Tesla återkallar bilar på grund av dåligt NAND-flashminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Problemet är ju inte att minnet blir fullt utan att NAND-cellerna bara tål ett visst antal skrivningar. Dvs, oavsett om de kör logrotate eller vad de nu gör så är problemet kopplat till hur mycket som någonsin loggats, inte hur mycket loggar som finns sparade just nu.

Att öka det totala lagringsutrymmet innebär att wear-levelling blir mer effektivt (man behöver inte skriva lika ofta till samma cell), inte att de nödvändigtvis ska ha plats för mer loggar.

Ja det förklarar ju lösningen bättre. Lite oklart vad de har för funktioner i just sitt infotainment system, men det kan mycket väl vara så att just loggarna är den i särklass största användaren av persistent storage. Sedan hänger väl mycket ihop med hur de använder filer, om de ständigt gör sync och håller på att öppna och stänga filerna. Finns en del att vinna på att buffra i RAM i skriva mer sällan, men med risk att man tappar data vid krasch om man inte har nån RAM log funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Problemet med autopilot är ju som sagt dels namnet och dels att det marknadsförs i princip som helt självkörande när det inte är det om man inte läser det finstilta. I många länder är det ju även därför förbjudet att användas då det inte är tillräckligt bra koll på föraren att den faktiskt är med och beredd att parera själv etc.

Marknadsföringen har ju definitivt varit problematisk.

Åtminstone ur ett tekniskt perspektiv känns dock inte namnet så problematiskt, det känns ju som en funktion i samma kategori som förlagan. (Förarassistens, inte självkörande.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, det är ju bra. Men även om MCU:n sänks till halva priset, så är det ju ändå 8000kr du ska slänga upp. Vet inte om jag tycker det är värt den kostnaden, på en bil jag bara ska ha i dryga två år till.
Felet ska ju vara fixat på den uppgraderingen, så tycker ju att de borde byta till något som fungerar och inte bara en fulfix, för att få det gamla att hålla lite längre.

Tekniskt sett har nog den nya en absolut livslängd också av samma anledning. Finns som sagt ingen lagringsteknik idag som kan skrivas till oändligt även om de minskat mängden ännu mer i nyare generationer

8000kr är visserligen pengar, men inte mycket om man ser till mångas bilkostnader. Låter på dig som du tänker sälja den, och en uppgraderad MCU kan nog hjälpa säljpriset en del potentiellt i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Problemet med autopilot är ju som sagt dels namnet och dels att det marknadsförs i princip som helt självkörande när det inte är det om man inte läser det finstilta. I många länder är det ju även därför förbjudet att användas då det inte är tillräckligt bra koll på föraren att den faktiskt är med och beredd att parera själv etc.

Har själv inget problem med namnet Autopilot, då det är samma namn på det system som finns till båtar. En segelbåt som styrs med autopilot över havet, gör ju inte att "kaptenen" inte har skyldighet att hålla koll på övrig trafik.
Ett problem med Teslas system är att det finns folk till allt och de hittar på alla möjliga lösningar för att gå förbi de spärrar som finns i systemet för att göra det säkert. En apelsin är tydligen allt som behövs...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bilar med Tegra 3-baserade infotainment-system löper risk att överfylla lagringen med loggfiler – med svart skärm som följd.

Läs hela artikeln här

Varför endast så negativa nyheter om Tesla?

Andra techmagasin är mycket positiva till både Tesla och elbilar generellt.

Men Sweclockers känns som grottåldern som mest i att bara tupp negativa aspekter, och inga positiva nyheter alls. Märklig stenåldersattityd för en techsajt som man tycker borde vara mer framtidsinriktad, och inte stenålders.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett har nog den nya en absolut livslängd också av samma anledning. Finns som sagt ingen lagringsteknik idag som kan skrivas till oändligt även om de minskat mängden ännu mer i nyare generationer

8000kr är visserligen pengar, men inte mycket om man ser till mångas bilkostnader. Låter på dig som du tänker sälja den, och en uppgraderad MCU kan nog hjälpa säljpriset en del potentiellt i alla fall

Jo, min tanke är ju att antingen skaffa en CyberTruck eller en nyare Model S. Har den gamla pre-facelift varianten av Model S och den känns lite gammal och tråkig. Men den var inom det prisspann jag hade som budget för tillfället... Dock helt underbar att köra, bara det estetiska eller hur den ser ut, som jag inte gillar.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/biltester/20...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför endast så negativa nyheter om Tesla?

Andra techmagasin är mycket positiva till både Tesla och elbilar generellt.

Men Sweclockers känns som grottåldern som mest i att bara tupp negativa aspekter, och inga positiva nyheter alls. Märklig stenåldersattityd för en techsajt som man tycker borde vara mer framtidsinriktad, och inte stenålders.

Tycker det är bra att man tar upp problemen.
Det är väldigt mycket problem med rena elbilar tyvärr, inte bara Tesla utan fler tillverkare.

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd

Bara jag som inte är förvånad, ju fler elektroniska delar en bil har desto fler sårbara punkter.

sen är någon förvånad av att det är Tegra kretsarna som har problem, inte första gången Nvidia produkter har problem på långsikt.Nvidia har en lång historia med att minnet tar slut eller kort som är gjorda för att gå sönder.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Viking
Skrivet av jonthan:

Det är väldigt mycket problem med rena elbilar tyvärr, inte bara Tesla utan fler tillverkare.

Väldigt mycket problem är väl att ta i? En Tesla håller väl överlag bättre och längre än en "vanlig" bil?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Väldigt mycket problem är väl att ta i? En Tesla håller väl överlag bättre och längre än en "vanlig" bil?

Njae, Model 3, framförallt de nyare modellerna verkar ha löst ut sina produktionsproblem och är bra bilar. Men framförallt tidigare Model S hade enorma problem. Viktigt också att komma ihåg att en bil bör räcka absolut minst 10 år och i Teslas prissegment skulle jag säga minst 20 år, det är långt kvar innan någon Tesla gått i 20 år. Men snart har de första Model S (för Roadstern är inte fair att räkna, vilken katastrof till bil) rullat i 10 år, skulle vara väldigt intressant att se hur många som fortfarande rullar.

Hur som helst, i samma segment skulle jag säga att Tesla inte alls har bevisat att de håller bättre och längre än andra bilar, men de har inte heller haft tid att göra det. Tittar vi på diverse undersökningar så ser det OK ut så långt för Model 3 och illa ut för Model S, men där är det såklart de äldre modellerna som drar ner, och Model 3 är för ny för att säga något om, de första bilarna har knappt tappat nybilsgarantin än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Väldigt mycket problem är väl att ta i? En Tesla håller väl överlag bättre och längre än en "vanlig" bil?

Tyvärr håller dom inte samma klass som ”vanliga” bilar
Dom rostar väldigt snabbt tyvärr, byggkvaliteten är riktigt dålig för den pengen man betalar, sen om det händer något med bilen så är det riktigt dyrt.

Jobbar med bilar, och min bror har två Teslor
Han gillar dom, men det har varit mycket krångel och kvalitets fel

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20191122/e...

https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-redan-rost-pa-nya-tesla...

(Bara ett axplock)

Jag själv skulle verkligen kunna tänka mig en Tesla om dom får bukt med problemen, för dom är riktigt goa att åka i om dom inte har det höga vinande ljudet(som drabbar ett antal tyvärr), klonkande ljud(låter som delar är lösa) mm

Snart kommer nog en artikel upp vad det kostar om man råkar köra på något och fläka upp underredet (räcker med någon enstaka mm)
Det kostar som en ny bra bil om man vill ha det repeterat

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Ja backkamera är obligatorisk i USA och ett visst synfält krävs, samt automatisk aktivering vid backning inom en viss tid (2 sek enligt en specifik procedur). Sök efter "FMVSS 111" så hittar du kravet. Jag har jobbat med parkeringskamerasystem.

EDIT:
Anledningen till kravet är för att undvika påbackningsolyckor av barn.

Men nästan vem som helst kan köpa ett automatvapen... Galet land.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Men nästan vem som helst kan köpa ett automatvapen... Galet land.

Om man har extremt mycket pengar eller äger ett företag som utvecklar vapen*, då kan man äga automatvapen. Det vill säga tekniskt sett vem som helst men nästan ingen i praktiken pga kostnaden.

Men det visste du redan utgår jag från, för du tror väl ändå inte att vem som helst kan traska in i en butik och köpa en M4 hoppas jag?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, det är ju bra. Men även om MCU:n sänks till halva priset, så är det ju ändå 8000kr du ska slänga upp. Vet inte om jag tycker det är värt den kostnaden, på en bil jag bara ska ha i dryga två år till.
Felet ska ju vara fixat på den uppgraderingen, så tycker ju att de borde byta till något som fungerar och inte bara en fulfix, för att få det gamla att hålla lite längre.

Är inte bilarna subventionerade av staten i det här landet? Då skall man väl kanske inte gnälla på kostnader för du har ju ändå fått en bil under försäljningspris på andras bekostnad.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt lätt att hitta en lösning på detta och uppdatera mjukvaran bara? Känns som att det borde vara något annat som gör att bilarna återkallas om man inte bara kan pusha en uppdatering.

Permalänk
Medlem

Sånt här skrämmer en ändå, all elektronik, tänk om man inte kan köra bilen och 20 år bara för att någon jävla datorpryl slutat fungera X_X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Sånt här skrämmer en ändå, all elektronik, tänk om man inte kan köra bilen och 20 år bara för att någon jävla datorpryl slutat fungera X_X

Är ändå imponerad av bilar och vad de faktiskt klarar av.
Nu gäller detta inte bara elbilar.
Att startas dagligen i temperaturer allt från -40 grader och upp till +60 grader. All elektronik och funktioner ändå fungerar fast det kan vara både regn och torka. Allt mekaniskt som tål att köras på dåliga vägar i snö, slask, öken och allt vad det nu är.
Ser man på många andra tekniska produkter som faktiskt bara klarar en del av detta och ändå är folk försiktiga med dem.

Givetvis händer det missöden och ju mer teknik och mjukvara som kommer in i bilarna, ju mer små konstiga problem kommer garanterat att dyka upp. Jag tror inte vi kommer se så många Tesla från 2020 rulla fortfarande år 2080. Det gäller nog inte bara Tesla heller. Att se en Volvo eller Mercedes från 1960 är ovanligt men inget uppseendeväckande.

Att nu Tesla får uppdatera bilarna är ändå inget som kommer rå på deras heldopade aktiekurs utan den kommer fortsätta uppåt som om inget har hänt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Om man har extremt mycket pengar eller äger ett företag som utvecklar vapen*, då kan man äga automatvapen. Det vill säga tekniskt sett vem som helst men nästan ingen i praktiken pga kostnaden.

Men det visste du redan utgår jag från, för du tror väl ändå inte att vem som helst kan traska in i en butik och köpa en M4 hoppas jag?

Många saker liknande en M4 men spärrade till single-action finns absolut. Många har dock börjat fråga vad de faktiskt är bra till för användningsområden

Permalänk
Viking
Skrivet av takeoninja:

Njae, Model 3, framförallt de nyare modellerna verkar ha löst ut sina produktionsproblem och är bra bilar. Men framförallt tidigare Model S hade enorma problem. Viktigt också att komma ihåg att en bil bör räcka absolut minst 10 år och i Teslas prissegment skulle jag säga minst 20 år, det är långt kvar innan någon Tesla gått i 20 år. Men snart har de första Model S (för Roadstern är inte fair att räkna, vilken katastrof till bil) rullat i 10 år, skulle vara väldigt intressant att se hur många som fortfarande rullar.

Hur som helst, i samma segment skulle jag säga att Tesla inte alls har bevisat att de håller bättre och längre än andra bilar, men de har inte heller haft tid att göra det. Tittar vi på diverse undersökningar så ser det OK ut så långt för Model 3 och illa ut för Model S, men där är det såklart de äldre modellerna som drar ner, och Model 3 är för ny för att säga något om, de första bilarna har knappt tappat nybilsgarantin än.

Skrivet av jonthan:

Tyvärr håller dom inte samma klass som ”vanliga” bilar
Dom rostar väldigt snabbt tyvärr, byggkvaliteten är riktigt dålig för den pengen man betalar, sen om det händer något med bilen så är det riktigt dyrt.

Jobbar med bilar, och min bror har två Teslor
Han gillar dom, men det har varit mycket krångel och kvalitets fel

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20191122/e...

https://www.bytbil.com/nyheter/larmet-redan-rost-pa-nya-tesla...

(Bara ett axplock)

Jag själv skulle verkligen kunna tänka mig en Tesla om dom får bukt med problemen, för dom är riktigt goa att åka i om dom inte har det höga vinande ljudet(som drabbar ett antal tyvärr), klonkande ljud(låter som delar är lösa) mm

Snart kommer nog en artikel upp vad det kostar om man råkar köra på något och fläka upp underredet (räcker med någon enstaka mm)
Det kostar som en ny bra bil om man vill ha det repeterat

Väl medveten om att kvalitén på interiören, dörrar osv. inte är den bästa.

Men om vi tänker rent funktionsmässigt. Finns ju en Model S 2013 som gått 1 000 000 km utan några större problem. Inte alla bensin/dieselbilar som klarar det vad jag vet. Är inte så bilintresserad, men har jag fel?

Och med tanke på att det är en 2013-modell så lär ju inte en 2020 vara sämre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Väl medveten om att kvalitén på interiören, dörrar osv. inte är den bästa.

Men om vi tänker rent funktionsmässigt. Finns ju en Model S 2013 som gått 1 000 000 km utan några större problem. Inte alla bensin/dieselbilar som klarar det vad jag vet. Är inte så bilintresserad, men har jag fel?

Och med tanke på att det är en 2013-modell så lär ju inte en 2020 vara sämre.

Vilka delar har bytts? Vad är snittet för skrotade teslor i körlängd?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Zemlan:

Om man har extremt mycket pengar eller äger ett företag som utvecklar vapen*, då kan man äga automatvapen. Det vill säga tekniskt sett vem som helst men nästan ingen i praktiken pga kostnaden.

Men det visste du redan utgår jag från, för du tror väl ändå inte att vem som helst kan traska in i en butik och köpa en M4 hoppas jag?

Nej, rent strikt behöver du ett tillstånd för att äga helautomatiska vapen. Det kostar $200. Däremot så får man inte sälja nya helautomatiska vapen till civila sedan 1980-någonting. Så alla helautomatiska vapen i omlopp just nu är begagnade. Det driver såklart upp priserna rejält.

Halvautomatiska vapen (där varje tryck på avtryckaren medför att ett skott avlossas - de kan man skjuta rejält snabbt med ändå) kan du däremot köpa rakt över disk. När jag bodde i Michigan tidigare stegade jag in på Walmart och köpte en REC-7 (en halvautomatisk variant av en M4) utan knussel. Kostade ungefär $1500, så i paritet vad folk betalar för vissa modeller av ett RTX 3080 med andra ord

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Givetvis händer det missöden och ju mer teknik och mjukvara som kommer in i bilarna, ju mer små konstiga problem kommer garanterat att dyka upp. Jag tror inte vi kommer se så många Tesla från 2020 rulla fortfarande år 2080. Det gäller nog inte bara Tesla heller. Att se en Volvo eller Mercedes från 1960 är ovanligt men inget uppseendeväckande.

Att nu Tesla får uppdatera bilarna är ändå inget som kommer rå på deras heldopade aktiekurs utan den kommer fortsätta uppåt som om inget har hänt.

Ska bli tufft och se vad man kommer se för gamla bilar om 30 år på vägarna, vilka bilar som blev legender liksom.
Känns ju som vi tappat lite det där tänket med långtidsgrejer utan det ska slitas och slängas fort som fan xD
En elbil lär väl knappast klara 20+ år innan batteriet ger upp antar jag.

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Vilka delar har bytts? Vad är snittet för skrotade teslor i körlängd?

Batteriet hade byts ut en gång (kanske 2), och det nya var betydligt bättre. Sedan hade någon ”drive unit” byts ut tre gånger. Men står också att Tesla löst problemet med det sistnämnda.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Väl medveten om att kvalitén på interiören, dörrar osv. inte är den bästa.

Men om vi tänker rent funktionsmässigt. Finns ju en Model S 2013 som gått 1 000 000 km utan några större problem. Inte alla bensin/dieselbilar som klarar det vad jag vet. Är inte så bilintresserad, men har jag fel?

Och med tanke på att det är en 2013-modell så lär ju inte en 2020 vara sämre.

Utan några större problem?

"Det har krävt motorbyten och nya batteripack. Men nu har Hansjürgen von Gemmingen-Hornberg slagit nytt rekord – och rullat 1 miljon kilometer med sin Tesla Model S."

"har krävt motorbyte fyra gånger, och tre batteripack har avverkats."

Så jämför vi.

"Nu har Simon Marshall från Sandhurst i England kört sin silverfärgade, dieseldrivna Volvo i osannolika en miljon kilometer"
" Volvon har fortfarande kvar bland annat sin originalmotor och sitt originalavgassystem."

https://www.expressen.se/motor/har-ar-volvon-som-gatt-1-000-0...

Sen har vi den här Volvon.

"Originalmotorn sitter ännu i, fast den har renoverats ett par gånger under årens lopp."
"Mätarställningen motsvarar runt 483 000 svenska mil" Dvs nästan 5ggr det Teslan gjort.
"Volvo P1800 som han köpte ny 1966"

https://www.svd.se/har-kort-sin-volvo-over-400-000-mil

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Väl medveten om att kvalitén på interiören, dörrar osv. inte är den bästa.

Men om vi tänker rent funktionsmässigt. Finns ju en Model S 2013 som gått 1 000 000 km utan några större problem. Inte alla bensin/dieselbilar som klarar det vad jag vet. Är inte så bilintresserad, men har jag fel?

Och med tanke på att det är en 2013-modell så lär ju inte en 2020 vara sämre.

Då jag googlade på svenska så blir det givetvis mest svenska svar och då med en massa volvos. Finns säkerligen andra märken som har bilar som gått långt. Sen att köra en Tesla bil från 2013 över 100 000 mil är givetvis imponerande det också.

En volvo P1800 som kört drygt 500 000 mil -2016, Bör ha gått lite till nu. Tyvärr har mannen nu dött men hann köra 515 000 mil innan dess.
https://www.expressen.se/motor/veteranbilar/han-har-kort-500-...

En Volvo 740 som rullat 125 000 mil - 2006, bör också ha gått lite till nu.
https://www.atl.nu/teknik/31-varv-runt-jorden-med-en-740/

En Volvo 245:a som rullat 265 000 mil.
https://carup.se/korde-sin-volvo-245a-265-000-mil-for-att-hal...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Man måste ändå ge det till fossilbilar, tar man väl hand om dom så kan dom gå så enormt långt.

Kommer inte ihåg källan, men det var någon som sa att det är mer miljövänligt att köpa en 240 från 86 än att tillverka och köra en helt ny fossilbil. Kanske till och med en elbil?

Givetvis antar jag att det jämnar ut sig efter ett bra tag men det är ändå värt att begrundas.

EDIT: jävlar, nu kom vi kanske lite väl off topic, förlåt xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Batteriet hade byts ut en gång (kanske 2), och det nya var betydligt bättre. Sedan hade någon ”drive unit” byts ut tre gånger. Men står också att Tesla löst problemet med det sistnämnda.

Detta är väl inte bara ett problem för Tesla men frågan är hur elektroniken och uppdateringar kommer tas om hand om 20 år eller om 50 år. Jag får känslan av det kommer trassla till det. Jag själv skulle nog inte köpa en Tesla från de tidiga generationerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Viking
Skrivet av Tempel:

Utan några större problem?

"Det har krävt motorbyten och nya batteripack. Men nu har Hansjürgen von Gemmingen-Hornberg slagit nytt rekord – och rullat 1 miljon kilometer med sin Tesla Model S."

"har krävt motorbyte fyra gånger, och tre batteripack har avverkats."

Så jämför vi.

"Nu har Simon Marshall från Sandhurst i England kört sin silverfärgade, dieseldrivna Volvo i osannolika en miljon kilometer"
" Volvon har fortfarande kvar bland annat sin originalmotor och sitt originalavgassystem."

https://www.expressen.se/motor/har-ar-volvon-som-gatt-1-000-0...

Sen har vi den här Volvon.

"Originalmotorn sitter ännu i, fast den har renoverats ett par gånger under årens lopp."
"Mätarställningen motsvarar runt 483 000 svenska mil" Dvs nästan 5ggr det Teslan gjort.
"Volvo P1800 som han köpte ny 1966"

https://www.svd.se/har-kort-sin-volvo-over-400-000-mil

Det står i så fall väldigt olika på olika källor. Där jag läste stod det att han bytt batteri två gånger, och det nuvarande skulle klara säkert 50k mil till då det knappt degraderats. Och sedan att han bytt en så kallad ”drive unit” som jag nämnde ovan tre gånger. Vet dock inte vad det är.
https://www.google.se/amp/s/electrek.co/2019/11/30/tesla-mode...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Stefflo:

Då jag googlade på svenska så blir det givetvis mest svenska svar och då med en massa volvos. Finns säkerligen andra märken som har bilar som gått långt. Sen att köra en Tesla bil från 2013 över 100 000 mil är givetvis imponerande det också.

En volvo P1800 som kört drygt 500 000 mil -2016, Bör ha gått lite till nu. Tyvärr har mannen nu dött men hann köra 515 000 mil innan dess.
https://www.expressen.se/motor/veteranbilar/han-har-kort-500-...

En Volvo 740 som rullat 125 000 mil - 2006, bör också ha gått lite till nu.
https://www.atl.nu/teknik/31-varv-runt-jorden-med-en-740/

En Volvo 245:a som rullat 265 000 mil.
https://carup.se/korde-sin-volvo-245a-265-000-mil-for-att-hal...

Det är dessutom typ första generationen av Tesla vi pratar om. Klart den inte kan vara perfekt. Bensinbilarnas utveckling har ju några år på nacken.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Är inte bilarna subventionerade av staten i det här landet? Då skall man väl kanske inte gnälla på kostnader för du har ju ändå fått en bil under försäljningspris på andras bekostnad.

Låter som om någon är lite tjurig på att man får bilarna subventionerade..? I så fall kan jag ju glädja dig med att jag inte fick någon subvention på min, då jag köpte den begagnad.

Tycker för övrigt själv att det är bra att de blir subventionerade, då det snabbar på övergången till fossilfritt. Men samtidigt rätt less, då det finns folk som utnyttjar detta system och säljer vidare dessa bilar utomlands, för att tjäna ytterligare pengar på det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD