första lägenhet - frågor om router/bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Jag har aldrig haft problem att säga upp något med bindningstid när jag flyttat om det visats sig att dom inte kan leverera tjänsterna på det nya stället.

Härligt för dig men det är inte alla leverantörer som gör det!

Permalänk
Medlem

Vet du vilken kommunikationsoperatör/stadsnät du är ansluten till? T ex IP Only, Itux, Zitius, Telia Öppen Fiber? Inom vissa kan aktivering av ISPs ske på ögonblicket om de har en API-funktion som tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Bindningstid vill du nog gärna undvika, däremot kommer du ha en uppsägningstid. Jag har själv lätt att blanda ihop de två.

En uppsägningstid är ju inget stort problem.

Rätt säker på att det sedan ett gäng år tillbaka är lag på att den inte får vara längre än en månad. Rätt stor skillnad jämfört med en bindningstid som får vara åtminstone 24 månader.

Permalänk
Medlem

Börjar med att be om ursäkt för långsamt svar, this girl’s har haft mycket att göra.
Jättetacksam för alla svar!!

Skrivet av Lifooz:

Har haft Bredband2 och nu har jag A3, Bredband2 var bra under de år de fungerade för mig, rätt vad det var en dag så fungerade det inte längre och 6 dagar senare med försök att avhjälpa felet 2 gånger så tecknade jag med A3 istället som har gått som tåget sedan dess.

Du går in på deras hemsida och klickar på beställ, när du väl är inne på den sidan så kommer du ange din lägenhets adress, dina uppgifter och annat som behövs.
Du kommer då också att få ange det datum du vill att de kopplar på din tjänst.

Sedan godkänner du bara din beställning och allt är klart, tjänsten kopplas på så om du vill ha det på en Måndag så blir det Måndag kl 00:00 det går igång.

Jag kan rekommendera A3, kanske också Bredband2, för de var trogna en handfull år.
0 sekunder i bindningstid hos båda, och lågt pris är bra sockerbitar.
/Lifooz

Ooh okay! Jättebra info, aldrig hört talas om dom två förut så var osäker. Står väl mellan A3, Bredband 2 och Ownit.

Men det är ju supersmidigt, väldigt mycket mindre oro för det nu. Tack!

Skrivet av mobe06:

Det låter som du kommer ha någon form av öppen fiber/stadsnät då brukar man bara kunna stoppa in sig på uttaget i lägenheten sen komma till en tjänsteportalen. Där kan man sen välja vilket leverantör man vill ha och det brukar i regel börja fungera inom några minuter.

En router kan du absolut köpa innan den kommer du ha nytta av oavsett.

Det känns lite så kanske, jag har ingen aning helt ärligt. Enda jag vet är att jag hyresvärden är en privatperson, så det är inget stort företag.

Supersmidigt om det är så! Får testa det när jag får tillgång till lägenheten!

Skrivet av BasseBaba:

Man brukar få välja startdatum. Det viktiga att ha koll på är lägenhetsnummer.
Det kan ibland vara en soppa då jag för tillfället t ex har 3 st lägenhetsnummer:

1) Folkbokföringen som räknar våning+lägenhet, t ex 1201 för första lgh från trappan (från vänster tror jag) på andra våningen
2) Ett löpnummer som dom som byggde huset satte på varje dörr
3) Ett internt lägenhetsnummer som hyresvärden har

Det visade sig att det är det interna lägenhetsnummret som även hänger ihop med numreringen av fiberanslutningen.

Oooh, okej. Det är bra att ha i huvudet att det kan strula lite! Tack

Skrivet av snajk:

Här var det bara att koppla in datorn i fiberomvandlaren, sen hamnade man på en portal där man fick välja bland alla leverantörer, valde, skrev in uppgifter och så och sen var det igång.

Hoppas, hoppas, hoppas verkligen att det är så det kommer funka så för mig med då. Verkar ju jättesmidigt

Skrivet av Dimman:

Kul att flytta hemifrån, kommer ihåg den känslan

Det absolut bästa du kan göra i det här läget är att kontakta din blivande hyresvärd och fråga precis alla frågor du har. De kommer berätta för dig hur det fungerar i just ditt hyreshus och vem/vilka du behöver kontakta för att komma vidare

Några tips på viktiga saker att tänka på (lite off topic, men viktigt):

1) Elavtal - Om elen inte ingår i hyran eller faktureras från hyresvärden så är det hyresgästen som själv måste teckna ett elavtal. Om man inte tecknar ett elavtal hamnar man på så kallat tillsvidare-avtal med anvisningspris. Detta kostar oftast minst 2-3ggr så mycket som ett "vanligt" elavtal och är egentligen till för att man inte ska stå utan el när man är "mellan avtal". Du kan använda dig av tjänster som elsklilng.se för att skaffa/byta elavtal, det är busenkelt.

2) Hemförsäkring - Detta är så gott som alltid obligatoriskt i ett hyreshus. Jätteviktigt att teckna en (kostar inte många kronor per år för en lägenhet). Om något händer i lägenheten (olycka, vattenläcka etc) så täcker försäkringen det mesta och framförallt skyddar den dig om grannarnas lägenheter drabbas pga en olycka i din bostad (exempelvis just vattenläcka).

3) Vid funderingar/frågor om bostaden så använd din hyresvärd som kontakt i första hand

Lycka till!

Verkligen en av se bättre känslorna änsålänge!

Tack, får prata med dom och ställa alla mina dumma frågor!

Uppskattar extra tipsen jättemycket, hade inte alls någon tanke på hemförsäkring av någon anledning. Skriver upp det direkt.

Tack så mycket!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Gör en hushållsbudget och följd den.
Undvik lyxfällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shipoopi:

Gör en hushållsbudget och följd den.
Undvik lyxfällan

Ohja. Det tänker jag undvika!

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ItsLea:

Uppskattar extra tipsen jättemycket, hade inte alls någon tanke på hemförsäkring av någon anledning. Skriver upp det direkt.

Tack så mycket!

Även om fiber är viktigt så skulle jag säga att hemförsäkringen är ännu viktigare och även elavtalet. Ingen el ingen fiber ändå. En flyttanmälan är även det viktigt.

Här fanns en lista med saker att tänka på.
http://www.boupplysningen.se/flytta/flytta-hemifran

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Testar att uppdatera med lite fler frågor

Börjar nu närma sig flytt.
Jag antar att adressändring är först så jag faktiskt kan beställa bredband? Iallafall så jag fattat det.

Har bestämt mig för Ownit, verkar vara mest stabilt och med bäst kundservice mellan de jag kan välja på vad jag tolkar det som.

Men router, hur gör jag där? Antingen kunde jag välja till en router när jag täcknar abonnemang med ownit som heter EG400 för 900kr, eller så köper jag en egen. Vill gärna ha en så användarvänlig som möjligt, typ plug&play.

Har annars bara ett par få krav om att det finns 3-4 portar så dator och playstation/Xbox kan köra med sladd, att Wi-Fi iallafall klarar 100 ner, och sist att det är bra säkerhet.

Så det kanske är bäst att bara hålla sig till Ownit’s egna? Känns som att de flesta routrar kostar över 1000kr.
Väldigt tacksam för hjälp

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Första lägenheten - fråga om fiber och router

Hej,

Ska snart flytta in i min första lägenhet, men är jätteosäker med allt med fiber så frågar er om råd

So, har valt ownit och ska beställa men känner mig inte alls lockad av att beställa router för 900kr från dom och vill hellre ta något billigare från Elgiganten. Har hittat denna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

Är den något att ha? Kommer inte ha mer än 100/10 och det som tar mest är väl nedladdning av spel.

Och, kopplar jag bara in den med en vanlig nätverkskabel in i fiberlådan som sitter på väggen?

Tacksam för all hjälp, är helt lost med detta

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Nja, för dålig om du inte beställer 10/10 eller liknande. För 100/++ behöver du nog ett bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Nja, för dålig om du inte beställer 10/10 eller liknande. För 100/++ behöver du nog ett bättre.

Okej, men jag tyckte det stod upp till 733? Jag som fattat fel? :l

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Hur stor är lägenheten?
Den routern duger till kanske en 30 kvm utan några tjockare betongväggar emellan. Förvänta dig inte några stordåd utav den, men för enkelt surfande och trådat till en eventuell speldator eller konsol så duger den absolut

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Okej, men jag tyckte det stod upp till 733? Jag som fattat fel? :l

Nätverkshastighet - kabel 10/100 Vilket innebär att du inte får mer än 10. Titta under specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Okej, men jag tyckte det stod upp till 733? Jag som fattat fel? :l

Det är teoretisk överföringshastighet. Oftast säljs nätverksutrustning som att detta skall fungera "under ideala förutsättningar" fungerar väldigt sällan i verkligheten.

Skrivet av Lorault:

Nätverkshastighet - kabel 10/100 Vilket innebär att du inte får mer än 10. Titta under specifikationer.

10/100 betyder att den är designad för FastEthernet men inte Gigabit Ethernet. Det indikerar alltså inte ned- och uppladdningshastigheten som man kan tro att det står för. Den klarar mer än 10Mbps och mindre än 1000 Mbps (eller 1 Gbps) via kabel.

Permalänk
Medlem

Sikta på något för runt tusenlappen istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Nätverkshastighet - kabel 10/100 Vilket innebär att du inte får mer än 10. Titta under specifikationer.

Det stämmer ej.
Det står 10/100 eftersom den klarar av 10mbps och 100mbps till enheterna som kopplar upp sig.

@ItsLea Du kommer aldrig få ut 100mbps NED hastighet på den där, men skulle räkna med ca 90~mbps.
För att köra trådat är det nog inga problem att köra med t.ex. den där.
Men räkna inte med att det trådlösa är någon höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Nätverkshastighet - kabel 10/100 Vilket innebär att du inte får mer än 10. Titta under specifikationer.

10/100 betyder att den klarar upp till 100/100

Edit: Jag läste inte de två sista kommentarerna i tråden som påpekade just detta, my bad!

Permalänk
Medlem

Lägg några slantar på en vettig router av ett bra märke, varför spara in på den delen som kommer försörja din lägenhet med uppkoppling?

Följ manualen som följer med i kartongen, där står det hur du ska koppla in sakerna.

Tips på ok routrar är kanske en
https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...

Där har du något som räcker i ett par år och får uppdateringar av tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Lägg några slantar på en vettig router av ett bra märke, varför spara in på den delen som kommer försörja din lägenhet med uppkoppling?

Följ manualen som följer med i kartongen, där står det hur du ska koppla in sakerna.

Tips på ok routrar är kanske en
https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...

Där har du något som räcker i ett par år och får uppdateringar av tillverkaren.

Att tipsa om en router för 2400kr när TS länkade en för 399kr känns ju bara jätte konstigt 😂

Som nån annan sa tidigare, köp för runt tusen lappen

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Köp absolut inte Asus RT-AC86U för 2300kr iaf, inte värt någonstans.

Permalänk
Medlem

Ah, får be om ursäkt. Den var listad för 1500 på medlemspris, 2500 är väl mkt för denna router det håller jag med om.

Får tipsa om denna för 899 istället då på elfynd.
https://www.elfynd.se/asus-rt-ax55u-tradlos-router

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Köp absolut inte Asus RT-AC86U för 2300kr iaf, inte värt någonstans.

Jepp. För 2300 så finns det bättre, och framförallt billigare alternativ som denna: https://www.webhallen.com/se/product/257683-Ubiquiti-Amplifi-...

Då mitt gamla tröskverk till router hostade till en sista gång och somnade in, så var jag lite desperat när jag köpte min AC86U för 1300 under mellandagsrean

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acce22:

Hur stor är lägenheten?
Den routern duger till kanske en 30 kvm utan några tjockare betongväggar emellan. Förvänta dig inte några stordåd utav den, men för enkelt surfande och trådat till en eventuell speldator eller konsol så duger den absolut

25kvm!
Alltså, är bara jag som ska bo här och streamar och laddar ner spel från steam som mest.
Kanske siktar på den då!

Skrivet av kaptengrek:

Det är teoretisk överföringshastighet. Oftast säljs nätverksutrustning som att detta skall fungera "under ideala förutsättningar" fungerar väldigt sällan i verkligheten.

10/100 betyder att den är designad för FastEthernet men inte Gigabit Ethernet. Det indikerar alltså inte ned- och uppladdningshastigheten som man kan tro att det står för. Den klarar mer än 10Mbps och mindre än 1000 Mbps (eller 1 Gbps) via kabel.

Tack för förklaring! Gjorde det lite klarare för mig med

Skrivet av obbeluff:

Det stämmer ej.
Det står 10/100 eftersom den klarar av 10mbps och 100mbps till enheterna som kopplar upp sig.

@ItsLea Du kommer aldrig få ut 100mbps NED hastighet på den där, men skulle räkna med ca 90~mbps.
För att köra trådat är det nog inga problem att köra med t.ex. den där.
Men räkna inte med att det trådlösa är någon höjdare.

90 räcker nog för mig, men trådlöst är ju bra om det funkar det med för typ youtube på telefonen :/ är det jättedåligt så får jag nog köpa lite dyrare.

Skrivet av reverend benny:

Lägg några slantar på en vettig router av ett bra märke, varför spara in på den delen som kommer försörja din lägenhet med uppkoppling?

Följ manualen som följer med i kartongen, där står det hur du ska koppla in sakerna.

Tips på ok routrar är kanske en
https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...

Där har du något som räcker i ett par år och får uppdateringar av tillverkaren.

För att jag har noll intresse. Vill bara att det ska funka och hastigheten vara runt 100 ner.

Som tidigare nämnt, inte riktigt i den prisklassen jag letar.

Edit: såg att du såg den för 1500, men ska kolla på den på elfynd iallafall

—————————————-

En fråga jag har är väl bara om den duger till spelande med sladd på dator och ca 90-100 ner, Wi-Fi surf på telefoner utan buffer?
Behöver inte det absolut bästa, bara att den orkar med iaf runt 100 ner.

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Även om du är snål så köp något med WiFi 6/11ax, datorer och telefoner använder det numera. Exempel följer, motsvarande finns från andra tillverkare.

Snål

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5250885

Dumsnål

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5656147

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4970595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Även om du är snål så köp något med WiFi 6/11ax, datorer och telefoner använder det numera. Exempel följer, motsvarande finns från andra tillverkare.

Snål

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5250885

Dumsnål

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5656147

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4970595

Snål vet jag inte, men ovillig att lägga pengar på något jag har noll intresse av och som kommer stå i en tv-bänk? Ja.

Tack för länkarna.:)

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem

Kolla upp så det funkar att koppla in vad som helst i fiberboxen först kanske, om det gör det behövs väl inte ens en router bara en nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Snål vet jag inte, men ovillig att lägga pengar på något jag har noll intresse av och som kommer stå i en tv-bänk? Ja.

Tack för länkarna.:)

Jag är snål så det är bara en självreflektion

Kan också rada upp det så här:

TP-Link Archer AX50 5 GHz 11ax HT160, 2,4 GHz 11ax 990 kr Kjell & Company

TP-Link Archer AX1500 5 GHz 11ax, 2,4 GHz 11ac 689 kr NetOnNet

TP-Link Archer C6 11ac 1000 Mbit/s-portar 490 kr NetOnNet

Antar att du vill ha WiFi för telefoner, surfplattor, skrivare etc. Till dator vill du ha Gigabit-portar, du kanske vill föra över filer mellan olika prylar eller köra en NAS (nätverkslagring). Av dessa är AX50 att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag är snål så det är bara en självreflektion

Kan också rada upp det så här:

TP-Link Archer AX50 5 GHz 11ax HT160, 2,4 GHz 11ax 990 kr Kjell & Company

TP-Link Archer AX1500 5 GHz 11ax, 2,4 GHz 11ac 689 kr NetOnNet

TP-Link Archer C6 11ac 1000 Mbit/s-portar 490 kr NetOnNet

Antar att du vill ha WiFi för telefoner, surfplattor, skrivare etc. Till dator vill du ha Gigabit-portar, du kanske vill föra över filer mellan olika prylar eller köra en NAS (nätverkslagring). Av dessa är AX50 att rekommendera.

Fair enough
Har bara noll intresse så.

Ja Wi-Fi är väl för tv, telefoner, laptop osv.

Tack för upptagningen haha, kollar på den från Kjell då om den rekommenderas

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Fair enough
Har bara noll intresse så.

Ja Wi-Fi är väl för tv, telefoner, laptop osv.

Tack för upptagningen haha, kollar på den från Kjell då om den rekommenderas

Jag skulle ändå se till att ha kabel till några av de mer stationära prylarna.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Hade inte heller lagt för mycket pengar på en konsumentrouter. Inget snålt med, snarare klokt. Antingen köper man något som täcker dem behov man har (och kanske ska undvika det absolut billigaste) eller om man vill på med lite överdrivet så går det bygga ut ett nät med router, switch, accespunkter m.m. Och dessutom komma undan billigare med ett bättre nätverk än en 4000kr ”ultra gaming router” som skall göra alla uppgifter.