Valheim - dedikerad server finnes, hur är det med intresset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Har precis riggat en egen server för att spela med vänner, men jag har väldigt dålig koll hittills. Hur många är 'lagom' att spela ihop?
Är detta ett spel man bör lira samtidigt, eller fungerar det bra att logga på lite när man kan och vill? Kanske mest vid eventuella bossar man behöver samla ihop sig?

Jag har jätteroligt även när jag är helt själv.

Ännu roligare när det finns fler dårar som är inne samma tider som mig även om vi bara möts i smedjan emellanåt eller när vi spenderar tre minuter tillsammans med att döda ett troll.

Roligast är dock när man är några stycken och ger sig ut på uppdrag tillsammans. Jag har visserligen inte spelat tillsammans i ett stort gäng men jag skulle gissa att det kanske blir lite mycket om man är fler än fem personer. Kanske.

Skrivet av bimbim:

I går så var jag och Smediof (vet inte vad han heter på SweC) ute på äventyr

Sträcker upp handen!

Grymt roligt igår! Hade inte Steinir kommit till undsättning så hade vi kanske fortfarande varit kvar.

Men gissa vad, jag var tvungen att gå tillbaka. Min järnhacka hade hamnat i ett lik som låg kvar :/ Tog en stund att hitta den men till slut så. ”No iron left behind” som man säger.

Och sen, eh... kan det vara så att jag glömde ändra spawn point från den temporära minibasen i träsket. Så, eh... när jag föll 30 meter från min fyr och dog hamnade jag naken i träsket igen. Ooops.

Läste idag att när man dör så försvinner 5 % av de skills man samlat ihop. Med tanke på hur många gånger jag dog igår är det förvånande att jag ens kommer ihåg hur man svingar en yxa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har inget med målgruppen att göra, om dom kan svenska så översätter dom det på nolltid, det handlar mest om att dom inte värde sätter sitt land och därför så skiter dom i det.

Jag bruka värdesätta spelet mer när dom lägger tid och bry sig om andra länder, och inte bara tänker på USA hela tiden.

Tex Battlefield var på svenska innan fram till 2142 efter det så slutar dom helt med det.

Om det behövs mer server så har jag kraften för det.

Vet inte om det kanske har nämnts i tråden redan men numera finns svenska som val direkt i inställningarna i spelet, alltså inte någon mod eller liknande.
Det är inte spelstudion själva som gjort översättningen utan en community version men jag tyckte att det funkade utmärkt och inget som kändes onaturligt även om jag normalt föredrar engelska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Salcin74:

Vet inte om det kanske har nämnts i tråden redan men numera finns svenska som val direkt i inställningarna i spelet, alltså inte någon mod eller liknande.
Det är inte spelstudion själva som gjort översättningen utan en community version men jag tyckte att det funkade utmärkt och inget som kändes onaturligt även om jag normalt föredrar engelska.

Det har redan taget om detta, men då det inte är spelstudion själva som har gjort översättning så tycker jag ändå det är dåligt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har jätteroligt även när jag är helt själv.

Ännu roligare när det finns fler dårar som är inne samma tider som mig även om vi bara möts i smedjan emellanåt eller när vi spenderar tre minuter tillsammans med att döda ett troll.

Roligast är dock när man är några stycken och ger sig ut på uppdrag tillsammans. Jag har visserligen inte spelat tillsammans i ett stort gäng men jag skulle gissa att det kanske blir lite mycket om man är fler än fem personer. Kanske.

Sträcker upp handen!

Grymt roligt igår! Hade inte Steinir kommit till undsättning så hade vi kanske fortfarande varit kvar.

Men gissa vad, jag var tvungen att gå tillbaka. Min järnhacka hade hamnat i ett lik som låg kvar :/ Tog en stund att hitta den men till slut så. ”No iron left behind” som man säger.

Och sen, eh... kan det vara så att jag glömde ändra spawn point från den temporära minibasen i träsket. Så, eh... när jag föll 30 meter från min fyr och dog hamnade jag naken i träsket igen. Ooops.

Läste idag att när man dör så försvinner 5 % av de skills man samlat ihop. Med tanke på hur många gånger jag dog igår är det förvånande att jag ens kommer ihåg hur man svingar en yxa.

Haha, älskar att ditt äventyr inte tog helt slut där! Men du klarar dig fint - när jag går runt med mina blåa Waldorf-kläder så glider du runt och ser ut som den där plåtgubben från Trollkarlen från Oz.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Spelar med kompis på en "dedikerad" server, kör den från min PC.
Igår rev vi hela vår bas och byggde en ny när vi fick tillgång till sten, mycket roligt!
Men vi stötte på lite problem, helt plötsligt så försvinner vissa saker, t.ex. en bit stengolv eller en mur. Exempelvis så kan det försvinna hos mig, men vara kvar hos min kompis, när man sen startar om båda klienterna och även servern så sakerna faktiskt borta. Inte märkt detta innan vi började med sten. Vet inte om det är på grund av någon bygg eller något med att köra en "dedikerad" server.

Har ni märkt något liknande när det är många inne eller när ni byggt med sten?

Permalänk
Medlem

Skickat PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Spelar med kompis på en "dedikerad" server, kör den från min PC.
Igår rev vi hela vår bas och byggde en ny när vi fick tillgång till sten, mycket roligt!
Men vi stötte på lite problem, helt plötsligt så försvinner vissa saker, t.ex. en bit stengolv eller en mur. Exempelvis så kan det försvinna hos mig, men vara kvar hos min kompis, när man sen startar om båda klienterna och även servern så sakerna faktiskt borta. Inte märkt detta innan vi började med sten. Vet inte om det är på grund av någon bygg eller något med att köra en "dedikerad" server.

Har ni märkt något liknande när det är många inne eller när ni byggt med sten?

Liknande problem - yes! Tips är att skriva "save" i konsolen innan ni startar om servern (behöver göras av en admin) - för då force-sparas världen, tydligen gör det annars bara det med lågot längre intervall.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Inaktiv

DF ger Valheim lite kärlek:

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Liknande problem - yes! Tips är att skriva "save" i konsolen innan ni startar om servern (behöver göras av en admin) - för då force-sparas världen, tydligen gör det annars bara det med lågot längre intervall.

Bra tips!
En uppdatering:
Upptäckte att vår FPS dök rejält när man kom till vår vikingaby, från 120-140 ner till 35-40.
För andra var det nere på så lite som 20.. Knappt spelbart! Tänkte först att det beror på alla eldar, men det verkade inte vara lösningen.
Det vi upptäckte var att det verkar bero på hur mycket man har modifierat marken, i den basen hade vi hackat bort ett mindre berg, byggt en vallgrav och byggt oss en udde/hamn.

Vi tog då vårt pick och pack, plockade ner basen och flyttade den till ett annat ställe, byggde upp den där med minimalt med modifiering av marken.
Ligger på ca 60 fps i den gamla basen med det mesta borttaget och 100-120 i den nya med det mesta byggt! Ett litet tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Bra tips!
En uppdatering:
Upptäckte att vår FPS dök rejält när man kom till vår vikingaby, från 120-140 ner till 35-40.
För andra var det nere på så lite som 20.. Knappt spelbart! Tänkte först att det beror på alla eldar, men det verkade inte vara lösningen.
Det vi upptäckte var att det verkar bero på hur mycket man har modifierat marken, i den basen hade vi hackat bort ett mindre berg, byggt en vallgrav och byggt oss en udde/hamn.

Vi tog då vårt pick och pack, plockade ner basen och flyttade den till ett annat ställe, byggde upp den där med minimalt med modifiering av marken.
Ligger på ca 60 fps i den gamla basen med det mesta borttaget och 100-120 i den nya med det mesta byggt! Ett litet tips!

Också noterat detta - lite smärtsamt. Hoppas att Irongate hittar på något smart där om det går (med spelmotorn).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Också noterat detta - lite smärtsamt. Hoppas att Irongate hittar på något smart där om det går (med spelmotorn).

Hoppas också på det!
Men just nu ser jag det som en utmaning, man får lägga lite tid på att hitta den perfekta platsen!
Efter ca 1h sökande hittade vi en plann del av meadows, nära vatten och nära till minst 1 av alla andra biomer!

Permalänk
Medlem

Testa köra Vulcan för att se om det är någon skillnad. tror man satte -force-vulcan i launch options.. märker ett bättre flyt överlag!

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Testa köra Vulcan för att se om det är någon skillnad. tror man satte -force-vulcan i launch options.. märker ett bättre flyt överlag!

Kör det! Innan Vulcan låg jag 20-30 fps lägre. Vilcan är en klar förbättring

Permalänk
Medlem

Börjar bli riktigt intresserad av detta spelet Skriv exakt vad man skall skriva i launch options för att använda Vulcan.
-force-vulcan <----- så?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Bara jag som har blåskärmar i Valheim?
Inget annat spel blåskärmar, har stresstestat utan problem i alla möjliga stresstest-program. Inga problem, men så fort Valheim går igång så smäller det inom 15 minuter oftast.
Stängt av turbo, etc på CPUn.
Kört memtest86 utan problem, memory diagnose grejen i Windows.
Kört diverse kommandon, sfc /scannow, etc.
Prövat att göra DDU och cleana drivers samt installera drivers för Nvidia utan nätverkssladd så Win Update inte drar ner något skit.
Prövat att spela på integrerade GPUn, prövat nya drivers till den dessutom.
Prövat att installera om windows, uppdatera mjukvaran i SSDn, ha Windows på en annan disk. Allting.
Finns det något mer att pröva?

Blåskärmar som sagt bara i Valheim, allt mellan 10min till 2h in. Felkoderna i Windows är allt ifrån:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP

osv. Ibland säger den att den failade att göra en crashdump.

Vissa verkar ha samma problem här: https://valheimbugs.featureupvote.com/suggestions/158466/fix-...

Några andra?

Setup:
CPU: i9 9900K
MB: Asus Prime Z390-A (har uppdaterat BIOS)
GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW
RAM: 16GB Corsair Vengeance i 3000MHz (har prövat med och utan XMP)

Permalänk
Medlem

Har sett att man får en prompt när man startar Valheim i Steam. Om man vill köra med eller utan Vulcan. Kanske kan vara värt att testa få, upplever också samma att FPS sjunker ganska kraftigt när de finns mycket byggnader (stora).

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

@bimbim

Jag skulle gärna vilja joina er på SweC-servern om det fortfarande finns plats. Aldrig spelat detta tidigare men tänkte att det lät mysigt och trevligt att spatsera runt tillsammans och dona i skogen. Tar därför gärna emot en invite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Börjar bli riktigt intresserad av detta spelet Skriv exakt vad man skall skriva i launch options för att använda Vulcan.
-force-vulcan <----- så?

Yes. -force-Vulkan

Oklart om det spelar någon roll med stora/små bokstäver. Men jag tror inte det skall spela roll.. Tror jag hade alla små o de funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Bara jag som har blåskärmar i Valheim?
Inget annat spel blåskärmar, har stresstestat utan problem i alla möjliga stresstest-program. Inga problem, men så fort Valheim går igång så smäller det inom 15 minuter oftast.
Stängt av turbo, etc på CPUn.
Kört memtest86 utan problem, memory diagnose grejen i Windows.
Kört diverse kommandon, sfc /scannow, etc.
Prövat att göra DDU och cleana drivers samt installera drivers för Nvidia utan nätverkssladd så Win Update inte drar ner något skit.
Prövat att spela på integrerade GPUn, prövat nya drivers till den dessutom.
Prövat att installera om windows, uppdatera mjukvaran i SSDn, ha Windows på en annan disk. Allting.
Finns det något mer att pröva?

Blåskärmar som sagt bara i Valheim, allt mellan 10min till 2h in. Felkoderna i Windows är allt ifrån:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP

osv. Ibland säger den att den failade att göra en crashdump.

Vissa verkar ha samma problem här: https://valheimbugs.featureupvote.com/suggestions/158466/fix-...

Några andra?

Setup:
CPU: i9 9900K
MB: Asus Prime Z390-A (har uppdaterat BIOS)
GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW
RAM: 16GB Corsair Vengeance i 3000MHz (har prövat med och utan XMP)

Jag kör själv Linux (spelet finns native till Linux). Något du kan testa, som kommer låta jobbigare än vad det är, är att ladda ner typ Pop OS (linux distro med inbakade nVidia-drivers), installera, ladda ner Steam och sedan ladda ner Valheim. Tar inte mer än 30-45 minuter även om man inte är van vid Linux

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

@bimbim

Jag skulle gärna vilja joina er på SweC-servern om det fortfarande finns plats. Aldrig spelat detta tidigare men tänkte att det lät mysigt och trevligt att spatsera runt tillsammans och dona i skogen. Tar därför gärna emot en invite.

PM skickat! Varmt välkommen in i värmen!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Inaktiv

Se över Vsync också. Det DF nämner i videon jag länkade innan fungerade fint för mig. Inaktivera vsync i spelet och aktivera i grafikkortets kontrollpanel istället för själva spelet. De visar hur man gör i videon för bägge tillverkare. I Nvidias fall ska Valheim läggas till och vsync ska använda "fast"-alternativet.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Jag kör själv Linux (spelet finns native till Linux). Något du kan testa, som kommer låta jobbigare än vad det är, är att ladda ner typ Pop OS (linux distro med inbakade nVidia-drivers), installera, ladda ner Steam och sedan ladda ner Valheim. Tar inte mer än 30-45 minuter även om man inte är van vid Linux

Det var inte alls en dum idé! Jag är så pass beroende av Valheim att jag kan tänka mig att boota upp till Linux bara för att spela. Om det funkar!

Bara o dual boota bredvid Windows? Eller köra en dedikerad disk för Linux?

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det var inte alls en dum idé! Jag är så pass beroende av Valheim att jag kan tänka mig att boota upp till Linux bara för att spela. Om det funkar!

Bara o dual boota bredvid Windows? Eller köra en dedikerad disk för Linux?

Tack för tipset

Kan vara värt att testa i alla fall!
Du kan ju köra två OS på en disk, men det är ju i min mening mycket enklare att köra två diskar. Sedan tips är att koppla ur Linux-disken om du ska installera Windows och vice versa. Speciellt Windows har en förmåga att lägga sin bootloader på första disken och då kan det bli lite störigt.

Sedan om du är ny med Linux så finns Steam i "Pop_shop" som är deras "app store". Givetvis gratis, men gör installationen väldigt enkel. Tänk på att ladda ner nVidia-versionen av Pop_OS!.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Joinar gärna SweC-servern om det fortfarande finns plats! Lirat 10-15 timmar solo nu och jäklar vilket mysigt spel.

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@ferol, PM skickat! Välkommen!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Bara jag som har blåskärmar i Valheim?.....

Hade en hel del kraschar när jag körde spelet direkt i steam (dvs utan dedikerad server). Kunde vara allt från 10 minuters spelande till 2 timmar, och man förlorade en hel del progress. Fick också några blåskärmar, men dessa försvann efter lite justerande av överklocken till CPU.

Resterande problem har HELT försvunnit sedan jag lagt upp en egen dedikerad server. Använder enbart Windows.

Så om du ej testat egen server är det absolut värt att testa, även om du kanske bara kör själv.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Hade en hel del kraschar när jag körde spelet direkt i steam (dvs utan dedikerad server). Kunde vara allt från 10 minuters spelande till 2 timmar, och man förlorade en hel del progress. Fick också några blåskärmar, men dessa försvann efter lite justerande av överklocken till CPU.

Resterande problem har HELT försvunnit sedan jag lagt upp en egen dedikerad server. Använder enbart Windows.

Så om du ej testat egen server är det absolut värt att testa, även om du kanske bara kör själv.

Intressant!
Du kan alltid hoppa in på vår server och spela om du önskar att testa!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Kan vara värt att testa i alla fall!
Du kan ju köra två OS på en disk, men det är ju i min mening mycket enklare att köra två diskar. Sedan tips är att koppla ur Linux-disken om du ska installera Windows och vice versa. Speciellt Windows har en förmåga att lägga sin bootloader på första disken och då kan det bli lite störigt.

Sedan om du är ny med Linux så finns Steam i "Pop_shop" som är deras "app store". Givetvis gratis, men gör installationen väldigt enkel. Tänk på att ladda ner nVidia-versionen av Pop_OS!.

Det funkade fint. Har inte haft en enda krasch än så länge. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det funkade fint. Har inte haft en enda krasch än så länge. Tack för tipset!

Kul att höra! Enjoy!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Intressant!
Du kan alltid hoppa in på vår server och spela om du önskar att testa!

Lirat solo ett par timmar men känner att jag skulle vilja spela på en mer "levande" värld. Så tar gärna emot en invite om det går bra!