Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med installation av RTX 3080 - lite hjälp vore grymt! :)

Permalänk

Problem med installation av RTX 3080 - lite hjälp vore grymt! :)

Hej!

Håller på med mitt första datorbygge och ska nu installera mitt evga geforce rtx 3080 10gb ftw3 ultra.
Är dock lite osäker på huruvida jag kan använda de två

PCI-e kablar som kom med min Seasonic FOCUS GX 750W nätaggregat eller om jag är tvungen att köpa ännu en kabel (för att kunna köra en per ingång i grafikkortet). Varje kabel har ju flera PCI-e kontakter men är tveksam på om jag kan kombinera?

Bilder:

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Många påstår att man ska köra separata kablar, vilket är vettigt.
Dock ställde jag samma fråga som dig direkt till Corsair (har ett corsair nätagg obv) då jag också fick med splittade kablar och dom sa att det är inga problem. Jag kör en splittad kabel 2xpci-e till mitt FE och det fungerar kalas. Du bör inte vara orolig men du behöver en andra kabel vilket fall då du har 3x-pci-e. Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalailama:

Kablarna är rätt, men se till att följa bilden.

Varsågod:
https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Använd bägge kablarna som medföljde ditt nätagg och koppla in så många PCI-e kontakter som behövs för ditt grafikkort. Hade du haft ett 850 eller 1000W nätagg så hade du fått med tre st kablar med tillhörande PCI-e kontakter, det hade väl varit det optimala men så länge du inte har några planer att överklocka ditt grafikkort så kan jag inte se några problem med ditt nuvarande 750W nätagg.

Permalänk

Tack för bra feedback!

Såhär med andra ord, korrekt?

Permalänk
Medlem

Hmm, dra ut och stoppa in dem igen.
Se till att de ligger dikt an mot varandra. Som det ser ut nu är det en stress på kontakterna, eftersom det bara är mitten som ser ut att sitta korrekt.

Plastlisten ska ligga korrekt. Se mittenkontakten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

På mitt be quiet dark pro 12 så står det 1-2st pci-e använd ett uttag dvs en splittad pcie 2x8. För 2+ ska man använda andra pcie uttag

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.