Elon Musk: "Rymdnätverket Starlink når 300 Mbps under år 2021"

Permalänk
Medlem

På sikt kommer det säkert bli billigare också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

2022

Skrivet av roberto99:

Kommer Starlink till Sverige må tro?

Gick att förboka på min adress i norra Uppland för 99$, skulle finnas 2022 enligt starlinks hemsida.

Visa signatur

i9 10900k, 16GB RAM Corsair H115i PRO,ROG STRIX Z490-F Gaming, ROG STRIX RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Bra att ha om man går vilse, eller bli sjösatt etc etc etc.

Om man har GPS karta kopplad så är det bra.
Kan bara tänka mig annars, jo jag är vilse i svampskogen..
det är en sten och några träd... någon som vet var detta är?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jesarot:

Gick att förboka på min adress i norra Uppland för 99$, skulle finnas 2022 enligt starlinks hemsida.

Samma här, norr om polcirkeln. I dag är det rätt långt norr om närmaste Starlink-täckning, så det krävs nog några nya satelliter för att få det att funka.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hoppas att man kan få uppkoppling där man idag har 0 mobiltäckning. Finns en hel del ställen utanför stan där det är helt omöjligt oavsett operatör att få någon signal.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Samma här, norr om polcirkeln. I dag är det rätt långt norr om närmaste Starlink-täckning, så det krävs nog några nya satelliter för att få det att funka.

I natt ska de tydligen skicka upp 60st nya Starlink satelliter, så det växer så det knakar...

Såg en annan Youtube-video som jag inte hittar nu, men kanske min önskedröm blir verklighet. De tog upp att det var en som frågade Elon om en mindre mobil Starlink-mottagare, för folk ute i fältet eller som behöver vara mobila på ett eller annat sätt och Elon tyckte det var en bra idé. Skulle vara perfekt för min del.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tydligen drar hela paketet runt 100 W, så rätt drygt att ha i husbil (off the grid) eller i vanlig båt. 10 A från blybatterier via inverter. Ska man ha igång det en kväll, säg fem timmar, blir det 50 Ah. Nån timme på morgonen också kanske. 60-70 Ah per dygn...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

I natt ska de tydligen skicka upp 60st nya Starlink satelliter, så det växer så det knakar...

https://www.youtube.com/watch?v=n4jNH1W36xU

Såg en annan Youtube-video som jag inte hittar nu, men kanske min önskedröm blir verklighet. De tog upp att det var en som frågade Elon om en mindre mobil Starlink-mottagare, för folk ute i fältet eller som behöver vara mobila på ett eller annat sätt och Elon tyckte det var en bra idé. Skulle vara perfekt för min del.

Vid något tillfälle borde ju möjligheten finnas att varje Tesla som säljs där täckning finns får detta antingen som standardutrustning eller som tillval.

Ganska spännande att se vart lösningen faktiskt kommer användas framöver. Sugen att se live men jobb igen imorrn så blir väl att kolla på förmiddagen istället. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ganska spännande att se vart lösningen faktiskt kommer användas framöver. Sugen att se live men jobb igen imorrn så blir väl att kolla på förmiddagen istället. :/

Det fanns en tid när jag försökte se varje raketstart live, men efter en del riktigt sena nätter med scrubs, bestämde jag mig för att nöja mig med att kolla i efterhand, och bara se såna live som är på normala tider...

Den i natt är för sen!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av DaBone:

I natt ska de tydligen skicka upp 60st nya Starlink satelliter, så det växer så det knakar...

https://www.youtube.com/watch?v=n4jNH1W36xU

Såg en annan Youtube-video som jag inte hittar nu, men kanske min önskedröm blir verklighet. De tog upp att det var en som frågade Elon om en mindre mobil Starlink-mottagare, för folk ute i fältet eller som behöver vara mobila på ett eller annat sätt och Elon tyckte det var en bra idé. Skulle vara perfekt för min del.

Spännande! Ja, det verkar ju än så länge vara en tämligen stationär lösning. Frågan är hur mobilt Starlink kan bli utan att förlora prestanda om effekten behöver vara hög. För egen del är det framförallt intressant som en fast lösning och det verkar ju också vara så företaget tänker än så länge eftersom som de utgår ifrån en fast tilldelning på satelliterna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Att de låser det till "celler" beror säkert bara på att kapaciteten är så låg just nu. Med ett fullt utbyggt nätverk kommer de säkert att släppa på begränsningen när det gäller det. Det är ganska riskfritt, för det är ytterst få som kommer att använda den mobilt även när man får/kan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

sena nätter med scrubs

Mycket riktigt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cyklonen:

Mycket riktigt...

Jag tänkte att du syftade på tv-serien, men nu förstår jag ju att det var att uppskjutningen blev inställd. Tydligen ny möjlighet i dag, vädret verkar hyfsat.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Samma här, norr om polcirkeln. I dag är det rätt långt norr om närmaste Starlink-täckning, så det krävs nog några nya satelliter för att få det att funka.

Med tanke på att satelliterna inte ligger geostationärt bör det inte vara något problem att lägga flera i närmast polära omloppsbanor för att täcka hela klotet.

Tyvärr skapar Starlink två globala problem:
1. Satelliterna utgör en fara för all rymdtrafik som ska passera deras höjd. Ju fler satelliter i nätverket desto större risk och svårare att hitta tidsluckor då det är säkert att passera.
2. Satelliterna "skymmer" stjärnhimlen för markbaserade teleskop. Inte så att en satellit blockerar sikten under lång tid, men tillräckligt för att ge störningar under pågående exponering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Med tanke på att satelliterna inte ligger geostationärt bör det inte vara något problem att lägga flera i närmast polära omloppsbanor för att täcka hela klotet.

Tyvärr skapar Starlink två globala problem:
1. Satelliterna utgör en fara för all rymdtrafik som ska passera deras höjd. Ju fler satelliter i nätverket desto större risk och svårare att hitta tidsluckor då det är säkert att passera.
2. Satelliterna "skymmer" stjärnhimlen för markbaserade teleskop. Inte så att en satellit blockerar sikten under lång tid, men tillräckligt för att ge störningar under pågående exponering.

Det där måste väl ändå vara minimala problem..?

Permalänk
Medlem

Om det kan fungera bra på flygplan så lär ju uppkopplingen när man flyger bli dramatiskt bättre och i såna fall är det väl det jag ser mest fram emot när det kommer till Starlink.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gizmo_8:

Det där måste väl ändå vara minimala problem..?

Nej, båda är stora problem. En kollision i rymden vore riktigt allvarligt för alla andra satelliter. Att teleskop som kostat miljarder plötsligt inte kan utnyttjas lika väl skulle jag påstå är ganska allvarligt också.

Permalänk
Medlem

Snart kan man flytta ut i skogen och ha bra bandbred. Otroligt fett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nej, båda är stora problem. En kollision i rymden vore riktigt allvarligt för alla andra satelliter. Att teleskop som kostat miljarder plötsligt inte kan utnyttjas lika väl skulle jag påstå är ganska allvarligt också.

Ja är nog sant ifs.

Jag är dock glad att de satsar på det här då det betyder att jag kommer kunna få snabbt internet i fjällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

... En kollision i rymden vore riktigt allvarligt för alla andra satelliter.

Japp. Även om det är en enorm yta och få satelliter per ytenhet rör sig satelliterna så snabbt att den sammanlagda riskzonen på några sekunder blir betydande.
När två satelliter krockar bildas massor av småskrot som färdas okontrollerat med ~9 km/s och kan krocka med ett fåtal andra satelliter, som i sin tur ger upphov till mer skrot, och kedjereaktionen är ett faktum! (Känt som Kesslereffekten.
En liten satellit som far in i en bemannad kapsel med astronauter på väg hem från Mars eller Månen kan ställa till mycket större skada än en pansarbrytande projektil avlossad från en stridsvagn.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shimonu:

Nej, båda är stora problem. En kollision i rymden vore riktigt allvarligt för alla andra satelliter. Att teleskop som kostat miljarder plötsligt inte kan utnyttjas lika väl skulle jag påstå är ganska allvarligt också.

Efter att andra satelliter väl nått sin (högre?) omloppsbana borde ju kollisionsrisken vara obefintlig. Hur lång tid tar det för en normal satellit att passera Starlink-höjden, och hur stora kommer gluggarna att vara? Det är ju inte jättesvåra beräkningar, eftersom hastigheterna är ganska konstanta, tänker jag.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samsung:

Efter att andra satelliter väl nått sin (högre?) omloppsbana borde ju kollisionsrisken vara obefintlig.

Jag förstår inte argumentet. Det låter som det att risken för att krocka med en bil är obefintlig så snart man nått sin destination.

Det finns andra aspekter till det också. Det nämndes också att det blir svårare att schemalägga nya uppskjutningar när man ska hitta en glugg. Det är inte bara funktionella satelliter som är i omloppsbana. Det finns avstängda/trasiga satelliter som inte går att kontrollera tillsammans med en väldans massa skrot som man endast delvis har koll på. Mängden korrigeringar som behövs göras ökar redan för att undvika kollisioner. Det räcker med endast en kollision för att potentiellt förstöra en väldans massa satelliter i omloppsbana och kräva uppstädning innan man kan skjuta upp nya.

Skrivet av Samsung:

Hur lång tid tar det för en normal satellit att passera Starlink-höjden, och hur stora kommer gluggarna att vara? Det är ju inte jättesvåra beräkningar, eftersom hastigheterna är ganska konstanta, tänker jag.

Vad menas med en normal satellit? Pratar vi om hur konstellationen ser ut nu eller när de har de önskade 40 000 satelliterna?
Vill du dela med dig av hur enkla beräkningar som ska göras?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shimonu:

Jag förstår inte argumentet. Det låter som det att risken för att krocka med en bil är obefintlig så snart man nått sin destination.

Det finns andra aspekter till det också. Det nämndes också att det blir svårare att schemalägga nya uppskjutningar när man ska hitta en glugg. Det är inte bara funktionella satelliter som är i omloppsbana. Det finns avstängda/trasiga satelliter som inte går att kontrollera tillsammans med en väldans massa skrot som man endast delvis har koll på. Mängden korrigeringar som behövs göras ökar redan för att undvika kollisioner. Det räcker med endast en kollision för att potentiellt förstöra en väldans massa satelliter i omloppsbana och kräva uppstädning innan man kan skjuta upp nya.

Jag tänker mig det snarare som systemet med olika flyghöjd för trafikflyg. Det är ju generellt sett ganska få krockar i luften eftersom vi har system för vilken separation som behöver finnas och koll på var olika farkoster befinner sig. Däremot menar jag inte att rymdträngsel inte kan bli ett stort problem och att det säkert behöver tas ett helhetsgrepp för hur det ska hanteras.

Citat:

Vad menas med en normal satellit? Pratar vi om hur konstellationen ser ut nu eller när de har de önskade 40 000 satelliterna?
Vill du dela med dig av hur enkla beräkningar som ska göras?

Jag tänker att om vi har en serie satelliter i en specifik omloppsbana (som Starlink), och en annan satellit som ska skära igenom den omloppsbanan så blir det ju en relativt begränsad punkt där den satelliten behöver passera (även om det sker i flack vinkel). Men jag kanske överförenklar det

En möjlighet bör ju också vara att förlägga satellituppskjutningar närmare polerna, där satellitdensiteten borde kunna vara något lägre.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Samsung:

Jag tänker mig det snarare som systemet med olika flyghöjd för trafikflyg. Det är ju generellt sett ganska få krockar i luften eftersom vi har system för vilken separation som behöver finnas och koll på var olika farkoster befinner sig. Däremot menar jag inte att rymdträngsel inte kan bli ett stort problem och att det säkert behöver tas ett helhetsgrepp för hur det ska hanteras.

Jag tänker att om vi har en serie satelliter i en specifik omloppsbana (som Starlink), och en annan satellit som ska skära igenom den omloppsbanan så blir det ju en relativt begränsad punkt där den satelliten behöver passera. Men jag kanske överförenklar det

Ett par problem med dina antaganden;
1. Satelliter styrs inte manuellt och direkt. De får programmerade kursändringar uppladdade och sköter den biten själva, och en kursändring fungerar inte som för ett flygplan. Du ändrar din omloppsbana, och det får alltså konsekvenser på nästa varv (och alla efterföljande). Du behöver kontrollera att du själv inte utgör ett problem för andra satelliter i sin tur när du gör din undanmanöver. Det gör att du har en betydligt längre reaktionstid jämfört med ett flygplan som trots allt kan SE andra flygplan i närheten och styra undan på under minuten.
2. Pga 1 behöver du mycket större marginaler i rymdfart, en separation på några få kilometer kan vara nog för att få en satellitägare att skita ner sig. Det är nära nog "danger close".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shudnawz:

Ett par problem med dina antaganden;
1. Satelliter styrs inte manuellt och direkt. De får programmerade kursändringar uppladdade och sköter den biten själva, och en kursändring fungerar inte som för ett flygplan. Du ändrar din omloppsbana, och det får alltså konsekvenser på nästa varv (och alla efterföljande). Du behöver kontrollera att du själv inte utgör ett problem för andra satelliter i sin tur när du gör din undanmanöver. Det gör att du har en betydligt längre reaktionstid jämfört med ett flygplan som trots allt kan SE andra flygplan i närheten och styra undan på under minuten.
2. Pga 1 behöver du mycket större marginaler i rymdfart, en separation på några få kilometer kan vara nog för att få en satellitägare att skita ner sig. Det är nära nog "danger close".

Nej, men om vi känner till hur Starlink satellit X bana ser ut och vilken hastighet den håller så är det ju inte en okänd faktor. Lika lite som du kan göra hastiga förändringar kan den väl göra det?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Samsung:

Nej, men om vi känner till hur Starlink satellit X bana ser ut och vilken hastighet den håller så är det ju inte en okänd faktor. Lika lite som du kan göra hastiga förändringar kan den väl göra det?

Nej, det är inte okända faktorer. Bara väldigt många. Väldigt, väldigt, väldigt många. Tänk på att du har en omloppstid på ungefär 45 minuter på ISS höjd. Om du har ett launch window på 3 timmar har du upp till 3-4 passager under den perioden, på ett och samma objekt. Gånger whatever antal objekt som kan tänkas existera på din latitud och longitud beroende på omloppsbanor.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag arbetar till vardags med just satellit kommunikation och detta med Starlink tycker jag själv är super spännande och dels för mig själv men även mina kunder. StarLink kommer att konkuerar kraftigt och kanske ta kål på många stora aktörer (tex Inmarsat, Eutelsat, Telenor etc etc) som idag finns och används och de priser och prestanda man redan sett för avtal och hårdvara är oslagbara i förhållande till vad som finns idag.

Vet inte om det redan presenterats i tråden men om man vill se alla satelliter (och annat) som kretsar runt vår jord hela tiden så kan man gå in på tex https://platform.leolabs.space/visualization för att kolla vidare. Redan nu ligger det prydliga led utav StarLink satelliter runt om oss.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av _robban:

Jag arbetar till vardags med just satellit kommunikation och detta med Starlink tycker jag själv är super spännande och dels för mig själv men även mina kunder. StarLink kommer att konkuerar kraftigt och kanske ta kål på många stora aktörer (tex Inmarsat, Eutelsat, Telenor etc etc) som idag finns och används och de priser och prestanda man redan sett för avtal och hårdvara är oslagbara i förhållande till vad som finns idag.

Vet inte om det redan presenterats i tråden men om man vill se alla satelliter (och annat) som kretsar runt vår jord hela tiden så kan man gå in på tex https://platform.leolabs.space/visualization för att kolla vidare. Redan nu ligger det prydliga led utav StarLink satelliter runt om oss.

Visst är det väl så att skalan på objekten i omloppsbana är mycket kraftigt uppskalade för att de över huvud taget ska gå att se? Det är med andra ord inte så trångt som det kan se ut på visualiseringen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Visst är det väl så att skalan på objekten i omloppsbana är mycket kraftigt uppskalade för att de över huvud taget ska gå att se? Det är med andra ord inte så trångt som det kan se ut på visualiseringen.

Precis så, de är skalade för annars så skull en satellit vara lika stor som typ Skanör vilket de ju inte alls är i verkligheten. Glöm inte att ploppa i då du även ser skräp som finns där ute så kan man förstå problemet med att få till uppskjutning och platser.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samsung:

Visst är det väl så att skalan på objekten i omloppsbana är mycket kraftigt uppskalade för att de över huvud taget ska gå att se? Det är med andra ord inte så trångt som det kan se ut på visualiseringen.

Precis, det är inte korrekt skala på sakerna, däremot ger det en uppfattning om mängden objekt att hålla koll på. Att skjuta upp ett objekt innebär att man ska hålla koll på att dennes bana inte kommer kollidera med några av de andra objekten. Som du ser är det ganska många ändå och de följer ju inte ett tydligt led. Så att beräkna en omloppsbana är inget man lämnar till ingenjören Pelle som räknar ut det på ett papper utan det kommer krävas en del algoritmer och datorer. Sen ska man ju inte bara undvika kollisioner utan man ska ha visa marginaler på hur nära man kommer andra objekt.

Rymden är komplicerad, väldigt komplicerad.