problemet fel för isf hade en liknande lösning vara att skylla på alla andra tillverkare av pcbs och liknande för att de jobbar med kontaktjord på sina delar.

Minns du när exempelvis när Mercedes Benz välte ibland och iom att normalt antar folk att bilen ska kunna veja i 60 är det därmed inte en lösning att säga "veja inte eller sväng inte för kraftigt". Visst är boken tippar inte över då men du kan inte anta att situationen så som älgtestet, hur ovanligt det än är, inte uppstår och därmed gäller att problemet inte löst.

Jag förstår att du inte håller med mig, det är helt okej. Faktumet kvarstår dock att nylonskruvarna hindrar chassit från att brinna upp. Sedan kan, och bör, man förstås ha åsikter kring att det är den sämsta lösningen. Men med nylonskruvar är brandrisken avhjälpt.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk

https://blog.nzxt.com/a-message-from-our-ceo-johnny-regarding...

NZXT kovänder och en nu uppdaterad riser-kabel kommer att skickas ut för att åtgärda rotorsaken.

Tack GN

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag förstår att du inte håller med mig, det är helt okej. Faktumet kvarstår dock att nylonskruvarna hindrar chassit från att brinna upp. Sedan kan, och bör, man förstås ha åsikter kring att det är den sämsta lösningen. Men med nylonskruvar är brandrisken avhjälpt.

Så om du bryter benet och läkaren väljer att amputera så anser du att problemet är löst? Tekniskt sett har du ju så inte ett brutet ben.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ja deras 16 tummare av en viss typ har ett problem så de drar tillbaka dem från marknaden? Jag 16tummarna som inte har problemet kvarstår och finns för försäljning och de ersätter sina kunder med 15 tummare som de har i lager redan som inte heller har det problemet.
Det är just den specifika fälgen som det är fel på.

Citat:

De 16-tumshjul med hög profil och mindre bredd på plåtfälgen, alltså hjulen som är mer avsedda för sämre terräng, berörs inte av försäljningsstoppet eller erbjudandet om nya hjul.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Så om du bryter benet och läkaren väljer att amputera så anser du att problemet är löst? Tekniskt sett har du ju så inte ett brutet ben.

Din analogi haltar lite. Om benet återställs tills ursprungligt skick med hjälp av titanskruvar, och jag sedan kan använda det som vanligt så självklart. Benet är fixat.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja deras 16 tummare av en viss typ har ett problem så de drar tillbaka dem från marknaden? Jag 16tummarna som inte har problemet kvarstår och finns för försäljning och de ersätter sina kunder med 15 tummare som de har i lager redan som inte heller har det problemet.
Det är just den specifika fälgen som det är fel på.

Jadå, dock är det ju inte fälgen i sig som är defekt, utan kombinationen med bilen och fälgen. Precis som en framtida ägare kan byta ut plastskruvarna till vanliga skruvar i chassit nämnt ovan, omedveten om att det innebär en brandrisk, så kan en framtida ägare införskaffa sig tredjepartsfälgar av samma diameter och bredd som toyota slutat sälja, omedveten om att det innebär att bilen kan tippa över om de svänger lite aggressivt Jag länkade dock mest exemplet ovan då jag tyckte det passade rätt bra in på det cyklonen skrev.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

https://blog.nzxt.com/a-message-from-our-ceo-johnny-regarding...

NZXT kovänder och en nu uppdaterad riser-kabel kommer att skickas ut för att åtgärda rotorsaken.

Tack GN

QFT. Japp! Kände mig rätt trygg med nylonskruvarna men bra påtryckt av GN.

Citat:

We’re going to send out redesigned PCIe Gen3 Riser Assemblies for current H1s and we’re going to help with installation for those who need it.

Äsch, gör en korrekt utformad Gen4-riser istället.

Edit: Har redan nylonskruvarna (var fixat vid leverans) så lade en request på nya riser-kabeln. Lär dock dröja innan den kommer (ETA: mars, enligt blogginlägget -- Så kanske april. Eller låt oss säga "Q2").

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vara många här som känner till innebörden av förstafelsprincipen, och varför den är bra att tillämpa.

Förstafelsprincipen innebär att:
1. En produkt ska (för att vara säker) vara konstruerad så att om/när ett fel uppstår som enkelt kan upptäckas (i samband med användning eller rutinmässig säkerhetskontroll) får produkten inte bli osäker.
2. Fel som inte "enkelt" upptäcks får inte leda till att produkten blir farlig.

I detta fall är det direkt farligt om metallskruvar används. Med nylonskruvar ges en första nivå av skydd.
Om nylonskruvarna då byts mot metallskruvar kan man kanske hävda att det är ett första fel som gör produkten osäker. Själv ställer jag mig tveksam till att det ens är att räknas som ett upptäckbart fel, eftersom det förutsätter att brukaren vet att/varför nylonskruvar ska användas.
Oavsett vilket så är det otillräckligt att bara ha en skyddsnivå (som dessutom så enkelt kan fallera)! En omkonstruktion av kretskortet alternativt en rejäl ändring av hela chassit, är vad som krävs för att konstruktionen ska bli säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Din analogi haltar lite. Om benet återställs tills ursprungligt skick med hjälp av titanskruvar, och jag sedan kan använda det som vanligt så självklart. Benet är fixat.

Poängen var inte skick, det var din logik att om ett fel ersätts med annat så spelar lösningen ingen roll för att anse det som avhjälpt oavsett andra konsekvenser.

Det kvarstår även att problemet inte var metalskruvar, problemet var en feldesignad pcb, något som de nu själva insett och åtgärdar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Poängen var inte skick, det var din logik att om ett fel ersätts med annat så spelar lösningen ingen roll för att anse det som avhjälpt oavsett andra konsekvenser.

Det kvarstår även att problemet inte var metalskruvar, problemet var en feldesignad pcb, något som de nu själva insett och åtgärdar.

Min poäng var att nylonskruvarna åtgärdade problemet med att chassit riskerade att fatta eld till följd av kortslutning. Det var du som blandade in benbrott i det hela.

Härligt att vi får en ny PCB!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Min poäng var att nylonskruvarna åtgärdade problemet med att chassit riskerade att fatta eld till följd av kortslutning. Det var du som blandade in benbrott i det hela.

Härligt att vi får en ny PCB!

Och min poäng var att din problemställning var fel från början, därav kritisera GN m.fl. företaget för att de gjort samma fel och att lösa fel problem hyllas inte.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood