Permalänk
Medlem

Uppgradera PSU?

Hej!

Driver min burk med en 750W PSU idag och går och väntar på att Intel ska låta mig beställa en i9 11900K.

Kör ett RTX 3080 men i övrigt säkerligen ganska så normalt el-förbrukande komponenter.

Är det värt att investera i ett 850W aggregat för att vara säker på att tryggt kunna klocka CPUn etc?

Tycker inte att PSU-kalkylatorerna på nätet ger en entydig bild av vad som krävs.

Även om vi såklart inte vet vad den nya CPUn faktiskt kommer att dra.

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Lade en egen röst på 850W då det är det jag i dagsläget kommit fram till själv, även om jag är 0% sugen på att lägga 2.000 kr för 100W boost

Glad för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reguit:

Hej!

Driver min burk med en 750W PSU idag och går och väntar på att Intel ska låta mig beställa en i9 11900K.

Kör ett RTX 3080 men i övrigt säkerligen ganska så normalt el-förbrukande komponenter.

Är det värt att investera i ett 850W aggregat för att vara säker på att tryggt kunna klocka CPUn etc?

Tycker inte att PSU-kalkylatorerna på nätet ger en entydig bild av vad som krävs.

Även om vi såklart inte vet vad den nya CPUn faktiskt kommer att dra.

Stort tack!

750 watt säger inte så mycket

Vad är det för nätaggregat du har idag?

Mvh
Erik

Permalänk
Medlem

Det är mer viktigt att nätaggregatet är av bra kvalitet än hur mycket effekt det kan leverera (så länge effekten är tillräcklig).
Sweclockers tester visar att ett GTX3080 system drar ca 450 W vid väggen, detta med en redan väl överklockad CPU, så du borde ju ha över 300W till godo till din nya CPU.

OBS: Notera att dessa mätningarna vi "väggen" inkluderar ju effektförlusterna i nätaggregatet, medans siffrorna på nätaggregatet specificerar hur mycket det kan leverera, så inte samma.

Har du ett vettigt nätaggregat idag med standard säkerhetsfunktioner så är ju lösningen enkel.
Skaffa din nya CPU och testa, nätaggregatet stänger av datorn ifall du överbelastar det.
Det är ju vid denna punkt du får svaret på in fråga.
Rullar datorn på som vanligt så räcker nätaggregatet, stänger den av sig så kan ju nätaggregatet vara för klent. Så ingen ide att lägga pengar på ett nytt nätaggregat för att man kanske behöver ett i framtiden.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för input.

Har ett Corsair RM750x idag.

Kör vidare med det tillsvidare och så ser vi hur det går.

Kan inte denna del speciellt bra.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kör på den du har. Om det inte funkar, köp ny då i så fall.

Permalänk
Medlem

750W räcker gott och väl. Men med en 850W så får nätagget lägre belastning och förhoppninsvis lite lägre temperaturer. Det i sin tur KAN leda till längre livslängd. 1000W är overkill.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Har läst om vissa som har problem med 750W och 3080. Vissa 3080 kan spika iväg väldigt högt i milisekunder typ 300-400W men vet inte om det orsakar problem.
Kanske överhettar deras nätagg eller något annat också. Vem vet.
Prova först med ditt gamla. Fungerar det bra så behöver du inte köpa nytt.