Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa helt nytt?

Jag är nyfiken på om det vore klokast av mig att antingen uppgradera typ minnen, processor och moderkort eller köpa en helt ny dator.
Spelar bara gamla spel som dota, cs och path of exile. Framförallt path of exile hade jag velat ha bättre prestanda i.
Mina specs är intel i5 3570k, MSI Z77A-G43 ATX, 1060 6gb och 16gb ram. Har även två stycken ssd:er och ett Corsair RM750X.

Permalänk
Medlem

Uppgradering av CPU kräver nytt moderkort (om du inte köper begagnat), vilket kräver nytt RAM. Sen vill du kanske byta grafikkort.

Så det blir ju i princip ett nybygge.

SSD, chassi och nätagg kan du återanvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Uppgradering av CPU kräver nytt moderkort (om du inte köper begagnat), vilket kräver nytt RAM. Sen vill du kanske byta grafikkort.

Så det blir ju i princip ett nybygge.

SSD, chassi och nätagg kan du återanvända.

Ja precis. Funderar på om det vore klokt att köpa cpu/moderkort/ram eller behöver jag nytt grafikkort också? Spelar som sagt bara gamla spel.

Permalänk
Medlem

@zleikir

Tumregeln är att just spel styr behovet av grafikkorts-prestanda, så om du inte är missnöjd med övrig prestanda tror jag ett 1060 med minst 6 GB räcker (de med 3 GB har även slöare GPU).

Detta då du inte behöver färskare grafik-prestanda i "icke-färska" spel, men samtidigt tjänar på att bygga bort andra flaskhalsar (relativt medioker CPU etc.).

Med din nuvarande setup tjänar DU mest på lite nyare och snabbare plattform (det mesta UTÖVER grafikkort).
Utan mer krävande spel så är inte 1060:t flaskhals för dig. 👍

FRAMÖVER så kan du ha/få det mer allmänt gällande att grafikkortet flaskhalsar... då bör ett begagnat snabbare räcka så länge du inte fastnar för spel i 4K+ eller med RT (RayTracing).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@zleikir

Tumregeln är att just spel styr behovet av grafikkorts-prestanda, så om du inte är missnöjd med övrig prestanda tror jag ett 1060 med minst 6 GB räcker (de med 3 GB har även slöare GPU).

Detta då du inte behöver färskare grafik-prestanda i "icke-färska" spel, men samtidigt tjänar på att bygga bort andra flaskhalsar (relativt medioker CPU etc.).

Med din nuvarande setup tjänar DU mest på lite nyare och snabbare plattform (det mesta UTÖVER grafikkort).
Utan mer krävande spel så är inte 1060:t flaskhals för dig. 👍

FRAMÖVER så kan du ha/få det mer allmänt gällande att grafikkortet flaskhalsar... då bör ett begagnat snabbare räcka så länge du inte fastnar för spel i 4K+ eller med RT (RayTracing).

Låter ju strålande och ungefär vad jag hade hoppats på! Några tips på vilka komponenter som hade passat med mitt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Låter ju strålande och ungefär vad jag hade hoppats på! Några tips på vilka komponenter som hade passat med mitt grafikkort?

Detta är bra som budgetuppgradering.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?
Som de skrivit innan, moderkort, CPU och ram minnena behöver bytas i första hand. GPUn duger ganska bra men tål att uppgraderas så småningom.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Detta är bra som budgetuppgradering.
https://komponentkoll.se/bild/tpWkn.png

Tack så hjärtligt!

Skrivet av KingCobra:

Vad har du för budget?
Som de skrivit innan, moderkort, CPU och ram minnena behöver bytas i första hand. GPUn duger ganska bra men tål att uppgraderas så småningom.

Vill såklart komma undan så billigt som möjligt. Men vore fint att komma under 4k!