Tesla återkallar bilar på grund av dåligt NAND-flashminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ja, men jag tog inte del av subventionen.

Vad är det du gaggar om? Har du överhuvud taget någon koll på den svenska elproduktionen? Om du ska hålla på och trolla, så kan du göra det någon annanstans...

Så här såg det ut förra året..
https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2020/juli/hal...

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sveri...

Att hänvisa till förra året när en reaktor stängts ner på det här årets första dag i förtid och man sparkat igång det oljeeldade Karlshamnsverket är väl att vara gaggig om nått. Karlshamnsverket startades dessutom redan i somras när det inte var kallt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-elbristen-nu-stanger...

https://sverigesradio.se/artikel/karlshamnsverket-har-startat...

Skrivet av DaBone:

Visst kan vara kluven, men själv ser jag fördelarna med subventionerna. Rent procentuellt blir de ju större ju billigare bil du köper.

Då kommer du gråta när/om Elon Musk får sin vilja fram med sina självkörande bilar, som ska agera taxi. Målet för honom är att ingen ska äga en bil, utan alla åker runt i hans taxinätverk med självkörande bilar.

Tvärtom, blir det verklighet så kommer ju ägandet av bilar privat i städer vara historia och bilflottan blir en bråkdel av vad den är idag, det innebär oxå att parkeringsplatser i stan inte behövs.

Subventioner är aldrig en bra lösning, vissa länder har ju kollapsat av subventioner trots naturrikedomar som vi i Sveriga bara kan drömma om.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Att hänvisa till förra året när en reaktor stängts ner på det här årets första dag i förtid och man sparkat igång det oljeeldade Karlshamnsverket är väl att vara gaggig om nått. Karlshamnsverket startades dessutom redan i somras när det inte var kallt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-elbristen-nu-stanger...

https://sverigesradio.se/artikel/karlshamnsverket-har-startat...

Tvärtom, blir det verklighet så kommer ju ägandet av bilar privat i städer vara historia och bilflottan blir en bråkdel av vad den är idag, det innebär oxå att parkeringsplatser i stan inte behövs.

Subventioner är aldrig en bra lösning, vissa länder har ju kollapsat av subventioner trots naturrikedomar som vi i Sveriga bara kan drömma om.

Tja, det var vad som fanns i statistikväg.. men hur som så är elnätet lite mer komplicerat och vi har även med kärnkraftverken köpt in el från andra länder. Anledningen hittar du i denna länk och jag citerar här nedanför.

"El är en så kallad energibärare. Den transporterar energi från ett kraftverk till en plats där den ska användas. Produktionen måste alltid vara lika stor som elanvändningen annars slutar systemet att fungera. När detta händer blir det elavbrott. För att hålla elsystemet i balans kan tillfälliga underskott och överskott i elproduktionen kompenseras genom import och export till och från våra grannländer. "

Enligt artikeln som du länkar till som publicerades igår, står det..

"På torsdagsmorgonen togs därför beslutet att starta Karlshamnsverket på lägsta produktion, för att snabbt kunna öka upp effekten om det behövs, säger Erik Böhlmark på Svenska kraftnät."

Alltså för att kunna balansera nätet om det behövs... pga. kylan som är just nu. Inte pga. elbilar, utan troligtvis uppvärmning av hus etc...

Själv vet jag flertalet som skaffat elbilar, just pga. subventionerna, som aldrig skulle gjort det annars. Det är en piss i Mississippi, om du räknar på det... med statsfinanserna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Däcktrycksensor har varit krav länge.

Sensor för omkrets på hjul brukar det vara.
Angående minnen/diskar så har ingen oändlig livslängd. Men det kan ju vara smart att ta en minnestyp som håller lite längre. Men Tesla är ju inte riktigt kända för sin höga kvalitet på fordonen de pressar fram.

Permalänk
Skrivet av ClucKe:

Enligt en deltidsbrandman på jobbet, så är en elbilsbrand i ett tex garage att helt enkelt låta det brinna ner. Dels gifterna från brinnande batterier i ett slutet utrymme, samt att all utrustning som fått denna rök på sig mer än 16min totalt, kan ej återanvändas igen, röken är korrosiv, och framförallt dödlig även i mycket små mängder, "luftburen cyanid".

Detta är något så elbilsdebatten inte lyfter så mycket. Fler elbilar rullar ut varje dag. Är detta inte korrekt får något gärna rätta mig, men jag hoppas att en brandman inte far med osanningar.

Den här myten florerar så ofta att den har behövt bli "debunked" av ett Teslaforum.
https://teslaclubsweden.se/ar-elbilar-brandfarliga/

Citat:

Hur är det med säkerheten när elbilar brinner då?

I Sverige pratas det mycket om farliga gaser som frigörs när elbilar brinner. Svenska brandmän får lära sig om enorma mängder vätefluorid som frigörs när elbilar brinner. “Den vätefluorid som bildas då, den är jättegiftig” säger brandmannen Tommy Carnebo som utbildar om riskerna med elbilsbrand.

I andra länder pågår inte alls samma debatt om vätefluorid vid elbilsbrand. Forskning visar förhöjda, men inga alarmerande värden. Den kanske mest utförliga forskningsrapporten “An experimental evaluation of the toxic gas emission in case of vehicle fires” kommer från franska Ineris (French National Institute for Industrial Environment and Risks) som i laboratoriemiljö tände på ett antal olika bilar och analyserade rökgaserna.

Created with GIMP

I deras rapport fastslog de att även “vanliga” bilar med förbränningsmotorer släpper ifrån sig vätefluorid (HF) när de brinner. En traditionell brinnande bil släpper sammanlagt ut 0.8 kg vätefluorid – en elbil nästan det dubbla, 1.5 kg. En elbil som brinner släpper ifrån sig lika mycket vätefluorid som två brinnande bensinbilar. I rapportens slutsats kan man läsa att koldioxid fortfarande är den giftigaste gasen som produceras vid bilbränder och att utsläpp av vätefluorid förekommer oberoende av bilens drivlina. Andra intressanta observationer forskarna gjorde var att elbilar hade mycket långsammare brandförlopp: medan bensinbilar brann som mest efter 15 minuter dröjde det hela 30 minuter för elbilen.

Även forskningsrapporten “A Review of Battery Fires in Electric Vehicles” från kinesiska och svenska forskare fastslår att elbilar som brinner släpper ifrån sig knappt dubbelt så mycket vätefluorid som bilar med förbränningsmotorer. Vätefluorid vid bilbränder är alltså inget nytt eller unikt för elbilar. Den rapporten beskriver också hur vätefluorid enkelt kan neutraliseras och spolas bort genom att spraya vattendimma på bilen.

En mer verklig risk är däremot återantändning:

Citat:

Alla rapporter är dock överens om en sak: elbilars batterier kan återantändas flera timmar, ibland dagar efter att bilen hade brunnit. Skadade batterier kan råka ut för termisk rusning: att de blir överhettade av sig själva. Därför är det viktigt att släcka elbilsbränder just med vatten och inte pulver, skum eller koldioxid: förutom att släcka elden bidrar vattnet även till att kyla batterierna och därmed minska risken för återantändning. Mängden vatten som behövs minskar kraftigt om den sprutas direkt på batterierna (brandmän brukar av gammal vana försöka bekämpa elden i motorutrymmet istället).

De går igenom en del andra elbilsmyter, såg bland kommentarerna att ett flertal skulle behöva läsa igenom dem. https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den här myten florerar så ofta att den har behövt bli "debunked" av ett Teslaforum.
https://teslaclubsweden.se/ar-elbilar-brandfarliga/

En mer verklig risk är däremot återantändning:
De går igenom en del andra elbilsmyter, såg bland kommentarerna att ett flertal skulle behöva läsa igenom dem. https://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Härlig oberoende källa där

Nej men seriöst är elbilar verkligen inte brandfarliga och det har jag inte sagt. Men när de väl börjar brinna är de värre än mycket annat att släcka

Permalänk
Skrivet av medbor:

Problemet med batteribränder är att de likt svartkrut eller raketbränslen är självoxiderande (behöver varken luft eller andra externa faktorer för att sluta brinna).

Det enda som kan stoppa dom är att kyla ner eldhärden, och det är otroligt svårt när det väl gått för långt. För att kyla effektivt skulle man behöva bryta ner det i mindre delar, men då riskerar man att punktera nya celler och skapa en ännu intensivare brand.

Det enda rimliga och troligen bästa man kan göra är att dra bort batteriet/bilen till ett ställe där branden inte kan sprida sig, och sedan övervaka förloppet. Finns inget magiskt annat vad jag vet

Har sett att i andra länder så sänker de ibland ner hela bilen i en vattentank de har med sig på släp. https://youtu.be/KzJ6LperQUk?t=7

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av medbor:

Härlig oberoende källa där

Nej men seriöst är elbilar verkligen inte brandfarliga och det har jag inte sagt. Men när de väl börjar brinna är de värre än mycket annat att släcka

De hänvisar ju iaf till sina källor, till skillnad från brandmännen som fått lära sig att det släpps ut "cyanidliknande gaser" från någon elbilshatande lärare. Det var väl inte dig jag citerade heller? Han jag citerade påstod detta. Utan att nämna att vanliga avgasbilar släpper ut samma gaser (visserligen i halva mängden, men under kortare tid och flera gånger oftare pga högre brandrisk/bil jämfört med elbilar). Datan måste sättas i perspektiv faktiskt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har sett att i andra länder så sänker de ibland ner hela bilen i en vattentank de har med sig på släp. https://youtu.be/KzJ6LperQUk?t=7

Som sagt, det går att släcka, men inte så lätt med vanliga medel, och hur mycket bil är det kvar efter ett sånt spa-besök?

Inte så att alla brandstationer inom några minuters radie av alla elbilar som brinner kommer ha sådant på jour heller.

Men under kontrollerade former och med bra framförhållning så går det absolut

Permalänk
Skrivet av medbor:

Som sagt, det går att släcka, men inte så lätt med vanliga medel, och hur mycket bil är det kvar efter ett sånt spa-besök?

Inte så att alla brandstationer inom några minuters radie av alla elbilar som brinner kommer ha sådant på jour heller.

Men under kontrollerade former och med bra framförhållning så går det absolut

Nej men man får ju se till att utveckla metoder för att hantera även elbilsbränder. Det är ju inte som att vanliga bilbränder är helt säkra heller.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

De hänvisar ju iaf till sina källor, till skillnad från brandmännen som fått lära sig att det släpps ut "cyanidliknande gaser" från någon elbilshatande lärare. Det var väl inte dig jag citerade heller? Han jag citerade påstod detta. Utan att nämna att vanliga avgasbilar släpper ut samma gaser (visserligen i halva mängden, men under kortare tid och flera gånger oftare pga högre brandrisk/bil jämfört med elbilar). Datan måste sättas i perspektiv faktiskt.

Nej du citerade inte mig, och jag tog det mer generellt när du sade vissa i tråden.

Gaserna som kommer ut vid brand är farliga i de flesta sammanhang och inget unikt alls för elbilar

Tror vi tycker ganska lika

Permalänk
Skrivet av medbor:

Nej du citerade inte mig, och jag tog det mer generellt när du sade vissa i tråden.

Gaserna som kommer ut vid brand är farliga i de flesta sammanhang och inget unikt alls för elbilar

Tror vi tycker ganska lika

👍

Det är spännande att se alla uppfinningsrika sätt att hantera alla de utmaningar som redan finns med bilbränder och de nya som kommer med elbilar.

Sprang på denna när jag letade upp klippet ovan.
https://www.youtube.com/watch?v=yO8cVWOqZcg

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Ja backkamera är obligatorisk i USA och ett visst synfält krävs, samt automatisk aktivering vid backning inom en viss tid (2 sek enligt en specifik procedur). Sök efter "FMVSS 111" så hittar du kravet. Jag har jobbat med parkeringskamerasystem.

EDIT:
Anledningen till kravet är för att undvika påbackningsolyckor av barn.

Vet du hur många barn som blir påbackade varje år i USA? Låter absurt att man ska lagstadga något sånt, kan inte vara många olyckor.

Sånt här handlar oftast inte om logik dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Vet du hur många barn som blir påbackade varje år i USA? Låter absurt att man ska lagstadga något sånt, kan inte vara många olyckor.

Sånt här handlar oftast inte om logik dock

1. According to the NHTSA, in the U.S. approximately fifty children are being backed over by cars every week. Of these fifty, at least two are fatally injured.

2. Over 60% of the backover incidents involve a large vehicle such as a pickup truck or SUV.

3. In 70% of these accidents, a parent or relative is behind the wheel.

4. Most victims of backover incidents are in the age range of 12 to 23 months.

These statistics should not come as a surprise since car crashes are a leading cause of death for children younger than 13.

https://www.bestonlinetrafficschool.co/backover-accidents/

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

1. According to the NHTSA, in the U.S. approximately fifty children are being backed over by cars every week. Of these fifty, at least two are fatally injured.

2. Over 60% of the backover incidents involve a large vehicle such as a pickup truck or SUV.

3. In 70% of these accidents, a parent or relative is behind the wheel.

4. Most victims of backover incidents are in the age range of 12 to 23 months.

These statistics should not come as a surprise since car crashes are a leading cause of death for children younger than 13.

https://www.bestonlinetrafficschool.co/backover-accidents/

Tack!

Måste säga att det ändå är fler än vad jag trodde. Det hade motsvarat 80 fall per år i Sverige med 3-4 dödsfall. Inte helt övertygad om att det är rätt sak att lägga skattepengarna på men det är ju inte fel i alla fall!

Permalänk
Medlem

Varför loggar de så mycket data?

Fungerar bilen alls när skärmen är svart?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Som jag förstått, så loggas typ allt i bilen. Allt från att du använder blinkersen, bromsar/gasar, slår på vindrutetorkaren till att du ändrar fläkten. Sedan loggas väl en hel del data från autopiloten, hur/var bilen laddas.... osv..
Är på detta sätt som Tesla har kunnat påvisa användarfel vid olyckor, då de skylt på att det varit fel på bilen...

Edit: Googlade lite och hittade denna gamla tråden..
och den här.

Så här står det i mailet jag fick från Tesla:

If a malfunction occurs, you may experience a persistent blank center display that does not recover after restarting the touchscreen, loss of certain functionalities, and/or a vehicle alert to contact Service. There is no risk to vehicle drivability, including no effect on acceleration, braking or steering, and we are not aware of any accidents or injuries resulting from this condition.
If your vehicle is operating software release 2020.48.12 or newer and the eMMC malfunctions, then the rearview backup camera will remain available, the exterior turn signal lighting will remain functional, and the windshield defogging and defrosting controls will automatically default to a preset cabin temperature to ensure windshield visibility. If your vehicle is operating software older than 2020.48.12 and the eMMC malfunctions, then you may lose these functionalities. Please ensure that your vehicle is operating software release 2020.48.12 or a newer release. To find your current software release, complete an update or review a list of possible malfunctions, please visit our Support page. If the touchscreen is unavailable, then please perform a shoulder check and use your mirrors to back up safely.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket gratis data till företaget. Tesla är välsignad då det är ett amerikanska företag tack och lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Mycket gratis data till företaget. Tesla är välsignad då det är ett amerikanska företag tack och lov.

Mycket av datan som går tillbaka, är information för att få till självkörande bilar. Om man vill få till det snabbt.. vad är bättre? Att några få kör runt och samlar in data eller att hela bilflottan gör det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Mycket av datan som går tillbaka, är information för att få till självkörande bilar. Om man vill få till det snabbt.. vad är bättre? Att några få kör runt och samlar in data eller att hela bilflottan gör det?

Frågan är ju dock vad du äger och kontrollerar och vilka delar Tesla fortfarande kontrollerar och tar beslut om. Lite som att man inte äger allt

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

En stor del av den "onödiga" loggningen var tydligen från det underliggande Linuxsystemet snarare än från de Teslaspecifika systemen. De loggade alltså väldigt mycket mer (som endast var loggning för utveckling, dvs som inte behövdes) fram tills man upptäckte det här problemet för några år sen vilket slet väldigt mycket på minnet som detta gäller. Dessutom växte firmware för bilen i storlek vilket förvärrades problemet då den konkurrerade med utrymmet för loggning och minskade därmed tillgängligt utrymme för "wear leveling". De minskade loggningen väldigt mycket (tror det var i slutet av 2019) för att "lösa problemet" men då hade ju väldigt många minnen slitits redan.

Så dessa nya minnen kommer slitas mycket mindre än de gamla och de är 8x större i kapacitet att skrivas till. Problemen med nuvarande minnen uppstod oftast mellan 10.000-15000 mil. Så de nya kommer klara konservativt räknat klara 8x det dvs 80.000-120.000 mil. Förmodligen mer än så med tanke på att man minskat mängden loggning, typ uppåt dubbla de siffrorna kan man spekulera i. Det får ändå räknas som acceptabelt tycker jag.

Så här sa man om den ursprungliga loggning en som man inaktiverade för ett par år sen
"The information logged here is pretty much useless on production vehicles. Unless a developer has a specific reason for enabling it, it does the customer no good. These logs are also rarely downloaded by Tesla"

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Utan några större problem?

"Det har krävt motorbyten och nya batteripack. Men nu har Hansjürgen von Gemmingen-Hornberg slagit nytt rekord – och rullat 1 miljon kilometer med sin Tesla Model S."

"har krävt motorbyte fyra gånger, och tre batteripack har avverkats."

Ugh.
I snitt 25k mil för motorbyten och 33k för batteribyten.
Och man får ju anta att batterierna inte byttes innan dom var mer eller mindre slutkörda.

I ärlighetens namn får man ju säga att även många "vanliga" bilar är helt slut vid 25k+ mil.
Men det beror ju oftast på att folk slutar att ta hand om bilen när garantierna och värdet på bilen är för litet.
Med en skaplig bilmodell, lite kärlek och bra service så är ju en 25k bil som ny fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saddl3r:

Tack!

Måste säga att det ändå är fler än vad jag trodde. Det hade motsvarat 80 fall per år i Sverige med 3-4 dödsfall. Inte helt övertygad om att det är rätt sak att lägga skattepengarna på men det är ju inte fel i alla fall!

Det är ju inte mycket skattepengar det handlar om, bara de som går till diskussioner och liknande i samband med införandet av lagen. Lagkrav eller ej så är det ju köparen som betalar för utrustningen.

Permalänk
Medlem

Tesla model D (D = Dementia)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Tesla model D (D = Dementia)

S står ju för senil, så det passar bra!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Svensktiger:

Ugh.
I snitt 25k mil för motorbyten och 33k för batteribyten.
Och man får ju anta att batterierna inte byttes innan dom var mer eller mindre slutkörda.

I ärlighetens namn får man ju säga att även många "vanliga" bilar är helt slut vid 25k+ mil.
Men det beror ju oftast på att folk slutar att ta hand om bilen när garantierna och värdet på bilen är för litet.
Med en skaplig bilmodell, lite kärlek och bra service så är ju en 25k bil som ny fortfarande.

Ja.. men jag tror inte du kan likställa bensinmotor med elmotor på det viset. Du har servicedelar på en bensinmotor som du inte kan ignorera i 25k mil; filter, stift osv.
På en elbil slipper du mycket av den rent motorrelaterade servicen, men du byter sen motor mycket tidigare istället. Lite ge och ta, tycker inte det är rättvist att säga att en bensinmotor håller mycket längre när det kräver insats under vägen vilket en elmotor inte gör. Knäcker du blocket på en T5a är en lika död som en elmotor som rasat, oavsett servicehistorik.
Det är helt enkelt en helt annan typ av teknik och därmed livscykel. Sen kan man alltid diskutera priset för såna ingrepp, men jag hoppas att det är en övergående fas att försöka förminska elbilen genom att bara lyfta fram de nackdelar den har gentemot fossilbilar. Med det inte sagt att det inte finns problem att lösa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Ja.. men jag tror inte du kan likställa bensinmotor med elmotor på det viset. Du har servicedelar på en bensinmotor som du inte kan ignorera i 25k mil; filter, stift osv.
På en elbil slipper du mycket av den rent motorrelaterade servicen, men du byter sen motor mycket tidigare istället. Lite ge och ta, tycker inte det är rättvist att säga att en bensinmotor håller mycket längre när det kräver insats under vägen vilket en elmotor inte gör. Knäcker du blocket på en T5a är en lika död som en elmotor som rasat, oavsett servicehistorik.
Det är helt enkelt en helt annan typ av teknik och därmed livscykel. Sen kan man alltid diskutera priset för såna ingrepp, men jag hoppas att det är en övergående fas att försöka förminska elbilen genom att bara lyfta fram de nackdelar den har gentemot fossilbilar. Med det inte sagt att det inte finns problem att lösa.

Sen är väl en havererad elmotor betydligt billigare att byta än en rasad avgasmotor? Elmotorerna har jag förstått är i prisklassen 40-50.000 medans en rasad avgasmotor kan kosta uppåt hundratusen eller mer?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Lego Master

Sen är väl en havererad elmotor betydligt billigare att byta än en rasad avgasmotor? Elmotorerna har jag förstått är i prisklassen 40-50.000 medans en rasad avgasmotor kan kosta uppåt hundratusen eller mer?

Ja, det också. En bensinare innehåller ju galet många delar om vi pratar hela motorn. En elmotor går ju att jämföra (något haltande) med en startmotor på steroider.
Sen får vi också tänka på att vi har MÅNGA års erfarenhet av att bygga förbränningsmotorer för bruk i vägfordon så att de är driftsäkra och servicemetoderna är välbeprövade. Elmotorer behöver några generationer på sig för att lösa det specifika driftfall som trafiken bjuder på, men efter det tror jag vi kommer komma förbi förbränningspannorna i både driftsäkerhet och total prisbild över bilens livslängd.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det var inte elbilen i stort jag kritiserade.
Det var att Tesla helt uppenbart gjort en bil som inte klarar sig utan en extremt dyr helrenovering efter dryga 10 år.
Troligen är det så att motorerna skulle behöva lite service för att inte rasa i förtid.
Batteriet är ju lite annorlunda, där går det ju inte att komma ifrån slitage oavsett hur man sköter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, det också. En bensinare innehåller ju galet många delar om vi pratar hela motorn. En elmotor går ju att jämföra (något haltande) med en startmotor på steroider.
Sen får vi också tänka på att vi har MÅNGA års erfarenhet av att bygga förbränningsmotorer för bruk i vägfordon så att de är driftsäkra och servicemetoderna är välbeprövade. Elmotorer behöver några generationer på sig för att lösa det specifika driftfall som trafiken bjuder på, men efter det tror jag vi kommer komma förbi förbränningspannorna i både driftsäkerhet och total prisbild över bilens livslängd.

Elmotorn är inte bara betydligt äldre än förbränningsmotorn.
Den har dessutom använts i bilar (och mängder av andra fordon) minst lika länge.
Så elmotorn är i högsta grad ett "löst problem".

Skulle gissa på att de problem med driftsäkerhet som verkar finnas är p.g.a. man tar ut mer effekt än vad motorerna egentligen klarar av på lång sikt.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Svensktiger:

Elmotorn är inte bara betydligt äldre än förbränningsmotorn.
Den har dessutom använts i bilar (och mängder av andra fordon) minst lika länge.
Så elmotorn är i högsta grad ett "löst problem".

Skulle gissa på att de problem med driftsäkerhet som verkar finnas är p.g.a. man tar ut mer effekt än vad motorerna egentligen klarar av på lång sikt.

Jo, men driftfallet "vägtrafik dagligdags" är relativt nytt, även om konceptet elmotor funnits länge. Vilka lager ska man använda, eventuella serviceintervall, hur vinterväglag påverkar osv.
Och även det problemet du tar upp är ju en lärdom som behöver tas tillvara och anpassa tillverkning och service efter.

Visa signatur