Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ioniq 5 would be a hell of a hatchback, at 4.64 meters (182.7 inches) in length.

That makes it larger than the VW ID.4 and almost as big as a Tesla Model 3. Still, this is not the only impressive technical specification to come from the new EV. According to Hyundai, its 3 m (118.1 in) wheelbase is the largest one among electric cars. The Tesla Model S has a 2.96 m (116.5 in) wheelbase, for example.
https://insideevs.com/news/489883/hyundai-ioniq-5-cuv-debut-n...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ok, förlåt för off topic men.. KÖR du till jobbet när du har 2Km dit? Det måste ju nästan gå fortare att gå? 😅

Jag förstod att den skulle komma. Det är klart det går fortare att gå om det är rusningstrafik (och det inte är isgata) men jag brukar undvika att åka då. Men även ifall jag åker under rusningstrafik så tycker jag det är rätt trevligt att lyssna på musik och bara ha en stund för sig själv innan jobbhetsen. Och det är smidigt att kunna åka vidare direkt efter jobbet utan att behöva gå hem först.

Ingen bra förklaring men det är den du får!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Curik:

Jag förstod att den skulle komma. Det är klart det går fortare att gå om det är rusningstrafik (och det inte är isgata) men jag brukar undvika att åka då. Men även ifall jag åker under rusningstrafik så tycker jag det är rätt trevligt att lyssna på musik och bara ha en stund för sig själv innan jobbhetsen. Och det är smidigt att kunna åka vidare direkt efter jobbet utan att behöva gå hem först.

Ingen bra förklaring men det är den du får!

Hey, du gör (kör?) som du känner för! Jag blev bara nyfiken. Lustigt att jag skulle motivera att jag gick till jobbet tidigare (när jag också bodde nära) med exakt samma argument Trevligt att strosa runt för sig själv och bara lyssna på musik.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Läste precis på DI att specialversionen baserat på de brittiska priserna (£48 000) kommer att landa på 560 000 innan miljöbonus
https://www.di.se/bil/hyundai-slar-till-med-varldens-snabbast...

Är det någon som vet när Hyundai kommer att släppa de svenska priserna då både UK och Norge har fått priser? Fasiken jag sitter som på nålar.

Permalänk

Riktigt fin tycker jag nya Ioniq 5 är.

Synd elbilar är så dyra fortfarande, skulle aldrig lägga över en halv miljon på en bil. Ska bli spännande att se vilket pris den hamnar på.

Någon som hört något om när de kan tänkas släppa svenska priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Synd elbilar är så dyra fortfarande, skulle aldrig lägga över en halv miljon på en bil. Ska bli spännande att se vilket pris den hamnar på.

Någon som hört något om när de kan tänkas släppa svenska priser?

Stirra dig mindre blind på inköpspriset och koncentrera dig mer på totalkostnaden istället...

Om du räknar på vad den totala kostnaden blir för en ny ICE-bil och jämför med den totala kostnaden för en EL-bil, så är givetvis elbilen dyrare i inköp. Men räknar du in alla andra kostnader jämnar det ut sig snabbt och blir i många fall billigare med elbilen.

Det du gör är att kasta om kostnaderna... Lägger mer på inköpspriset/leasing/lån och mycket mindre på bränsle, service, skatt etc..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Stirra dig mindre blind på inköpspriset och koncentrera dig mer på totalkostnaden istället...

Om du räknar på vad den totala kostnaden blir för en ny ICE-bil och jämför med den totala kostnaden för en EL-bil, så är givetvis elbilen dyrare i inköp. Men räknar du in alla andra kostnader jämnar det ut sig snabbt och blir i många fall billigare med elbilen.

Det du gör är att kasta om kostnaderna... Lägger mer på inköpspriset/leasing/lån och mycket mindre på bränsle, service, skatt etc..

Jo, jag räknade på det för ett tag sedan med hjälp av denna tråden. Främst Hyundai Ioniq jag tittade på då som går för runt 300k.

Tyvärr var det billigare med ICE för mig trots allt 😋.

Sen har jag inget behov av att köra en sprillans ny bil så då blev det ändå mera fördel för ICE.

Har fortfarande lite hopp kvar när det kommer till Dacia Spring, men de likt Ioniq har inte släppt några svenska priser än.

Edit: Jag kan göra alla reparationer och dylikt själv vilket sparar in väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo, jag räknade på det för ett tag sedan med hjälp av denna tråden. Främst Hyundai Ioniq jag tittade på då som går för runt 300k.

Tyvärr var det billigare med ICE för mig trots allt 😋.

Sen har jag inget behov av att köra en sprillans ny bil så då blev det ändå mera fördel för ICE.

Har fortfarande lite hopp kvar när det kommer till Dacia Spring, men de likt Ioniq har inte släppt några svenska priser än.

Edit: Jag kan göra alla reparationer och dylikt själv vilket sparar in väldigt mycket.

För att hamna på 300K för en Hyundai Ioniq så måste du köpa en sprillans ny bil du kan hitta en begagnat från 180k & uppåt.
Länk till en ny Ioniq från firma för 300K
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/hyundai_ioniq_ev_3...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

För att hamna på 300K för en Hyundai Ioniq så måste du köpa en sprillans ny bil du kan hitta en begagnat från 180k & uppåt.
Länk till en ny Ioniq från firma för 300K
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/hyundai_ioniq_ev_3...

Ja, det var en ny jag tittade på.

En begagnad har dels mindre batteri, samt att de ofta gått väldigt långt (om priset är lågt).

Elbilar verkar stå sig väldigt bra i pris tyvärr. Just Ioniq lönar det sig knappt att köpa en begagnad när den går få för 300k ny.

Permalänk
Medlem

Polestar 2 skickar ut den första OTA Uppdatering till alla deras bilar.

"Connected Safety som samlar in information om väglag och trafikfaror från andra Polestar- och Volvobilar längs vägarna. Även bluetoothanslutningen, timer till klimatanläggning och 360-graderskameran uppdateras."

" I denna uppdatering ingår en stegvis ökande maximal laddhastighet för DC-laddning. Med nya uppdateringen ligger den på 155 kW. Det är en liten ökning, men det är också därför vi talar om den som en stegvis uppdatering av laddhastigheten – snabbare laddning kommer i framtiden."
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210225/p...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

AMS hade ett ganska roligt elbilstest i senaste numret. 75 mil på en dag med 7 olika elbilar.

Sammantaget vann E-Tron följt av E-Niro och sen Taycan. Model 3 kom på femte plats och XC40 sist. Jag tror Taycan hade tagit andraplatsen om den inte var så dyr. Tesla hade en del problem med värmen och de fick byta bil mitt i, men de kompenserade för det strulet (och lite annat strul för andra bilar) i sammanställningen.

Permalänk
Medlem

Drog kärra i -23*C med LEAFen förra veckan. Konsumptionen med 200kg stål pålastat var ganska hög, men det gick finfint! Föredrar verkligen att dra kärra med eldriven bil, det känns så lätt!

Stålskivan används självklart till min hemmasnickrade elbil-bygge:

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Nya Porsche Taycan Cross Turismo.

Permalänk
Medlem

Lite rolig och informativ film om vad som förorenar mer, elbilar eller ICE-bilar.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Lite rolig och informativ film om vad som förorenar mer, elbilar eller ICE-bilar.

https://www.youtube.com/watch?v=1oVrIHcdxjA

Riktigt bra video, hade faktiskt inte tänkt på hur pass "smutsigt" fossilt bränsle är att pumpa upp och tillverka. Känns nu ännu bättre att gå över till dels elbil men även grön el (via Tibber) dock har vi inte installerat solpaneler ännu. Renoveringen av huset kostade mycket mer än vad vi hade hoppats. Men solpanel kommer en dag också...

Permalänk
Medlem

Fick äntligen se ID.4 på riktigt igår när en handlate fått in två 1st edition till bilhallen. Blev faktiskt väldigt förvånad över storleken! Betydligt större än vad jag har fantiseriserat ihop och ser rätt maffig ut till propotionerna. Jag som hade tänkt att det blir en bra andra-bil för sambon 😂 den kändes rymligare än min V90.

Dock verkar min ID.4 bli försenad pga komponentbrist på den planerade produktionsveckan. Börjar bli jobbigt att vänta...

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ber om ursäkt om detta redan varit uppe. Men det här är ju typ världens bästa nyhet på elbilsfronten i Sverige:
https://alltomelbil.se/okq8-bygger-snabbladdare-pa-300-statio...

Alla dessa konton, taggar och appar är ju helt otroligt användar-ovänliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alla dessa konton, taggar och appar är ju helt otroligt användar-ovänliga.

Har inte riktigt förstått varför folk har sådana problem med detta? Jag beställde från typ alla nätverk som kunde vara aktuella när jag skaffade första elbilen och så slängde jag in dem i ett fack i bilen, när jag byter bil flyttar jag bara över dem. Är ju inget större problem med att läsa vilken station man står vid och ta fram rätt kort.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aktsu:

Har inte riktigt förstått varför folk har sådana problem med detta? Jag beställde från typ alla nätverk som kunde vara aktuella när jag skaffade första elbilen och så slängde jag in dem i ett fack i bilen, när jag byter bil flyttar jag bara över dem. Är ju inget större problem med att läsa vilken station man står vid och ta fram rätt kort.

Det är väl mest en principfråga för egen del. Varför ska jag behöva beställa taggar "från alla nätverk" när jag har ett kredit- och ett debitkort? Jag kan köpa ALLT annat med kreditkort - varför kan jag inte ladda elbilen med det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är väl mest en principfråga för egen del. Varför ska jag behöva beställa taggar "från alla nätverk" när jag har ett kredit- och ett debitkort? Jag kan köpa ALLT annat med kreditkort - varför kan jag inte ladda elbilen med det?

Handlar väl om kostnad, att hålla på och sätta upp godkända kortläsare på varenda laddstolpe skulle kosta väldigt mycket helt enkelt, speciellt när vi pratar t.ex. AC-stolpar som idag som inte har skärm eller annat.

Tror att de som vill köra med kort inte hade velat betala den overheaden som de hade behövt lägga på för det, och jag använder hellre laddkort/appar än att betala för att andra skall ladda med kreditkort. Redan idag är det väldigt svårt att få investeringarna i laddstationer att gå ihop rent ekononomiskt så någonstans skall ju pengarna tas. EON körde förut kortläsarare på sina 50 kW laddare men det försvann med tiden när de började expandera, gissningsvis för att det inte var vettigt ur ett rent ekonomiskt perspektiv för dem.

Permalänk
Medlem

Idag har ju alla mobiler stöd för någon form av trådlös betalning, leverantörerna borde väl kunna anpassa för det (det är ju någon form av NFC lösning).

Apple Pay
Fitbit Pay
Garmin Pay
Google Pay
Samsung Pay

Permalänk
Medlem

Ni som är intresserad av Skoda Enyaq så rekommenderar jag att besöka en återförsäljare istället för att bygga ihop bilen online, bättre pris och mer utrustning. Tycker för övrigt att ID.4 first edition verkar vara den mest prisvärda elbilen just nu (om man räknar in räckvidd), privatleasing med 1 500 mil samt försäkring och vettig utrustning för 6 211 SEK/mån! För min del blev det en tämligen välutrustad Enyaq ändå då jag fick till några "vill ha" utrustning som elbaklucka (nej det är inte standard varken på ID.4 eller Enyaq), 13" infotainment, LED-matrix, 360 view samt HUD med AR. Däremot lite surt att standard interiören LOFT INTE innehåller ambient i instrumentpanelen endast dörrarna, men jag kan leva med det.

Permalänk
Medlem

Allt är ju relativt, kan tycka att 62kWh leaf på 24 mån
För 3500 är en bättre deal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Allt är ju relativt, kan tycka att 62kWh leaf på 24 mån
För 3500 är en bättre deal

En Leaf är mera jämförbar med id3, personligen tycker jag id3 är vettigare, har ungefär samma leasingkostnad.

Permalänk
Medlem

Id3 går väl på från 3700 exkl vinterdäck och på tre år?
(Minns inte om det var 1000 eller 1500 mil per år dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Id3 går väl på från 3700 exkl vinterdäck och på tre år?
(Minns inte om det var 1000 eller 1500 mil per år dock)

Satan vad den har gått upp i pris då. Gick att få för 2999 några månader sen.
3495 verkar vara billigast just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Ni som är intresserad av Skoda Enyaq så rekommenderar jag att besöka en återförsäljare istället för att bygga ihop bilen online, bättre pris och mer utrustning. Tycker för övrigt att ID.4 first edition verkar vara den mest prisvärda elbilen just nu (om man räknar in räckvidd), privatleasing med 1 500 mil samt försäkring och vettig utrustning för 6 211 SEK/mån! För min del blev det en tämligen välutrustad Enyaq ändå då jag fick till några "vill ha" utrustning som elbaklucka (nej det är inte standard varken på ID.4 eller Enyaq), 13" infotainment, LED-matrix, 360 view samt HUD med AR. Däremot lite surt att standard interiören LOFT INTE innehåller ambient i instrumentpanelen endast dörrarna, men jag kan leva med det.

Kommer säkert komma något retrofit-kit för ambient light på superskoda.com eller dylikt om suget faller på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

EON körde förut kortläsarare på sina 50 kW laddare men det försvann med tiden när de började expandera, gissningsvis för att det inte var vettigt ur ett rent ekonomiskt perspektiv för dem.

Gissningsvis så insåg de att de kunde höja vinstmarginalen åt sig själva genom att göra laddningen meckigare för sina kunder. Du måste ju ladda bilen din någon gång, det är ju inte så att du bara kan vägra och låta bli...

Det är inte rimligt att det ska vara så här, man ska kunna betala direkt när man behöver ladda sitt fordon utan att ha RFID-fjoppar eller prenumerationer/medlemskap eller annat tjabbel. Om till och med falafelnasaren i en vagn på torget har råd med kortterminal så har EON av alla allt råd de också.

Lagstiftning får fixa det här löjliga tjorvet om marknaden inte besinnar sig. Man kan ju fan inte vara medlem i alla laddnätverk på en gång om man är ute på långresa, det är ju helt orimligt det förstår väl vem som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Gissningsvis så insåg de att de kunde höja vinstmarginalen åt sig själva genom att göra laddningen meckigare för sina kunder. Du måste ju ladda bilen din någon gång, det är ju inte så att du bara kan vägra och låta bli...

Det är inte rimligt att det ska vara så här, man ska kunna betala direkt när man behöver ladda sitt fordon utan att ha RFID-fjoppar eller prenumerationer/medlemskap eller annat tjabbel. Om till och med falafelnasaren i en vagn på torget har råd med kortterminal så har EON av alla allt råd de också.

Lagstiftning får fixa det här löjliga tjorvet om marknaden inte besinnar sig. Man kan ju fan inte vara medlem i alla laddnätverk på en gång om man är ute på långresa, det är ju helt orimligt det förstår väl vem som helst.

Tror inte de gör någon vinst alls i dagsläget så det handlar nog snarare om att försöka hålla priserna lägre. Sätter de upp 10 AC stolpar på en parkering hade det blivit jäkligt dyrt om varenda en skall ha betalterminal.

Jag tycker som sagt det funkar bra, har lite kort i bilen och appar på telefonen. Telefonen har jag med oftare än plånboken så det är ju inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tur man har en Tesla och Supercharger-nätverket, men ibland behöver man ju ladda på andra laddnätverk också.
Har väl 3st RFID-taggar och ett par kort från olika bolag... det täcker mina behov för tillfället.

Dock finns ju "stressen" där om man åker långt och utanför sina vanliga rutter. Vad finns det för laddningsmöjligheter här, kan jag ladda där eller behöver jag medlemskap först, kanske måste beställa hem en tag eller kort för att kunna ladda eller fungerar det med att bara ladda ner en app och skriva in alla uppgifter och kunna börja ladda "en timme" senare? När man enkelt bara kunde ha stoppat i sitt kontokort och börjat ladda...

Visa signatur