Proxmox med Windows 10 Home inkl passthrough av GTX1080

Permalänk

Proxmox med Windows 10 Home inkl passthrough av GTX1080

Hej

Jag har satt upp en VM Server med Proxmox vilket bl.a. ska serva en Windows 10 Home VM. Har installerat Proxmox och skapat ett VM med windows 10 (installerat). Har följt denna grabb --> Before I do anything on Proxmox, I do this first... och har ställt in via guit enligt ---> https://1drv.ms/u/s!Ah3ROr-SBUwzo-8x0TUHQNdUupzxzQ?e=Q3LZQg!

Någon som har en ide för när jag startar VM:et så blir skärmen svart, Jag har ROG_STRIX_Z370-F_GAMING med Intel i7 8700K.

Om någon kan tipsa om en bra bild tjänst på nätet så jag kan få in bilderna korrekt så vore det toppen

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Har aldrig lekt med PCI-passthrough men väl en hel del med proxmox.
Steg 1, ändra språk till engelska, blir bra mycket lättare att söka på felmeddelanden och allmänt vad saker heter.

När du säger att skärmen blir svart vad menar du då?
Du kan inte göra passthrough på GPUn du använder till servern, gästen måste vara den enda som använder det annars kommer saker inte funka.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Du kan inte göra passthrough på GPUn du använder till servern, gästen måste vara den enda som använder det annars kommer saker inte funka.

Där sa du något

Med svart skärm menar jag att servens command line blir svar eller terminalen (Där jag loggar in med root och mitt lösen) blir svart).

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Där sa du något

Med svart skärm menar jag att servens command line blir svar eller terminalen (Där jag loggar in med root och mitt lösen) blir svart).

Okej, antagligen problem med att du försöker göra passthrough på en enhet du använder då.

Permalänk

Hmm hur kan jag styra om det?

Shellen får jag tillgång till via gränsnittet om jag inte ser fel?

När jag ställt in som jag tror är rätt får jag upp "The Guest has not initialized the display" i VNC consolen? Någon ledtråd?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Okej, antagligen problem med att du försöker göra passthrough på en enhet du använder då.

Nja tror det fattades en del konfiguration. Tittade på en anna Youtubare och ändrade lite + installation av widows igen så fungerar allt nu

Bra att ha en stark dator både som nas och arbetsdator

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Nja tror det fattades en del konfiguration. Tittade på en anna Youtubare och ändrade lite + installation av widows igen så fungerar allt nu

Bra att ha en stark dator både som nas och arbetsdator

Dela gärna med dig av hur du löste det, annars kommer någon annan hitta tråden om ett par år och vilja skjuta dig för att du inte gjorde det

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Dela gärna med dig av hur du löste det, annars kommer någon annan hitta tråden om ett par år och vilja skjuta dig för att du inte gjorde det

Självklart

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Valde att ha 50gb partition till Proxmox och meningen var att dela upp och ha minst 2 VM på samma SSD som Proxmox. Vill utöka de 50gb till ca 465gb, är det möjligt?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Valde att ha 50gb partition till Proxmox och meningen var att dela upp och ha minst 2 VM på samma SSD som Proxmox. Vill utöka de 50gb till ca 465gb, är det möjligt?

Beror helt på hur du har partitionerat.
Posta output av

sudo mount | column -t

och

sudo fdisk -l

så kan vi nog hjälpa dig

Permalänk

Märkligt minst sagt

Jag ville installera fler saker från en iso fil. Adderade därför en iso fil som en DVD spelare i Proxmox och startade om. Följden blev att min fina pcie passthrough dog (Skärmen förblev svart efter VM omstart). Inget hjälper vad jag än gör. Vad har hänt?

Kan ett VM:s passthrough dö bara så där av att man lägger till något i guit när VM körs. Kan leva med det bara jag vet hur jag återställer vm:et direkt om jag gör detta misstag igen

Edit:
Nu har jag installera om VM:et med windows inkl alla tillbehör med GuestOS Agent m.m.!

Sätt till att allt fungerar startat om VM från windows. Det har gått fint att reboota från Windows men startar om en sista gång för att se att jag kan lita på det. Denna gång startar VM:et syns klart från Proxmox men något händer i uppstarten och så windows startas inte?

Vad händer, är det inte mer stabilt än så?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hmm slog på datorn nyss och skulle testa mitt VM ännu en gång. Med passthrough aktiverat. Den startade. Det enda jag gjort var att ändra OS Type till other samt att ha en monitor kopplat till HDMI på moderkortet så en av 3 monitorer till annan GPU än den som är passthrough!

Lösningen för min passthrough kommer sist när allt är utrett

Kvar att få svar på är:

Kan det vara så att om samtliga monitorer är kopplade till GTX1080 kortet att det kan störa ut mitt VM kopplade passthrough om inte servern har en monitor till annan GPU som inte är passthrough?

Tror jag testade exakt samma konfig.... igår men då gick det inte men nu går det.

Sista felet är att Proxmox verkar bryta kontakten med passthrough av usb enheter till Windows efter det att windows vaknar efter energisparläge eller liknande?

Se först till i BIOS att du har stöd för virtualisering och att det är aktiverat!

Sedan var det vara att editera detta, enligt:
nano /etc/default/grub --> Lägg till:
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet inte/amd_iommu=on pcie_acs_override=downstream,multifunction video=efik:eek:ff"

Modulerna i nano /etc/modules -->
vfio
vfio_iommu_type1
vfio_pci
vfio_virqfd

måste finnas!

Ändring i konfigurationen för ditt VM:
nano /etc/pve/qemu-server/[VM id].conf -->
cpu: host, hidden=1,flags=+pcid

Hindra från drivers från att köra:
nano /etc/modprobe.d/pve-blacklist.conf -->
blacklist nvidiafd
blacklist nvidia
blacklist radeon
blacklist nouveau

Jag följde bara Before I do anything on Proxmox, I do this first... & Remote Gaming! (and Video Encoding using Proxmox and GPU Passthrough)

Hoppas detta hjälper för någon

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag funderar på att göra precis samma sak. Sitter på en Ryzen 5 3600 som dock inte har integrerad GPU, då behöver jag väl köra två GPUer inte sant? En passthrough till Windows VM och den andra för Proxmox?