NAS för up and coming fotograf

Permalänk
Medlem

NAS för up and coming fotograf

Hej

Jag har en flickvän som tänkt blir seriösare i sin fotografering och starta eget. Som det ser ut just nu så har hon i princip 0 säkerhet på bilder. Hon använder sig av en vanlig externhårddisk för lagring av bilderna till kunder hon tagit på och det kommer aldrig hålla i längden om hon ska bli seriös. Hon har redan varit med om en hårddisk krasch där vissa kunder blev av med bilder dom ville ha.

Därför har jag börjat kollat mer på en säkrare lösning. Alternativen är någon form av molntjänst som Dropbox, GoogleDrive mm eller NAS. På en molntjänst har man det hyfsat säkert gissar jag på då dom lär ha kopior på sina kunders filer om något händer hos dom. Sen finns det alltid den där osäkerheten om företaget lägger ner eller bli hackat så kan allt ändå gå förlorat. Filöverföringshastighet är också någon som man lider mer med antar jag om man bara kör moln tjänst.

Jag har försökt snöat in mig i NAS världen men det verkar finnas en hel del olika typer och tillverkar så jag är väldigt osäker på vad man ska satsa på. Såg en LTT video där dom använder sig av två Synology NASar i olika hem för att säkerställa säkerheten. Hur ser ni på den lösningen? Vilken NAS modell ska man i såna fall använda sig av? Jag personligen tycker man borde satsa lite när man ändå kör på med allt detta men för henne så är det inte super gott om pengar så en billigare lösning till en början skulle vara bättre.

Ber om ursäkt om det redan finns en eller flera liknande trådar om detta.
Tack på förhand

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

NAS för lokal lagring med backup mot GoogleDrive samt delning till sina kunder? Det finns ju företagsvariant för Gooogle Drive

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

NAS för lokal lagring med backup mot GoogleDrive samt delning till sina kunder? Det finns ju företagsvariant för Gooogle Drive

Me too.
Jag satte upp NAS till NAS-på-annan-plats för min dåvarande partner, busenkelt med Synologyprogramvaran redan då.
Men idag vete fanken. Om hon har Gbit internet skulle jag överväga att bara lagra upp mot molnet, sannolikheten för att både hennes egen dator och molntjänsten skulle lägga av samtidigt är mycket måttlig.

Kör hon Mac är det inte så dumt att ha en lokal Time Machine kopia på en lokal hårddisk, så att hon kan "gå tillbaka i tiden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Hej

Jag har en flickvän som tänkt blir seriösare i sin fotografering och starta eget. Som det ser ut just nu så har hon i princip 0 säkerhet på bilder. Hon använder sig av en vanlig externhårddisk för lagring av bilderna till kunder hon tagit på och det kommer aldrig hålla i längden om hon ska bli seriös. Hon har redan varit med om en hårddisk krasch där vissa kunder blev av med bilder dom ville ha.

Därför har jag börjat kollat mer på en säkrare lösning. Alternativen är någon form av molntjänst som Dropbox, GoogleDrive mm eller NAS. På en molntjänst har man det hyfsat säkert gissar jag på då dom lär ha kopior på sina kunders filer om något händer hos dom. Sen finns det alltid den där osäkerheten om företaget lägger ner eller bli hackat så kan allt ändå gå förlorat. Filöverföringshastighet är också någon som man lider mer med antar jag om man bara kör moln tjänst.

Jag har försökt snöat in mig i NAS världen men det verkar finnas en hel del olika typer och tillverkar så jag är väldigt osäker på vad man ska satsa på. Såg en LTT video där dom använder sig av två Synology NASar i olika hem för att säkerställa säkerheten. Hur ser ni på den lösningen? Vilken NAS modell ska man i såna fall använda sig av? Jag personligen tycker man borde satsa lite när man ändå kör på med allt detta men för henne så är det inte super gott om pengar så en billigare lösning till en början skulle vara bättre.

Ber om ursäkt om det redan finns en eller flera liknande trådar om detta.
Tack på förhand

Jag skulle nog säga att någon molnbaserad synk- eller backuplösning med versionering (dvs behåller även äldre versioner av filer samt borttagna filer) förmodligen hamnar högst på listan rent praktiskt.

Det är inte lika kul prylmässigt och är inte optimalt sett till överföringshastighet, men det är lätt att göra rätt, mindre eget underhåll och räcker att ha internetåtkomst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Dropbox Advanced så att lagringsutrymmet inte tar slut, kostar runt 6000 kr om året men det är det lätt värt för att slippa massa diskar. Jobbar mer med video och design. Om du behöver space på datorn så är det ju bara att välja att de endast ska lagras online.

Enda negativa är väl priset, du inte kan vara färre än 3 användare även om du bara kör eget.

Permalänk
Medlem

Låter som ni alla är inne på samma spår med att köra någon form av molntjänst för backup. Lär bli att kolla lite mer på det alternativet och se till så man kör kontinuerligt backup på alla filer som är viktiga. Är det bara helt onödigt att köra lokal kopia av filerna också? Vi sitter tyvärr inte på något gb internet utan vi kör på 100/10

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

100/10 är inte optimalt för att lägga allt på molnet. Skulle satsa på en NAS/moln lösning där du jobbar med filerna lokalt, lagrar dem på NAS och kör backup på NAS till molnet.

Projekt kan du ha synkade på datorn mot NAS’et och efter en första backup till molnet köra delta backup dygnsvis till molnet och kanske en full backup veckovis.

Har du istället möjlighet att ställa ett NAS på annan adress så kan du ta och synka två NAS (detta är inte backup) och ställa den andra NAS’et på annan adress, skapa VPN tunnel mellan platserna och låta dessa fortsätta synka.

(Eller sätta upp det som en mycloud lösning på andra adressen, så slipper du ha skyddat material ute på vift i världen)

Det finns många lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

100/10 är inte optimalt för att lägga allt på molnet. Skulle satsa på en NAS/moln lösning där du jobbar med filerna lokalt, lagrar dem på NAS och kör backup på NAS till molnet.

Projekt kan du ha synkade på datorn mot NAS’et och efter en första backup till molnet köra delta backup dygnsvis till molnet och kanske en full backup veckovis.

Har du istället möjlighet att ställa ett NAS på annan adress så kan du ta och synka två NAS (detta är inte backup) och ställa den andra NAS’et på annan adress, skapa VPN tunnel mellan platserna och låta dessa fortsätta synka.

(Eller sätta upp det som en mycloud lösning på andra adressen, så slipper du ha skyddat material ute på vift i världen)

Det finns många lösningar.

Ja men det är väl lite så jag tänkt mig, att iaf första hand köra en egen NAS hemma som man backupar till ett moln då jag också kände lite att det blir pressat med nätverket om man ska hålla på skicka mellan filer och jobba på så sätt. Känns som man blir väldigt ner segad av det.

Men om vi går in på en NAS lösning i hemmet vad tror ni man ska gå efter för någon modell/märke? Kommer inte användas till något annat än filhantering. Sen tror jag 2-4tb räcker nog gått och väl ett bra tag framåt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

En Unraid-server som backas upp mot Crashplan Pro löser problemet galant.