Elon Musk: "Rymdnätverket Starlink når 300 Mbps under år 2021"

Permalänk
Medlem

Sjukt onödigt med 5G i glesbygden måste jag säga. Där jag bor (på landet) finns fiber draget. Nu har dom smällt upp en 5G mast precis i närheten av huset med anledning att folk i den mer tätbebebygda delen av samhället klagade över att få 5G precis intill bostäderna. Ingen vill ha skiten då det finns både 4G och fiber. Ändå ska skiten upp. Drar sjukt mycket mer ström än 4G och masterna måste sitta betydligt tätare. Folk som behöver höga hastigheter väljer ju fiber och 4G räcker ju till för streaming för dom som inte vill ha fiber. Och nu fimns alltså starlink som inte kräver master som drar massa ström och gör folk nojjiga för strålning. Undrar hur låga latenser det går att komma ner till med den här tekniken?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Antagligen. Dock så när jag kollade täckningskarta så är täckningen usel norr om göteborg. Kanske något som kan lösas längre fram men inte i närtid. Vi är för få människor och har redan god tillgång till internet så det är nog inget som prioriteras. I vårat land kan man ju tänka sig att det kan vara bra i lapplands inland men där finns ingen täckning.

https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html
https://satellitemap.space
https://orbitalindex.com/feature/starlink-coverage/

Alla visar samma sak fast lite olika. Kunde inte bestämma mig för vilken som var bäst.

Det verkar som det finns planer på sateliter i "Polar orbit" bla för att lösa alaska, hittade någon modell när ett mindre antal i "polar obit" verkade täcka även skandinavien, men det återstår ju att se.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/starlink-polar...

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasFestin:

Det är inte en vanlig antenn det är en "phased array" antenn: https://hackaday.com/2020/11/25/literally-tearing-apart-a-spa...

Som styr signalvinkeln genom array:en av antennerna. Det är för snabbt kunna "tracka" sateliterna utan komplicerad och dyr aktiv styrning av motorer på hela enheten.

Ja det måste ju vara det då satelliterna inte håller sig på plats.
Så en vanlig parabol skulle inte fungera, iaf. inte utan klurig styrning och flera för att inte tappa signalen när man byter satellit

Min poäng var dock att dagens antenn troligen är en kompromiss för att den skall fungera skapligt på så många ställen som möjligt.
Medans en husägare kanske inte skulle ha något mot en 1m stor antenn.

Vore tråkigt om just det visar sig att strömförbrukningen är akilles hälen för tekniken.
100 watt kanske man kan svälja för prototyper.
Men det är ju otänkbart på lång sikt.
Fast jag är inte orolig för det, just antenn teknik är ju nånting som gått oerhört fort framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

... tele operatörernas värsta mardröm.
Dom pushar ju xG som bredband superhårt för att dom inte har lust att hålla liv i (eller expandera) fiber infrastrukturen vi redan har.
Och ett vettigt alternativ för lansbygden vill dom ju verkligen inte se.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Sjukt onödigt med 5G i glesbygden måste jag säga. Där jag bor (på landet) finns fiber draget. ...

Beror en hel del på var man bor.
I bland annat Ånge kommun har Telia börjat avveckla kopparnätet i bred skala utanför de största orterna. Hänvisar till mobiltelefoni där verkligheten för en del är att det krävs egen hög mast och antennförstärkare för att alls få någon mobilsignal.
Fiber och 4G är bara att glömma!

Där kan en satellitförbindelse komma till sin rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sjukt onödigt med 5G i glesbygden måste jag säga. Där jag bor (på landet) finns fiber draget. Nu har dom smällt upp en 5G mast precis i närheten av huset med anledning att folk i den mer tätbebebygda delen av samhället klagade över att få 5G precis intill bostäderna. Ingen vill ha skiten då det finns både 4G och fiber. Ändå ska skiten upp. Drar sjukt mycket mer ström än 4G och masterna måste sitta betydligt tätare. Folk som behöver höga hastigheter väljer ju fiber och 4G räcker ju till för streaming för dom som inte vill ha fiber. Och nu fimns alltså starlink som inte kräver master som drar massa ström och gör folk nojjiga för strålning. Undrar hur låga latenser det går att komma ner till med den här tekniken?!

Berätta inte för någon att Starlink innefattar en stor läskig parabol som dom skjuter 18GHz (mycket högre än 5G i dagsläget) strålning med.

För övrigt bör du nog läsa på lite om dom olika 5G teknikerna.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Kommer Starlink till Sverige må tro?

Bara om du trär en nylonstrumpa över routern.

Permalänk
Medlem

Ptja alltså...inget jag ser någon som helst nytta med för egen del. Men givetvis finns det ställen där det skulle kunna göra skillnad för många, främst länder som ligger efter när det gäller utbyggnad av infrastrukturen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gärna testat Starlink. Väntar på att fibern grävs och även som backup hade det varit intressant att se över.

Amish-packet som vägrar teknologisk utveckling kan dra dit pepparn växer.

Skrivet av Stefflo:

Musk känns mer och mer som Kingsman och Samuel L. Jackson roll Valentine. Frågan är bara när hela världens befolkning kommer att börja mörda varandra eller helt enkelt bara gå upp i rök.

Aaaah! Underbar film och scen, fick bli att uppdatera signaturen. Out with the Bond, in with the Kingsman.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av suhrim:

Funkar inte så, man kan bara anväda i sin hemmacell vad det nu innebär.

Ja, under beta-perioden är man geo-locked. Men vad jag förstår är det inte så det är tänkt att fungera senare. Eller så kommer det finnas olika abonnemangsformer, en billig för fasta/semifasta installationer, och en dyrare för helt mobil lösning, som för skepp eller folk som far omkring mycket. Det finns ju inget i tekniken i sig som säger att man inte kan flytta antennen till en annan plats, så länge man har fri sikt mot satelliterna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Ja, under beta-perioden är man geo-locked. Men vad jag förstår är det inte så det är tänkt att fungera senare. Eller så kommer det finnas olika abonnemangsformer, en billig för fasta/semifasta installationer, och en dyrare för helt mobil lösning, som för skepp eller folk som far omkring mycket. Det finns ju inget i tekniken i sig som säger att man inte kan flytta antennen till en annan plats, så länge man har fri sikt mot satelliterna.

Det är för att satelliterna inte kan kommunicera riktigt med varandra. Satelliten som lilla parabolen snackar med måste också kunna se en basstation som jag förstått det. De har precis börjat skicka upp satelliter med laserlänkar men det är tidigt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Kommer Starlink till Sverige må tro?

Går bra att lägga en Pre order på https://www.starlink.com/ om man vill.
Säger att det skall komma till min sommarstuga 2022.

Men det är inget vidare bra deal i Sverige eftersom priserna är anpassade efter USA:
Man får pröjsa $100 i deposition för att stå i kö.
Sedan kostar hårdvaran $499, månadskostnaden är $100.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Går bra att lägga en Pre order på https://www.starlink.com/ om man vill.
Säger att det skall komma till min sommarstuga 2022.

Men det är inget vidare bra deal i Sverige eftersom priserna är anpassade efter USA:
Man får pröjsa $100 i deposition för att stå i kö.
Sedan kostar hårdvaran $499, månadskostnaden är $100.

999:- månaden, saftigt.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

999:- månaden, saftigt.

Fast bor man mitt i ödemarken så kan det vara värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Funkar det lika bra när det är molnigt ute? eller oväder med regn?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sorry men Elon Musk snackar så mycket skit, han skulle ju redan ha landat 3 farkoster på Mars år 2020.

Han skulle ju också göra uppskjutningar i rymden 10ggr billigare, men är dyrare för Nasa.

Han och hans företag gör mycket bra saker, men han är bra på att snacka skit också.

Låt fanboisen attackera!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Bästa jag kan ha just nu där jag bor via Telia är 100/100 Fiber så om detta kommer till Sverige så lär man testa denna tjänst.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

För den intresserade så här kan man se alla Starlinks satelliter är som ett band efter varandra http://stuffin.space/?search=2021-005

Tycker det är färserande att se hur bra de lyckats få dem efter varandra men samtidigt skrämmande för som man kan se på den hemsidan hur mycket satelliter vi har runt jorden och skrot så räcker med det går fel någonstans så kommer vi få en trävlig dominoeffekt av allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Bästa jag kan ha just nu där jag bor via Telia är 100/100 Fiber så om detta kommer till Sverige så lär man testa denna tjänst.

Bara om det enda du behöver göra är att tanka ner massvis med "linjär" data från stabila servrar som inte kräver en massa fram-och-tillbaks paket. För precis alla andra tänkbara scenarion så är det du har bättre än vad Starlink nånsin kommer bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sjukt onödigt med 5G i glesbygden måste jag säga. Där jag bor (på landet) finns fiber draget. Nu har dom smällt upp en 5G mast precis i närheten av huset med anledning att folk i den mer tätbebebygda delen av samhället klagade över att få 5G precis intill bostäderna. Ingen vill ha skiten då det finns både 4G och fiber. Ändå ska skiten upp. Drar sjukt mycket mer ström än 4G och masterna måste sitta betydligt tätare. Folk som behöver höga hastigheter väljer ju fiber och 4G räcker ju till för streaming för dom som inte vill ha fiber. Och nu fimns alltså starlink som inte kräver master som drar massa ström och gör folk nojjiga för strålning. Undrar hur låga latenser det går att komma ner till med den här tekniken?!

Vad snackar du om?
- 5G kommer ha bättre täckning i glesbygden än 4G.
- Masterna i glesbygden kommer inte sitta tätare. Bara där man satsar på max hastighet före täckning i tätbebott område.
- Fiber är sjukt dyrt i jämförelse, långt ifrån alla har eller kommer ha råd med det. Betyder "glesbygd" och "landet" något annat för dig?
- Varför skulle folk som behöver höga hastigheter välja 4G före 5G? Fiber visst, men bara om det är ett alternativ.
- Var har du drömt att Starlink inte kräver master? (Eller okej, alla antenner är inte master, här kan jag ge efter lite)
- Var har du drömt att Starlink inte skulle dra en massa ström? 100W för en uppkoppling är inte mycket, tycker du?
- Strålning som ska nå ut till en satellit lär ju vara starkare än strålning som ska nå närmsta mobilmast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jobba från en husbilen känns inte som en dröm på något sätt, om det inte är en jäkligt stor husbil, särskiit inte om man är två...

Det finns både stora husbilar & husvagnar som är väldigt stora.

Te.x var jag och tittade på en husvagn för en massa år sedan som var mer eller mindre som en två rums lägenhet.
Den var en riktig bjässe som vägde runt 2.5 ton och var runt 10 meter lång så det var inget som man direkt flyttade på med en personbil

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Sorry men Elon Musk snackar så mycket skit, han skulle ju redan ha landat 3 farkoster på Mars år 2020.

Han skulle ju också göra uppskjutningar i rymden 10ggr billigare, men är dyrare för Nasa.

Han och hans företag gör mycket bra saker, men han är bra på att snacka skit också.

Låt fanboisen attackera!

https://www.youtube.com/watch?v=4TxkE_oYrjU

Mycket struntprat och tar saker från sitt sammanhang. Han borde läsa på lite bättre...

Ger en länk från Forbes som tar upp lite bakgrund och varför det är billigare.
https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2020/06/04/why-spa...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vill absolut ha Starlink, men i bilen... Hemma är det fiber som gäller.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Från https://www.starlink.com/ :

Citat:

Starlink requires a clear view of the sky to connect.

Så man har ingen täckning muliga dagar? Jag antar att hela Norden går bort då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns både stora husbilar & husvagnar som är väldigt stora.

Te.x var jag och tittade på en husvagn för en massa år sedan som var mer eller mindre som en två rums lägenhet.
Den var en riktig bjässe som vägde runt 2.5 ton och var runt 10 meter lång så det var inget som man direkt flyttade på med en personbil

Ja, bra idé imo, köpa mark på något udda ställe och bara parka en shysst husbil där som man bor i, kan ju bli hur bra som helst imo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Från https://www.starlink.com/ :

Så man har ingen täckning muliga dagar? Jag antar att hela Norden går bort då

Det man menar är dock att man inte kan ha den inomhus eller mitt i skogen med en massa träd. Det har visats att den fungerar bra i den värsta snöstormen med ev lite tapp i prestanda men fullt funktionell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Funkar det lika bra när det är molnigt ute? eller oväder med regn?

Nej som alla satellitlänkar så tappar du signalstyrka i varierande grad beroende på väder, så när du sitter insnöad i storm så kan streama netflix bli problematiskt, sen ska ju disken hållas ren från snö också.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av roberto99:

Kommer Starlink till Sverige må tro?

Det vore oerhört konstigt om Starlink inte kommer hit med tanke på att våra beslutsfattande politiker verkar leva på en annan planet?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av B.Linder:

Ser inte att det blir ett gångbart alternativ för privatpersoner i Sverige i någon större skala, absolut, är du renskötare eller bedriver turismverksamhet i fjällvärlden så.

Rätt dyra initialkostnader också, sen närmare tusingen i månaden, än så länge.

"Starlink preorders currently cost $99 a month. But the service will require an up-front hardware fee of $499. That includes the small satellite dish that can be set up at a home or business, as well as a router and power supply. There's also a shipping and handling fee of $50. "

Det är ändå inte så väldigt långt ifrån vad ett obegränsat mobilt bredband och en bra extern antenn kostar. Jag har en Poynting Xpol Mimo som gick loss på runt 2000 kronor, plus maströr och en bra 4G-router för ungefär samma peng som antennen. Abonnemanget ligger på runt 700 kronor i månaden för mig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av B.Linder:

Ser inte att det blir ett gångbart alternativ för privatpersoner i Sverige i någon större skala, absolut, är du renskötare eller bedriver turismverksamhet i fjällvärlden så.

Rätt dyra initialkostnader också, sen närmare tusingen i månaden, än så länge.

"Starlink preorders currently cost $99 a month. But the service will require an up-front hardware fee of $499. That includes the small satellite dish that can be set up at a home or business, as well as a router and power supply. There's also a shipping and handling fee of $50. "

Det är ju heller inte tänkt att användas av privatpersoner i Sverige i någon större skala. Det här är för personer som bor avskilt utan kontakt där kostnaden för att gräva fram det är mycket dyrare än Starlink. Även när det finns fiber i närheten så kan det kosta flera tiotusentals kronor att koppla till sitt hus. Så 5000 är en liten kostnad i sammanhanget. När det heller inte finns något alternativ så är 1000 i månaden inte konstigt.

Inte så svårt att förstå tycker jag.