Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasseb64:

Innehållsförteckningen säger bara vad den innehåller (inget de flesta kan förstå ändå) vad det betyder för din kropp genom långvarig exponering vet ingen, vi har en stor population med hälsoproblem, som växer: Fetma, magproblem, diabetes och annat
Sjukvårdskostnaden är givetvis också växande.

Du har rätt att hälsoproblemen växer. Men inte i ett enda av de problemen har man hittat någon korrelation till läsk med annan sötning än socker.

Med socker däremot...

Skrivet av Donnerstal:

Kan meddela att det verkligen inte är placebo.
Sötningsmedel har en dålig eftersmak, sen vet jag inte varför vissa inte verkar känna den. Antingen vänjer folk sig med den om man dricker mycket zero, eller så är det så enkelt att vissa naturligt inte känner smaken.

Har du verkligen belägg för att säga att det inte är placebo? Det är ingenting man kan avgöra själv utan det krävs forskning.

Sen känns det tveksamt om det är värt att lägga forskningresurser på det...

Permalänk
Skrivet av F77:

Du kan gå upp i vikt av sockerfritt också, plus råka ut för en massa annat tråkigt (inkl problem med munhälsan). Det är rätt viktigt det där med belöningsystemet och cravings. Vill man minska sug efter cola osv hjälper vatten, protein och bra fett.

https://healthyeating.sfgate.com/negative-effects-sugarfree-c...

''found in these drinks may actually lead to weight gain. According to an article published in the "Yale Journal of Biology and Medicine" in June 2010, eating natural sweeteners activates food reward pathways in your brain, but artificial sweeteners don't fully activate these pathways. This can leave you feeling unsatisfied and lead to an increased appetite''

Meh.. då är det alltså inte det alltså inte den sockerfria drycken i sig som gör att du går upp i vikt utan den eventuella sockerbakelsen som du _KAN_ tendera att förtära efteråt den sockerfria drycken då du kan känna behov av socker.

Alltså, det är den sockerberoende människans egna fel, inte den sockerfria drycken.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Här kommer naturligdiskussionen upp igen. Vad är "naturligt" för dig?

Socker eller sackaros för den delen byggt på glukos och fruktos.

Aspartam (som används mest) byggt på fenylalanin och asparaginsyra.

Fenylalanin är en av de essentiella aminosyrorna, och återfinns i vanlig mat. Asparaginsyra är en icke-essentiell aminosyra som förekommer i bland annat sockerväxter och vissa grönsaker, till exempel sparris.

Åh så onaturligt det är.

Sluta spela dum. Du vet mycket väl vad som är naturligt socker och vad som är konstgjort sötningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej självklart, men det verkar som att intag av artificiella sötningsmedel ökar sötsuget på ett sätt som socker inte gör. Alltså leder övergången ofta till ett ökat kaloriintag snarare än motsatsen. Men det gäller förstås inte alla.

Nu tror jag allt du är lite missvisande.

Som jag förstår det så ökar artificiella sötningsmedel sötsuget på samma sätt som socker gör.

Sötningsmedel ger en dock inte en mättnadskänsla eller så som socker gör vilket gör att en kanske äter mer av annat.

Men att det överlag leder till ett ökat kaloriintag tror jag är att överdriva, det finns inte tillräckligt med underlag för att säga det.

Det finns enskilda studier som visar på många olika helt motsägelsefulla saker kring sötningsmedel och det är enkelt att selektivt bara välja dom som stödjer ens egen ståndpunkt. Men överlag så finns det inte underlag nog för att säkert säga exakt hur det påverkar. Som många i tråden redan tagit upp, samband och orsakssamband är svårt att urskilja när det finns så många olika faktorer.

Det är dock viktigt att veta att om en äter för mycket kalorier så är det inte bara att byta ut läsk mot sockerfria alternativ och tro att det kommer sänka ens kaloriintag. Det krävs mer än så.

Men att som en del i ens diet byta ut sockerläsk mot sockerfria alternativ kan vara en betydande del.

Skrivet av Viceroy:

Sluta spela dum. Du vet mycket väl vad som är naturligt socker och vad som är konstgjort sötningsmedel.

Du vet mycket väl att raffinerat socker är onaturligt det också.
Och vad spelar det för roll hur vi definierar "naturligt"? Det är helt ointressant förutom som en semantisk diskussion.
Vilket var SprengdPandas poäng, som du valde att ignorera. Så vem spelar dum?

Permalänk
Medlem

Pepsi Max-koncentrat till Soda Streamern. 1% högre livskvalité.

Permalänk

Dricker hellre vatten än lightdrycker. Eftersmaken är som att jämföra chokladproteinpulver med Pucko.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viceroy:

Sluta spela dum. Du vet mycket väl vad som är naturligt socker och vad som är konstgjort sötningsmedel.

Är du på riktigt nu? Skojar du med mig? Spelar jag dum? Du säger att sötningsmedel inte är naturligt (utan att uppenbarligen veta vad det är för annars hade du inte sagt så) och sen säger du att jag spelar dum?

Socker utvinns ur råvaran sockerbetor och sockerrör.

Aspartam till exempel får man genom att odla bakterierna Brevibacterium flavum och Corynebacterium glutamicum, som i sin tur producerar aminosyror. Bara för att du inte förstår processen betyder det inte att det inte är "naturligt".

Så bakterier är inte naturligt, men grödor är? Du missade helt poängen med att det är fel att säga att vissa saker är naturliga och bättre andra inte baserat på ja... Ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Är du på riktigt nu? Skojar du med mig? Spelar jag dum? Du säger att sötningsmedel inte är naturligt (utan att uppenbarligen veta vad det är för annars hade du inte sagt så) och sen säger du att jag spelar dum?

Socker utvinns ur råvaran sockerbetor och sockerrör.

Aspartam till exempel får man genom att odla bakterierna Brevibacterium flavum och Corynebacterium glutamicum, som i sin tur producerar aminosyror. Bara för att du inte förstår processen betyder det inte att det inte är "naturligt".

Så bakterier är inte naturligt, men grödor är? Du missade helt poängen med att det är fel att säga att vissa saker är naturliga och andra inte baserat på ja... Ingenting.

Åter igen. Sluta spela dum. Du vet vad naturligt socker är, och du vet vad som är konstgjort sötningsmedel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viceroy:

Åter igen. Sluta spela dum. Du vet vad naturligt socker är, och du vet vad som är konstgjort sötningsmedel.

Om du nu ska äta naturligt socker så kan du väl beta på ett sockerrör och en sockerbeta istället för raffinerat socker som inte bör vara naturligt enligt dina mått.

Permalänk
Medlem

Slutade med socker läsk och gick ner 40kg, nu smakar läsk med socker skit för mig, är en vane sak. Favoriter är Trocadera zero, zingo light den har lite socker eftersom dom använder riktiga frukter så lite fusk. Cola zero. Dom flesta andra light drycker smakar skit.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon134512:

Har du verkligen belägg för att säga att det inte är placebo? Det är ingenting man kan avgöra själv utan det krävs forskning.

Sen känns det tveksamt om det är värt att lägga forskningresurser på det...

När hälften av befolkningen tycker att det har en dålig eller konstig eftersmak så är det inte troligt att det skulle vara en placebo.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Föredrar zero men magen verkar inte riktigt tycka om aspartam. Så det blir vanlig när det nalkas läsk.

Permalänk
Viking
Skrivet av anon134512:

Är du på riktigt nu? Skojar du med mig? Spelar jag dum? Du säger att sötningsmedel inte är naturligt (utan att uppenbarligen veta vad det är för annars hade du inte sagt så) och sen säger du att jag spelar dum?

Socker utvinns ur råvaran sockerbetor och sockerrör.

Aspartam till exempel får man genom att odla bakterierna Brevibacterium flavum och Corynebacterium glutamicum, som i sin tur producerar aminosyror. Bara för att du inte förstår processen betyder det inte att det inte är "naturligt".

Så bakterier är inte naturligt, men grödor är? Du missade helt poängen med att det är fel att säga att vissa saker är naturliga och bättre andra inte baserat på ja... Ingenting.

Om jag förstår din logik rätt så är alltså allting som finns naturligt?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Nu tror jag allt du är lite missvisande.

Som jag förstår det så ökar artificiella sötningsmedel sötsuget på samma sätt som socker gör.

Nja, socker tillfredsställer sötsuget, "hjärnan" känner söt smak och förväntar sig snabba kalorier, som den sen får (om man ska förenkla det rejält). Sötningsmedel gör att hjärnan känner söt smak (mycket sötare smak dessutom) och förväntar sig snabba kalorier, får inte det och därmed ökar sötsuget. Det är ungefär samma mekanism som hunger eller andra begär, om du är hungrig är det jobbigt men det går att leva med, men om någon dukar upp en buffé framför dig som du får lukta på och sen tar bort den innan du hinner smaka så känns hungern mycket värre än om du hade sluppit se den. Typ. En annan liknelse är "blue balls". Man kan klara sig utan sex rätt långa perioder utan större problem, men har man en partner som man grovhånglar med varje dag utan att någonsin komma till skott så kan det bli smärtsamt ganska fort.

Citat:

Sötningsmedel ger en dock inte en mättnadskänsla eller så som socker gör vilket gör att en kanske äter mer av annat.

Men att det överlag leder till ett ökat kaloriintag tror jag är att överdriva, det finns inte tillräckligt med underlag för att säga det.

Jo, problemet med läsk är ju att det inte heller ger någon mättnadskänsla. Äter man exempelvis godis så blir man snabbt mätt och illamående och slutar därmed äta, dricker man läsk blir det inte så efter samma mängd socker utan man kan fortsätta hälla i sig en massa. Så läsk är ingen bra idé om man är hungrig, oavsett om den har socker eller ej.

Citat:

Det finns enskilda studier som visar på många olika helt motsägelsefulla saker kring sötningsmedel och det är enkelt att selektivt bara välja dom som stödjer ens egen ståndpunkt. Men överlag så finns det inte underlag nog för att säkert säga exakt hur det påverkar. Som många i tråden redan tagit upp, samband och orsakssamband är svårt att urskilja när det finns så många olika faktorer.

Jag är inte någon näringsexpert på något sätt, och har inte läst så mycket forskning på det området. Men det jag har läst har ju visat att den stora merparten av de som byter till sockerfria drycker inte går ner mer i vikt eller mår bättre än de som inte bytte. Däremot ställer jag mig ytterst tveksam till att aspartam skulle orsaka cancer eller liknande, eller allt orsakar ju cancer någonstans men det är sannolikt inte värre än något annat.

Citat:

Det är dock viktigt att veta att om en äter för mycket kalorier så är det inte bara att byta ut läsk mot sockerfria alternativ och tro att det kommer sänka ens kaloriintag. Det krävs mer än så.

Nja, jag skulle säga att det är precis så det funkar. Om man inte förändrar något annat med sin kost eller sitt leverne så hade ett byte till sockerfria drycker minskat kaloriintaget. Problemet ligger är ju snarare att sockerersättningarna ökar sötsuget vilket gör det svårt att inte förändra sin kost till det sämre.

Citat:

Men att som en del i ens diet byta ut sockerläsk mot sockerfria alternativ kan vara en betydande del.

Jo absolut. Samtidigt, om risken är att sockerfri läsk orsakar ett större sötsug, så kanske det är bättre att byta läsken mot något annat istället? Speciellt med tanke på att sockerersättning smakar så illa (för många av oss). När jag drack mycket cola så vande ju jag mig vid ett hyfsat stadigt koffeinintag exempelvis, men jag bytte det mot kaffe istället för någon diet-cola. I sig är väl inte det hälsosammare egentligen (kaffe innehåller också mycket mer koffein än alla förekommande läskedrycker) men för mig passade det bättre.

Citat:

Du vet mycket väl att raffinerat socker är onaturligt det också.
Och vad spelar det för roll hur vi definierar "naturligt"? Det är helt ointressant förutom som en semantisk diskussion.
Vilket var SprengdPandas poäng, som du valde att ignorera. Så vem spelar dum?

Jo den diskussionen är helt meningslös. Allt är naturligt och onaturligt beroende på hur man definierar det. Sockerrör eller sockerbetor är framavlade av oss och finns inte naturligt någonstans, men samma gäller ju alla frukter och grönsaker vi äter. Men socker smakar ju gott, sötningsmedel smakar generellt inte så gott i sig även om man kan dölja smaken i sammansatta produkter. Jag gillade att käka min farmors suketter när jag var liten för då suktade man ju efter allt sött, men jag kan ju inte påstå att det var gott ens då, bara extremt sött (och beskt).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Om jag förstår din logik rätt så är alltså allting som finns naturligt?

Ungefär så. Därför är det fel att säga att något är bättre för att det är enligt deras definition "naturligt". Det blir fel helt enkelt. Ett sätt för företag att få produkter att se bättre ut än vad de är och människor tar efter.

Permalänk
Medlem

Föredrar vanligt, känner skillnad direkt. Dricker inte läsk så ofta numera.

Kolsyrat vatten oftast via Sodastream, en affär i trakten säljer refills för 30 kr vilket ger billigt vatten. Annars finns adapter så att man kan ansluta stora gasflaskor, för den som vill ha ännu mer kapacitet och komma ner i pris. Får väl ut en ca 40 liter på en vanlig liten standard Sodastreamkolsyretub, så 0,75 kr per liter. Helt OK, 2,75 kr billigare per liter än Lidls alternativ. Blir några kr om man dricker 2-3 liter kolsyrat vatten per dag.

Smaksätt med lime eller citronkoncentrat. ReaLemon funkar fint. Eller saft, Lidl har bra saft till bra pris, ca 20 kr för standard på 1 liter och ca 25-26 för den ekologiska i glasflaska.

Apelsinsaft med kolsyrat blir lite som Fanta. Jordgubb + lime blir gott om man gillar det. Kivik säljer numera päronjuicekoncentrat på större flaska på 1 liter... päronsoda.

Hemmabartendern kanske fixar egen syrup och blandar med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av F77:

Jo, fett har annan inverkan på insulinresistans, mättnadskänsla osv. Du får en kick, kraschar, bli hungrig utan att behöva äta. I västvärlden äter vi ungefär lika mycket kalorier som för 20-30 år sedan, men vi har minskat andelen fett och ökat andelen kolhydrater, och folk har i snitt gått upp i vikt proportionellt till den utvecklingen.

Din kropp kommer gå upp lika mycket i vikt av att du äter 100 kalorier av smör som om du äter 100 kalorier av sallad. Om du har studier som säger annorlunda tittar jag gärna på dom.

Permalänk
Medlem

Försöker alltid välja sockerfritt så länge de smakar gott för att det innehåller mindre kalorier.

Mitt val har inte med sockerfobi eller rädsla för insulinpåslag att göra, till skillnad från en del andra i tråden, då det inte finns någon forskning som säger att kalorier från sockrad dricka är farligare än lika många kalorier från annan typ av mat. Det man däremot ser är att om man låter folk dricka sockrad dryck så tenderar de att konsumera fler kalorier, men det verkar gälla all form av drucken energi.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Du har rätt att hälsoproblemen växer. Men inte i ett enda av de problemen har man hittat någon korrelation till läsk med annan sötning än socker.

Med socker däremot...

Har du verkligen belägg för att säga att det inte är placebo? Det är ingenting man kan avgöra själv utan det krävs forskning.

Sen känns det tveksamt om det är värt att lägga forskningresurser på det...

Det har gjorts forskning. Det ligger i våran genetik hur vi uppfattar smaken av sötningsmedel. Det är alltså ingen placebo. Anledningen till att de blandar tex aspartam med acesulfam k är för att en bredare massa ska tycka det smakar sött.

Detta är även spännande när fler och fler tillverkare går över till sukralos som sötning.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Men du, apelsinjos är ju väldigt mycket nyttigare än cola zero. Alltså kcal är ju verkligen inte allt. Man kan ju diskutera vad "nyttigt" betyder men i de flesta bemärkelser är ändå apelsinjos nyttigt (men ganska energitätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Förstår inte riktigt man kan kan tycka att sötningsmedel smakar skit... Jag känner väldigt liten skillnad. Jag har kanske konstiga smaklökar...

Skippa socker, sötningsmedel och andra knarkiga smaksubstanser (i linje med aromit o dyl) i några månader så ska du nog känna skillnad
Om jag förstår det hela rätt så smakar inte sötningsmedel just någonting, smaklökarna reagerar inte alls på dem utan det är din hjärna som gör det och skapar en snarlik sensation som när smaklökarna känner av sött.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det har gjorts forskning. Det ligger i våran genetik hur vi uppfattar smaken av sötningsmedel. Det är alltså ingen placebo. Anledningen till att de blandar tex aspartam med acesulfam k är för att en bredare massa ska tycka det smakar sött.

Detta är även spännande när fler och fler tillverkare går över till sukralos som sötning.

Intressant, det visste jag inte. Ska läsa sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Om jag förstår det hela rätt så smakar inte sötningsmedel just någonting, smaklökarna reagerar inte alls på dem utan det är din hjärna som gör det och skapar en snarlik sensation som när smaklökarna känner av sött.

Nä, det där är jag skeptisk till

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Måste säga att lightläsk smakar riktigt illa om man är van vid sockerläsk, men att när man vänjer sig vid lightläsk så blir det faktiskt gott, och sockerläsk börjar smaka konstigt istället. Kan rekommendera alla som tycker lightläsk är superäckligt att testa att bara dricka lightläsk under någon månad, för mig fungerar det och jag dricker i dagsläget endast sockerfri läsk (och tycker om det, något som jag aldrig trodde skulle hända). Protip!

Exakt så. Vi snackar många år av vanlig cola tills jag gick över till Zero. En vanesak, kroppen lär sig älska det. Numera är det ganska äckligt att dricka sockerläsk då det är så förbannat sött.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

En del misslyckas. Många känner absolut skillnaden mellan Pepsi och Coca-cola och klarar av alla blindtest. Jag minns Pepsi Challenge när jag var liten, där man fick göra ett blindtest på stan, och kommer ihåg att jag varje gång valde Pepsi för då fick man ett presentkort och jag valde rätt varje gång. Personligen gillar jag inte Pepsi men det är inte i närheten av lika äckligt som de med artificiella sötningsmedel. Jag förstår ärligt talat inte hur man kan undvika att känna skillnaden. Alla osötade läskedrycker är ju extremt söta. Man kan tycka att de borde kunna justera recepten så att de hamnade på ungefär samma nivå av sötma som läsken med socker, men ingen har lyckats så uppenbarligen är det svårt. Zore var absolut ett steg upp från Light, men typ från 1 av 100 till kanske 3 av hundra, där vanlig Cola är 100 då.

Sen har jag fått lära mig att man kan vänja sig vid de artificiellt sötade läskedryckerna och att man då brukar sluta gilla de sockerhaltiga, men jag vet inte om jag skulle vilja det. Det borde ju påverka ens uppfattning om sötma på andra områden också. Lite som att om man äter en massa chili varje dag så förändras uppfattningen av starkt så att man tycker all mat som inte är rejält stark är smaklös. Varför ska jag anstränga mig för att börja gilla något som jag tycker är äckligt, speciellt om det kan göra att jag slutar gilla annat som jag redan tycker är gott?

Jag menar inte att ingen kan känna skillnaden, självklart är det inte så, jag menar generellt.

Vad man tycker är sötast verkar utifrån denna tråden vara det man själv inte föredrar, jag tycker själv de med socker är sötare. Zero är så mycket bättre än den "vanliga"

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Kättare! Trocadero Light är djävulens rumpsvett! Trocadero dricker man bara till Sibylla-hamburgaren (ungefär 2 gånger per år) och då ska det vara orginalet! Det enda som är värre än TrocaLight är alla skumma Fanta-sorter som man inte lyckas identifiera som en light dryck utan tar friska klunkar som om det vore en normal sockrad variant - med resultatet att man nästan hulkar upp det som lyckats ta sig förbi smaklökarna.

Fanta XYZ Light är gott det med

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Det verkar finnas konsensus i att man måste vänja sig vid smaken av sötningsmedel.

Min fråga är bara varför?

Om man inte vill dricka sockervatten - varför ska man vänja sig vid att dricka "svart vatten"?

Personligen dricker jag hellre kranvatten än sötningsmedelsläsk - ser bara inte poängen med att vänja mig vid läsk som inte innehåller socker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Det verkar finnas konsensus i att man måste vänja sig vid smaken av sötningsmedel.

Min fråga är bara varför?

Om man inte vill dricka sockervatten - varför ska man vänja sig vid att dricka "svart vatten"?

Personligen dricker jag hellre kranvatten än sötningsmedelsläsk - ser bara inte poängen med att vänja mig vid läsk som inte innehåller socker.

Finns det en poäng med att dricka sockervatten menar du?

Permalänk
Medlem

Någon som testat lägga lite socker i vatten?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Finns det en poäng med att dricka sockervatten menar du?

Läste du ens hans inlägg? Hur kan du komma till den frågan?

Om man vill sluta med sockervatten, varför då lägga energin på att få behålla massa andra dåliga saker för en istället för att bara vänja sig vid vatten istället?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW