Spotify höjer priset – dyrare än Apple Music

Permalänk
Medlem

För den som lyssnar på mycket Spotify är det inte en orimlig höjning. Precis som för den som tittar mycket på Netflix är det inte en orimlig summa att betala 109/139kr, eller en höjning till 89 för Disney+ osv osv.

Allt handlar ju så klart om hur mycket man konsumerar produkten. Jag har själv betalat 99kr per månad för Spotify Premium sedan... 2012? och använt det flitigt under de flesta åren, och tyckt det varit värt det. Använt det när jag pendlat, tränat osv.

Nu har jag flyttat närmare jobbat, och lyssnar snarare på poddar när jag tränar, och när jag lyssnar på musik hemma så lyssnar jag på LP-skivor. Så höjningen gjorde att jag fick ta mig en funderare på om det verkligen var värt det. Skulle nog bli förvånad om jag lyssnat 3 timmar per vecka det senaste året, så det blir en ganska hög kostnad för min del. Så jag har valt att avsluta min Premium nu. jag kan lika gärna lägga det på Disney+ eller HBO Max när det kommer

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Du kan nog få en hel drös gamla skivor för 1300:- på loppmarknader och auktioner.

ca 250st skivor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cirap:

För den som lyssnar på mycket Spotify är det inte en orimlig höjning. Precis som för den som tittar mycket på Netflix är det inte en orimlig summa att betala 109/139kr, eller en höjning till 89 för Disney+ osv osv.

Allt handlar ju så klart om hur mycket man konsumerar produkten. Jag har själv betalat 99kr per månad för Spotify Premium sedan... 2012? och använt det flitigt under de flesta åren, och tyckt det varit värt det. Använt det när jag pendlat, tränat osv.

Nu har jag flyttat närmare jobbat, och lyssnar snarare på poddar när jag tränar, och när jag lyssnar på musik hemma så lyssnar jag på LP-skivor. Så höjningen gjorde att jag fick ta mig en funderare på om det verkligen var värt det. Skulle nog bli förvånad om jag lyssnat 3 timmar per vecka det senaste året, så det blir en ganska hög kostnad för min del. Så jag har valt att avsluta min Premium nu. jag kan lika gärna lägga det på Disney+ eller HBO Max när det kommer

Om du känner för det, ge Pocket Casts ett försök. Det är i grunden gratis men finns en betalversion om man vill lyssna i webbläsaren. Hanteringen av Podcasts var det som fick mig att byta ut Spotify för poddar. De Spotify exklusiva poddarna finns förstås inte, men det mesta annat iallafall. Lyssnar man bara på samma enhet behöver man inte ens ett konto, bara att använda.

Kör själv betald version idag och märker ingen direkt skillnad förutom att just kunna lyssna från webbläsaren. Använder inga av de övriga funktionerna då jag inte har behov av dessa.

https://www.pocketcasts.com/

Permalänk
Medlem

Använder Spotify dagligen och har all musik jag vill lyssna på on the go, så om det kostar 10 kronor mer eller mindre spelar absolut ingen som helst roll.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Eh, vår "egen" Sophie Zelmani hade förut en årsinkomst på ca 250.000 och klarade sig med den, för något år sedan så sa hon att hon var tvungen att börja jobba nu också.
Det är många som har fått det kärvare och all typ av musik går inte så enkelt att turnera med, och det är ju speciellt illa nu när viruset har härjat över ett år.

Inget litet okänt band:

Portishead made just $2,500 off 34 million streams
https://consequenceofsound.net/2015/04/portishead-made-just-2...

Värre än jag trodde ska sägas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nä får nog bli en flytt till Tidal nu, Spotify verkar vilja mjölka folk trots låg ljudkvalitet!!

Synd haft premium sedan start!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Tycker ju det är en bra tjänst och så, men tycker ju att prishöjningen är väldigt lummigt motiverad.
Sådant lämnar ofta en dålig bismak för mej iallafall.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Inte konstig då alla anställda ska beställa nya MacBooks och iPhone mobiler. Så måste dom få tillbaka sina pengar på något sätt

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Streamingjätten Spotify höjer priserna för alla abonnemangsformer och blir dyrare än den största konkurrenten Apple Music.

Läs hela artikeln här

Såg på Discogs idag att min Shades of Deep Purple vinyl såldes för mellan 2k-20k...
En av deras tidigaste singlar, 1995:- på tradera...
Man kanske borde räkna på sina 3500+ singlar...? Vet inte hur många maxi och LP jag har, men det börjar likna en bra investering...
Kanske CD skivor blir hett igen...?

Finns det någon bra andrahands marknad för spellistor på Spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Inte konstig då alla anställda ska beställa nya MacBooks och iPhone mobiler. Så måste dom få tillbaka sina pengar på något sätt

En macbook och iPhone till alla anställda kostar ju mindre än en månadslön per anställd. Personalkostnad är nog deras största utgift efter musiklicenserna, tror knappast personalens arbetsredskap är ens nära relevanta

Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra ett pay-per-play-konto, då skulle jag och sambon bara behöva betala 149:- per år istället för per månad, så lite som vi lyssnar.

Borde börja köpa cd-skivor igen istället, det skulle bli väldigt mycket billigare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Borde börja köpa cd-skivor igen istället, det skulle bli väldigt mycket billigare.

Visst, om du tycker sånt är kul så Tänk bara på att det blir väldans mycket mer jobb. Beroende på hur mycket musik man lyssnar på då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Tja, på Spotify kan du rota mycket mer utan att det kostar dig något extra tänker jag. Jag har köpt alldeles för mycket skräp i blindo som jag har hittat på loppisar, skivbörsar etc för att tycka det är värt besväret att chansa.

Missförstå mig rätt, jag har köpt tonvis av film, musik och spel i fysisk form men med tanke på hur min musikkonsumtion ser ut idag så behöver jag ha Spotify eller motsvarande tjänst för att bli tillfredsställd. Det händer fortfarande att jag köper musik på CD eller vinyl, men då lägger jag hellre ner lite extra pengar för att få något jag verkligen vill ha. Annars får det bli streaming helt enkelt. Med tanke på all loudness som finns i nästan hela musikbranschen (bortsett från klassiskt och jazz) så finns det rätt lite att vinna på med lossless i de flesta fallen.

Det beror ju helt på om man köper musik som produceras/remastras idag. Det finns ju rätt mycket musik som är bra som inte är gjord från 95 och framåt. Men med spotify så är man ju säker på att få det remastrade som inte låter som då det gjordes.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Visst, om du tycker sånt är kul så Tänk bara på att det blir väldans mycket mer jobb. Beroende på hur mycket musik man lyssnar på då.

Går ju att köpa digitalt också. Även 24bit

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Använder Spotify dagligen och har all musik jag vill lyssna på on the go, så om det kostar 10 kronor mer eller mindre spelar absolut ingen som helst roll.

Betalar 35kr för mitt och tantens Spotify Premium Duo, tycker jag är lagom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

109kr är inte mycket pengar men när man ser vad konkurrenterna erbjuder, speciellt Netflix, så är det frågan om priset verkligen är motiverbart. Men det är väl en tidsfråga innan Netflix också höjer priset antar jag.

Att jämföra med Netflix är iofs rätt mkt äpplen vs päron... Men på vilket sätt erbjuder de mer?

Personligen så har jag fler Spotify-timmar än Netflix-timmar vsrje månad.

Permalänk
Medlem

En månads premiumabonnemang för 5 personer kostar mindre än en CD skiva. Vad gnäller folk för?
En av de största bonusarna är ju att man slipper ha skivorna fysiskt vilket tar massa plats, är rörigt att hitta rätt skiva och man har ALLTID med sig hela albumet var man än går. Värt varenda krona, helt klart.
Vi är 5 st som använder mitt konto, alla är musikintresserade så det hade lätt blivit 3-5 CD skivor i månaden. Vi spar alltså en 700 kr i månaden på att använda Spotify. Tack Spotify!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av ipac:

Att jämföra med Netflix är iofs rätt mkt äpplen vs päron... Men på vilket sätt erbjuder de mer?

Personligen så har jag fler Spotify-timmar än Netflix-timmar vsrje månad.

Har aldrig använt Netflix själv men jag gissar att det har mer unikt innehåll på sin tjänst än vad Spotify har.

Det svåra med Spotify är att de har jobbat hårt med att köpa upp och marknadsföra poddar det sista året, vilket blir rätt märkligt då mig veterligen ingen annan (före dem åtminstone) gjorde så. Tvärtom så har podcasts alltid varit förknippade med att vara gratis (t.ex. Apple Podcast). Även om de får ensamrätt på stora namn som Joe Reagan så finns det ingen som de faktiskt budar mot. Som konsument är det ganska svårt att få något riktigt hum om vilken riktning de vill ha de närmsta fem åren.

Permalänk
Medlem

Samtliga streamingtjänster kommer förmodligen standardiseras till 149-299/mån styck och aktörer som erbjuder varierande kombinationer anses vara väldigt prisvärda.

Jag förstår hur det kan finnas en marknad för dessa tjänster men har personligen aldrig varit helt tillfreds med tillrättalagt innehåll som är känsligt för diverse påtryckningar och tillfälliga influenser.

Servar mig själv via Jellyfin.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Jag tycker Spotify är bra, att artisterna inte får betalt är mellan dem och skivbolagen. Som har en lång tradition av att exploatera sina skyddslingar. När sedan skivbolagen är storägare i Spotify förstår man dessutom att rörelsen är föga progressiv...

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Tänk vad uppfriskande det vore med en nyhet om att någon aktör sänker priset på... vad som helst!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft Spotify, kör med gratis radio med den genre jag gillar. Man hör nytt man aldrig hört innan. Mycket bra. Kör med Radio Tunes (soft rock)

Permalänk
Proffsmoddare

Tar nog och säger upp mitt. Använder det väldigt sparsamt ändå

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Enligt press idag så håller Daniel Ek på att köpa ett nytt renoveringsobjekt i Djursholm (halvö för ca halv miljard). Med en ägarandel på ca 11% i Spotify så kan ju prishöjningen innebära att han får råd att renovera ordentligt (extra dyrt med underjordiska utrymmen)...vem vet, det kanska kan bli ett Putin-palats...

Permalänk
Skrivet av downup:

Aldrig haft Spotify, kör med gratis radio med den genre jag gillar. Man hör nytt man aldrig hört innan. Mycket bra. Kör med Radio Tunes (soft rock)

Det låter bra att du får höra nytt av den typ du gillar. Men hur gör du när du vill höra aktuell låt igen?
MVh

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

Apropå betalning till artister:

https://9to5mac.com/2020/10/16/apple-music-pay-artists/

Det är inte mycket som betalas ut alls. Deprimerande. Nu är den här artikeln från Oktober 2020, men borde vara rätt aktuell.

Men just nu så är Apple Music billigare för kund, och de betalar ut mer till artisterna.

Apple Music: c. £0.0059 ($0.0076)
Spotify: c. £0.002-£00.38 ($0.0026-$0.0049)
YouTube: c. £0.00052 ($0.00067)

Men Spotify kanske kan betala mer till artisterna nu när de höjt priset?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nisse33:

Enligt press idag så håller Daniel Ek på att köpa ett nytt renoveringsobjekt i Djursholm (halvö för ca halv miljard). Med en ägarandel på ca 11% i Spotify så kan ju prishöjningen innebära att han får råd att renovera ordentligt (extra dyrt med underjordiska utrymmen)...vem vet, det kanska kan bli ett Putin-palats...

Daniel Ek om ett par år?

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som Jeff Bezos om du frågar mig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på Spotify HIFI... Tills dess blir det Tidal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Eh, vår "egen" Sophie Zelmani hade förut en årsinkomst på ca 250.000 och klarade sig med den, för något år sedan så sa hon att hon var tvungen att börja jobba nu också.
Det är många som har fått det kärvare och all typ av musik går inte så enkelt att turnera med, och det är ju speciellt illa nu när viruset har härjat över ett år.

Inget litet okänt band:

Portishead made just $2,500 off 34 million streams
https://consequenceofsound.net/2015/04/portishead-made-just-2...

Det jag tycker du inte riktigt lyfter är ju att skivbolagen ofta tar en stor del av pengarna istället för artisten.

Citat:

Last year, Spotify claimed to have delivered a healthy $500 million to rights holders last year. In case you need a reminder that rights holders aren’t necessarily the artist,

Så det är ofta lite missriktat att bara vara arg på Spotify, eller annan streamingtjänst, när det är skivbolagen och rättighetsinnehavarna utöver artisterna som är boven.

Hur copyright osv. funkar juridiskt behöver verkligen ses över.

Sen har ju många artister helt enkelt börjat sälja av sina låtar, nu senast Bob Dylan:
https://www.npr.org/2020/12/07/943818966/bob-dylan-sells-song...

Men det är frustrerande att se en del artister rasa mot Spotify för låg ersättning när det är deras eget skivbolag som tar deras pengar.

Skrivet av Nuken:

Apropå betalning till artister:

https://9to5mac.com/2020/10/16/apple-music-pay-artists/

Det är inte mycket som betalas ut alls. Deprimerande. Nu är den här artikeln från Oktober 2020, men borde vara rätt aktuell.

Men just nu så är Apple Music billigare för kund, och de betalar ut mer till artisterna.

Apple Music: c. £0.0059 ($0.0076)
Spotify: c. £0.002-£00.38 ($0.0026-$0.0049)
YouTube: c. £0.00052 ($0.00067)

Men Spotify kanske kan betala mer till artisterna nu när de höjt priset?

Apple har väl inget gratiskonto som Spotify har?
Det är därför Spotify betalar mindre i snitt.
Och jag kan förstå att många artister tycker det är dumt med gratiskonto, men för att växa in i framtiden tror jag det är bra att erbjuda.