CRT-TV visar grön bild med streck i *BILD*, stängs sedan av efter några få sekunder. Känt problem som går att lösa?

Permalänk
Medlem

CRT-TV visar grön bild med streck i *BILD*, stängs sedan av efter några få sekunder. Känt problem som går att lösa?

Jag asade fram min gamla CRT-TV ur klädkammaren i hopp om att kunna spela gamla konsolspel, men jag lyckas inte få den att fungera.
TV:n startar, men en grön bild med flimrande streck snett tvärs över visas (se bild), och den stängs sedan av igen (powerlampan lyser dock, som när man stänger av den på fjärrkontrollen).

Jag asade fram den för ett par år sedan också, då den hade samma problem.
Den gången lyckades jag dock få den att fungera efter en massa försök, men icke nu...

Observera att detta inte är något "power save mode". Jag vet att man kan välja att visa en blå bild istället för myrornas krig i inställningarna för TV:n, men då stängs den inte av av sig själv. Och detta ger inte heller några störningar i bilden.
Någon som varit med om något liknande och vet om man kan fixa det här? Kan en TV ha inbyggda batterier som förbrukas ifall man inte använt dem på flera år eller något liknande som är hyfsat enkelt att fixa?

Edit: Jag experimenterade lite med fjärrkontrollen nu och det verkar som att TV:n faktiskt inte stängs av, utan att det bara är bilden som dör...
För powerlampan lyser svagt, vilket den gör när TVn är på.
Stänger jag sedan av TV:n med fjärrkontrollen (alltså efter att bilden redan dött) så lyser powerlampan (eller stand by-lampan) starkare igen, just som den gör när TV:n är i stand by...
Dessutom tror jag att jag skymtade en meny-ruta extremt vagt, bekom allt det gröna, i nån sekund, när jag klickade runt på fjärrkontrollen, så det verkar alltså som att det enbart är bilden som lägger av, för högtalarna klickar även till när jag "stänger av" TV:n på fjärrkontrollen...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.