Elon Musk: "Rymdnätverket Starlink når 300 Mbps under år 2021"

Permalänk
Medlem

På sikt kommer det säkert bli billigare också.

Permalänk
Medlem

2022

Skrivet av roberto99:

Kommer Starlink till Sverige må tro?

Gick att förboka på min adress i norra Uppland för 99$, skulle finnas 2022 enligt starlinks hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Bra att ha om man går vilse, eller bli sjösatt etc etc etc.

Om man har GPS karta kopplad så är det bra.
Kan bara tänka mig annars, jo jag är vilse i svampskogen..
det är en sten och några träd... någon som vet var detta är?

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av Jesarot:

Gick att förboka på min adress i norra Uppland för 99$, skulle finnas 2022 enligt starlinks hemsida.

Samma här, norr om polcirkeln. I dag är det rätt långt norr om närmaste Starlink-täckning, så det krävs nog några nya satelliter för att få det att funka.

Permalänk
Medlem

Hoppas att man kan få uppkoppling där man idag har 0 mobiltäckning. Finns en hel del ställen utanför stan där det är helt omöjligt oavsett operatör att få någon signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Samma här, norr om polcirkeln. I dag är det rätt långt norr om närmaste Starlink-täckning, så det krävs nog några nya satelliter för att få det att funka.

I natt ska de tydligen skicka upp 60st nya Starlink satelliter, så det växer så det knakar...

Såg en annan Youtube-video som jag inte hittar nu, men kanske min önskedröm blir verklighet. De tog upp att det var en som frågade Elon om en mindre mobil Starlink-mottagare, för folk ute i fältet eller som behöver vara mobila på ett eller annat sätt och Elon tyckte det var en bra idé. Skulle vara perfekt för min del.

Permalänk
Medlem

Tydligen drar hela paketet runt 100 W, så rätt drygt att ha i husbil (off the grid) eller i vanlig båt. 10 A från blybatterier via inverter. Ska man ha igång det en kväll, säg fem timmar, blir det 50 Ah. Nån timme på morgonen också kanske. 60-70 Ah per dygn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I natt ska de tydligen skicka upp 60st nya Starlink satelliter, så det växer så det knakar...

Såg en annan Youtube-video som jag inte hittar nu, men kanske min önskedröm blir verklighet. De tog upp att det var en som frågade Elon om en mindre mobil Starlink-mottagare, för folk ute i fältet eller som behöver vara mobila på ett eller annat sätt och Elon tyckte det var en bra idé. Skulle vara perfekt för min del.

Vid något tillfälle borde ju möjligheten finnas att varje Tesla som säljs där täckning finns får detta antingen som standardutrustning eller som tillval.

Ganska spännande att se vart lösningen faktiskt kommer användas framöver. Sugen att se live men jobb igen imorrn så blir väl att kolla på förmiddagen istället. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ganska spännande att se vart lösningen faktiskt kommer användas framöver. Sugen att se live men jobb igen imorrn så blir väl att kolla på förmiddagen istället. :/

Det fanns en tid när jag försökte se varje raketstart live, men efter en del riktigt sena nätter med scrubs, bestämde jag mig för att nöja mig med att kolla i efterhand, och bara se såna live som är på normala tider...

Den i natt är för sen!

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av DaBone:

Spännande! Ja, det verkar ju än så länge vara en tämligen stationär lösning. Frågan är hur mobilt Starlink kan bli utan att förlora prestanda om effekten behöver vara hög. För egen del är det framförallt intressant som en fast lösning och det verkar ju också vara så företaget tänker än så länge eftersom som de utgår ifrån en fast tilldelning på satelliterna.

Permalänk
Medlem

Att de låser det till "celler" beror säkert bara på att kapaciteten är så låg just nu. Med ett fullt utbyggt nätverk kommer de säkert att släppa på begränsningen när det gäller det. Det är ganska riskfritt, för det är ytterst få som kommer att använda den mobilt även när man får/kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

sena nätter med scrubs

Mycket riktigt...

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av cyklonen:

Mycket riktigt...

Jag tänkte att du syftade på tv-serien, men nu förstår jag ju att det var att uppskjutningen blev inställd. Tydligen ny möjlighet i dag, vädret verkar hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Med tanke på att satelliterna inte ligger geostationärt bör det inte vara något problem att lägga flera i närmast polära omloppsbanor för att täcka hela klotet.

Tyvärr skapar Starlink två globala problem:
1. Satelliterna utgör en fara för all rymdtrafik som ska passera deras höjd. Ju fler satelliter i nätverket desto större risk och svårare att hitta tidsluckor då det är säkert att passera.
2. Satelliterna "skymmer" stjärnhimlen för markbaserade teleskop. Inte så att en satellit blockerar sikten under lång tid, men tillräckligt för att ge störningar under pågående exponering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Med tanke på att satelliterna inte ligger geostationärt bör det inte vara något problem att lägga flera i närmast polära omloppsbanor för att täcka hela klotet.

Tyvärr skapar Starlink två globala problem:
1. Satelliterna utgör en fara för all rymdtrafik som ska passera deras höjd. Ju fler satelliter i nätverket desto större risk och svårare att hitta tidsluckor då det är säkert att passera.
2. Satelliterna "skymmer" stjärnhimlen för markbaserade teleskop. Inte så att en satellit blockerar sikten under lång tid, men tillräckligt för att ge störningar under pågående exponering.

Det där måste väl ändå vara minimala problem..?

Permalänk
Medlem

Om det kan fungera bra på flygplan så lär ju uppkopplingen när man flyger bli dramatiskt bättre och i såna fall är det väl det jag ser mest fram emot när det kommer till Starlink.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gizmo_8:

Det där måste väl ändå vara minimala problem..?

Nej, båda är stora problem. En kollision i rymden vore riktigt allvarligt för alla andra satelliter. Att teleskop som kostat miljarder plötsligt inte kan utnyttjas lika väl skulle jag påstå är ganska allvarligt också.

Permalänk
Medlem

Snart kan man flytta ut i skogen och ha bra bandbred. Otroligt fett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Nej, båda är stora problem. En kollision i rymden vore riktigt allvarligt för alla andra satelliter. Att teleskop som kostat miljarder plötsligt inte kan utnyttjas lika väl skulle jag påstå är ganska allvarligt också.

Ja är nog sant ifs.

Jag är dock glad att de satsar på det här då det betyder att jag kommer kunna få snabbt internet i fjällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

... En kollision i rymden vore riktigt allvarligt för alla andra satelliter.

Japp. Även om det är en enorm yta och få satelliter per ytenhet rör sig satelliterna så snabbt att den sammanlagda riskzonen på några sekunder blir betydande.
När två satelliter krockar bildas massor av småskrot som färdas okontrollerat med ~9 km/s och kan krocka med ett fåtal andra satelliter, som i sin tur ger upphov till mer skrot, och kedjereaktionen är ett faktum! (Känt som Kesslereffekten.
En liten satellit som far in i en bemannad kapsel med astronauter på väg hem från Mars eller Månen kan ställa till mycket större skada än en pansarbrytande projektil avlossad från en stridsvagn.