Tesla återkallar bilar på grund av dåligt NAND-flashminne

Permalänk
Melding Plague

Tesla återkallar bilar på grund av dåligt NAND-flashminne

Bilar med Tegra 3-baserade infotainment-system löper risk att överfylla lagringen med loggfiler – med svart skärm som följd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

... så fixar dom problemet eller bara utökar minnet så att problemet kommer senare, lol?

Permalänk
Medlem

Har inte detta problem varit känt länge? Trodde verkligen lösningen skulle vara på plats i mjukvaran istället (skriv loggarna över nätet eller något?). Men hårdvara är ju ännu bättre, om än mer omständigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har inte detta problem varit känt länge? Trodde verkligen lösningen skulle vara på plats i mjukvaran istället (skriv loggarna över nätet eller något?). Men hårdvara är ju ännu bättre, om än mer omständigt

Nyheten är ju att de återkallar bilar. Problemet är känt sedan länge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är inte detta tredje gången det är något med deras loggning? De fick ju minska loggningen för de skrev sönder något...så detta betyder att de fortfarande skriver sönder något...Då hjälper väl inte ens mer mine? Det skjuter ju bara på problemet tills de är utanför garantin

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Den leder inte till nyare Intel Atom processorn, dock har dom halverat priset på MCU(media-processor) uppgradering med halva priset. Förmodligen då för att slippa laga den gamla minnesmodulen helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

... så fixar dom problemet eller bara utökar minnet så att problemet kommer senare, lol?

Det gamla minnet tålde bara ett begränsat antal skrivningar (uppenbarligen för få) innan det gick sönder. Det nya ska klara betydligt fler skrivningar. Inget minne klarar dock oändligt antal skrivningar men kretsarna bör i alla fall överleva bilens livslängd.

Skrivet av medbor:

Har inte detta problem varit känt länge? Trodde verkligen lösningen skulle vara på plats i mjukvaran istället (skriv loggarna över nätet eller något?). Men hårdvara är ju ännu bättre, om än mer omständigt

Det var ett bra tag sedan de släppte en mjukvaruförbättring som minskade detta problem. Dock försvann det inte och minnet var redan väldigt hårt använt på många av de äldre bilarna.

Tesla borde dock ha adresserat detta problem långt tidigare eftersom det har varit ett känt problem under ett antal år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

... så fixar dom problemet eller bara utökar minnet så att problemet kommer senare, lol?

Problemet är väl snarare att eMMC-minnen i sig har en begränsad livslängd.

Troligtvis kommer vi se fler biltillverkare som råkar ut för liknande problem, då de inte insett att livslängden på deras valda teknik i bästa fall är 3 år (sett till mjukvaruuppdateringar, undermåliga kretsar m.m.).

Illa nog med alla gamla GPS:er som bygger på Windows CE Lycka till att ens uppdatera kartan i en sådan!

Kan tillägga att eMMC-minnet även dog på en Samsung-lur för mig. Som tur var låg foton och annat på ett sd-minne.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av walkir:

Problemet är väl snarare att eMMC-minnen i sig har en begränsad livslängd.

Troligtvis kommer vi se fler biltillverkare som råkar ut för liknande problem, då de inte insett att livslängden på deras valda teknik i bästa fall är 3 år (sett till mjukvaruuppdateringar m.m.).

Illa nog med alla gamla GPS:er som bygger på Windows CE Lycka till att ens uppdatera kartan i en sådan!

Du menar som min Ford Mondeo med SYNC 2 som kör nån Windows-hybrid? Kostar över 2000 spänn att få en ny karta.
Tack, men nej tack. En mobilhållare och Google Maps kostar betydligt mindre.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Problemet är väl snarare att eMMC-minnen i sig har en begränsad livslängd.

Troligtvis kommer vi se fler biltillverkare som råkar ut för liknande problem, då de inte insett att livslängden på deras valda teknik i bästa fall är 3 år (sett till mjukvaruuppdateringar, undermåliga kretsar m.m.).

Illa nog med alla gamla GPS:er som bygger på Windows CE Lycka till att ens uppdatera kartan i en sådan!

Kan tillägga att eMMC-minnet även dog på en Samsung-lur för mig. Som tur var låg foton och annat på ett sd-minne.

Alla persistenta minnen har väl begränsad livslängt? EPROM, FLASH, hårddiskar, etc...

Permalänk
Medlem

"istället för kontroller för i USA lagstadgade funktioner såsom ventilation och backkamera"

wat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du menar som min Ford Mondeo med SYNC 2 som kör nån Windows-hybrid? Kostar över 2000 spänn att få en ny karta.
Tack, men nej tack. En mobilhållare och Google Maps kostar betydligt mindre.

Ungefär så, fast hade en Volkswagen Eos i tankarna Min gamla Xiaomi Redmi 4X får numera agera GPS mer eller mindre permanent. Passade perfekt i en gammal Garmin-hållare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

"istället för kontroller för i USA lagstadgade funktioner såsom ventilation och backkamera"

wat?

Jupp!
https://www.cnbc.com/2018/05/02/backup-cameras-now-required-i...

Finns massa skumma saker som nyligen blivit tvång i bilar, tror att däcktryckssensorer också är krav på alla nya bilar?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

"istället för kontroller för i USA lagstadgade funktioner såsom ventilation och backkamera"

wat?

https://www.usatoday.com/story/money/cars/2018/05/02/backup-c...

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jupp!
https://www.cnbc.com/2018/05/02/backup-cameras-now-required-i...

Finns massa skumma saker som nyligen blivit tvång i bilar, tror att däcktryckssensorer också är krav på alla nya bilar?

Däcktrycksensor har varit krav länge.

Permalänk
Medlem

Glömde dom kolla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

"istället för kontroller för i USA lagstadgade funktioner såsom ventilation och backkamera"

wat?

Backkamera är bra att det kommer som standard. Lär förhindra många parkeringsskador och kan inte kosta många kronor extra att montera. Det är ju inte direkt bra kameror som monteras på de flesta bilarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja detta har varit ett känt problem en längre tid. Tråkigt att det skulle ta så här mycket ansträngning för att få Tesla att reagera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det gamla minnet tålde bara ett begränsat antal skrivningar (uppenbarligen för få) innan det gick sönder. Det nya ska klara betydligt fler skrivningar. Inget minne klarar dock oändligt antal skrivningar men kretsarna bör i alla fall överleva bilens livslängd.

Det var ett bra tag sedan de släppte en mjukvaruförbättring som minskade detta problem. Dock försvann det inte och minnet var redan väldigt hårt använt på många av de äldre bilarna.

Tesla borde dock ha adresserat detta problem långt tidigare eftersom det har varit ett känt problem under ett antal år.

Det där var faktiskt lite roligt

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har själv fått ett mail från Tesla där de säger att min Model S innefattas i återkallelsen och kommer få detta fixat. Så Teslas service center kommer meddela mig, när delarna finns tillgängliga och tid kan bokas. De som betalt för att få detta fixat tidigare, kommer även få pengarna tillbaka...

Själv hade jag ju dock hoppats på att man skulle få en uppgradering istället för bara ett nytt större minne. Men man kan inte få allt...
https://www.tesla.com/sv_SE/support/infotainment?redirect=no

Angående dödskrascherna som varit med Teslas autopilot är det väl typ 100% användarfel..? I alla fall vad jag läst och själv kommit underfund med. Inget man kan anklaga Tesla för i alla fall.
Om produkten i detta fallet autopilot (innebär inte fullt självkörande bil), som är ett slags hjälpmedel vid körning används, så måste den som sitter vid ratten ändå vara med, hålla händerna på ratten och kunna rycka in om något skulle inträffa.
De dödsolyckor som jag läst om har de som kört bilen hållit på med mobilen eller sin laptop eller kollat på någon film. Typ allt annat än att hålla koll på trafik och annat, som man godkände att göra, när man började använda autopiloten.
Tråkigt att det händer olyckor, men själv kan jag inte tycka synd om personerna som helt struntar i fundamental säkerhet i ett autopilot-system som uttryckligen varnar dig var och varannan minut, om du inte håller händerna på ratten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

"istället för kontroller för i USA lagstadgade funktioner såsom ventilation och backkamera"

wat?

Ja backkamera är obligatorisk i USA och ett visst synfält krävs, samt automatisk aktivering vid backning inom en viss tid (2 sek enligt en specifik procedur). Sök efter "FMVSS 111" så hittar du kravet. Jag har jobbat med parkeringskamerasystem.

EDIT:
Anledningen till kravet är för att undvika påbackningsolyckor av barn.

Förklarade anledningen till kravet.
Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

... så fixar dom problemet eller bara utökar minnet så att problemet kommer senare, lol?

Haha det va den dummaste lösning jag har hört talas.
Uppdatera hårdvaran med mer minne för att mjukvaruteamet glömt lägga till välkända funktioner som logrotate och motsvarande.?De måste skoja. Det här är ju grundkursen i logfils implementation. Eller om de nu ändå vill spara loggar istället för att slänga så är det väl bara att hämta hem dom till en server (det klarar ju även det inte-lika-idiot-teknik-housade-svenska-lastbilsföretaget som jag själv jobbar på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Haha det va den dummaste lösning jag har hört talas.
Uppdatera hårdvaran med mer minne för att mjukvaruteamet glömt lägga till välkända funktioner som logrotate och motsvarande.?De måste skoja. Det här är ju grundkursen i logfils implementation. Eller om de nu ändå vill spara loggar istället för att slänga så är det väl bara att hämta hem dom till en server (det klarar ju även det inte-lika-idiot-teknik-housade-svenska-lastbilsföretaget som jag själv jobbar på)

Problemet är ju inte att minnet blir fullt utan att NAND-cellerna bara tål ett visst antal skrivningar. Dvs, oavsett om de kör logrotate eller vad de nu gör så är problemet kopplat till hur mycket som någonsin loggats, inte hur mycket loggar som finns sparade just nu.

Att öka det totala lagringsutrymmet innebär att wear-levelling blir mer effektivt (man behöver inte skriva lika ofta till samma cell), inte att de nödvändigtvis ska ha plats för mer loggar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

"istället för kontroller för i USA lagstadgade funktioner såsom ventilation och backkamera"

wat?

Är ju en säkerhetsfunktion som är krav på alla nya bilar (i USA) för att det bland annat är vanligt att barn blir påbackade.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Är ju en säkerhetsfunktion som är krav på alla nya bilar (i USA) för att det bland annat är vanligt att barn blir påbackade.

Haha, hade precis förklarat anledningen till kravet och sedan ser jag att du också skrivit rätt svar. Kanske du också jobbat med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

"istället för kontroller för i USA lagstadgade funktioner såsom ventilation och backkamera"

wat?

Skrivet av mrsound:

Ja backkamera är obligatorisk i USA och ett visst synfält krävs, samt automatisk aktivering vid backning inom en viss tid (2 sek enligt en specifik procedur). Sök efter "FMVSS 111" så hittar du kravet. Jag har jobbat med parkeringskamerasystem.

EDIT:
Anledningen till kravet är för att undvika påbackningsolyckor av barn.

Är det inte lag på backningskamera för nya bilar i EU också? Det fick jag höra för några år sedan iaf.

Permalänk
Medlem

Precis som @DaBone påpekar så har jufelet som sagt funnits länge och de har bråkat om vem som är anvsvarig för det. Tesla har ju innan slagit hårt på att det inte är deras problem om det händer efter garantin har tagit slut. Det är ju det som de nu kommit fram till att det faktiskt är och att de då även är tvugna att återkalla bilarna med då det räknas som säkerhetsfunktioner som måste fungera på bilen som annars inte får framföras.

Problemet med autopilot är ju som sagt dels namnet och dels att det marknadsförs i princip som helt självkörande när det inte är det om man inte läser det finstilta. I många länder är det ju även därför förbjudet att användas då det inte är tillräckligt bra koll på föraren att den faktiskt är med och beredd att parera själv etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

... så fixar dom problemet eller bara utökar minnet så att problemet kommer senare, lol?

Det senare är väl det realistiska? Men förmodligen blir det ju mycket längre livstid. (Notera att det verkar handla om sönderskrivet NAND, inte om full lagring.)

Vad gäller bilar är det ju dock ändå så mycket som kräver service, så det borde väl gå att hantera?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har själv fått ett mail från Tesla där de säger att min Model S innefattas i återkallelsen och kommer få detta fixat. Så Teslas service center kommer meddela mig, när delarna finns tillgängliga och tid kan bokas. De som betalt för att få detta fixat tidigare, kommer även få pengarna tillbaka...

Själv hade jag ju dock hoppats på att man skulle få en uppgradering istället för bara ett nytt större minne. Men man kan inte få allt...
https://www.tesla.com/sv_SE/support/infotainment?redirect=no

Angående dödskrascherna som varit med Teslas autopilot är det väl typ 100% användarfel..? I alla fall vad jag läst och själv kommit underfund med. Inget man kan anklaga Tesla för i alla fall.
Om produkten i detta fallet autopilot (innebär inte fullt självkörande bil), som är ett slags hjälpmedel vid körning används, så måste den som sitter vid ratten ändå vara med, hålla händerna på ratten och kunna rycka in om något skulle inträffa.
De dödsolyckor som jag läst om har de som kört bilen hållit på med mobilen eller sin laptop eller kollat på någon film. Typ allt annat än att hålla koll på trafik och annat, som man godkände att göra, när man började använda autopiloten.
Tråkigt att det händer olyckor, men själv kan jag inte tycka synd om personerna som helt struntar i fundamental säkerhet i ett autopilot-system som uttryckligen varnar dig var och varannan minut, om du inte håller händerna på ratten.

Dom har ju som tidigare i tråden redan sagt sänkt priset på MCU-upgrade i samband med detta, så du kan ju välja din egna väg framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dom har ju som tidigare i tråden redan sagt sänkt priset på MCU-upgrade i samband med detta, så du kan ju välja din egna väg framåt

Jo, det är ju bra. Men även om MCU:n sänks till halva priset, så är det ju ändå 8000kr du ska slänga upp. Vet inte om jag tycker det är värt den kostnaden, på en bil jag bara ska ha i dryga två år till.
Felet ska ju vara fixat på den uppgraderingen, så tycker ju att de borde byta till något som fungerar och inte bara en fulfix, för att få det gamla att hålla lite längre.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD