Permalänk
Medlem

X570 POST:ar inte, fastnar på kod 62

Beställde en Ryzen 5900 och nytt moderkort (MSI Meg Unify x570). I väntan på en ny och fin CPU så tänkte jag köra med min 2600X. Sagt och gjort så skruvade jag in nya brädan, startade datorn och blev förvånad över att den bootade på första försöket. Glad i hågen så missar jag att gå in i BIOS, så jag startar om. Nu vill den dock inte starta. Fastnar innan BIOS på vad jag gissar är att den försöker köra min GPU i pcie 4.0 istället för 3.0.

Jag har testat att montera ut GPU, tagit ut ett minne samt uppdaterat BIOS till senaste. Nu vet jag inte riktigt vad jag kan testa mer än att cykla till Inet och köpa någon gammal CPU med intern grafik...

Delarna jag byggt med:
Ryzen 2600X
MSI Meg Unify X570
G.skill Trident Z Neo 2*16gb
Corsair RM750X v.2

Några tips på vad jag kan testa härnäst?

Permalänk
Medlem

"Unplugging the monitor for 30 sec worked for me. Thanks for the tip" googlesökning

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Vilken GPU har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

"Unplugging the monitor for 30 sec worked for me. Thanks for the tip" googlesökning

Medans den försöker posta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Vilken GPU har du?

Radeon VII

Permalänk
Medlem

Har nu även testat att boota utan min NVME disk, utan GPU, utan ström till GPU. Nu verkar något hända för tangentbord och mus startar och jag får numera felkod b6 istället. Det verkar vara något med att den inte hittar grafikkortet. Monterade ut kortet två gånger till utan resultat.

Permalänk
Medlem

Testa resetta CMOS enligt sidan 29 i manualen.

Nedan erfarenheter baserade på Gigabyte X570:

  • Anledningen att jag frågade vilken GPU är eftersom "Auto" ej borde välja PCIe 4.0 såvida du inte har senaste generationens GPU.

  • Mitt Gigabyte X570 har krävt upprepade omstarter efter Bios-uppdatering innan den postat och visat bild. Fläktar går igång, men ingen signal till tangentbord och mus. Upprepade omstarter senare så postar den plötsligt. Därefter funkar det normalt igen - viktigt bara komma ihåg att gå in i bios och forcera PCIe 3.0 på 16X slotten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Testa resetta CMOS enligt sidan 29 i manualen.

Nedan erfarenheter baserade på Gigabyte X570:

  • Anledningen att jag frågade vilken GPU är eftersom "Auto" ej borde välja PCIe 4.0 såvida du inte har senaste generationens GPU.

  • Mitt Gigabyte X570 har krävt upprepade omstarter efter Bios-uppdatering innan den postat och visat bild. Fläktar går igång, men ingen signal till tangentbord och mus. Upprepade omstarter senare så postar den plötsligt. Därefter funkar det normalt igen - viktigt bara komma ihåg att gå in i bios och forcera PCIe 3.0 på 16X slotten.

Stort tack för tips, var ganska säker på att någon annan haft samma problem!

Jag kör vidare imorgon tror jag återkommer hur det går!

Permalänk
Medlem

Okej, det går sådär! Har kommit lite längre (tror jag), får felkod b6 vilket verkar vara GPU relaterat. Har monterat in och ut GPU ett flertal gånger, minns att min gamla moderbräda var lite trög i pci-e sloten. Ingen lycka ännu, fick kontakt med tangentbord och mus en gång, så ibland fungerar det ju nästan. Ska ge det några timmar igen snart!

Permalänk
Medlem

Liten update här ifall någon har liknande problem. Är ganska säker på att det är mitt grafikkort som krånglar. Inte helt säker ännu, måste testa i en annan dator.

Permalänk

Prova ett annat nätagregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Okej, det går sådär! Har kommit lite längre (tror jag), får felkod b6 vilket verkar vara GPU relaterat. Har monterat in och ut GPU ett flertal gånger, minns att min gamla moderbräda var lite trög i pci-e sloten. Ingen lycka ännu, fick kontakt med tangentbord och mus en gång, så ibland fungerar det ju nästan. Ska ge det några timmar igen snart!

prova lägga kortet i en annan slot, haft problem med 2700x och 2080ti på en 570x bräda då den inte ville köra i slot 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

prova lägga kortet i en annan slot, haft problem med 2700x och 2080ti på en 570x bräda då den inte ville köra i slot 1

Ska testa igen, men har gjort det! Beställde ett nytt kort och ska testa med det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jordgubbe:

Prova ett annat nätagregat.

Har tyvärr inget annat nätaggregat tillgängligt. Väntar på ett nytt kort nu, fungerar inte det lämnar jag in hela burken till Inet.

Permalänk
Medlem

Update: det verkar ha varit mitt grafikkort som var trasigt. Har testat det i en annan dator och får ingen bild där heller. Fick också hem två nya gpuer och båda fungerade utmärkt!