Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska det ligga i skåne så lägg det på syd eller östkusten. Eller närmre mitten om vattentillgången är bra nog.
Eller från båstad och uppåt.

NEJ! Där har jag stuga!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiinis:

NEJ! Där har jag stuga!

Haha! Åååkaj.

Eeee. Ja det blir...
Alla från blekinge - scrolla förbi det här inlägget nu. Inte läsa mer.
Nej!
Inte läsa mer.

Blekinge får det bli. Nästa kärnkraftverk i Blekinge

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eatme@live:

Sol och vind är enbart billigare för att det är skattesubventionerat och att kärnkraft är belagt med straff skatter.

Bara helt fel. Så var det förr men idag är sol och vind mycket billigare än kärnkraft, helt befriat från subventioner och skatter. Både sol och vind har alltså haft ett närmast dramatiskt prisfall de senaste åren. För sol handlar det om billigare paneler och för vinden handlar det om allt större och kostnadseffektivare master/turbiner.

Globalt står nu sol och vind för majoriteten av alla investeringar i nya energikällor. Det finns ett visst intresse för kärnkraft som komplement till sol och vind men då är man hela tiden medveten om att det är både dyrare och har längre leveranstid vilket får många att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Haha! Åååkaj.

Eeee. Ja det blir...
Alla från blekinge - scrolla förbi det här inlägget nu. Inte läsa mer.
Nej!
Inte läsa mer.

Blekinge får det bli. Nästa kärnkraftverk i Blekinge

Läste precis klart Stiftelsen av Asimov (publicerad 1942) och det är rätt häftigt hur han skrev om atomenergi och hur de lyckades få ner den till tändsticksaskar (kanske mindre).

Hade också önskat en mer nyanserad och inspirerande tråd kring teknik och vad som är på gång än det som förekommer nu.
Blir mer negativ mot kärnkraft bara av att läsa folks binära utlägg. Dock hade det varit häftigt om vi fått till dessa minireaktorer som kan förse byar/städer med "bra" bränsle

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Haha! Åååkaj.

Eeee. Ja det blir...
Alla från blekinge - scrolla förbi det här inlägget nu. Inte läsa mer.
Nej!
Inte läsa mer.

Blekinge får det bli. Nästa kärnkraftverk i Blekinge

Annars så vore faktiskt just Barsebäck ett av de bästa platserna i SE4 att placera nya reaktorer på. Det är ett industriområde med erfarenhet av kärnteknisk verksamhet och infrastrukturen (t.ex. stamnät) är redan framdragen. Det största problemet är väl danskarna, men så länge som de spyr giftig kolkraftsrök på oss kan de allt hålla tyst.

Två till fyra (beroende på behov) BWRX-300 reaktorer skulle vara högst intressant att placera i Barsebäck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Uppenbara problemet är ju stilla havet. När solen står högst på hawaii har resten av den befolkade världen natt i princip, blir inte mycket energi genererat då

Hawaii har alltså tillräckligt stor yta för att försörja typ EU eller USA. Ok, solpanelerna skulle dominera landskapet och det är tveksamt om man orkar både EU och USA samtidigt men det finns ju fler ställen så Hawaii skulle inte behöva ta hela den lasten. Om man nu inte kan ha flytande anläggningar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredrik94:

Annars så vore faktiskt just Barsebäck ett av de bästa platserna i SE4 att placera nya reaktorer på. Det är ett industriområde med erfarenhet av kärnteknisk verksamhet och infrastrukturen (t.ex. stamnät) är redan framdragen. Det största problemet är väl danskarna, men så länge som de spyr giftig kolkraftsrök på oss kan de allt hålla tyst.

Två till fyra (beroende på behov) BWRX-300 reaktorer skulle vara högst intressant att placera i Barsebäck.

Aaa. Fast det är lite för nära Malmö också.
Varken vattenkraftverksdammar eller kärnkraftverk bör byggas så att "större städer" (jaja, alla är relativt) blir direkt drabbade om något riktigt trist skulle ske. Så vad som än sker så tror jag barsebäckstiden är över för kärnkraft.

Men yes - annars har barsebäck redan trådarna dragna redan och säkerligen tätt med kunnigt folk

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Atomer för fred

Angående reaktortyper så byggde Oak Ridge en smälltsalreaktor redan 1965 kritiskt och i drift ORNL
https://msrworkshop.ornl.gov/ (scrolla ner på sidan så finns det film. finns på tuben också)

Men armen ville ha bomber och fossilmaffian ville inte ha billig el. så det gick som det gick med det.
Annars är det mycket fokus på el generering. vissa design förslag använder även spillvärme till olika andra processer, som avsaltning och rening av havsvatten.

Det går även att bilda vätgas billigt om temperaturen är tillräckligt hög. vid sidan om det går det att göra syntetiska bränslen av vatten genom att ta vätet och den inbundna koldioxiden och skapa kolvätekedjor. ni vet sådana som vi tar upp i från marken. så då kan vi få en sluten utsläpps cykel även där. bieffekten är att haven blir lite mindre sura. https://www.youtube.com/watch?v=TOCepaqnCOc kul tråd då det kom fram lite "nukes" eller vad kärkraftsanställda nu kallar sig.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Fast det är lite för nära Malmö också.
Varken vattenkraftverksdammar eller kärnkraftverk bör byggas så att "större städer" (jaja, alla är relativt) blir direkt drabbade om något riktigt trist skulle ske. Så vad som än sker så tror jag barsebäckstiden är över för kärnkraft.

Men yes - annars har barsebäck redan trådarna dragna redan och säkerligen tätt med kunnigt folk

Mjo, förvisso sant. Men jag tänker mig att om vi bygger ny kärnkraft så bör vi bygga små enheter som är designade för att placeras nära städer. Men jag befarar också att Barsebäcktiden är förbi, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Haha! Åååkaj.

Eeee. Ja det blir...
Alla från blekinge - scrolla förbi det här inlägget nu. Inte läsa mer.
Nej!
Inte läsa mer.

Blekinge får det bli. Nästa kärnkraftverk i Blekinge

Det fanns länge planer på att bygga ett kärnkraftverk vid Hanöbukten, inte långt från Sölvesborg om jag inte minns fel. Våra kära grannar på andra sidan sundet övertygade dock den svenska regeringen att bygga i Kävlinge istället för att de skulle få tillgång till billig el och vi fick Barsebäck istället. Sen svängde opinionen hos grannarna och de tvingade fram stängningen men det kan vi strunta i, det är inte första gången som svenska politiker och företagare lurats ordentligt av dansken.

Skrivet av Fredrik94:

Annars så vore faktiskt just Barsebäck ett av de bästa platserna i SE4 att placera nya reaktorer på. Det är ett industriområde med erfarenhet av kärnteknisk verksamhet och infrastrukturen (t.ex. stamnät) är redan framdragen. Det största problemet är väl danskarna, men så länge som de spyr giftig kolkraftsrök på oss kan de allt hålla tyst.

Två till fyra (beroende på behov) BWRX-300 reaktorer skulle vara högst intressant att placera i Barsebäck.

Man har redan rivit stora delar av ställverksutrustningen och luftledningarna till Barsebäck men visst, lite finns ju kvar. Fram tills för ett par år sedan hade Ringhals en konstruktionsavdelning där för att ta vara på kompetensen som fanns kvar men den är nedlagd nu och antalet anställda är högst begränsat. Även kursverksamheten har upphört, jag var där på en av de sista kurserna före jul 2019 och då höll man på att plocka ihop det lilla som var kvar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Ja då har du bara missförstått vad det är jag skriver i den här frågan.
Får jag be dig att hejda dig ett snäpp.

Jag har svarat på påståendet att tysk elproduktion skulle öka i koldioxidutsläpp.
I själva verket ser det ju faktiskt ut att ha varit tvärt om det senaste årtiondet.

Det finns ungefär en fantasiljon andra relevanta områden att ta upp. Jag håller med.
Men jag har alltså väldigt specifikt invänt mot att elen från tyska kolkraftverk skulle vara på uppgång när statistiken faktiskt tvärt om visat att denna minskat en del för varje år de senaste tio åren.
Det är inte mer komplicerat än så.

Det kan varken svängmassor, slutförvaringsfrågor eller teslas hype ändra på. För det är andra frågor.

Jag är inte per se kärnkraftsverksmotståndare. Däremot har jag ofta invändningar kring argument som är risiga. Jag har inga problem att kritisera ett argument som kritiserar copyswede heller - trots att jag har vädigt svårt för copyswede. Dåliga argument måste alltid kunna bemötas.

Jag tycker du har hoppat på kategoriseringståget lite för fort här.
Det låter som att dina känslor har fått tolkningsföreträde.
Jag har trots allt läst en del av kärnkraftsverksingenjörsutbildningen på chalmers. Ja sedan bytte jag utbildning på grund av ITintresse. Men noll underkända tentor från den tiden.

Billig el får du för övrigt inte från kärnkraften. Den har relevanta fördelar i säker basdrift samt att den ganska lätt kan placeras på många olika ställen samt kan skalas upp hur mycket som helst. Den kombon får vi väl bara från fossil förbränning annars - men det är ju riktigt kass! Dit vill vi såklart inte.
Men kärnkraftsel är inte billigt. Tvärt om ger kärnkraften ganska dyr elproduktion.
Den kan kanske upplevas vara billig - men det beror på att vi skattebetalare har fått köpa in kraftverken. En stor del av kilowattpriset från kärnkraft hamnar istället på skatt på förvärvsarbete, moms och annan beskattning.
Om staten skulle subventionera sol/vind på samma sätt - alltså att skattepengen bekostar bygget av energiparken så ska du få se billig el ;). Blir ju typ gratis då med tanke på att byggnationen är nästan hela utgiften för sol/vind.

Och placeringen barsebäck var också mindre strategiskt. Inte inom synhåll från miljonstäder om det kan undvikas. Det var dessutom en konstant diplomatisk nackdel för oss mot Danmark.
Ska det ligga i skåne så lägg det på syd eller östkusten. Eller närmre mitten om vattentillgången är bra nog.
Eller från båstad och uppåt.

Blev nog lite triggad när du ändrade mitt inlägg kring öronhalsläkare och ortoskleros. Vi har ju åtnjutit billig el och sett till att industrin har fått fördelar. Blir ju sjukt kallt här i Sverige jämfört med Spanien.

Men i och med att du har en tekniskt bakgrund så ökar din trovärdighet avsevärt. Får be om ursäkt för att jag var lite het på gröten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du förespråkar kärnkraft men ändå håller du kvar vid ICE-bilar? Gammal teknik som inte har någon framtid...
Självklart ska hela kedjan utvecklas, inklusive brytning av diverse ämnen. Vad jag vet är kobolt på väg bort från batterier.

Sen kanske Polen har en massa kolkraftverk som i dagsläget inte är så bra för klimatet eller miljön, men det blir ju inte bättre av att ha en massa fossil-bilar.
Eller ta Peking där de haft otroliga luftföroreningar pga bilismen. Finns fler aspekter än bara CO2.

Trots den sektliknande tonen i den här tråden så tror jag de flesta av oss inser problemet med växthusgaser och även de lokala miljöproblemen och att vi måste bort från olja och kol. Säkert annat också...

Nej jag håller givetvis inte fast vid gamla fuldieslar. Elbilar är både dåtiden och framtiden!
I Sverige är det väldigt fördelaktigt att köra elbil, både ur co2 synpunkt och ur luftkvalitetssynpunkt.

Det jag försökte hävda som gick dig förbi var att det kanske inte är så bra att elda kol för att ladda en elbil. Bättre är ju då att vi kör våra befintliga reaktorer för fullt och då även trycker bort fulel från Tyskland mm samt får ett stabilt fint nät i Sverige med alla möjligheter för att kompensera med reaktiv effekt.
Tyvärr ville MP annorlunda och nu är vi där vi är. Frågan är ju hur vi kan rädda situationen utan att behöva importera kolkraft eller starta egna olje eldade kraftverk. Reaktorerna finns ju redan, de är byggda och värdet avskrivet av vattenfall(R1&R2). Alla som kan lite om ekonomi förstår hur lönsamt det är att driva en reaktor som har värdet 0 kronor. R2 kan nog behöva investeringar på några miljoner men ändå.

Vet inte om jag kan utläsa någon sektliknande ton mer än att de som förespråkar enbart förnyelsebart har väldigt svårt att få ihop argumenten och därmed blir lite irriterade 😉. Jag tror även många är irriterade över den sektliknande argumentationen myndigheten har framfört för att med alla medel sänka Sveriges kärnkraft. Det var ju inte förrän Vattenfall lade korten på bordet och sade att om regeringen inte tar bort effektskatten så kommer vi lägga ner all kärnkraft i Sverige. Detta tog ju såklart hus i helvete och skatten var borta ett år senare, vi klarar oss inte utan kärnkraften idag i Sverige. Vet att vattenfall även skulle kräva att fastighetsskatten på vattenkraften också skulle göras om, men har inte full koll på hur det gick.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

För att ändra inriktning i tråden lite så svarar jag gärna på konstruktionsfrågor gällande våra reaktorer i Sverige. Att fortsätta diskutera kärnkraftens framtid känns rätt urvattnad redan och jag tror inte man kommer längre. Men däremot finns det förhoppningsvis många här som älskar teknik och hur saker är designat. Jag kan såklart inte berätta för ingående detaljer, det är nog straffbart om jag gör det, men i grova drag iaf 🙂 kan jag svara på frågor. Tex vad OBH är och varför det finns mm.

Nu är jag bäst på våra tryckare, PWR, men jag kan lite övergripande om BWR också.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Mycket intressant tråd och som förespråkare för kärnkraft så blir jag glad.

Länkar alltid den här till folk som förespråkar annat: https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung...

På tal om vattenkraft dock, är ni medvetna om hur otroligt stor påverkan det har på naturen?

Jag förespråkar sen länge att 90% av våra småskaliga vattenkraftverk ska rivas. Elen de genererar är inte positivt i slutändan med tanke på de skador de skapar.

Finns en anledning till att elbolag ofta väljer att betala böte istället för att bygga lax-trappor.. det är mycket billigare. Alla elbolag har haft stora problem med ålar, och få verkar vilja lägga ner energin för att lösa det. Gemene man är inte smarta nog att tänka så långt och tittar bara på utsläpp när det kommer till vattenkraft.

Surprise att många fiskar är påväg bort men värst tycker jag det är för ålen.

På bara ett fåtal år har ca 97% av beståndet minskat. Vi vet att väldigt få ålar tar sig igenom våra vattenkraftverk samtidigt som vi vet att alla ålar vandrar genom hela europa mer eller mindre för att komma till sina lekplatser.

Det finns ca 21 000 vattenkraftverk i Europa och många av dessa måste alla djur passera igenom... och folk är förvånade att det inte fungerar...

Vi borde riva småskaliga vattenkraftverk väldigt snart.

I längden kan det bli otroligt stora konsekvenser pga en sådan här sak. Ålar tex är asätare, De äter ofta upp fiskar och andra djur som självdör. En ruttnande kropp genererar mycket mer utsläpp så har vi inte några ålar kvar som äter upp dem så kommer utsläppen från haven öka narturligt.

Vågar inte tänka på hur många liknande scenarion som kan skapas av småskaliga vattenkraftverk.

Tack för att du tar upp problemet med vattenkraft! Äntligen någon som förstår vad jag försökt säga.

Skrivet av Bengt-Arne:

Vore kanske bra med lite statistik så diskussionen kan utgå ifrån någon fakta

Sverige och Norge har en överproduktion av el, Finland, Danmark och Baltikum har en underproduktion av el.
Källa: https://elstatistik.se/

Tar vi enbart för Sverige så har vi legat på en rätt konstant förbrukning över åren, det har till och med minskat något i förbrukning samtidigt som elproduktionen har ökat något.
Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energ...

Elbristen är i Sverige INTE orsakad av för låg produktion, däremot av att elnätet inte har följt med i den takt som byggnation sker. Lite liknande att avlopp kan ha för dålig kapacitet.

Det är helt enkelt en infrastruktur som inte helt har följt behovet, vilket inte är speciellt ovanligt när privata aktörer är inblandade. Något vi delvis kan skylla på avregleringen av elmarknaden för ca: 25-år sedan, något som tyvärr även påverkat elsäkerheten.

När det gäller kärnkraft så röstade jag NEJ en gång i tiden, främsta orsaken var att vi lade slutförvaringen på framtida generationer. Visst, säkerheten spelade även den in, delvis med tankegången att inget är starkare än dess svagaste länk.

Men nu så har vi kärnkraften och dess avfall, och med det så är mitt huvudargument för ett NEJ förbrukat. Skadan är skedd...
Idag är jag för kärnkraft!

Kan vi med ny kärnkraft på ett ekonomiskt och "säkert" sätt återanvända kärnavfall för att minska halveringstiden och/eller minska mängden avfall så ser jag inget hinder.

Däremot så skall vi INTE bygga bara för att vi kan!
Vi ska bygga när vi vet att vi har ett behov, idag har vi inget behov då vi har en överproduktion. Något som statistiken pekar på kommer att hålla i sig i en överskådlig tid, speciellt som det även fortfarande investeras i solceller och vindkraft.

Samtidigt, skulle vi förbruka mer så får väl våra grannländer Finland, Danmark och Baltiska staterna vara utan vår el. Rätt enkelt faktiskt!

Vi ska ej heller bygga ut förrän vi med säkerhet vet att vi har kunskapen inom landet, samt en infrastruktur i försörjningsled (läs kunniga leverantörer).
Det senare är en reflektion på det kunskapstapp som vi redan nu har gällande nuvarande kärnkraft.

Skrivet av KalBumling:

Överproduktion av el på årsbasis är ett totalt meningslöst argument i sammanhanget. El är en "färskvara" och det finns inga idag kommersiellt gångbara metoder för att lagra el från t.ex Juni till Januari. Det som spelar roll är hur stort underskott vi har "när det behövs". Lycka till att få industrier att etablera sig i landet med "ja men det finns gott om el 10 månader av året, men stäng gärna av under 2 månader" som argument.

Då kommer vi till problemet i det hela. För när det kommer till att säkra upp en ojämn produktion med lagring/reservkraft så ökar kostnaden inte linjärt. Desto mer "24/7 generering" du tar bort desto mer lagring/backup behövs då frekvens/storlek på svängningarna ökar. Dvs om 50% av elnätet är "tillförlitligt" behöver du betydligt mycket mindre än hälften så mycket lagring/backup än om du ska ha 0%.

Sverige och framförallt Norge är sen också väldigt sårbara i det här sammanhanget pga vädrets makter. Vattenkraft är betydligt mindre tillförlitligt än vad man kan tro och det kan skilja tiotals TWh per år i kapacitet mellan bra/dåliga år om du slår ihop båda länderna. Vind är om jag minns rätt faktiskt mer tillförlitligt på årsbasis än vattenkraft.

Nu är det ju dock så att elbehovet kommer att gå upp rejält i framtiden enligt i princip alla prognoser, inte ner. Har för mig att svenskt näringsliv projicerade nånstans i 200 TWh snåret om 25-30 år. När vi tar bort fossilbränslen kommer det att istället ersättas med processer/alternativ som använder el. Elbilar kommer behöva kapacitet, industrin kommer behöva mer osv.

Det viktiga i sammanhanget är att även om vi fortfarande genererar lika mycket el även fast vi stängt ner vissa reaktorer. Så har variationen ökat i produktionen pga framförallt mer vindkraft. Därmed ökar frekvensen och storleken på det det potentiella underskottet när låg produktion sammanfaller med hög konsumtion. Detta kommer bara bli värre om vi tar bort mer kärnkraft eller alternativ planerar täcka framtida ökningen med mer vind/sol.

Ett problem är att elbrist eller elöverskott lätt blir en slags självuppfyllande profetia då det går att skifta mellan andra energislag med ekonomiska styrmedel. Om vi nu har incitament att driva allt av el/vätgas i framtiden måste vi först ha elinfrastrukturen för att klara av bytet, om vi bara bygger för att klara dagens behov kommer många bara att bli förbannade när vi ber de att köra mer på el när det inte finns att tillgå. Med andra ord, om vi satsar på att bygga ut elen så kan vi satsa på andra saker mer effektivt som ger mer värde till samhället som helhet.

Skrivet av M_X_E_Q:

Behövs verkligen lite balans i denna tråd!
Flertalet uppvisar i det närmaste sektliknande beteenden i sin iver att lobba för omodern och gammaldags teknologi.
https://www.naturskyddsforeningen.se/karnkraft

El 90 öre/kWh i USA sägs det här, men @snajk presenterar en uträkning som ligger på 180-325 öre/kWh, se citat nedan. Med de här motsägelsefulla elpriserna vill jag påpeka att det går att räkna på sådant sätt att det passar ett förbestämt mål, och att det att kärnkraften skulle vara dyr egentligen är en överdrift. Som jag sagt tidigare och jag säger det igen, jag skulle kunna tänka mig att betala för att få "endast kärnkraft" om den så var dubbelt så dyr som annan el, detta för att jag värderar stabil el. Tänk också på att elpriset bara utgör en mindre del av elräkningen. Vad jag vet är det ingen som bara betalar 30 öre/kWh och inget mer för sin el, iallafall inte som privatperson.

Skrivet av snajk:

Jag vet att den är vinklad, det är därför jag säger att man också bör läsa de andra artiklarna som hör till debatten. Vad som är intressant är vad svaren säger, för ingen säger ju egentligen att grundartikeln är felaktig utan argumenten kan i princip sammanfattas som whataboutism. Typ: "Vi importerar el till södra Sverige, det är dåligt.." Ja, fixa stamnätet då. "Svenskt näringsliv säger att det blir dyrare med 100% förnybart än 100% fossilfritt.." Det är ingen ärlig beräkning då man överdriver kostnaderna för förnybart och energilagring och minimerar kostnaden för kärnkraften, dessutom gör man väldigt konstiga antaganden om import- och exportkostnader och andra knasigheter i beräkningarna (som att alla år antas vara "torrår" när man räknar på vattenkraft). Läs gärna den väldigt vinklade rapporten om ni vill, men läs också lite om kritiken mot den, exempelvis i denna presentation av en professor i elnät på KTH.
Jo, jag anser inte att man ska lita på säkerheten i IT-system då de alltid innehåller säkerhetshål, och det säger jag som systemutvecklare. Samtidigt får man ju väga riskerna i det scenariot med andra. Om ett annat land vill attackera oss så har de ju en mängd möjligheter att göra det. En "cyberattack" av elnätet är absolut inte otroligt, men ett nät som inte bara är distribuerat rent fysiskt utan också mellan olika tekniker är ju mer robust mot sådana angrepp. Om vi förlitar oss på mer kärnkraft istället så kan man ju attackera den ganska enkelt också, exempelvis med kapade passagerarflygplan.

Men säg att man har ett par miljoner uppkopplade batterier, i elbilar men också exempelvis batteripaket man har kopplat till hushållets solpaneler eller liknande för att minimera elförbrukningen från nätet av ekonomiska skäl, på kanske 50KWh styck med möjlighet att leverera i snitt 5KWh. Även om man bara kan räkna med att säg en tiondel av dessa är inkopplade och redo att ta emot eller leverera el vid toppar och dalar i produktionen så kan de täcka upp rätt stora fluktuationer. Allt beroende på teknik förstås, men det är inte direkt rocket science. Och börjar folk installera fasta batterier hemma för att komplettera sina solpaneler eller så, så kommer de förstås att vara uppkopplade konstant, så 10% är en väldigt låg siffra.
Självklart är det viktigt, men ett stabilt elnät är inte beroende av kärnkraft.
Texas har ju kärnkraft. En stor del av problemet var att kärnkraften stannade på grund av de låga temperaturerna. Här hade man förstås inte byggt kärnkraftverk som inte kan hantera låga temperaturer av uppenbara anledningar, men det finns ju andra saker som man antar är så osannolika att man inte tar höjd för dem. I Fukushima hade man inte räknat med en så stor tsunami som kom exempelvis.
Jo men för att baka en kaka behöver man knäcka några ägg liksom. Den absolut största delen av svensk skog är planterad skog som kommer att huggas ner förr eller senare. Detta innebär, förutom då att alla träd huggs ner, kraftig påverkan på miljön på en massa sätt. Sen är ju sällan skog den ideala platsen för vindkraftverk ändå, så jag vet inte om det hade påverkat så mycket.

Men det är ju ett av många argument som man brukar ta fram mot vindkraften, att den förstör naturen, tillsammans med att fåglar dör och att ljudet skulle innebära en hälsorisk. Det ligger absolut något i dessa argument, men det är ju verkligen att sila myggor och svälja kameler liksom. Det dör fler fåglar vid ett vindkraftverk än det gjorde innan det fanns på platsen, vilket inte borde förvåna någon, men man kan minska detta kraftigt med enkla åtgärder som att måla ett av bladen i en avvikande färg. Ljudet finns där men det är rätt litet i sammanhanget, många vindkraftverk ligger exempelvis rätt nära motorvägar (i alla fall häromkring) och motorvägen dränker ju ut alla ljud från vindsnurran utan problem. Nära kusten låter havet mer än kraftverken och så vidare.

Att skogen påverkas stämmer förstås men dels är det u en relativt liten påverkan jämfört med skogsbruk i allmänhet, och dels så kan man ju ganska enkelt minska denna påverkan rätt kraftigt. Det behövs vägar genom skogen av flera anledningar, inte minst för att kunna bekämpa skogsbränder effektivt, så bygg dessa i samråd med vindkraftkonstruktörerna så slår man två flugor med en smäll exempelvis. Och man kan ju passa på att bygga vindkraft när skogen ändå är nerhuggen.
Det är klart att det är en försiktighetsåtgärd, men det gör det inte mindre obehagligt. Om du bodde nära en naturgaskälla och behövde ha gasmaskar till hela familjen hemma och redo konstant, hade inte det känts lite obehagligt?
Men hur snål är du egentligen? Det är fint att inte tända lampor eller köra dammsugaren i onödan, för miljöns skull, men påverkan på elkostnaden är väldigt liten. Inte som procent kanske, men i kronor. Har man ineffektiv uppvärmning som går på el så är elräkningen en utgift att beakta, men för de flesta av oss så handlar det om max några hundralappar i månaden varav inte så mycket går att dra ner på särskilt. Lampor drar enstaka watt idag, en dator som är igång men inte konstant belastad blir ju bara någon tia i månaden liksom.
Fusion lider av samma problem som gen IV; de är alltid tio-tjugo år framåt i tiden innan de kan bli gångbara.
Jo det är absolut något man behöver tänka på. Oavsett varifrån energin kommer.
Jo självklart får man dimensionera "laddstolpar", kablar och annat så att de kan hantera effekt åt båda hållen. Risken att bli hackad är förstås ett problem överallt idag, och sannolikt har kärnkraftverkens IT-system bra mycket hårdare säkerhetskrav än typ allt annat. Men det finns ju förstås en orsak till det också. Om någon tar sig in i ett kärnkraftverks driftsystem kan de kanske trigga en härdsmälta exempelvis eller orsaka rätt stora problem på andra sätt. Om någon hackar sig in i en laddstolpe kan de inte göra så mycket mer än att stoppa laddning eller urladdning. De kan inte få bilen att explodera liksom (eller, det beror förstås på styrelektroniken i batteriet men förhoppningsvis har de säkerhetsfunktioner som inte går att stänga av via nätet).

Samtidigt vet jag inte om risken att någon skulle vilja attackera elnätet på det sättet är så stor. Det har ju hänt att de har tagit sig in i kärnkraftverks system exempelvis men det har ju snarare handlat om spioneri än om att försöka orsaka skada. En fullskalig invasion av Sverige är inte så trolig, och man vill ju helst inte liksom förstöra landet man invaderar utan man vill ju helst att allt ska fungera där ändå.
Ja ok, jag har inte tillräckligt bra koll på tekniken känner jag. Men det känns inte som något jätteproblem. Jag har exempelvis inte hört om några sådana problem i Danmark trots att de förlitar sig på vindkraft i rätt hög utsträckning.
Hmm, jo jag är inte superinsatt i tekniken som sagt. Samtidigt är ju hela poängen med ett batteri att kunna ta emot och leverera el, så det borde ju redan finnas teknik i bilen för att plocka ut energin liksom. På elnätssidan däremot har jag ingen aning, men man har pratat om smarta nät och liknande lösningar i ganska många år nu och det har inte setts som något jätteproblem. Jag skrev själv en uppsats om smarta elnät för ganska många år sedan, långt innan elbilar var ett alternativ, och då pratade man mer om att styra förbrukningen efter belastning visserligen, men det kan ju minska på svängningarna i systemet i alla fall på förbrukningssidan.
Jo men ingen vill väl elda kol liksom?

Problemet är att det inte finns riktigt bra siffror på hur det faktiskt ser ut med vindkraft. Jag ställer mig rätt tveksam till det här problemet som ofta framhålls om att det skulle finnas perioder där det inte blåser alls i hela landet, framför allt att det skulle vara något vanligt och långvarigt.
Nja, de flesta beräkningar jag har sett handlar ju inte specifikt om Sverige utan generellt. På sidan 39 i denna presentation finns en intressant tabell:
https://imgur.com/mm16tZS.png

Sen har ju ingen faktiskt löst slutförvaringen än, det kan bli en rätt saftig kostnad ovanpå detta. Eller så kommer tekniken till räddning med gen IV och vi kan förbruka avfallet, men det tror jag på när jag ser det.
Tja, men elnätet är ju problemet där snarare än elproduktionen.

Vill först säga att jag tycker du är en sansad motdebattör. Vi gillar att syna dina argument i sömmarna. ^^

Svenskt Näringsliv gör ju sin vinkling i att försöka överdriva hur allvarligt läget faktiskt är. 2040 skulle vi teoretiskt fortfarande kunna lösa elfrågan - även om vi nu skulle göra det på ett ohållbart sätt.

Däremot är de inte helt fel ute när det gäller att vi kommer förbruka mer el. Finns väldigt mycket som talar för att vi kommer göra det på ett eller annat sätt. Om elen i alla perspektiv blev billigare skulle förbrukningen gå upp för att vi skulle kunna anlägga industrier som idag inte är ekonomiskt hållbara att ha i Sverige, Om vi dessutom skulle ersätta andra energislag mot el kommer vi också såklart behöva mer el.

En sak som det rapporterades om precis är att golfströmmen minskat i flöde och beräknas fortsätta göra det dramatiskt. Då behöver vi mer el i framtiden. Vi behöver verkligen mer el om vi ska försöka påverka miljön och nå utsläppsmålen. Då är all reduktion av växthusgaser viktig. Jag får väl se all naturskön skog trist nog bli avdödad av vindkraft men förhoppningsvis i framtiden få ett kärnkraftverk av mindre modell i samma kommun jag bor i. Alternativet är faktiskt ännu värre.

Nåväl, jag ratar personligen vindkraften i skogarna och att vattenkraften ska dämma upp alla floder, men skulle gärna ha ett kärnkraftverk i stan. Det finns ju minst ett reningsverk i varje stad, så det skulle inte vara så konstigt egentligen.

Skrivet av anon214822:

För mig är grundproblemet vad som menas med begreppet "vi".

Är det oss i södra Sverige? Är det norrlänningar som vill ha fler arbetstillfällen genom stora industriprojekt som kräver energi men som skapar arbetstillfällen där dom bor? Är det svenskar? Är det EU-medborgare?

Om effektslukande industrier flyttar till platser med massor med billig (sol-)energi, är det fel? Är en norrlänning mer värd än en spanjor eller italienare eller marockan?

Är det ett problem att köpa el från andra? Måste vi vara självförsörjande (hur man nu definierar "vi")?

Enligt klassisk ekonomisk teori handlar det om komparativa fördelar. Som jag ser det kan vi mycket väl importera massor med solkraft från länder med bättre förutsättningar för solkraft. Sedan säljer vi något som vi är bättre på till andra.

Att insistera på att vi, i meningen svenskar, måste vara självförsörjande är för mig bara dumt. Vill vi ha en känsla av äganderätt, på ett lite barnsligt och räddhågset sätt, ja men bygg svenskägda solkraftverk i Italien eller Spanien då, med dito delägande av kraftnäten norrut.

Detta sagt så gillar jag kärnkraft. Intressant teknik. Inte ett dugg rädd för olyckor eller för problemen runt avfall. Kärnkraften är bara så förbannat dyr. Det är det som sänker den. Att leveranstiden är lång är också att aber. Finns smidigare och billigare lösningar.

I ett Europa med EU och allt så måste vi tänka på OSS som Svenskar. För det är det som EU är, en union av länder. Om all elintensiv arbetskraft flyttar utomlands till en annan del av EU så kommer Sverige att få problem, för vi urholkar oss som land. Om vi flyttar industri inom Sverige från norr till söder får det inte alls samma konsekvenser.

Bara för att marknaden vill att vi ska flytta om och omorganisera oss så finns det gränser för när det går över från effektivisering till idioti. Jag tror inte många tycker att det är en bra idé att flytta majoriteten av all vår industri till andra värdsdelar t.ex.

Skrivet av Söderbäck:

Ja nä jag tror inte heller biobränsle kommer fungera i större skala. Och det där med att kompensera för att kunna bränna mer fossilt - det tror jag inte heller räcker. För att binda den mängd fossila bränslen som pumpas ur jorden och sedan förbränns så måste lika mycket bindas i biomassa igen - och dessutom fås ner i kollagar. Det räcker inte med att träden växer upp och temporärt binder kolet utan det måste ner på djupet igen. Jag är skeptisk där - och håller med dig.

Yes. Frågan är väl när det kan tänkas komma färdiga lösningar som är mer än testreaktorer. Hur länge kan man vänta? Kan vi kanske till och med vänta till fusionskraftverk månne?

Jag är verkligen för idén om att använda slut bränslet - för det förenklar frågan om slutförvaret. Verkligen! Oavsett energifrågan så bör vi ta den chansen att minska vår inverkan och då är det här av intresse. Men det ligger också i framtiden vad jag förstår. Vi har inte färdiga lösningar för faktisk driftsättning som är finansiellt gångbara ännu. Who knows when?

Här tycker jag nog at frågan blir lite orättvist vinklad. Valet står inte mellan att välja kärnkraft eller gå över helt till kolkraft i Sverige.
Oavsett om man väljer kärnkraft för svensk elproduktion eller om man väljer andra vägar så kommer det ju inte handla om att bränna fossila bränslen för vår elproduktion.
Så valet står väl snarare mellan att ha kärnkraft eller att inte ha det - i Sverige.
Värt att tillägga här är att olika länder har olika förutsättningar. Det är säkert rimligt att Polen går över från kol till kärnkraft - om de kan göra det väldigt fort. Frågan om bästa lösnignarna ser olika ut för olika länder helt enkelt.

Det stämmer. Större vattenkraftbyggen och kärnkraftsbyggen är svåra att försäkra. Det är i grunden staten och skattebetalarna som kommer få ta smällen om det händer olyckor för de två elproduktionstyperna.

Global uppvärmning vill ingen ha - men det är väl samma som i punkten ovan. Vi står inte mellan valet kärnkraft eller global uppvärmning när det kommer till hur vi ska producera elen i just Sverige.

Yes. Jag håller med. Jag tror att en del av problemet för svensk elproduktion är att vi inte har någon klar styrning/vision om exakt hur man ska uppnå en stabil elproduktion framöver. Det här går säkerligen att lösa på mer än ett sätt.
Men i nuläget låter vi väl mest marknadskrafter bestämma vad som byggs utefter lönsamhetskalkyler. Stabilitetskalkylen och det riktigt långsiktiga planerandet för effektförsörjning som strategisk infrastruktur görs av forskare - men politikerna har inte riktigt pucken här. Marknaden har pucken. Det är bra för konkurrensen med marknaden är kass på att planera 20 år framåt för stabilitet.

Välkommen till tråden, Söderbäck! Trevligt med fler synvinklar och perspektiv i debatten!

Skrivet av Shudnawz:

En ärlig fråga, ur de olika lägrens perspektiv - vad vore en perfekt och med nuvarande teknik rimlig energilösning?
Om vi inte skulle ha ett problem med elförsörjningen idag, varken ur ett miljö- eller produktions-/distributionsperspektiv, hur skulle fördelningen se ut mellan olika kraftslag?

Om jag skulle få bestämma,

0) Bygga klart bättre elförbindelser från norr till söder (Pågår just nu)
1) Återstarta Ringhals 1 och 2. Nedläggningen av fullt fungerande reaktorer som med en mindre (relativt sett) investering kan gå i flera decenner till var dumdristigt. Väldigt viktig punkt att åtgärda snabbt!
1b) Lägg om energipolitiken så att kärnkraften får betalt för den nytta/stabilitet den faktiskt bidrar med.
2) Ta beslut om att bygga ut kärnkraften i elzon 3/4 med åtminstone två reaktorer som uppfyller Gen III.
3) Fortsätt bygga ut vindkraft på strategiskt viktiga platser, undvika att förstöra naturvärden.
4) Investera pengar för forskning i blykylda, smältsalts- och HTFR-reaktorer samt börja planera/utveckla bränslehanteringskedjan (Gen IV) så att vi kan gå över på det spåret om kanske 10 år.
5) Förbered för att se över energipolitiken igen om 5 år, för att se vilka riktningar vi bör ta då. Ha med oss en öppen hållning till det datumet.

På sikt:
Investera i Gen IV-kärnkraft så att den kan utgöra basen i våran framtida försörjning.
Minska antalet vindkraftverk, återställa naturvärden.
Reducera antalet dammar, endast spara de mest viktiga i så få floder som möjligt.

Skrivet av anon214822:

Om "vi" är "hela världen" så är troligen det optimala systemet 100% solenergi med ett kraftnät som binder ihop hela världen. De av oss som har sol försörjer de av oss som inte har sol. I det läget ser jag inget behov alls av lagring, i princip iallafall.

Om "vi" är någon delmängd av världen så blir det troligen mer komplicerat och rimligen också dyrare.

Förlusterna är låga även över långa avstånd, kanske 5-10%. Kostnaden för elnätet finns där helt klart, hur mycket det kostar gentemot hur mycket man tjänar på att energin är billig, vet jag rätt lite om men redan nu så skickar man ju el långa sträckor så uppenbart är det inte oöverkomligt.

Om vi bara skulle satsa på solkraft, hur ska vi lösa hela världens åtgång då en typisk Svensk vinternatt? Det kommer behövas andra energislag också annars blir det svart.

Skrivet av EntropyQ3:

Jag har stealthat en del i den här tråden, och inlägget ovan är rätt typiskt mycket av resonemanget, inte bara Söderbäcks.
Det är för lokalt. Energiförbrukning och produktion, CO2 nivåer och så vidare är GLOBALA frågor, inte lokala vare sig på nationell nivå, t.ex. Sverige och Tyskland, eller högre, t.ex. EU, nivå.

Vad vi har sett är att användningen av fossila bränslen inte ökat så snabbt i västvärlden, den har till och med minskat på en del ställen. Men den globala användningen ökar. Om produktion av järn/stål och cement flyttas från Sverige till Kina kommer svenska CO2 utsläpp att minska drastiskt. Men vann planeten något på det? Alls? Det lokala är ett politikerperspektiv på en fråga som fundamentalt är global.

Det lokala politiska spelet är i det här fallet kontraproduktivt, och frånvaron av en stark global instans gör det svårt att genomföra övergripande förändringar. Men även om så är fallet, måste man, enligt min mening, utgå från det globala perspektivet i diskussioner och politik. Annars bränner man lätt mänsklig tid, kraft och resurser på fullständiga meningslösheter och politiskt kraftfulla slag i luften.

Det är en av anledningarna till att jag förespråkar mer kärnkraft. Om vi hade el i massor, då skulle vi kunna ha mer elintensiv industri. I större skalor kommer inte "förnybart" att vara ett hållbart mål, för vi har inte landyta till det. Det enda som är effektivt och ger mycket el på liten volym är just kärnkraft.

Så om våran kontinent glödde av el så skulle vi kunna lägga energin på så-miljövänlig-som-det-går-brytning av mineraler samt dess processering. Om vi hade ännu mer energiöverskott skulle vi kunna resa koldioxidfångare som kan plocka koldioxid ur luften. Energi är nyckeln till framtidens samhällen. Det kostar energi att leva och vill vi uträtta stordåd kommer vi behöva mycket mer.

Skrivet av Petterk:

Att EU skulle gå från ~100 reaktorer till ~3000 på mindre än trettio år vore om något en revolution. Den kan komma, men knappast inom den tidsramen.

Jag skulle jubla! Då kommer framtiden stå för dörren!

Skrivet av Fredrik94:

Bryter upp din fråga i två delar:

1) Det är inte möjligt att uppgradera en lättvattenreaktor till Gen-IV eftersom Gen-IV generellt baseras på fundamentalt olik teknik. Vi har bara 1 av 6 reaktortekniker i Gen-IV systemet som använder vatten som kylmedium (Supercritical water reactor, SCWR), men den skiljer sig också ganska mycket från traditionella lättvattenreaktorer. Övriga 5 Gen-IV designer har helt andra kylmedium e.g. bly, natrium, salt eller gas och kräver således en helt annan härddesign, användandet av andra material etc.

2) Jo jag tror också att vi pratar om 15-20 år för ett nytt kkv att stå på plats i Sverige om vi tar beslut idag. Dock viktigt att komma ihåg att just nu har inte det svenska elsystemet behov av någon ny produktion, vi har ett rejält överskott, men på fel geografiska plats. Det är inte förrän 2030-2040 som de riktigt stora förbrukarna väntas tas i bruk, e.g. HYBRIT, LKABs järnsvamp, och detta sammanfaller väl med att mycket av vindkraften som byggts under 2000-2020 kommer behöva börja ersättas och kärnkraftverken närmar sig sin planerade drifttid ~2040-2045. Vi kommer behöva mycket ny produktion om sisådär 15-20 år, så om vi inom ett par år börjar kolla på ny kärnkraft så kommer den nog tas i bruk när den behövs.

Detta är en viktig poäng. Det är ingen panik med elen idag, men just det faktum att vi behöver de-facto helt ny elproduktion på plats om 20 år gör att det är fullständigt relevant att ta tag i frågan om kärnkraft idag.

Skrivet av KalBumling:

Du vet att du inte kan översätta direkt från "energi" till el eller hur i det här sammanhanget? Iaf när man pratar om total "energiförbrukning" (och inte syftar på bara el dvs som vissa gör). Med andra ord där alla former av bränsle inkluderas, Am I correct?

För att då pratar vi energin i det använda bränslet och inte "arbetet" som utvunnits, inte hur mycket elkraft som kommer att behövas för att ersätta individuella sektorer som resultat. T.ex får du en ökad effektivitet från att gå över från fossila drivmedel till eldrift då elmotorer har en betydligt högre verkningsgrad, dvs den total energikonsumtionen sjunker. Iaf så länge elen som används inte har genererats med lägre effektivitet än skillnaden mellan elmotorer/förbränning.

Lustigt nog skulle det i princip bara vara kärnkraft, då man mest värmer upp vatten som sedan släpps ut igen och därmed slösar med energin från bränslet. T.ex om man har mycket kärnkraft kommer man göra av med mer energi än om man har naturgas då verkningsgraden är bättre (vårt energianvändande sjönk t.ex i Sverige när vi stängde av Ringhals) . Med andra ord energi är inte att likställa med utfört arbete då du ignorerar en variabel och får göra om din reaktorkalkyl.

Vi skulle redan idag kunna lagstifta om att tillåta överskottsvärme från kärnkraft till att användas till uppvärmning. Är helt absurt att den värmen skulle behandlas som något främmande, konstigt...

Skrivet av Söderbäck:

Nä men det du skriver stämmer ju inte.

"hur ser du på att Tyskland har behövt öka kolkraftsproduktionen och att koldioxidutsläppen har ökat"

Produktionen av el från kolkraft har INTE ökat de senaste 10 åren i Tyskland.
Nej. Stop.
Inte utsläppen från kolkraftsverken heller. Prpduktionen av el från tyska kolkraftverk - samt dess utsläppsmänger har ju minskat de senaste 10 åren.

Har jag förstått dig rätt om jag förtydligar ditt ställingstagande med att du inte riktigt formulerade dig rätt från början?
Att tysk kolkraftsel och utsläppen från denna sektor i tyskland faktiskt går ner men att du undrar hur andra ser på att den teoretiska kapaticeten för kolkraft byggts ut senaste åren?

Om det är detta du egentligen menade så kan jag svara på den frågan istället.

Det beror på. Svårt att säga bu eller bä enkom baserat på teorertisk maxkapacitet.
Exempelvis kan 3 gamla kolkraftverk planera att ersättas av ett strörre fast som bara ger 80% effekt av de andra 3.
Men både de gamla och det nybyggda kan i en övergångsperiod vara i drift simultant. Det visar på en 80% ökning av teoretisk maxkapacitet under en period där den egentliga användningen egentligen fortsätter gå ner - och när de 3 gamla kraftverken faktiskt stängs så blir totalkapaciteten lägre än innan.
Ja eller så är det inte alls som i mitt exempel. Kanske är det inte representativt för vad tyskarna tänkt framöver i hur många terawatttimmar de vill ha från kolkraften?
Mitt exempel visar bara att jag inte kan ta ställning till om det är bra eller dåligt om vi ser en momentanändring i teoretisk maxkapacitet av kolkraftverkens elproduktion.
Faktisk målbild på området, förd politik och hur mycket kol som faktiskt används är bättre mätinstrument för hur tyskarnas framtida el från kolkraftverk kommer se ut. Huruvida de gjort några tydliga ändringar i kolkraftspolitiken känner jag inte till. Det enda jag sett är att tysken använder mindre fossila bränslen för varje år just nu. Från en riktigt dålig nivå mot en aningen bättre nivå. Men de är bra långt bak fortfarande.

Mer korrekt är att se kolanvändningen i Tyskland som en räta-linjenkurva på väg nedåt. Kärnkraftsnedläggningarna har relativt den nedgången höjt förbrukningen även om den idag är lägre än innan de började stänga kärnkraft. Hade de däremot låtit kärnkraftverken gått hade de legat ännu lägre i förbrukning idag. Om vi ser till volymen CO2 de släppt ut respektive skulle släppt ut om de inte stängt kärnkraften så hade den varit betydligt lägre med andra ord.

Skrivet av eatme@live:

Sol och vind är enbart billigare för att det är skattesubventionerat och att kärnkraft är belagt med straff skatter.

Den skatten togs bort 2016? tror jag det var, just för att den pressade kärnkraften till ohållbara kostnadsnivåer. Tyvärr var beslutet om nedläggning redan taget när straffskatten avskaffades och det är det vi ser effekterna av idag.

Skrivet av funky_monkey:

Angående reaktortyper så byggde Oak Ridge en smälltsalreaktor redan 1965 kritiskt och i drift ORNL
https://msrworkshop.ornl.gov/ (scrolla ner på sidan så finns det film. finns på tuben också)

Men armen ville ha bomber och fossilmaffian ville inte ha billig el. så det gick som det gick med det.
Annars är det mycket fokus på el generering. vissa design förslag använder även spillvärme till olika andra processer, som avsaltning och rening av havsvatten.

Det går även att bilda vätgas billigt om temperaturen är tillräckligt hög. vid sidan om det går det att göra syntetiska bränslen av vatten genom att ta vätet och den inbundna koldioxiden och skapa kolvätekedjor. ni vet sådana som vi tar upp i från marken. så då kan vi få en sluten utsläpps cykel även där. bieffekten är att haven blir lite mindre sura. https://www.youtube.com/watch?v=TOCepaqnCOc kul tråd då det kom fram lite "nukes" eller vad kärkraftsanställda nu kallar sig.

Så är det. Vi skulle ha kunnat varit längre fram i kärnkraftsteknik om inte politik hållit oss tillbaka. Men nu när även Svenssons har möjligheten att utforska och se kärnkraften från ett verkligt perspektiv så har kärnkraft kommit på tapeten igen, hetare än någonsin. (pun intended) ^^

Skrivet av Jusernejm:

Ja, hur de tänkte när de sa ja till kärnkraft som krävde en slutförvaring på ca 100 000 år?

För att ens diskutera kärnkraft behöver slutförvaring ner på en generations livslängd.
Och då är väl bara de mellan 20-30 som bör få rösta i frågan.
Nu är det den döenden generationen som bestlutar om framtiden för nästkommande; som de i vanlig ordning skiter i.

På 60-talet tyckte de det här var en bra idé
https://www.youtube.com/watch?v=t03saJVFkv4

Problemet är att vi tror vi är så smarta nu. Men de efter oss kommer skratta åt vår dumhet.

För att mängden radioaktivt avfall är idag försumbart och vi skulle kunna lösa det snabbt och enkelt genom att bara peta ner det vi använt idag i marken och gräva igen. Finns bra mycket radioaktiva isotoper i marken och om det skulle läcka upp så är det försumbart gentemot annan strålning. Även om det skulle bli en allvarlig påverkan på det området så är den inte alls i närheten av all den skada som förbränning av fossila bränslen respektive materialbrytning för all förnybar elkraft gjort och kommer göra.

Men det som vi allra mest bör beakta, är att dagens radioaktiva avfall är ett bränsle som kan användas för att få ur kanske 50 gånger mer energi än vad som gjorts idag innan de plockades ur drift. Avfallet som blir då är radioaktivt i några hundra år och betydligt mindre volymmässigt. Om vi hade haft Gen IV-kärnkraft år 1700 så hade vi kunnat gräva upp det avfallet nu och använt till annat. Det hade till exempel varit en utmärkt källa till sällsynta metaller.

Så nej, skratta åt vår dumhet kommer framtiden att göra om vi skickar bort vårat radioaktiva avfall istället för att lagra det.

Skrivet av Wiinis:

Du förespråkar kärnkraft men ändå håller du kvar vid ICE-bilar? Gammal teknik som inte har någon framtid...
Självklart ska hela kedjan utvecklas, inklusive brytning av diverse ämnen. Vad jag vet är kobolt på väg bort från batterier.

Sen kanske Polen har en massa kolkraftverk som i dagsläget inte är så bra för klimatet eller miljön, men det blir ju inte bättre av att ha en massa fossil-bilar.
Eller ta Peking där de haft otroliga luftföroreningar pga bilismen. Finns fler aspekter än bara CO2.

Trots den sektliknande tonen i den här tråden så tror jag de flesta av oss inser problemet med växthusgaser och även de lokala miljöproblemen och att vi måste bort från olja och kol. Säkert annat också...

Sektliknande? Verkligen inte. Den här kärnkraftstråden har varit den mest sansade av alla jag någonsin besökt. Här har vi sakligt diskuterat för och nackdelar och det är ingen som spottat åt någon som har grundad fakta bakom sina påståenden. Tvärtom har vi försökt bemöta de som kommit hit och varit rädda med sakliga argument. Om du tror att det är sekterism här är det snarare grunden för din kunskap som antagligen inte är stabil. Fram med dina sakliga argument så bemöter vi dem tillsammans och pekar på var det håller eller brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Tack för att du tar upp problemet med vattenkraft! Äntligen någon som förstår vad jag försökt säga.

Ett problem är att elbrist eller elöverskott lätt blir en slags självuppfyllande profetia då det går att skifta mellan andra energislag med ekonomiska styrmedel. Om vi nu har incitament att driva allt av el/vätgas i framtiden måste vi först ha elinfrastrukturen för att klara av bytet, om vi bara bygger för att klara dagens behov kommer många bara att bli förbannade när vi ber de att köra mer på el när det inte finns att tillgå. Med andra ord, om vi satsar på att bygga ut elen så kan vi satsa på andra saker mer effektivt som ger mer värde till samhället som helhet.

El 90 öre/kWh i USA sägs det här, men @snajk presenterar en uträkning som ligger på 180-325 öre/kWh, se citat nedan. Med de här motsägelsefulla elpriserna vill jag påpeka att det går att räkna på sådant sätt att det passar ett förbestämt mål, och att det att kärnkraften skulle vara dyr egentligen är en överdrift. Som jag sagt tidigare och jag säger det igen, jag skulle kunna tänka mig att betala för att få "endast kärnkraft" om den så var dubbelt så dyr som annan el, detta för att jag värderar stabil el. Tänk också på att elpriset bara utgör en mindre del av elräkningen. Vad jag vet är det ingen som bara betalar 30 öre/kWh och inget mer för sin el, iallafall inte som privatperson.

Vill först säga att jag tycker du är en sansad motdebattör. Vi gillar att syna dina argument i sömmarna. ^^

Svenskt Näringsliv gör ju sin vinkling i att försöka överdriva hur allvarligt läget faktiskt är. 2040 skulle vi teoretiskt fortfarande kunna lösa elfrågan - även om vi nu skulle göra det på ett ohållbart sätt.

Däremot är de inte helt fel ute när det gäller att vi kommer förbruka mer el. Finns väldigt mycket som talar för att vi kommer göra det på ett eller annat sätt. Om elen i alla perspektiv blev billigare skulle förbrukningen gå upp för att vi skulle kunna anlägga industrier som idag inte är ekonomiskt hållbara att ha i Sverige, Om vi dessutom skulle ersätta andra energislag mot el kommer vi också såklart behöva mer el.

En sak som det rapporterades om precis är att golfströmmen minskat i flöde och beräknas fortsätta göra det dramatiskt. Då behöver vi mer el i framtiden. Vi behöver verkligen mer el om vi ska försöka påverka miljön och nå utsläppsmålen. Då är all reduktion av växthusgaser viktig. Jag får väl se all naturskön skog trist nog bli avdödad av vindkraft men förhoppningsvis i framtiden få ett kärnkraftverk av mindre modell i samma kommun jag bor i. Alternativet är faktiskt ännu värre.

Nåväl, jag ratar personligen vindkraften i skogarna och att vattenkraften ska dämma upp alla floder, men skulle gärna ha ett kärnkraftverk i stan. Det finns ju minst ett reningsverk i varje stad, så det skulle inte vara så konstigt egentligen.

I ett Europa med EU och allt så måste vi tänka på OSS som Svenskar. För det är det som EU är, en union av länder. Om all elintensiv arbetskraft flyttar utomlands till en annan del av EU så kommer Sverige att få problem, för vi urholkar oss som land. Om vi flyttar industri inom Sverige från norr till söder får det inte alls samma konsekvenser.

Bara för att marknaden vill att vi ska flytta om och omorganisera oss så finns det gränser för när det går över från effektivisering till idioti. Jag tror inte många tycker att det är en bra idé att flytta majoriteten av all vår industri till andra värdsdelar t.ex.

Välkommen till tråden, Söderbäck! Trevligt med fler synvinklar och perspektiv i debatten!

Om jag skulle få bestämma,

0) Bygga klart bättre elförbindelser från norr till söder (Pågår just nu)
1) Återstarta Ringhals 1 och 2. Nedläggningen av fullt fungerande reaktorer som med en mindre (relativt sett) investering kan gå i flera decenner till var dumdristigt. Väldigt viktig punkt att åtgärda snabbt!
1b) Lägg om energipolitiken så att kärnkraften får betalt för den nytta/stabilitet den faktiskt bidrar med.
2) Ta beslut om att bygga ut kärnkraften i elzon 3/4 med åtminstone två reaktorer som uppfyller Gen III.
3) Fortsätt bygga ut vindkraft på strategiskt viktiga platser, undvika att förstöra naturvärden.
4) Investera pengar för forskning i blykylda, smältsalts- och HTFR-reaktorer samt börja planera/utveckla bränslehanteringskedjan (Gen IV) så att vi kan gå över på det spåret om kanske 10 år.
5) Förbered för att se över energipolitiken igen om 5 år, för att se vilka riktningar vi bör ta då. Ha med oss en öppen hållning till det datumet.

På sikt:
Investera i Gen IV-kärnkraft så att den kan utgöra basen i våran framtida försörjning.
Minska antalet vindkraftverk, återställa naturvärden.
Reducera antalet dammar, endast spara de mest viktiga i så få floder som möjligt.

Om vi bara skulle satsa på solkraft, hur ska vi lösa hela världens åtgång då en typisk Svensk vinternatt? Det kommer behövas andra energislag också annars blir det svart.

Det är en av anledningarna till att jag förespråkar mer kärnkraft. Om vi hade el i massor, då skulle vi kunna ha mer elintensiv industri. I större skalor kommer inte "förnybart" att vara ett hållbart mål, för vi har inte landyta till det. Det enda som är effektivt och ger mycket el på liten volym är just kärnkraft.

Så om våran kontinent glödde av el så skulle vi kunna lägga energin på så-miljövänlig-som-det-går-brytning av mineraler samt dess processering. Om vi hade ännu mer energiöverskott skulle vi kunna resa koldioxidfångare som kan plocka koldioxid ur luften. Energi är nyckeln till framtidens samhällen. Det kostar energi att leva och vill vi uträtta stordåd kommer vi behöva mycket mer.

Jag skulle jubla! Då kommer framtiden stå för dörren!

Detta är en viktig poäng. Det är ingen panik med elen idag, men just det faktum att vi behöver de-facto helt ny elproduktion på plats om 20 år gör att det är fullständigt relevant att ta tag i frågan om kärnkraft idag.

Vi skulle redan idag kunna lagstifta om att tillåta överskottsvärme från kärnkraft till att användas till uppvärmning. Är helt absurt att den värmen skulle behandlas som något främmande, konstigt...

Mer korrekt är att se kolanvändningen i Tyskland som en räta-linjenkurva på väg nedåt. Kärnkraftsnedläggningarna har relativt den nedgången höjt förbrukningen även om den idag är lägre än innan de började stänga kärnkraft. Hade de däremot låtit kärnkraftverken gått hade de legat ännu lägre i förbrukning idag. Om vi ser till volymen CO2 de släppt ut respektive skulle släppt ut om de inte stängt kärnkraften så hade den varit betydligt lägre med andra ord.

Den skatten togs bort 2016? tror jag det var, just för att den pressade kärnkraften till ohållbara kostnadsnivåer. Tyvärr var beslutet om nedläggning redan taget när straffskatten avskaffades och det är det vi ser effekterna av idag.

Så är det. Vi skulle ha kunnat varit längre fram i kärnkraftsteknik om inte politik hållit oss tillbaka. Men nu när även Svenssons har möjligheten att utforska och se kärnkraften från ett verkligt perspektiv så har kärnkraft kommit på tapeten igen, hetare än någonsin. (pun intended) ^^

För att mängden radioaktivt avfall är idag försumbart och vi skulle kunna lösa det snabbt och enkelt genom att bara peta ner det vi använt idag i marken och gräva igen. Finns bra mycket radioaktiva isotoper i marken och om det skulle läcka upp så är det försumbart gentemot annan strålning. Även om det skulle bli en allvarlig påverkan på det området så är den inte alls i närheten av all den skada som förbränning av fossila bränslen respektive materialbrytning för all förnybar elkraft gjort och kommer göra.

Men det som vi allra mest bör beakta, är att dagens radioaktiva avfall är ett bränsle som kan användas för att få ur kanske 50 gånger mer energi än vad som gjorts idag innan de plockades ur drift. Avfallet som blir då är radioaktivt i några hundra år och betydligt mindre volymmässigt. Om vi hade haft Gen IV-kärnkraft år 1700 så hade vi kunnat gräva upp det avfallet nu och använt till annat. Det hade till exempel varit en utmärkt källa till sällsynta metaller.

Så nej, skratta åt vår dumhet kommer framtiden att göra om vi skickar bort vårat radioaktiva avfall istället för att lagra det.
Sektliknande? Verkligen inte. Den här kärnkraftstråden har varit den mest sansade av alla jag någonsin besökt. Här har vi sakligt diskuterat för och nackdelar och det är ingen som spottat åt någon som har grundad fakta bakom sina påståenden. Tvärtom har vi försökt bemöta de som kommit hit och varit rädda med sakliga argument. Om du tror att det är sekterism här är det snarare grunden för din kunskap som antagligen inte är stabil. Fram med dina sakliga argument så bemöter vi dem tillsammans och pekar på var det håller eller brister.

Brukar låta så...
Du skriver ju själv att detta är den mest sansade tråden du läst och det visar ju bara på hur ensidigt det är eftersom det verkar vara ett ämne med känslor.

Tänker inte bemöta någonting utan tråden handlar om för och nackdelar och inget vi måste bevisa för dig.

Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men hur snål är du egentligen? Det är fint att inte tända lampor eller köra dammsugaren i onödan, för miljöns skull, men påverkan på elkostnaden är väldigt liten. Inte som procent kanske, men i kronor. Har man ineffektiv uppvärmning som går på el så är elräkningen en utgift att beakta, men för de flesta av oss så handlar det om max några hundralappar i månaden varav inte så mycket går att dra ner på särskilt. Lampor drar enstaka watt idag, en dator som är igång men inte konstant belastad blir ju bara någon tia i månaden liksom.

Jag bränner ungefär 150 kWh/mån el. Samma åtgång året om, mer eller mindre konstant över dygnet. Ibland lagar jag mat, dammsuger, tvättar, diskar, fönar håret m.fl. som drar extra ström. Värme ingår i hyran. För all ström betalar jag cirka 500 kr i månaden. Då har jag räknat in elkostnad, elnätskostnad, tariffer, fasta avgifter, moms och skatt. Drygt ~500 kr är vad som effektivt lämnar mitt konto till elbolaget varje månad.

Om jag skulle släppa ut och göra saker som jag vill göra, istället för att snålköra, laga mat som en riktig husmor, tvätta, diska och duscha. Låta lampor lysa (100W på ledlampor i tre rum), bygga mig en ordentlig dator (100W-150W) med mera, så skulle jag hamna högre såklart, säg 300 kWh/mån för att räkna enkelt. Det skulle trots att en del av avgiften är fast hamna på ~1000 kr i månaden. Såklart livet skulle bli roligare ur fler perspektiv, jag gillar när det går undan. Men jag har faktiskt inte råd...

Utan att vända ut och in på mitt liv allt för mycket, vad som kostar i livet skulle jag säga att lejonparten är hyra+bil+mat > 10 000. Sedan kommer drygt 1 000 på kläder+smink+tjejsaker (det kostar att vara tjej, utseende är en extra faktor som män inte alls behöver lägga särskilt stor kostnad på). Efter det kommer den hutlösa elräkningen och internet+tel. Till sparande för oförutsedda utgifter har jag inte alls mycket över och senast för en vecka sedan fick jag låna pengar av en kompis för att lösa en oförutsedd utgift. Till råga på allt bevittnar jag kollegor som får flera tusen mer i plånboken trots samma arbetsuppgifter, Sverige är inte alls jämställt.

Jag må kanske ha en av Sveriges dyraste elräkningar på >3 kr/kWh utslaget, eller så stirrar sig folk i regel blinda på elkostnaden och glömmer allt det andra.

Det är väldigt lätt att glömma bort hur privilegierad en är och säga saker som känns hos en annan. Nu tror jag inte du menade så men ja... Åter till tråden.

Skrivet av Wiinis:

Brukar låta så...
Du skriver ju själv att detta är den mest sansade tråden du läst och det visar ju bara på hur ensidigt det är eftersom det verkar vara ett ämne med känslor.

Tänker inte bemöta någonting utan tråden handlar om för och nackdelar och inget vi måste bevisa för dig.

Vad jobbar du med?

Om jag ogillar vindkraft i massor för att det förstör naturvärden så är det mitt personliga sätt att se det, känsla/fakta är jag iallafall tydlig med.
Om vindkraft är billigare per producerad kWh så är det fakta. Om vindkraft är sämre för elnätets stabilitet än kärnkraft så är det också fakta.

I den här tråden har det varit väldigt sakligt med vad som är åsikter och vad som är fakta. För och nackdel absolut men det är många intresserade här som diskuterar rimligheten i saker också. Förespråkare och motståndare möts, det är helt naturligt.

Det blir väldigt svårt att ha en debatt kring det du tänker på om du håller inne på det. Men om du vill ta upp det eller inte får du avgöra.

Jag har ett jobb inom IT, webbdesign, men i praktiken är jag gruppledare. Har varken jobb eller ekonomiska intressen i elbranschen om det är det du undrar. Däremot har jag en utbildning som var inom fysik, innan jag bytte inriktning pga personliga omständigheter. Mina största intressen inom fysiken var/är rymden och energi. Sol/vind var det som gällde då, men jag har ändrat mig till kärnkraft på senare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Överproduktion av el på årsbasis är ett totalt meningslöst argument i sammanhanget. El är en "färskvara" och det finns inga idag kommersiellt gångbara metoder för att lagra el från t.ex Juni till Januari. Det som spelar roll är hur stort underskott vi har "när det behövs". Lycka till att få industrier att etablera sig i landet med "ja men det finns gott om el 10 månader av året, men stäng gärna av under 2 månader" som argument.

Då kommer vi till problemet i det hela. För när det kommer till att säkra upp en ojämn produktion med lagring/reservkraft så ökar kostnaden inte linjärt. Desto mer "24/7 generering" du tar bort desto mer lagring/backup behövs då frekvens/storlek på svängningarna ökar. Dvs om 50% av elnätet är "tillförlitligt" behöver du betydligt mycket mindre än hälften så mycket lagring/backup än om du ska ha 0%.

Sverige och framförallt Norge är sen också väldigt sårbara i det här sammanhanget pga vädrets makter. Vattenkraft är betydligt mindre tillförlitligt än vad man kan tro och det kan skilja tiotals TWh per år i kapacitet mellan bra/dåliga år om du slår ihop båda länderna. Vind är om jag minns rätt faktiskt mer tillförlitligt på årsbasis än vattenkraft.

Vet inte var du fick årsbasis ifrån?

Graferna visar default på månadsbasis...

Vind går inte att lagra, däremot vattenkraft.
Vattenkraft är även det energislaget som snabbast kan reagera på behovet.
Är även rätt nyfiken på var du fått föreställningen om att vattenkraft skulle vara mindre tillförlitligt än vindkraft.

Skrivet av KalBumling:

Nu är det ju dock så att elbehovet kommer att gå upp rejält i framtiden enligt i princip alla prognoser, inte ner. Har för mig att svenskt näringsliv projicerade nånstans i 200 TWh snåret om 25-30 år. När vi tar bort fossilbränslen kommer det att istället ersättas med processer/alternativ som använder el. Elbilar kommer behöva kapacitet, industrin kommer behöva mer osv.

Det viktiga i sammanhanget är att även om vi fortfarande genererar lika mycket el även fast vi stängt ner vissa reaktorer. Så har variationen ökat i produktionen pga framförallt mer vindkraft. Därmed ökar frekvensen och storleken på det det potentiella underskottet när låg produktion sammanfaller med hög konsumtion. Detta kommer bara bli värre om vi tar bort mer kärnkraft eller alternativ planerar täcka framtida ökningen med mer vind/sol.

Enligt statistiken så har industrins elbehov minskat, men OK. Om nu industrin skulle behöva 200 TWh om 25-30 år och om man då skulle bygga ut kapaciteten idag, hur många år skulle man då ha nytta av det praktiskt när behovet på 200 TWh faller in. Då med en reaktors livslängd i beaktande...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vet inte var du fick årsbasis ifrån?

Graferna visar default på månadsbasis...

Vind går inte att lagra, däremot vattenkraft.
Vattenkraft är även det energislaget som snabbast kan reagera på behovet.
Är även rätt nyfiken på var du fått föreställningen om att vattenkraft skulle vara mindre tillförlitligt än vindkraft.

Enligt statistiken så har industrins elbehov minskat, men OK. Om nu industrin skulle behöva 200 TWh om 25-30 år och om man då skulle bygga ut kapaciteten idag, hur många år skulle man då ha nytta av det praktiskt när behovet på 200 TWh faller in. Då med en reaktors livslängd i beaktande...

En reaktors livslängd är troligen runt +80 år. Det är iaf vad många verk i världen är och kommer "certifieras" för enl LTO (Long-term Operation) Se lite mer info här, LTO

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Om vi bara skulle satsa på solkraft, hur ska vi lösa hela världens åtgång då en typisk Svensk vinternatt? Det kommer behövas andra energislag också annars blir det svart.

Tror inte du förstår vad jag menade. Det är inte svensk vinternatt på hela klotet samtidigt. Det lyser alltid gott någonstans på klotet. Sedan fixas resten av ett globalt kraftnät, ett nät av ungefär samma räckvidd och omfattning som Internet.

Sedan är inte energiförbrukningen nödvändigtvis högst på natten. Att det är så i Sverige innebär inte att det är så överallt. Jag har ingen källa på detta men jag är rätt säker på att luftkonditionering drar mer ström än uppvärmning, iallafall är det är det så i USA. Är det inte så globalt blir det nog så när Asien skaffar sig mer luftkonditionering. Och som bekant, behovet av luftkonditionering motsvaras snyggt av tillgången på solkraft.

Till sist, visst sjutton går det att försörja hela världen hela tiden med bara solkraft. Att det är möjligt innebär iofs inte att det är det mest kostnadseffektiva sättet över hela klotet. Så det finns fortfarande utrymme för sådant som vindkraft, vattenkraft och biobränsle, faktiskt även den så dyra kärnkraften.

Det har inte diskuterats så mycket på tråden men det finns väldigt mycket att göra på förbrukningssidan för att anpassa till variabiliteten hos förnyelsebar energi, typ smarta mätare, smarta förbrukare och variabel prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Tror inte du förstår vad jag menade. Det är inte svensk vinternatt på hela klotet samtidigt. Det lyser alltid gott någonstans på klotet. Sedan fixas resten av ett globalt kraftnät, ett nät av ungefär samma räckvidd och omfattning som Internet.

Sedan är inte energiförbrukningen nödvändigtvis högst på natten. Att det är så i Sverige innebär inte att det är så överallt. Jag har ingen källa på detta men jag är rätt säker på att luftkonditionering drar mer ström än uppvärmning, iallafall är det är det så i USA. Är det inte så globalt blir det nog så när Asien skaffar sig mer luftkonditionering. Och som bekant, behovet av luftkonditionering motsvaras snyggt av tillgången på solkraft.

Till sist, visst sjutton går det att försörja hela världen hela tiden med bara solkraft. Att det är möjligt innebär iofs inte att det är det mest kostnadseffektiva sättet över hela klotet. Så det finns fortfarande utrymme för sådant som vindkraft, vattenkraft och biobränsle, faktiskt även den så dyra kärnkraften.

Det har inte diskuterats så mycket på tråden men det finns väldigt mycket att göra på förbrukningssidan för att anpassa till variabiliteten hos förnyelsebar energi, typ smarta mätare, smarta förbrukare och variabel prissättning.

Luftkonditionering är vanligen ett mer effektivt läge för en "värmepump" än att värma. Om du ser på en luft luftvärmepump i sverige så får du ut ca 5 kW värme för 1 kW el. SCOP för värme är vanligen runt 5 på en värmepump. För EER (kylprestanda) tar du bort 5,5 kW värme för varje kW du trycker in. Men det är ju lite vanskligt för ju lägre temperaturer (desto högre dT), desto sämre fungerar pumpen för att värma. Därmed blir ju temperaturdifferensen (dT) vanligen mindre för en anläggning som kyler. Men några enorma skillnader mellan värme och kyla på årsmedelbasis är det nog icke.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En reaktors livslängd är troligen runt +80 år. Det är iaf vad många verk i världen är och kommer "certifieras" för enl LTO (Long-term Operation) Se lite mer info här, LTO

Hur är området kring och i Barsebäck eller något av de andra reaktorerna som är nedlagda? När är det återställt och kan användas till annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur är området kring och i Barsebäck eller något av de andra reaktorerna som är nedlagda? När är det återställt och kan användas till annat?

2027 är planen, men skulle gissa det blir några år extra.

https://www.nyteknik.se/energi/barsebacks-lager-kan-bli-kvar-...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur är området kring och i Barsebäck eller något av de andra reaktorerna som är nedlagda? När är det återställt och kan användas till annat?

Jag har sett planerna för området där Barsebäck låg, det kommer bli creme de la creme om kommunen får välja. Allt fissilt material är ju borta därifrån mig veterligen. Det är väl några rör i anläggningen som ska kapas och smältas ner samt reaktortank mm. Man smälter ner det i studsvik och det aktiva i metallerna lägger sig i botten, på så sätt kan man friklassa stora mängder av materialet. Betongen rivs ju som konventionella byggnader, men ska ju först friklassas. Det är ju otroligt hårda krav på vilken aktivitet material som friklassas får ha och det som inte klarar dessa krav kommer att hamna på något form av markförvar tills det klingat av, säg i 20-50 år. Men just marken där Barsebäck ligger har ju inga förhöjda mängder aktivitet öht. Vi pratar ju inte konventionell industri med slappa regler, det här är kärnkraft där man ska ha koll på varenda skruv och mutter

Nu är inte jag någon renodlad sopgubbe men jobbar ändå till viss del med avveckling parallellt med konstruktion av nya system mm. Min bakgrund? Senil, ähum Civilingenjör med inriktning energiteknik.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Tack för att du tar upp problemet med vattenkraft! Äntligen någon som förstår vad jag försökt säga.

El är genom tiderna den mest praktiska och användbara energikälla människan någonsin haft, att någon energikälla inte skulle ha sin baksida är snarare en utopia.
Som ex.
Vindkraft stör fågellivet.
Solkraft med solceller degraderas i effektivitet med tiden.

Är samma som jag skrev om kärnkraft, nu har vi det.

Skrivet av Balconette:

Ett problem är att elbrist eller elöverskott lätt blir en slags självuppfyllande profetia då det går att skifta mellan andra energislag med ekonomiska styrmedel. Om vi nu har incitament att driva allt av el/vätgas i framtiden måste vi först ha elinfrastrukturen för att klara av bytet, om vi bara bygger för att klara dagens behov kommer många bara att bli förbannade när vi ber de att köra mer på el när det inte finns att tillgå. Med andra ord, om vi satsar på att bygga ut elen så kan vi satsa på andra saker mer effektivt som ger mer värde till samhället som helhet.

El infrastrukturen har alltid byggts med tanke på överkapacitet. Något som antagligen inte skulle varit något problem om brukarens geografiska position vore oförändrad över tiden.

En av orsakerna att elbehovet inom tillverkande sektorn har minskat fastän sektorn växer. är skärpta krav på utrustning med högre verkningsgrad, då främst på elmotor sidan.

Att samtidigt verka för användande av vätgas är dårskap då produktion av vätgas har en verkningsgrad på under 50%. Vätgas Sverige anger 66%, skulle vara intressant att få en förklaring hur dom lyckats få fram den siffran
Verkar som att alla intresseorganisationer saltar sina siffror...

Skrivet av Balconette:

El 90 öre/kWh i USA sägs det här, men @snajk presenterar en uträkning som ligger på 180-325 öre/kWh, se citat nedan. Med de här motsägelsefulla elpriserna vill jag påpeka att det går att räkna på sådant sätt att det passar ett förbestämt mål, och att det att kärnkraften skulle vara dyr egentligen är en överdrift. Som jag sagt tidigare och jag säger det igen, jag skulle kunna tänka mig att betala för att få "endast kärnkraft" om den så var dubbelt så dyr som annan el, detta för att jag värderar stabil el. Tänk också på att elpriset bara utgör en mindre del av elräkningen. Vad jag vet är det ingen som bara betalar 30 öre/kWh och inget mer för sin el, iallafall inte som privatperson.

I Texas som även är den stat som producerar mest el så är priset "normalt under $50 per MWh.
Källa: https://www.reuters.com/article/us-electricity-texas-prices/t...

I Måndags så var priser över $9000 per MWh... Sick...

Skrivet av Balconette:

Om jag skulle få bestämma,

0) Bygga klart bättre elförbindelser från norr till söder (Pågår just nu)
1) Återstarta Ringhals 1 och 2. Nedläggningen av fullt fungerande reaktorer som med en mindre (relativt sett) investering kan gå i flera decenner till var dumdristigt. Väldigt viktig punkt att åtgärda snabbt!
...

Är ju inte lönsamt enligt Ringhals ägare.
Citat "För fem år sedan beslutade Ringhals huvudägare Vattenfall att Ringhals 1 och 2 skulle avvecklas i förtid på grund av att det inte var lönsamt att driva reaktorerna vidare. För ett år sedan stängdes Ringhals 2 och vid årsskiftet är det Ringhals 1 som står på tur."
Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-elbristen-nu-stanger...

Skrivet av Balconette:

Vi skulle redan idag kunna lagstifta om att tillåta överskottsvärme från kärnkraft till att användas till uppvärmning. Är helt absurt att den värmen skulle behandlas som något främmande, konstigt...

Tvingande lagar tenderar att bli begränsande lagar...

Men kan inte annat än hålla med gällande spillvärme, är lite av dårskap att inte använda spillvärmen om det nu skulle vara ekonomiskt fördelaktigt. Menar att distributionen inte kan kosta mer än vinsten = det skall vara lönsamt, inte bara ekonomiskt utan även med en miljöaspekt.

Ett exempel från personlig erfarenhet:
För runt 50-år sedan så byggde Halmstad en sopförbränning, i dess källare så placerades då 3 st stora oljepannor för uppvärmning av anläggningen, värmen för förbränningen gick till kråkorna.
Idag så är det annorlunda, pannorna är pensionerade och spillvärmen från sopförbränningen används till fjärrvärme.

Det är ett litet exempel på samhällets syn på energi över tid, ett exempel i rätt riktning

Skrivet av Balconette:

Den skatten togs bort 2016? tror jag det var, just för att den pressade kärnkraften till ohållbara kostnadsnivåer. Tyvärr var beslutet om nedläggning redan taget när straffskatten avskaffades och det är det vi ser effekterna av idag.

Uppenbarligen så ansåg/anser Vattenfall att det även efter att skatten togs bort att det var en ohållbara kostnadsnivå.
Att säga annat vore ju att diskvalificera Vattenfalls ledning

Skrev Sydkraft... Hu... Ska vara Vattenfall...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

En reaktors livslängd är troligen runt +80 år. Det är iaf vad många verk i världen är och kommer "certifieras" för enl LTO (Long-term Operation) Se lite mer info här, LTO

Hmm... Läste det lite annorlunda?

Association said. There is no fixed technical limit to the lifespan for most reactors technologies, it said, and the LTO of nuclear plants has been successfully demonstrated globally and is now standard practice, with planned operating lifetimes of 60 to 80 years now commonplace.

Finns ingen orsak att salta fakta i en diskussion...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Läste det lite annorlunda?

Association said. There is no fixed technical limit to the lifespan for most reactors technologies, it said, and the LTO of nuclear plants has been successfully demonstrated globally and is now standard practice, with planned operating lifetimes of 60 to 80 years now commonplace.

Finns ingen orsak att salta fakta i en diskussion...

Det gjorde jag inte, se det du citerade ovan:There is no fixed technical limit to the lifespan for most reactors technologies
Finns ingen orsak att ta meningar ur sitt sammanhang...

Att det är planerat för 80 år just nu säger inte att man inte kan köra längre. Som du citerade ovan finns det inget fixerat tekniskt slut på livslängden.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Läste det lite annorlunda?

Association said. There is no fixed technical limit to the lifespan for most reactors technologies, it said, and the LTO of nuclear plants has been successfully demonstrated globally and is now standard practice, with planned operating lifetimes of 60 to 80 years now commonplace.

Finns ingen orsak att salta fakta i en diskussion...

Det är ju ingen saltning.
Det är standard att räkna med att köra 60-80år idag.
Man räknar på att kunna köra 80+år.
Anledningen till att man inte säger 80+år idag är för att inga verk är framme där än så de kunnat kolla slitage.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är ju ingen saltning.
Det är standard att räkna med att köra 60-80år idag.
Man räknar på att kunna köra 80+år.
Anledningen till att man inte säger 80+år idag är för att inga verk är framme där än så de kunnat kolla slitage.

Planerad livstid/livslängd, standard och verklighet är skilda saker.

Ringhals 1 och 2 hade när dom byggdes en planerad livslängd av 40-år. dom togs i drift:
R1: 1 januari 1976
R2: 1 maj 1975

Under 2009 till 2015 genomfördes ombyggnad för en förlängd livslängd på 10-år, 2016 så beslutade Vattenfall (ett år efter att ombyggnad blev utfört) att R1 och R2 skulle stängas av ekonomisk orsak. Samma år så blev skatteläget gynnsammare, men uppenbarligen så ändrade det ej den ekonomiska orsaken.

R1 och R2's planerade livslängd efter ombyggnad var då totalt 50-år (40+10), båda togs ur drift efter 44-år.

En verklighet...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det gjorde jag inte, se det du citerade ovan:There is no fixed technical limit to the lifespan for most reactors technologies
Finns ingen orsak att ta meningar ur sitt sammanhang...

Att det är planerat för 80 år just nu säger inte att man inte kan köra längre. Som du citerade ovan finns det inget fixerat tekniskt slut på livslängden.

Se mitt svar till Dahle86
#18943778

Ett exempel på 88% av planerad livslängd.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Se mitt svar till Dahle86
#18943778

Ett exempel på 88% av planerad livslängd.

Jo men jag pratar teknisk livslängd. Jag är tekniker...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C