Småbil värd att köpa? (ny eller beggad)

Permalänk

Småbil värd att köpa? (ny eller beggad)

Ska köpa bil är tanken. En liten sak. Billig i drift och krångelfri. Beggad eller ny. Automatlåda. Känner till droppet på värdet på ny bil, men ska man ha den ett bra tag så spelar det ingen roll resonerar jag.

Märken jag kikat på: Kia (Picanto, Rio, Ceed) Dacia (Sandero, Sandero Step-Up), Ford (Fiesta), Peugeot (208), VW (Polo). Har även kikat på typ beggad Volvo (V40, V60, C30). Vad har jag glömt? Koenigsegg Regera?

Kia: Picanton är ju lite kul, Ceed är mer en riktigt bil och likaså Rio får jag för mig..
Dacia: Nya modellerna, 2021 får bra i test. Men med utrustning är det inte lika billigt längre. Ingen äkta automat.
Ford: Kan typ nada om denna. Bra kvalle har jag förstått. Läst bra om Focus. Hur är Fiesta? Ny och beggad...
Peugeot: Gillar designen på nya 208. Åkt en del i förra generationen. Mkt vägljud i den. Kändes sådär. Nya bättre?
VW: Säkert toppkvalitet. Men så tråkig på något vis. Ovärd att köpa ny? Vilken ska man ha (modell, årgång osv)
Volvo: Känns ju tryggt, eller. Dyrt i längden? Försäkring, skatta, milkostnad? Billiga reservdelar?

Vad skulle ni köpa idag om ni ville ha en liten, pålitlig bil för främst utflykter, slänga skräp på ÅVCn och kanske ha för längre sträckor någon gång per år?

Uppskattar en tyst bil (om vi inte pratar om däck osv), bra kvalitet. En bil som bara går... Bra garantier som ny. Som har lite känsla i sig (gamla Dacia är motsatsen gissar jag). Billigt ägande med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Skulle köpt en ett-två år gammal VW Golf (alternativt Skoda Octavia/SEAT Leon.. vilket ju i princip är en golf). Hög utrustningsnivå, billiga reservdelar & service och helt OK att köra. Det mesta av tekniken man vill ha är standard så som adaptiv farthållare.

Fördelen med att gå upp en storlek jmf med miniklassen (Polo, Rio, Fiest etc) är framförallt komfort och säkerhet. Jag skulle alla dagar i veckan välja en ett år begagnad Golf framför en ny Polo exempelvis (eller vilken annan jämförelse det nu är inom det specifika bilmärket).

Ett annat alternativ som också är prisvärt är ju Kia Ceed. Kia har ju absolut bäst garantier i klassen så om det får dig att sova extra gott kan det ju vara värt att kika lite extra på. Trevlig att köra också, men något högre buller än jämförbar golf.

Permalänk
Inaktiv

Brukade jämföra statistik på mest pålitliga bilmodeller osv, men inte direkt kommit fram till någon slutsats mer än att japanska märken tycks ha lägre servicehistorik. Problemet med att fråga om tips på bil på nätet är att folk ofta har en bias baserat på känslor, snarare än t.ex. statistik på vilka bilmärken som behöver mest reparationer. Har inte lyckats hitta någon djupgående sammanställning av detta dock.

Man kan ju tycka att någon bil-nörd borde gjort en komplett excel där man ringt runt och samlat in så mycket data som möjligt från verkstäder över hela landet. Men jag har som sagt aldrig hittat något av statistisk signifikans (som i mycket data, mest artiklar ihopslänga av journaliter).

Vi i Sverige gillar tyska bilar och det pratas ofta gott om dem, men de tycks ofta ligga högt sett till antalet problem. Min upplevelse från stories av bekanta är att Peugeot är bra och prisvärda bilar, generellt sett.

Permalänk
Medlem

@spacedebree Vad har du för budget, både att lägga på bilen och sedan löpande per år?

Permalänk
Medlem

FYI. Dacia är Renault i annat skal.

Kia har jag dålig koll på idag. För femton år sedan när jag jobbade med dem var de katastrofalt dåliga men förhoppningsvis har de blivit bättre. Med de garantier de lämnar får jag nog anta det.

Annars instämmer jag i rådet att titta på en lätt begagnad bil. Största värdeminskningen har passerat och kan, beroende på hur den skötts, vara närapå i nyskick. VW är väl generellt ett säkrare kort. Kanske Toyota som också brukar få bra betyg kanske kan vara något.

Personligen skulle jag undvika småbilar som t.ex. Picanto och liknande. Säkerhetsaspekten väger tungt där. Även om småbilarna blivit bättre på senare år så är steget upp till en mellanklassbil värd den extra säkerheten.

Lite är det ju så att man får det man betalar för.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vill man ha liten och billig så slår jag ett slag för "trillingbilarna" däremot är de inte tysta. min kostade 15 tusen beggad har haft den i 4 år nu. inga problem med den förutom små saker som att jag fick byta en knapp som började glappa och själv fallet avgasröret som alltid rostar på de flesta bilar, det nya målade jag med värme beständig färg och zink färg får hoppas det håller ett tag.

byter olja och filter en gång om året, annars kör jag bara med den. den mest problem fria bil jag haft och kostar mig mindre än ett sl kort. kör ca 3-4 mil om dagen till och från jobbet och kommer ungefär 60-70 mil på en tank. bensin kostar ca 500kr(35 liter), skatt 360kr om året. halv försäkring 200 spänn i månaden ungefär. lägger man till oljan och filter så blir det inte så blodigt. 800-900 kr i månaden.

En stor nackdel är att de äldre varianterna som jag har en 06a så är automat lådorna rent skit, tror de nya kan ha CVT lådor som är bra om toyota varit med och byggt dom. damen har en liten iq med cvt låda, liten med driftsäker den med.
De tidiga varianter kan även läcka in den del vatten, dåliga lister. fixade det med "packning på burk" samt silikon runt lyktorna bak. dörrarna kan man veva ned rutorna och "vrida" så blir det bättre.
talar här om en liters bensin motorn, vet inte hur 1.33 liter motorerna är eller dislarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har Corolla halvkombi 2005 manuell och har passerat 31000 mil och gick idag genom besiktningen med blankt papper - det enda som brukar behövas micklas med på servicarna är bromsarna, dvs. byta slitna belägg, skivor ibland och att glidoken har rostat fast... det hade spruckigt en damask på en av drivaxlarna sist men det var ingen dyr historia att fixa också byttes startmotorn då den började att missa i start. Kör fortfarande på orginal-kopplingen och är väl första drivline-arbetet som görs på bilen den dagen kopplingen börja slira... det som gett sig nyligen är AC:n och behöver en ny kondensor - men den har hållit typ 15 år och AC-kompressorn i den är av den skottsäkra sorten (scroll-kompressor med magnetkoppling)...

VAG med DSG-låda skall man vara försiktiga med - väldigt dyra att reparera och går sönder för ofta för att man skall känna sig säker som beg-köpare och tänker ha bilen lång tid då skitsaker som termistorer inne i växellådan som börja mäta fel kan göra att du inte kan köra iväg med bilen en morron (Audi A3 Diesel) och inser att fixa detta kostar mer än att köpa en begagnad bil om du går de ordinarie verkstadsvägarna.

när jag servade bilen så var kunden innan mig som fick beskedet 57 papp + 36 papp (självriskdelen) för DSG-växellådan för en Golf fyrhjulsdriven och tjejen som hade denna sa förtvivlat frågande varför man inte kunde få en bil som bara fungerade...

Skall man ha driftsäkra bilar så är tipset att titta på någon Japs - kanske inte fullt så billiga att reparera när något händer - men för det mesta behöver man aldrig reparera något maskinmässigt ens när man passerat långt förbi 20k mil gränsen (bromsar, skivor och belägg går dock alltid åt med tiden)

Permalänk

Beklagar slö feedback, har varit lite mkt... Är mkt tacksam för ER feedback däremot.

Tycker det här är så galet svårt. Är inte "uppväxt" med bil och biltänk alls, vilket gör att jag får nåt j-vla ångestpåslag när det kommer både till köp och framförande av bil. Tänkte jag skulle kommer över denna tröskel nu i alla fall...blir ju annars ett moment 22 som ni förstår. Nej - En bra småbil rakt upp och ner eller steget upp som någon påstod (typ Polo - Golf) . Vi kommer inte åka mkt, mest i krokarna och sen någon 3-5 t. roadtrip någon gång.

Jag tänker nog på en bil som gått ca 0-3000 kanske. Ev en bil som körts leasad eller som företagsbil, kanske. Ev demobil. Har hört mkt mkt gott om Toyota Yaris Hybriden. Tror den skulle duga väl och då hamnar man väl i ett kvalitetssegment + att det inte är alltför dyra reservdelar, reparationer osv ? Bra skatt med. Var mkt nära att köpa när förra modellen såldes ut, men det blev inget köp då.

Känns som att den bil vi köper, den kommer vi ha ett bra tag.

CVT lådan tror jag att jag hoppar. Vanlig automat är nog bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Har Corolla halvkombi 2005 manuell och har passerat 31000 mil och gick idag genom besiktningen med blankt papper - det enda som brukar behövas micklas med på servicarna är bromsarna, dvs. byta slitna belägg, skivor ibland och att glidoken har rostat fast... det hade spruckigt en damask på en av drivaxlarna sist men det var ingen dyr historia att fixa också byttes startmotorn då den började att missa i start. Kör fortfarande på orginal-kopplingen och är väl första drivline-arbetet som görs på bilen den dagen kopplingen börja slira... det som gett sig nyligen är AC:n och behöver en ny kondensor - men den har hållit typ 15 år och AC-kompressorn i den är av den skottsäkra sorten (scroll-kompressor med magnetkoppling)...

VAG med DSG-låda skall man vara försiktiga med - väldigt dyra att reparera och går sönder för ofta för att man skall känna sig säker som beg-köpare och tänker ha bilen lång tid då skitsaker som termistorer inne i växellådan som börja mäta fel kan göra att du inte kan köra iväg med bilen en morron (Audi A3 Diesel) och inser att fixa detta kostar mer än att köpa en begagnad bil om du går de ordinarie verkstadsvägarna.

när jag servade bilen så var kunden innan mig som fick beskedet 57 papp + 36 papp (självriskdelen) för DSG-växellådan för en Golf fyrhjulsdriven och tjejen som hade denna sa förtvivlat frågande varför man inte kunde få en bil som bara fungerade...

Skall man ha driftsäkra bilar så är tipset att titta på någon Japs - kanske inte fullt så billiga att reparera när något händer - men för det mesta behöver man aldrig reparera något maskinmässigt ens när man passerat långt förbi 20k mil gränsen (bromsar, skivor och belägg går dock alltid åt med tiden)

Detta med VaG med DSG var lite nytt för mig. Ska de vara sämre än andra automater, och är det just VaG lådorna som är så dåliga alltså? Har själv bara hört gott om dessa. Tack för din input.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vill man ha liten och billig så slår jag ett slag för "trillingbilarna" däremot är de inte tysta. min kostade 15 tusen beggad har haft den i 4 år nu. inga problem med den förutom små saker som att jag fick byta en knapp som började glappa och själv fallet avgasröret som alltid rostar på de flesta bilar, det nya målade jag med värme beständig färg och zink färg får hoppas det håller ett tag.

byter olja och filter en gång om året, annars kör jag bara med den. den mest problem fria bil jag haft och kostar mig mindre än ett sl kort. kör ca 3-4 mil om dagen till och från jobbet och kommer ungefär 60-70 mil på en tank. bensin kostar ca 500kr(35 liter), skatt 360kr om året. halv försäkring 200 spänn i månaden ungefär. lägger man till oljan och filter så blir det inte så blodigt. 800-900 kr i månaden.

En stor nackdel är att de äldre varianterna som jag har en 06a så är automat lådorna rent skit, tror de nya kan ha CVT lådor som är bra om toyota varit med och byggt dom. damen har en liten iq med cvt låda, liten med driftsäker den med.
De tidiga varianter kan även läcka in den del vatten, dåliga lister. fixade det med "packning på burk" samt silikon runt lyktorna bak. dörrarna kan man veva ned rutorna och "vrida" så blir det bättre.
talar här om en liters bensin motorn, vet inte hur 1.33 liter motorerna är eller dislarna.

Trillingbilarna? Är det Citroen C1, och de andra två...vilka de nu är? Om det är de som jag tänker på så är det lite för mkt citybil för mig. Vill upp ett litet snäpp från det. Från Aygo till Yaris osv...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

@spacedebree Vad har du för budget, både att lägga på bilen och sedan löpande per år?

100' - 150' kanske... Det andra har jag inte kalkylerat på. Vad tusan kostar en bil per år (som inte körs så mkt). Hur räknar jag bäst på detta? Finns det tabeller, eller något? Måste ju vara väldigt individuellt. Inte haft bil själv innan så har ingen aning. Kom gärna med tips och råd där om möjligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

Skulle köpt en ett-två år gammal VW Golf (alternativt Skoda Octavia/SEAT Leon.. vilket ju i princip är en golf). Hög utrustningsnivå, billiga reservdelar & service och helt OK att köra. Det mesta av tekniken man vill ha är standard så som adaptiv farthållare.

Fördelen med att gå upp en storlek jmf med miniklassen (Polo, Rio, Fiest etc) är framförallt komfort och säkerhet. Jag skulle alla dagar i veckan välja en ett år begagnad Golf framför en ny Polo exempelvis (eller vilken annan jämförelse det nu är inom det specifika bilmärket).

Ett annat alternativ som också är prisvärt är ju Kia Ceed. Kia har ju absolut bäst garantier i klassen så om det får dig att sova extra gott kan det ju vara värt att kika lite extra på. Trevlig att köra också, men något högre buller än jämförbar golf.

Tror det du säger är klokt. Gå upp ett steg ja - tog lite fasta på dette med. Sen Ceed, den kändes bra när jag provsatt för något år sedan. Tyckte möjligen att man satt lite lågt och att fönstrena var "högt uppe" kände mig som ett litet barn - framförallt i baksätet. Men trevlig utrustning och känsla ändå. Men det är regler för att den där garantin ska gälla antar jag ? Gissar på egen verkstad mm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Kommer gärna "upp" lite... Hur är de mindre SUV:arna som exvis SEAT Arona? (SUV och SUV...vad den nu klassas som). Då faller ju Yaris osv bort. Hm.. Vad finns det annars som är lite högre, fast fortfarande en mindre bil både i storlek och pris? (under 150')

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ska köpa bil är tanken. En liten sak. Billig i drift och krångelfri. Beggad eller ny. Automatlåda. Känner till droppet på värdet på ny bil, men ska man ha den ett bra tag så spelar det ingen roll resonerar jag.

Märken jag kikat på: Kia (Picanto, Rio, Ceed) Dacia (Sandero, Sandero Step-Up), Ford (Fiesta), Peugeot (208), VW (Polo). Har även kikat på typ beggad Volvo (V40, V60, C30). Vad har jag glömt? Koenigsegg Regera?

Kia: Picanton är ju lite kul, Ceed är mer en riktigt bil och likaså Rio får jag för mig..
Dacia: Nya modellerna, 2021 får bra i test. Men med utrustning är det inte lika billigt längre. Ingen äkta automat.
Ford: Kan typ nada om denna. Bra kvalle har jag förstått. Läst bra om Focus. Hur är Fiesta? Ny och beggad...
Peugeot: Gillar designen på nya 208. Åkt en del i förra generationen. Mkt vägljud i den. Kändes sådär. Nya bättre?
VW: Säkert toppkvalitet. Men så tråkig på något vis. Ovärd att köpa ny? Vilken ska man ha (modell, årgång osv)
Volvo: Känns ju tryggt, eller. Dyrt i längden? Försäkring, skatta, milkostnad? Billiga reservdelar?

Vad skulle ni köpa idag om ni ville ha en liten, pålitlig bil för främst utflykter, slänga skräp på ÅVCn och kanske ha för längre sträckor någon gång per år?

Uppskattar en tyst bil (om vi inte pratar om däck osv), bra kvalitet. En bil som bara går... Bra garantier som ny. Som har lite känsla i sig (gamla Dacia är motsatsen gissar jag). Billigt ägande med.

Har en Kia Pro Ceed GT som jag har för jobbet, rolig bil, enkel att äga, och smidig att parkera i innerstaden när jag åker runt mellan olika projekt. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Detta med VaG med DSG var lite nytt för mig. Ska de vara sämre än andra automater, och är det just VaG lådorna som är så dåliga alltså? Har själv bara hört gott om dessa. Tack för din input.

De årsmodellerna som du tittar på vågar jag påstå inte inte ha mer problem än andra "automatlådor". De tidigare generationen DSG runt 2010, absolut - de hade mer problem än andra lådor.

// Erik

Permalänk
Medlem

Ta en titt på maskinskaderapporten från länsförsäkringar - ger en bra syn på vilka bilmärken som är bättre än andra när det kommer till problem/kvalité

https://mb.cision.com/Public/152/3117014/9b003b19fd2d1d39.pdf
Finns även en från 2017 om du googlar men den visar snarlikt resultat.

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Peugeot 207 fabriksny 2006 som var katastrofal med småfel med el. Sålde den efter 5 år och noterade att den var så klockren i lacken. Nu ser jag ofta den bilen på stan nära där jag jobbar och den ser fortfarande superfin ut. Det känns som en bil som man borde ha behållit men vi var tvungna att gå upp i storlek till en Ceed. En bil vi var väldigt nöjda med, mycket mindre strul än 207:an (som dock var helt ny modell då...) men mot slutet så ogillade jag mest vägkänslan. Det som gick sönder under 5 år var en sensor för bromstryck (som eg. inte hade behövts åtgärdas och var svårfelsökt. Hände några ggr per år att den varnade annars fungerade den) och en AC som vi märkligt nog fick bytt på garanti trots att det inte ska ingå. Dålig lack och katastrofal backlucka men fick den fixad på garanti

Kör idag passat som jag är ännu mer nöjd med, men en bensin Peugeot 207 från runt 2007 eller nyare för att undvika de första barnsjukdomarna är kanske inget dåligt budgetval i min mening. Skulle jag köpa lite nyare skulle jag nog välja golf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Trillingbilarna? Är det Citroen C1, och de andra två...vilka de nu är? Om det är de som jag tänker på så är det lite för mkt citybil för mig. Vill upp ett litet snäpp från det. Från Aygo till Yaris osv...

C1, peugeot 107, aygo är det. Min bror som kör mkt motorväg då han bor i skogen köpte en. Han är gammal bilmekaniker som jobbade med just dessa bilar och sa perfekta om man vill ha en bil som aldrig går sönder där man enkelt kan serva den samt byta slit delar. Detta gäller dessvärre de manuella lådorna då automaterna inte är så bra, iallafall på de äldre bilarna. Yaris är nog bra den med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

E-up / citigo om du kan tänka dig el. "Automat" får du på köpet.
E-golf eller Leaf om du vill ha lite större begagnad.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Har en Kia Pro Ceed GT som jag har för jobbet, rolig bil, enkel att äga, och smidig att parkera i innerstaden när jag åker runt mellan olika projekt. 😁

Där har de verkligen lyckats i designen med!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Erik:

De årsmodellerna som du tittar på vågar jag påstå inte inte ha mer problem än andra "automatlådor". De tidigare generationen DSG runt 2010, absolut - de hade mer problem än andra lådor.

// Erik

Bra info - tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av sandos:

Vi köpte en Peugeot 207 fabriksny 2006 som var katastrofal med småfel med el. Sålde den efter 5 år och noterade att den var så klockren i lacken. Nu ser jag ofta den bilen på stan nära där jag jobbar och den ser fortfarande superfin ut. Det känns som en bil som man borde ha behållit men vi var tvungna att gå upp i storlek till en Ceed. En bil vi var väldigt nöjda med, mycket mindre strul än 207:an (som dock var helt ny modell då...) men mot slutet så ogillade jag mest vägkänslan. Det som gick sönder under 5 år var en sensor för bromstryck (som eg. inte hade behövts åtgärdas och var svårfelsökt. Hände några ggr per år att den varnade annars fungerade den) och en AC som vi märkligt nog fick bytt på garanti trots att det inte ska ingå. Dålig lack och katastrofal backlucka men fick den fixad på garanti

Kör idag passat som jag är ännu mer nöjd med, men en bensin Peugeot 207 från runt 2007 eller nyare för att undvika de första barnsjukdomarna är kanske inget dåligt budgetval i min mening. Skulle jag köpa lite nyare skulle jag nog välja golf.

Tack för din story! I släkten finns en Peugeot 208 som nu väl är runt 6-7 år. Funkat fint. Tycker det dock är GALET (!) mkt vägljud när man sitter bak som passagerare. Men inga andra problem . Däremot vet jag att det var massor av annat trams, elektronik och annat som krånglade på deras tidigare "lejon".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

C1, peugeot 107, aygo är det. Min bror som kör mkt motorväg då han bor i skogen köpte en. Han är gammal bilmekaniker som jobbade med just dessa bilar och sa perfekta om man vill ha en bil som aldrig går sönder där man enkelt kan serva den samt byta slit delar. Detta gäller dessvärre de manuella lådorna då automaterna inte är så bra, iallafall på de äldre bilarna. Yaris är nog bra den med.

Gott att höra att han är nöjd. Men som sagt - ett snäpp upp. Vet du något om deras lådor idag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Argammon:

E-up / citigo om du kan tänka dig el. "Automat" får du på köpet.
E-golf eller Leaf om du vill ha lite större begagnad.

Hade gärna önskat en elbil, men en hybrid får duga för nu. När priserna börjar trilla nedåt så kan jag bli köpare. Har inte googlat, men vad ligger en e-up på idag? Även beggade i golf-segmentet är väl rätt dyra är min gissning? Sen finns ju leasing, men jag vill äga min bil. Gammaldags av mig. Haha..

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

AMT, DSG osv... Vad är skillnaden på de olika automaterna - och vilken är bäst då? Vilka märken använder vad? DSG läste jag var "mest avancerad" - men ja... märker jag skillnad verkligen? Kan ju rensa bort några märken och modeller annars...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ska köpa bil är tanken. En liten sak. Billig i drift och krångelfri. Beggad eller ny. Automatlåda. Känner till droppet på värdet på ny bil, men ska man ha den ett bra tag så spelar det ingen roll resonerar jag.

Märken jag kikat på: Kia (Picanto, Rio, Ceed) Dacia (Sandero, Sandero Step-Up), Ford (Fiesta), Peugeot (208), VW (Polo). Har även kikat på typ beggad Volvo (V40, V60, C30). Vad har jag glömt? Koenigsegg Regera?

Kia: Picanton är ju lite kul, Ceed är mer en riktigt bil och likaså Rio får jag för mig..
Dacia: Nya modellerna, 2021 får bra i test. Men med utrustning är det inte lika billigt längre. Ingen äkta automat.
Ford: Kan typ nada om denna. Bra kvalle har jag förstått. Läst bra om Focus. Hur är Fiesta? Ny och beggad...
Peugeot: Gillar designen på nya 208. Åkt en del i förra generationen. Mkt vägljud i den. Kändes sådär. Nya bättre?
VW: Säkert toppkvalitet. Men så tråkig på något vis. Ovärd att köpa ny? Vilken ska man ha (modell, årgång osv)
Volvo: Känns ju tryggt, eller. Dyrt i längden? Försäkring, skatta, milkostnad? Billiga reservdelar?

Vad skulle ni köpa idag om ni ville ha en liten, pålitlig bil för främst utflykter, slänga skräp på ÅVCn och kanske ha för längre sträckor någon gång per år?

Uppskattar en tyst bil (om vi inte pratar om däck osv), bra kvalitet. En bil som bara går... Bra garantier som ny. Som har lite känsla i sig (gamla Dacia är motsatsen gissar jag). Billigt ägande med.

Jag har en Kia Rio GT-line och är inget annat än nöjd. Bilen är relativt liten, men känns ändå som en "riktig" bil. Har tidigare haft en mindre Mazda och Polo och kan säga att Kian är den bästa jag haft av alla. 7års nybilsgaranti gör en del på andrahandsvärdet och en skön trygghet om man inte kan meka själv. Tycker också det är en väldigt sund prioritering från Kias sida gällande extrautrustning. Den har allt man vill ha och lite till och utelämnar vissa funktioner som man inte riktigt prioriterar för att hålla priset nere.

För min del är det dock viktigt att det är GT-line (sportvarianten). Provade den vanliga versionen också, men den verkade lite för klen och ganska tråkig att köra. Ska du provköra så kör så pass länge att bilen hinner bli varm och turbon aktiveras, den gör enorm skillnad över 1500rpm

Permalänk
Avstängd

Vill inte strula till det för mycket men glöm inte bort Mazdan, en tvåa eller trea kanske kan vara något och vill du gå riktigt lågt så finns väl ettan också. Jag hade en Mazda 3 -05:a tidigare som andra bil och den var riktigt trevlig även om den var lite skramlig som alla mindre och äldre bilar är. Nu har de säkerligen blivit mer ombonade. Det enda jag gjorde med den var att tanka och köra plus att vi bytte bromsar men det räknas som slitdelar.

En Kia eller Honda skulle jag också kunna tänka mig och mycket hellre dessa än VW golf. Har själv kört Passat i tre år och nu en Tiguan i drygt ett år och det är ok bilar men inte mycket mer. Har varit årsmodell -16 och -18. Dessa bilar passar inte mig och en del småfel på både elektronik och motor.

Vad det kostar att ha bil kan man aldrig säga men de kostnader du snabbt kan kolla upp är Skatt och försäkring. Service går också att kolla upp med ett samtal till bilverkstan. De har listor på standardservice.
Sen tillkommer alla andra kostnader som bränsle, däck och reservdelar som kan vara hur mycket som helst om man har otur.

Du kan alltid kolla upp bilen på car.info och få en hel del matnyttig information då det även står om bilen gått igenom besiktningar och även priser den sålts för tidigare. Jag letade för ett tag sen efter en bil åt svägerskan och hittat en bra bil som såg bra ut och med låga mil till rätt pris. Efter en koll på car.info så hade den sålts för halva priset på blocket några månader tidigare och var då antingen motorrasad eller krockad vid det tillfället och nu lagad för försäljning. Jag drar åt mig öronen på den typen av bilar.

Lycka till med bilköpet men ett par tankar innan, MÅSTE du inte ha bil så köp ingen bil och lägg inte mer än du har råd att betala ur fickan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

AMT, DSG osv... Vad är skillnaden på de olika automaterna - och vilken är bäst då? Vilka märken använder vad? DSG läste jag var "mest avancerad" - men ja... märker jag skillnad verkligen? Kan ju rensa bort några märken och modeller annars...

I vardaglig körning så märker du ofta inte någon större skillnad.

Personligen föredrar jag klassiska automatlådor (momentovandlare), jag tycker att de ofta har mjukast gång. Dessa blir mer och mer ovanliga och jag skulle vilja påstå att dom inte går att hitta längre på mindre bilar

Dubbelkopplingslådor (typ DSG) är också trevliga, burkar vara betydligt kvickare att växla men går inte lika mjukt.

CVT är populära hos tillverkarna men är väl inte min favorit. Gör dock sitt jobb. Det finns inga "växlar" i CVT utan drivs av olika typer av remmar och remskivor. Dom går hyffsat mjukt men är inte så roliga att köra (och låter ofta lite speciellt)

Permalänk

Hur är lilla Picanto? Är det rem-automaten i den?

1.0-DPI bensin 5-vxl. AMT, 67hk tänkte jag på.

Vi behöver verkligen inget märkvärdigt, men ändå något som funkar och inte krånglar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur är lilla Picanto? Är det rem-automaten i den?

1.0-DPI bensin 5-vxl. AMT, 67hk tänkte jag på.

Vi behöver verkligen inget märkvärdigt, men ändå något som funkar och inte krånglar.

Aldrig kört en sån men det verkar vara en automatiserad manuell låda. Dom brukar vara ok men jag hade nog provkört först. Lite äldre såna har ibland ett litet lagg mellan växlingar.