Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av joabor:

By the way, var det någon som lyckades boka en Ioniq 5 när den lanserades? Jag hann inte så jag ligger kvar på min Enyaq 80 (i mitt avtal står det att jag kan avstå min bil om jag gör det innan produktionen är satt).

Släpptes det förbokningsbilar i Sverige? Jag tyckte att jag läste att det bara var Norge och någon enstaka EU-marknad (Tyskland, väl?) som fick den första laddningen här i närheten.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Släpptes det förbokningsbilar i Sverige? Jag tyckte att jag läste att det bara var Norge och någon enstaka EU-marknad (Tyskland, väl?) som fick den första laddningen här i närheten.

Så kan det absolut ha varit då jag inte ens kunde anmäla mitt intresse...

Permalänk
Medlem

Exakt, ioniq 5 gick inte att förboka i Sverige vad jag såg. Finns fortfarande inte ens ett pris

Permalänk
Medlem

Någon som har fått produktionsdatum på sin Enyaq ännu? Min ska byggas i maj dock ej bekräftat.

Permalänk
Medlem

Recension av VW ID4 av en av mina favorit bil-youtubers. Hade kollat in ID4 som ev. första elbil men blir inte sugen direkt efter det här.

Värt att veta är att killen generellt sätt älskar elbilar, så... trist. Hoppas VW fixar problemen med olika uppdateringar. Får vänta på Enyaq'en annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0ti:

https://www.youtube.com/watch?v=EotuxCptcM4

Recension av VW ID4 av en av mina favorit bil-youtubers. Hade kollat in ID4 som ev. första elbil men blir inte sugen direkt efter det här.

Värt att veta är att killen generellt sätt älskar elbilar, så... trist. Hoppas VW fixar problemen med olika uppdateringar. Får vänta på Enyaq'en annars!

Enyaq har exakt samma programvara så den kommer inte vara "buggfri" förrän ID.4 är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Exakt det jag gjorde pga min situation och mina krav, lite tråkigt att tanka men det går fort och det går att göra överallt och jag behöver inte oroa mig över räckvidden även nu när det var -32 och oplogat.

Förhoppningsvis kommer det fler laddplatser snabbt på de sträckor jag kör och jag är fortfarande ute och testar elbilar och räknar på det. Är mer ute efter en funktionell bil till lägsta kostnad då jag hellre lägger pengar på annat.

Kul att du hittat en bil att byta till. Blev det en octavia som du diskuterade kring?

Jag var för övrigt i Umeå med bilen i somras och kan konstatera 2 saker: 1. Av alla städer jag varit i, från Varberg i söder till Umeå i norr, med elbilen, så var Umeå klart svårast att hitta laddare (och parkeringsplats!) i. Jag vet inte varför riktigt, men det mesta kändes rätt bökigt. Jag hade inte velat ha en elbil där om jag inte kunde ladda hemma!
2. I princip alla samhällen vi åkte igenom från Östersund till Vindeln (via ö-vik och Umeå) hade minst 1st 50kW-laddare. På sina håll var det snabbare utbyggt än i Örebro! Jag kände mig aldrig osäker på att energin skulle räcka!

Som en inofficiell trea kan jag också konstatera att jag börjar bli gammal. Bilen hade bättre uthållighet än jag på 70-milsresan hem längs E4:an. Den ville varken stanna lika ofta som jag, eller lika länge. Jag får skylla på att högakustenbron är ett resmål i sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Enyaq har exakt samma programvara så den kommer inte vara "buggfri" förrän ID.4 är det.

Ioniq? Någonting som inte är Tesla måste det väl finnas! 😥

Permalänk
Medlem
Skrivet av gh0ti:

https://www.youtube.com/watch?v=EotuxCptcM4

Recension av VW ID4 av en av mina favorit bil-youtubers. Hade kollat in ID4 som ev. första elbil men blir inte sugen direkt efter det här.

Värt att veta är att killen generellt sätt älskar elbilar, så... trist. Hoppas VW fixar problemen med olika uppdateringar. Får vänta på Enyaq'en annars!

Vad är det som du menar är en dealbreaker? Halva videon är en rant kring Electrify America och att det är "svårt" att ladda bilen i det nätverket, så om du inte ska köra till USA i bilen så spelar det väl ingen större roll?
Andra delen ägnas åt att han inte kommer överens med några av knapparna i bilen och enpedalskörning. En del av videon ägnas åt jämförelser med bilar som ännu inte är tillgängliga i Europa och som är i en högre prisklass här i europa (Model Y).

Så jag tycker att för vad gäller ID här i Sverige tycker jag att det i mycket är en dålig review. Han kommenterar heller inte så mycket om bilens teknik eller egenskaper i övrigt.
Som jämförelse av en annan amerikan, Doug Demuro så är den testen mycket intressantare, man får se en hel del av bilens funktioner och teknik och sätter mera fingret på de väsentliga fördelarna och nackdelarna med bilen. https://www.youtube.com/watch?v=0Zzpsn_D9HA

Permalänk
Medlem

Kris Rifa har testat Polestar 2 efter nya mjukvaru uppdateringen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hyundai Ioniq 5 upp till 80% laddning på 16 min är så imponerande.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gruarn:

Kul att du hittat en bil att byta till. Blev det en octavia som du diskuterade kring?

Jag var för övrigt i Umeå med bilen i somras och kan konstatera 2 saker: 1. Av alla städer jag varit i, från Varberg i söder till Umeå i norr, med elbilen, så var Umeå klart svårast att hitta laddare (och parkeringsplats!) i. Jag vet inte varför riktigt, men det mesta kändes rätt bökigt. Jag hade inte velat ha en elbil där om jag inte kunde ladda hemma!
2. I princip alla samhällen vi åkte igenom från Östersund till Vindeln (via ö-vik och Umeå) hade minst 1st 50kW-laddare. På sina håll var det snabbare utbyggt än i Örebro! Jag kände mig aldrig osäker på att energin skulle räcka!

Som en inofficiell trea kan jag också konstatera att jag börjar bli gammal. Bilen hade bättre uthållighet än jag på 70-milsresan hem längs E4:an. Den ville varken stanna lika ofta som jag, eller lika länge. Jag får skylla på att högakustenbron är ett resmål i sig!

Ja, Umeå är lite småtufft. De flesta laddstolparna i centrala garage och dylikt är dessutom enfas. Jag tror att Umeå tidigt började montera laddstolpar, så nu börjar de bli lite gamla.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Jonas79:

Hyundai Ioniq 5 upp till 80% laddning på 16 min är så imponerande.

https://youtu.be/SRJJXs_eS3Y

149 kW vid 80% laddstatus är ju extremt bra. Sen återstår det ju att se om det står sig till produktionsbilarna. Ju mer jag ser på Ioniq 5, desto mer intressant blir den. Golvhöjden i lastutrymmet verkar lite tråkigt hög, men å andra sidan bör ju längden vara rätt vettig eftersom den är så pass stor. Positivt med i alla fall liten frunk också, så att det finns plats att lägga laddkablarna utan att de hamnar under en massa grejer.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

149 kW vid 80% laddstatus är ju extremt bra. Sen återstår det ju att se om det står sig till produktionsbilarna. Ju mer jag ser på Ioniq 5, desto mer intressant blir den. Golvhöjden i lastutrymmet verkar lite tråkigt hög, men å andra sidan bör ju längden vara rätt vettig eftersom den är så pass stor. Positivt med i alla fall liten frunk också, så att det finns plats att lägga laddkablarna utan att de hamnar under en massa grejer.

Håller med att Ioniq 5 är superintressant och jag skulle så gärna vilja se vad en vettig variant kommer att kosta i Sverige och när den finns tillgänglig. Jag kommer dock att fullfölja beställningen av min Enyaq och tänker på följande sätt:
- Enyaq finns och kommer att levereras runt sommaren, har ingen aning om när Ioniq 5 kommer att finnas tillgänglig.
- Ioniq 5 kommer att bli dyrare inget snack om saken. 6 700SEK/mån + drivmedel kommer Enyaq att kosta och det är max vad jag tänker betala.
- Jag kör på privatleasing 36 månader så det är ingen jättegrej om det visar sig att det finns bättre och billigare.
- Tror att de kommer att hända otroligt mycket de närmaste 3-5 åren.

Detta är lite som att köpa datorkomponenter, det finns alltid något bättre runt hörnet:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joabor:

Håller med att Ioniq 5 är superintressant och jag skulle så gärna vilja se vad en vettig variant kommer att kosta i Sverige och när den finns tillgänglig. Jag kommer dock att fullfölja beställningen av min Enyaq och tänker på följande sätt:
- Enyaq finns och kommer att levereras runt sommaren, har ingen aning om när Ioniq 5 kommer att finnas tillgänglig.
- Ioniq 5 kommer att bli dyrare inget snack om saken. 6 700SEK/mån + drivmedel kommer Enyaq att kosta och det är max vad jag tänker betala.
- Jag kör på privatleasing 36 månader så det är ingen jättegrej om det visar sig att det finns bättre och billigare.
- Tror att de kommer att hända otroligt mycket de närmaste 3-5 åren.

Detta är lite som att köpa datorkomponenter, det finns alltid något bättre runt hörnet:)

Jag är inte så säker på att Ioniq kommer att bli dyrare, det är ändå en mindre biltyp och från en östasiatiskt tillverkare liksom. Jag blev ganska imponerad av nuvarande Ioniq, hade ett långt samtal med en nederländsk Über-förare som var väldigt nöjd trots rätt begränsad räckvidd.

Edit: Tar tillbaka kommentaren om storlek, Ioniq 5 verkar vara ungefär samma klass som Enyaq.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag läste någon intressant analys som gick igenom hindren för att elbilar ska gå hem hos de stora konsumentgrupperna och sammanfattningsvis så finns det tre stora problem: Pris, räckvidd och infrastruktur.

Pris och räckvidd är i princip lösta redan då det finns elbilar i hyfsat låga prisklasser, tillräckligt billiga för att nybilskonsumenter ska ha råd att köpa dem i alla fall, och elbilar med tillräcklig räckvidd, även om det förstås kommer att bli allt bättre på de områdena ju fler aktörer det finns på marknaden och när den tekniska utvecklingen framskrider.

Kvar finns då infrastrukturen och där behövs det en politisk lösning. Här har EU bestämt en standard för snabbladdning vilket är en stor fördel jämfört med andra platser där man har flera konkurrerande system, men det behövs incitament för att bygga publika laddare exempelvis på städernas gator. Snabbladdare finns ju redan, även om det lär behövas fler i framtiden och gärna på områden där det idag saknas, men "långsamma" laddare där folk bor och arbetar saknas till stor del förutom där de boende själva har löst det på något sätt. Sen behöver man en betallösning som är enkel, varför inte bankkort som alla andra betalningar i hela samhället exempelvis? Man borde också tvinga fram någon form av jämförpris förstås. Som det är idag verkar det ganska ofta vara en överraskning hur mycket man får betala för sin laddning liksom.

VW har dock en tradition av att köra på egen mjukvara. Jag skrev någon uppsats för ganska länge sedan om affärssystem och de flesta större företag hade köpt system från stora leverantörer, MS eller SAP exempelvis, men VW tog in ett FOSS-system som de vidareutvecklade själva. Jag säger inte att det nödvändigtvis var ett bra val men de är i alla fall inga nybörjare på mjukvara.

Angående Teslas försprång så finns det absolut där, när det gäller motorer och batterier, men det lär de inte få behålla så länge. När Bosch, Siemens, Delphi Aptiv och andra stora underleverantörer ger sig in på området på allvar så lär det gå rätt fort. På det stora hela är ju Tesla en pytteliten aktör.

Jag skulle vilja lägga till att det bör införas krav/lag på att man måste redovisa priset i kr/kWh istället för som vissa gör kr/minut vilket är helt värdelöst då man inte vet vilket laddhastighet man kommer få då den beror på så många faktorer som man inte kan påverka.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är inte så säker på att Ioniq kommer att bli dyrare, det är ändå en mindre biltyp och från en östasiatiskt tillverkare liksom. Jag blev ganska imponerad av nuvarande Ioniq, hade ett långt samtal med en nederländsk Über-förare som var väldigt nöjd trots rätt begränsad räckvidd.

Edit: Tar tillbaka kommentaren om storlek, Ioniq 5 verkar vara ungefär samma klass som Enyaq.

Önskar att Ioniq 5 inte bli dyrare, men med den specen som presenteras så tror jag att den blir dyrare (beror såklart på version och utrustning). Modell 45 kan säkert bli bra prissatt men det är en specialversion.

Startpriset på Enyaq är 453 900 (Skodas hemsida) utan rabatt och miljöbonus.

Missuppfatta mig rätt jag vill verkligen att elbilarna ska bli billigare och någon måste ju börja...

Permalänk
Skrivet av joabor:

Håller med att Ioniq 5 är superintressant och jag skulle så gärna vilja se vad en vettig variant kommer att kosta i Sverige och när den finns tillgänglig. Jag kommer dock att fullfölja beställningen av min Enyaq och tänker på följande sätt:
- Enyaq finns och kommer att levereras runt sommaren, har ingen aning om när Ioniq 5 kommer att finnas tillgänglig.
- Ioniq 5 kommer att bli dyrare inget snack om saken. 6 700SEK/mån + drivmedel kommer Enyaq att kosta och det är max vad jag tänker betala.
- Jag kör på privatleasing 36 månader så det är ingen jättegrej om det visar sig att det finns bättre och billigare.
- Tror att de kommer att hända otroligt mycket de närmaste 3-5 åren.

Detta är lite som att köpa datorkomponenter, det finns alltid något bättre runt hörnet:)

Du skulle passat på och nappat på privatleasingerbjudandena som fanns på E-Tron innan årsskiftet (några enstaka fanns kvar efter årsskiftet också, förmodligen bilar som handlarna satt i trafik innan årsskiftet), hade blivit bra mycket billigare än 6700/mån, fanns för 4800/mån för e-tron 55 Proline 24 månader.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

En till norrman som testar elbilar! Norges största exportindustri kommer snart bli videobloggande om elbilar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du skulle passat på och nappat på privatleasingerbjudandena som fanns på E-Tron innan årsskiftet (några enstaka fanns kvar efter årsskiftet också, förmodligen bilar som handlarna satt i trafik innan årsskiftet), hade blivit bra mycket billigare än 6700/mån, fanns för 4800/mån för e-tron 55 Proline 24 månader.

Jag vet, men jag var för sent ute. Börja kolla på elbilar i slutet på januari. Grymt bra pris och det är bara att gratta alla som fick tag i en för det priset (avis väldigt mycket;))

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Nederländerna också har jag hört. Eller så övervägde de starkt att göra det iallafall. Britterna är väl inställda på 2030 numera? Något sånt iallafall. Tycker vi också borde sätta stopp vid 2030, och stopp även för alla typer av hybrider på samma gång. Nu får det vara nog, typ.

Stopp 2025 här med hade varit fantastiskt 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Stopp 2025 här med hade varit fantastiskt 👍

Håller helt med men senaste jag hörde så ska ett beslut om detta tas i Maj/Juni och diskussionen i Sverige har varit 2030 likadant som UK, Tyskland, Ireland mfl infört redan.

2025 är väll Norge ensam att infört men dom ligger också längst fram på övergången

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Lite sen på bollen, men jag har en Tesla Model S LR och jag saknar möjlighet till laddning hemma/jobbet. Jag laddar när jag veckohandlar, så det blir oftast en gång i veckan. Då kör jag till jobbet (~2 km T&R) varje dag och till gymmet (~4km T&R) tre gånger i veckan. Det som drar mest i mitt fall är ju att sentry drar sådana enorma mängder ström. Dom få gångerna jag haft sentry avstängt har bilen klarat sig åtminstone två månader på en laddning om jag inte långreser.

Så jag tycker ju inte det är så jobbigt att ladda eftersom jag kör rätt lite nu under Covid. Men hade gärna stängt av sentry om jag haft bättre parkeringsmöjligheter. Det hade varit smutt.

Ursäkta mig men tar du bilen 2000 meter till jobbet och 4000 meter till gymmet(!)? 😄
Du är nog inte ensam, men herregud det låter som att du inte behöver någon bil 😄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag skulle vilja lägga till att det bör införas krav/lag på att man måste redovisa priset i kr/kWh istället för som vissa gör kr/minut vilket är helt värdelöst då man inte vet vilket laddhastighet man kommer få då den beror på så många faktorer som man inte kan påverka.

Jo, än värre är väl om de inte bara redovisar priset utan också tar betalt per minut.

Skrivet av joabor:

Önskar att Ioniq 5 inte bli dyrare, men med den specen som presenteras så tror jag att den blir dyrare (beror såklart på version och utrustning). Modell 45 kan säkert bli bra prissatt men det är en specialversion.

Startpriset på Enyaq är 453 900 (Skodas hemsida) utan rabatt och miljöbonus.

Missuppfatta mig rätt jag vill verkligen att elbilarna ska bli billigare och någon måste ju börja...

Jo visst, men kollar man dagens Ioniq, eller för den delen Kona EV, så kostar de runt 3000-3500 i leasingavgift. De är visserligen rätt gamla modeller nu och snart ersatta, men det vore lite konstigt om efterföljaren kostar dubbelt så mycket liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ursäkta mig men tar du bilen 2000 meter till jobbet och 4000 meter till gymmet(!)? 😄
Du är nog inte ensam, men herregud det låter som att du inte behöver någon bil 😄

Man får hoppas man inte räknar km-kostnad i detta fall, lär blir sorgliga siffror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag skulle vilja lägga till att det bör införas krav/lag på att man måste redovisa priset i kr/kWh istället för som vissa gör kr/minut vilket är helt värdelöst då man inte vet vilket laddhastighet man kommer få då den beror på så många faktorer som man inte kan påverka.

Nu förutsätter jag att du inte bara vill lagstifta om att priset ska redovisas per kWh istället för per minut, utan att det också endast ska vara tillåtet att debitera per kWh?

Men hur i hela världen tänker man då, ska det vara förbjudet att ta ut en parkeringsavgift för laddplatsen om man istället betalar för laddningen? Jag tycker personligen att det är ganska uppenbart att tiden också är en faktor, inte bara hur många kWh man trycker i. En laddstation har bara ett begränsat antal laddplatser och varför ska någon med långsam laddning (kanske någon med en hybrid eller som någon som redan är uppe i 90+% SoC) hogga en 350 kWh-laddare och endast ligga och pytsa i 20 kWh medans det kanske står andra och väntar?

Om man även tar med tiden som en faktor så finns det även ett incitament att flytta sin bil när den är tillräckligt laddad, istället för att man sitter och sörplar klart på sitt kaffe (eller väntar på att nå 100% SoC).

Jag har inget emot att betala för en kombo av kWh och tid, så länge priset för en standardladdning är rimligt. Fortum verkar köra detta upplägg på sina snabbladdare och tar då 2,5:-/kWh och 2:-/minut. Om vi då ponerar att du får i ca 60 kWh på 40 minuter så blir det alltså 2,5 * 60 + 2 * 40 = 150 + 80 = 230 kr. I det fallet är din kostnad 3,83:-/kWh, vilket i stort sett är i paritet med Tesla SC, och billigare än (sannolikt) alla andra som endast tar ut ett pris per kWh. Jag är mycket mer för ett sådant upplägg än de som vill ha mellan 6 och 12 kronor per kWh.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Lite rolig och informativ film om vad som förorenar mer, elbilar eller ICE-bilar.

https://www.youtube.com/watch?v=1oVrIHcdxjA

Alltså det är ju helt galet om man tänker efter 😫

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ursäkta mig men tar du bilen 2000 meter till jobbet och 4000 meter till gymmet(!)? 😄
Du är nog inte ensam, men herregud det låter som att du inte behöver någon bil 😄

Varför skulle jag inte behöva någon bil för att jag har nära till jobbet och gymmet?

Du kan väl skapa en egen jante-tråd istället för att gå offtopic här. Mitt inlägg gjordes för att hjälpa Stan Carley som undrade hur långt man kom om man saknade laddning hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, än värre är väl om de inte bara redovisar priset utan också tar betalt per minut.
Jo visst, men kollar man dagens Ioniq, eller för den delen Kona EV, så kostar de runt 3000-3500 i leasingavgift. De är visserligen rätt gamla modeller nu och snart ersatta, men det vore lite konstigt om efterföljaren kostar dubbelt så mycket liksom.

Men det är i grundutförande, lägg till 1500 mil samt försäkring och lite "onödig utrustning" så har priset stigit en bra bit. Billigaste Enyaq 4 790 SEK/mån, försäkring och 1500 mil, 5 455 SEK/mån. Som jag tidigare sa, jag hoppas att du har rätt att Ioniq 5 blir billigare och bättre. Lite raljerande har jag aldrig varit med om att något som är bättre dessutom är billigare:). När jag sa att min Enyaq kostar 6 700 SEK/mån så är det med försäkring, service och 1500 mil. Fan mycket pengar för en bil som ska stå stilla, vad brukar man säga 90% av tiden? Fast å andra sidan kan folk köpa trädgårdstomtar för hur mycket som helst:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Men det är i grundutförande, lägg till 1500 mil samt försäkring och lite "onödig utrustning" så har priset stigit en bra bit. Billigaste Enyaq 4 790 SEK/mån, försäkring och 1500 mil, 5 455 SEK/mån. Som jag tidigare sa, jag hoppas att du har rätt att Ioniq 5 blir billigare och bättre. Lite raljerande har jag aldrig varit med om att något som är bättre dessutom är billigare:). När jag sa att min Enyaq kostar 6 700 SEK/mån så är det med försäkring, service och 1500 mil. Fan mycket pengar för en bil som ska stå stilla, vad brukar man säga 90% av tiden? Fast å andra sidan kan folk köpa trädgårdstomtar för hur mycket som helst:)

Svarar mig själv.
KONA Electric Advanced+ (long range), 4 795SEK/mån (474 900SEK), 1000 mil ej försäkring, utan 3-fas ombordladdning och Typ 2 sladd kostar extra.
https://bestall.hyundai.se/bilar/kona-electric

Visst är Enyaq dyrare men inte så farligt om man jämför, visst det går inte att exakt jämföra äpplen och äpplen...