Anmäl dig till Roborock Challenge!

AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det fyra ersättningsexemplar? Han godtog alltså att de varit böjda och gjorde ingen reklamation? Jag är tveksam till att han har köpt dem från någon återförsäljare. Jag tror det är skitsnack från hans sida.

Hoppas AMD går till grunden med detta. Det är väldigt allvarligt att sprida falsk ryktesspridning som endast görs för att skada företaget. Hade det varit Intel hade jag sagt samma sak. Båda testar sina processorer rigoröst innan de skeppas ut. De har tillgång till verktyg som inga privatpersoner kan få tag på.

3-4st pinnar på CPUn.
Var jag som fixade till den.
Köpt från Inet om jag minns rätt.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Ja, det är oerhört mäkligt att det bara kommer från en enda källa. Det som gör det hela så osäkert.

Kollade hans twitter nyss och nu fanns det en med att han varit i kontakt med AMD och att det skulle testas såväl CPUer som moderkort.

Återigen, jag tycker det är oerhört besvärande för skribenten av artikeln att bara ta ett inlägg på twitter från en ensam för oss helt okänd källa och ta det som en definitiv sanning. Källkritik är väl en av de centrala delarna i journalistutbildningen, fast jag vet ju inte om de som jobbar på Sweclockers har någon sådan alls. Ändock, källkritik är en central del av läroplanen för den svenska skolan och har varit det rätt länge så att inte kunna den biten är en klen ursäkt.

Personligen tycker jag man ska plocka bort artikeln, göra om och göra rätt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja, det är oerhört mäkligt att det bara kommer från en enda källa. Det som gör det hela så osäkert.

Kollade hans twitter nyss och nu fanns det en med att han varit i kontakt med AMD och att det skulle testas såväl CPUer som moderkort.

Återigen, jag tycker det är oerhört besvärande för skribenten av artikeln att bara ta ett inlägg på twitter från en ensam för oss helt okänd källa och ta det som en definitiv sanning. Källkritik är väl en av de centrala delarna i journalistutbildningen, fast jag vet ju inte om de som jobbar på Sweclockers har någon sådan alls. Ändock, källkritik är en central del av läroplanen för den svenska skolan och har varit det rätt länge så att inte kunna den biten är en klen ursäkt.

Personligen tycker jag man ska plocka bort artikeln, göra om och göra rätt.

En källa ja, men framför allt ett för litet underlag för att dra några långtgående slutsatser, är problemet i mitt tycke.
Rubriken är ju t.ex. under all kritik med tanke på det svaga underlaget i artikeln... clickbait deluxe.

Artikeln refererar till Wccftech så det är väl den omedelbara källan för Swec, vad det verkar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ser inte det som osannolikt. Någonstans måste man kapa marginaler. Tycker personligen det alltid är ovanligt många som har problem med AMD-produkter vid släpp, särskilt nu när det trots allt är så få som rullat ut på marknaden.

Tyvärr finns det en hel del som gärna vill få det till att vara "användarfel" eller "urvalsfel". När jag gjort trådar om ett 6800XT som inte fungerade som det ska så ville i princip alla få det till att det var fel på all annan hårdvara eller tom "mjukvarufel i windows" som man inte kan lösa.

Lyckligtvis så löste butiken det och RMAde kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En källa ja, men framför allt ett för litet underlag för att dra några långtgående slutsatser, är problemet i mitt tycke.
Rubriken är ju t.ex. under all kritik med tanke på det svaga underlaget i artikeln... clickbait deluxe.

Artikeln refererar till Wccftech så det är väl den omedelbara källan för Swec, vad det verkar.

Alla artiklar verkar härstamma ur samma källa, är inte alls omöjligt att de fått en skadad batch eller något och det har ju talats en del redan om att högre densitet kan betyde mindre reliability och den stora bristen på processorer skulle ju kunna ha ursprung i detta också- intel har ju definitivt haft problem då de inte kommit vidare på ett tag så kanske AMD känner av det nu med.

Oavsett borde rubriken vara "En återförsäljares leverans av 5000-serien lider av hög andel defekta processorer" dock, såvidare inte styrkande siffror ges från andra källor. Nyfiken på hur länge de varit i business och vilka mängder de säljer då de påstår sig enbart ha haft en DOA intel processor någonsin, låter rätt lågt rent allmännt.

Skrivet av wessmen:

Ser inte det som osannolikt. Någonstans måste man kapa marginaler. Tycker personligen det alltid är ovanligt många som har problem med AMD-produkter vid släpp, särskilt nu när det trots allt är så få som rullat ut på marknaden.

Tyvärr finns det en hel del som gärna vill få det till att vara "användarfel" eller "urvalsfel". När jag gjort trådar om ett 6800XT som inte fungerade som det ska så ville i princip alla få det till att det var fel på all annan hårdvara eller tom "mjukvarufel i windows" som man inte kan lösa.

Tvivlar på att de kapar marginaler genom att släppa på testning dock, isåfall mer sannolikt att det är något nytt fel som dykt upp som inte var känt nog att testas för, eller att något hänt med en batch till just denna ÅF.

Jag tycker inte att jag ser mer issues med AMD än vanligt på forumet, men sedan har jag haft både AMD och Nvidia paralellt senaste typ fyra fem åren så har hängt på forumdelarna för båda hela tiden. Jämfört med Vega 64 vid launch tycker jag det ser rätt lugnt ut, och jämfört med 2080Ti vid launch väldigt lugnt. Dock är ju volymerna begränsade so far så vi får väl se hur det ser ut när grejerna verkligen börjar pumpa ut, särskilt de billigare korten och processorerna som säljs i större mängder. Nästan lite sugen att skaffa en 5800X som faktiskt finns i lager och testa lite.

Såg folk diskutera en poll på Overclock.net där folk hade höga mängder bluescreens med olika errors vilket inte är riktigt samma och undrar hur mycket av detta som kan ha att göra med moderkort- många beta-bios har varit rätt instabila och X570/B550 skulle kunna vara en del av problemet, vem vet.

En del misinformation i twittertrådarna där overclock.net nämns med en användare som spammar att det är samma sak, windows-errors är givetvis dock en annan sak än att CPU är "DOA".

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Osannolikt eller inte. Det är inte det som är frågan här och nu. Kritiken gäller bristande källkritik. Är det sant borde det komma från fler håll, förr eller senare. När det bara är en, eller i sämsta fall två, källor och ett väldigt lågt urval så kan man inte bara utgå från att det är en absolut sanning. Hade detta varit så illa som artikeln antyder borde det ha hörts från fler håll vid det här laget.

Personligen har jag bara haft två hårdvaruproblem under de år jag pysslat med detta. Det ena var en hårddisk som dog inom ett år (seagate) och det andra ett moderkort som bara vägrade fungera med det grafikkort jag köpt samtidigt. Av alla de AMD-produkter jag haft har jag aldrig haft problem med någon av dem, inte av de Intel- eller Nvidiaprodukter jag haft heller. Moderkortet som strulade hade chipset från VIA, första och sista moderkortet med kretsar därifrån för min del.

Min poäng med det är, om jag vore en källa så skulle allt, utom kretsar från VIA, fungera. Det är dock inte så det fungerar, något Sweclockers skribenter borde ha koll på. En källa är ingen källa, två är möjligen en lätt indikation och när det börjar bli fler källor så kan man ana att något är fel. Det är vad källkritik handlar om, bara för att en skriker varg så betyder det inte att vargen är där.

Sedan är det tyvärr också så, och jag säger inte detta som något generellt eller att det gäller i något specifikt fall, att väldigt många gånger är det bristande kunskap som ligger bakom fel som användare får. Det är ofta inte hårdvaran det är fel på utan något som personen som bygger/använder datorn orsakat. Inte alltid men väldigt ofta. Sedan händer saker ibland under leverans som skadar saker, det kan varken köparen eller tillverkaren klandras för men räknar man in sådant i statistiken så blir den väldigt skev.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Som kommer vara tillgängliga 2023 efter scalpers hamstrat färdigt.. Nej tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakabaka:

Som kommer vara tillgängliga 2023 efter scalpers hamstrat färdigt.. Nej tack.

Vi får se. Det är främst grafikkort som scalpers jagar efter. Nu finns det gott om cpu:er från 5000-serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CamperSeven:

Vi får se. Det är främst grafikkort som scalpers jagar efter. Nu finns det gott om cpu:er från 5000-serien.

5900X, 5950X finns inte i lager någonstans och 5600X finns bara i lager till förhöjda priser... Så nja?
5600X fanns i lager för MSRP tidigare idag, men inte nu längre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Nu finns det gott om cpu:er från 5000-serien.

Dagens Donald Trump

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c30 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3600c18 RTX3080 Gaming OC || 3900X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400 780M 1TB 980Pro

Permalänk
Avstängd

Jag har läst igenom endast 3sidor men ser sjukt höga siffror på antal personer som påstår sig haft fel på sina Ryzen gen 2 och 3.

Stämmer det att samtliga som påstår sig fått cpuer med böjda pins plus de som rmat sina ryzen 5*** så bekräftar det ju ryktena artikeln kommer från.

Lägg där till de med minnesfel och rma frpn tidigare generationer så är det mycket höga felprocent.

Nu förstår jag att en artikel som denna lockar till sig personer som haft fel, men varflr inte en poll?
Så det finns en källa 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Samma för polarens 5950X.
Var 3-4st som var lite böjda.
Efter lite pillande så passade den i sockeln och fungerar.

Det är är egentligen rätt märkligt, när skulle dessa pinnar har böjts i en helt automatiserad flöde?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Det är är egentligen rätt märkligt, när skulle dessa pinnar har böjts i en helt automatiserad flöde?

Detta är 5e som påstår sig fått en cpu med böjda pins. Kabske amd ska sluta med pins för att sänka doa siffrorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag har läst igenom endast 3sidor men ser sjukt höga siffror på antal personer som påstår sig haft fel på sina Ryzen gen 2 och 3.

Stämmer det att samtliga som påstår sig fått cpuer med böjda pins plus de som rmat sina ryzen 5*** så bekräftar det ju ryktena artikeln kommer från.

Lägg där till de med minnesfel och rma frpn tidigare generationer så är det mycket höga felprocent.

Nu förstår jag att en artikel som denna lockar till sig personer som haft fel, men varflr inte en poll?
Så det finns en källa 😂

Vet inte hur du räknar, jag kan hitta två st. i tråden. Du kan inte räkna in de som haft böjda pins då detta kan ha inträffat när som helst, ganska säkert efter de lämnat fabriken. I vissa fall troligen orsakade av köparen. Sedan måste du vara medveten om att en tråd som denna knappast är representativ, även om du vill att den ska vara det.

En poll-tråd finns för övrigt om du söker efter den.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte hur du räknar, jag kan hitta två st. i tråden. Du kan inte räkna in de som haft böjda pins då detta kan ha inträffat när som helst, ganska säkert efter de lämnat fabriken. I vissa fall troligen orsakade av köparen. Sedan måste du vara medveten om att en tråd som denna knappast är representativ, även om du vill att den ska vara det.

En poll-tråd finns för övrigt om du söker efter den.

Om man öppnar en Ryzen cpu och en eller fler pins är böjda. Så räknas detta som en doa.
Var det inträffat är mindre relevant 🙂

Rätt så säker att jag nämnde att jag förstår att tråden i en artikel som denna drar ett visst klientel, men tack för att du bekräftade:)

Hittade den och svarade precis, tack ändå!

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt osannolikt att felprocenten skulle vara uppåt 10% av alla Ryzen 5000 serien processorer som levererats till återförsäljare.

Skrivet av THB:

AMD har hög felfrekvens (DOA) på sina cpuer ur 5000-serien
Folks svar: "Haha, aldrig", "Inte en chans, påhittade siffror" "Skitsnack, AMD är BÄST!!!!"

Intel har ovanligt hög felfrekvens på 11th Gen.
Folks svar: "Haha, rätt åt Intel" "Inte ett dugg förvånad" "Intel är SÄMST!!!"

Rimligtvis så borde både Intel och AMD ha någon form av kvalitetskontroll.
Låter osannolikt att så stor andel skulle passera kvalitetskontroll och sen vara DOA när de når kunderna.

Ska man se något positivt så är det enklare att få en processor som är DOA än en som först verkar fungera, men som sen visar sig fungera dåligt och ge skumma fel som är svårt att diagnostisera.

Felsökning är tacksamt när det är något som är så binärt att antingen fungerar det eller så fungerar det inte.
Intermittenta fel är desto jobbigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Om man öppnar en Ryzen cpu och en eller fler pins är böjda. Så räknas detta som en doa.
Var det inträffat är mindre relevant 🙂

Rätt så säker att jag nämnde att jag förstår att tråden i en artikel som denna drar ett visst klientel, men tack för att du bekräftade:)

Hittade den och svarade precis, tack ändå!

Man känner andra bäst som man känner sig själv, eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mindfactory har statistik på RMA som visas öppet. För nuvarande CPU's

5600X = 0,5%

5800X = 0,58%

5900X = 0,37%

3600 = 0,76%

3700X = 0,87%

3900X = 0,96%

10900K = 0,57%

10850K = 0,48%

10700K = 0,19%

Permalänk

Några saker att tänka på är när defekten inträffar. Blir väldigt stor skillnad på om det är tillverkarens fel eller en yttre omständlighet som orsakar felet. Oavsett om det är kompatibilitet eller fysik defekt (kan ju orsakas av *host* transportören *host* bland annat.)

Har själv aldrig sett en defekt processor, oavsett tillverkare.

I datorvärlden så är det dessutom extremt många defekter som ser lika dana ut men som beror på olika saker eller kombinationer av omständligheter.

Finns tillfällen då ramminnen sitter i fel ordning och skapar konstiga fel. Stickorna skall alltså byta plats med varandra, inte byta till en tom plats. Varför? Ingen aning, men har sett det. Även om det är samma tillverkare / paket på stickorna.

Datorer som inte ger post p.g.a. av en skadad hårddisk (vanligtvis för dålig kräm / start - stopp syndrom) eller skadad instickskort.

Den värsta av alla är när flera komponenter har något i princip försumbart fel(som kanske inte direkt är ett fel), men som tillsammans ger skumma fel som tar timmar att lista ut och som därför riskerar att du själv pajar en komponent för att du blir för slarvig av frustrationen.

Kommer ihåg en medlem här som hade struntat i att sätta i den andra kontakten till CPU-Power på moderkortet, den behövdes inte eftersom man inte överklockade. Vilket resulterade i en massa fel. Efter att ha monterat den så försvann alla felen direkt.

Några saker jag alltid gör när jag monterar en dator är att böja med minimalt med saker som krävs för att få bild. Dvs endast CPU + RAM + GPU på brädan för att få bild. Fördelen här är att ingen annan komponent som kan vara trasig riskerar att orsaka något då den är utanför ekvationen.

En M.2 SSD är såklart något man vill sätta på kortet innan man monterar det i chassit, här kan jag rekommendera att testa moderkortet utan först så riskerar man inte att den följer med om något är fel på nätaggregat / moderkort.

Därefter ser man till att all el är inkopplad, BIOS är senaste och Load Optimized Defaults körs innan man gör något annat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Skulle säga att man känner sig själv, bäst.

Ja, det är en väldigt vanlig vanföreställning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Ja, det är en väldigt vanlig vanföreställning.

Om du formulerar meningen rätt så har du en poäng.

Jobba på formuleringen (google) och återkom via pm

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju anta att de CPUer butikerna får tillbaks som retur säljs som "fynd" eller smyger in som "nya" produkter också kan ha fel.

Eviga bekymret, vart ska pinnarna sitta? Både CPU och moderkort är känsliga. Jag kan ju inte vara ensamma att minnas alla trådar med intryckta moderkort pins för Intel, sockelbränder samt varningen om ockulär besiktning innan installation.

Frågan är om inte både CPU och moderkort borde vara LGA och man har en billig ersättning shims med anslutningarna emellan istället. Liten fördel för PGA då den är enklare att korrigera men något bättre skulle sitta fint.

Sedan borde även AMD börja erbjuda egna moderkort som verkligen håller förväntningarna på plattformen. För mycket av ansvaret ligger på partner tillverkarna och de lämnar en hel del att önska.

Permalänk
Medlem

herregud, jag har tjatat om detta i typ 3 månader, glad att det äntligen börjar snackas om! 5000 serien har stora problem, och störst fel har 5950x för desto fler kärnor du har desto större chans att du får "en dålig kärna" och 1 dålig kärna = chans till random reboot när kärnan boostar till 5050+++ mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

herregud, jag har tjatat om detta i typ 3 månader, glad att det äntligen börjar snackas om! 5000 serien har stora problem, och störst fel har 5950x för desto fler kärnor du har desto större chans att du får "en dålig kärna" och 1 dålig kärna = chans till random reboot när kärnan boostar till 5050+++ mhz

Gör den det i stock? Om inte så nej, då är det inget fel på den. Det finns inga som helst garantier att den ska klara överklockning/undervolt alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man kan ju anta att de CPUer butikerna får tillbaks som retur säljs som "fynd" eller smyger in som "nya" produkter också kan ha fel.

Eviga bekymret, vart ska pinnarna sitta? Både CPU och moderkort är känsliga. Jag kan ju inte vara ensamma att minnas alla trådar med intryckta moderkort pins för Intel, sockelbränder samt varningen om ockulär besiktning innan installation.

Frågan är om inte både CPU och moderkort borde vara LGA och man har en billig ersättning shims med anslutningarna emellan istället. Liten fördel för PGA då den är enklare att korrigera men något bättre skulle sitta fint.

Sedan borde även AMD börja erbjuda egna moderkort som verkligen håller förväntningarna på plattformen. För mycket av ansvaret ligger på partner tillverkarna och de lämnar en hel del att önska.

Kanske inte om de faktiskt reklameras, men om folk istället "ångrar" sig när CPUn är defekt så är nog risken påtaglig.

Vad gäller just böjda pinnar/trasiga socklar så håller jag med, det är ett elände med båda dagens lösningar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Gör den det i stock? Om inte så nej, då är det inget fel på den. Det finns inga som helst garantier att den ska klara överklockning/undervolt alls.

Vad definerar du pb2 som?
Är det överklockning eller stock (med boost?=

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Vad definerar du pb2 som?
Är det överklockning eller stock (med boost?=

PB2 i sig är väl bara ett namn på standardfunktionen för boost, och det beteendet i sig får väl rimligen anses "stock" i moderna CPUer.
Frågan blir väl dock lite knepig om du säger att PB2 med standardparamatrarna* boostar till en högre klockfrekvens än vad AMD säger är max boostfrekvens (4.9GHz i fallet 5950x) och att det är i detta fall problemen uppstår.
Vet inte tillräckligt om hur PB2 fungerar för att veta hur man rimligen ska resonera kring den situationen (är det meningen att det ska hända utan att man ändrat något?).

*) Allt vad heter att ändra boost-parametrarna med PBO, Curve Optimizer, osv faller väl rimligen under kategorin "överklockning" (oavsett om användaren gör det manuellt eller hur det än görs).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja det händer i stock, annars hade det inte varit ett problem. Det är faktiskt så att dessa processorer är större chans att det crashar när de idlar och hanterar windows bakrundsprocesser än när du stresstestar dem, därför många inte hade några som helst problem i stress test men senare när de började använda datorn normalt så kom reboots/whea errors osv.

De som fått nya processorer från AMD har alla fått ett fullt fungerande system, på ett fåtal så har bios update hjälpt men inte på alla. Den nya bios limiterar också boostnivån lägre än de äldre biosarna, så det kan vara så att några processorer låg precis på gränsen att klara de gamla boosten och med nya bios boostar den lägre och där med klarar det av det medans andra inte ens klarar de nya lägre nivåerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Sakfrågan intresserar mig inte jättemycket, med som en som jobbar med statistik vetenskapligt varje dag så värker det i mig.

Jag vet inte hur många som har sålts, men anar att det är fler än 57 enheter av t.ex 5950. Det är nämligen där man hamnar om man siktar på en felmarginal på +-5% och 50 samples.

Här är en förenklad tabell som illustrerar sambandet för den som inte orkar räkna. När vi passerar 5000 i populationen, eller i det här fallet levererade processorer, brukar det räcka med cirka 300-400 samples. Alla slutsatser som baseras på antal under detta ger jag inte mycket för alls.

https://i.postimg.cc/SjFk9rmL/Sample-size-table.jpg

Var på väg att skriva samma sak, det är fullt möjligt att de haft detta antal DoA utan att totalen DoA är i närheten.