Något bättre "MAC-likt" än Ubuntu Mate under Virtual Box MACos host?

Permalänk

Något bättre "MAC-likt" än Ubuntu Mate under Virtual Box MACos host?

Idag kör jag som sagt Ubuntu Mate 20.04 under Virtual Box på MacBook Air som värddator. Jag har ställt in Mate Tweak för att välja Panel Mutiny - då kan man få gränssnittet att se ut som MAC-os eller för den delen vanliga Ubuntu att ha dock till vänster. Detta är mycket bra för då kan programmera få lite mer plats på höjden.

Har provat vanliga Ubuntu men det är dels för trögt, sedan har de tagit bort finesser och konfigureringsmöjligeher (för att få ett "rent utseende" antar jag). Både vanliga Ubuntu 20.10 och dito Mate hade stabilitetts problem så jag blev tvungen att gå till baks till 20.04. Det rullar ok, men det är lite små buggar och gränssnittet är lite fult. Jag har också provat Elemetary och Deepin men dessa är för tröga och för ofärdiga.

En annan sak som jag gillar med MAC-os är launchpad, jag upplever det som både snyggare och bättre än allt annat jag provat. Dels för att det utnyttjar hela skärmen och att man kan skapa mappar. På vanliga Ubuntu har de gjort någon ful animering som inte går att få bort. Ubuntu Mate med Mutiny är också det ganska fult. Många andra Linux distros liksom Windows visar bara programmen på en liten del av skärmen så att man måste skrolla till förbannelse.

Rasberry Pi Os gränssnitt påminner om gamla Windows 95 och är väldigt rent och snyggt men gör sig inte bra om man vill ha taskbar (dock) till vänster.

Har ni några andra förslag på lättviktig Linux distro (för att köra under Virtual Box på en gammal MacBook Air) som är rent och snyggt, som använder skärmytan optimalt och som möjliggör många finesser och många möjligheter att konfigurera som man vill?

Permalänk
Medlem

Red Star OS 3.0 är rätt MacOS likande. /s

Lite mer seriöst så ska du ju inte leta distro utan desktop environment snarare.

Här är några debian/ubuntu derivat som är bygda för att just likna MacOS:
Elementary OS
Ubuntu Budgie

Alternativt så kör du valfri distro med KDE och sedan slänger in Latte Dock bara. Personlig favorit är Manjaro KDE, men det är för att jag gillar rolling release.

EDIT: Plank finns för Gnome också.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@spiderweb Har du provat KDE Plasma som DE? Du kan konfigurera det som du vill.
Min favorit är KDE Neon, som bygger på Ubuntu LTS (just nu 20.04) och har senaste Plasma.

Kubuntu och Manjaro KDE är också trevliga.
Opensuse och Fedora verkar också vara bra alternativ, men dom har var längesedan jag provade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Red Star OS 3.0 är rätt MacOS likande. /s

Lite mer seriöst så ska du ju inte leta distro utan desktop environment snarare.

Här är några debian/ubuntu derivat som är bygda för att just likna MacOS:
Elementary OS
Ubuntu Budgie

Alternativt så kör du valfri distro med KDE och sedan slänger in Latte Dock bara. Personlig favorit är Manjaro KDE, men det är för att jag gillar rolling release.

EDIT: Plank finns för Gnome också.

Tack för tips, skall kolla på det. Vad gäller installation av desktop environment så provade att ladda ner ett altarnativ DE på Ubuntu förut, men då blandades dess program ihop med orginalprogrammen så det vart en enda röra. Sedan fick jag också problem med software updates som inte funkade som de skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Tack för tips, skall kolla på det. Vad gäller installation av desktop environment så provade att ladda ner ett altarnativ DE på Ubuntu förut, men då blandades dess program ihop med orginalprogrammen så det vart en enda röra. Sedan fick jag också problem med software updates som inte funkade som de skulle.

När det kommer till Ubuntu specifikt så är det bättre att välja en fork av Ubuntu med önskad DE förinstallerad istället för att installera själv. För KDE exempelvis så finns Kubuntu och KDE Neon. Många andra distros har antingen olika installationsskivor med DE förvalt eller vettigt stöd för att installera själv efteråt. (Exempel.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Zorin ser exakt ut som Apple om du köper Ultimate edition, går att få de att se ut som vilket os som helst.

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@spiderweb Har du provat KDE Plasma som DE? Du kan konfigurera det som du vill.
Min favorit är KDE Neon, som bygger på Ubuntu LTS (just nu 20.04) och har senaste Plasma.

Kubuntu och Manjaro KDE är också trevliga.
Opensuse och Fedora verkar också vara bra alternativ, men dom har var längesedan jag provade.

Tack för tips. Jag har kollat på KDE förut och jag känner igen stilen.
Programstart utnyttjar bara en liten det av skärmen - inte effektivt. Dessutom är mycket ganska fult utformat. Det verkar dock finnas många anpassningsmöjliheter.

Permalänk
Medlem

https://elementary.io/

Enklast möjliga för det stuk du vill ha.
Går super att skriva 0 i köprutan

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Tack för tips. Jag har kollat på KDE förut och jag känner igen stilen.
Programstart utnyttjar bara en liten det av skärmen - inte effektivt. Dessutom är mycket ganska fult utformat. Det verkar dock finnas många anpassningsmöjliheter.

KDE är extremt anpassningsbart, du kan nästan garanterat få något du är nöjd med. Sedan är det lite av ett kaninhål med hur långt man kan gå, men väldigt mycket går väldigt snabbt att ändra. Nu är jag inte helt säker på vad du menar med "Programstart", men syftar du på det Windows kallar för start menyn och inom linux ofta för Application Launcher så går det att byta ut den till fullskärms variant. Widgeten inkluderas till och med av standard i Manjaro KDE iaf, antar detsamma för de flesta KDE installationer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Red Star OS 3.0 är rätt MacOS likande. /s

Lite mer seriöst så ska du ju inte leta distro utan desktop environment snarare.

Här är några debian/ubuntu derivat som är bygda för att just likna MacOS:
Elementary OS
Ubuntu Budgie

Alternativt så kör du valfri distro med KDE och sedan slänger in Latte Dock bara. Personlig favorit är Manjaro KDE, men det är för att jag gillar rolling release.

EDIT: Plank finns för Gnome också.

Red Star OS 3.0 - från Nord Korea, haha det tänker jag inte installera
Elementary OS - För långsamt och inte moget som jag skrev förut
Ubuntu Budgie - ganska snyggt och verkar snabbt men hittade flera buggar på en gång, ofta stort avstånd mellan objekt för att vara pekskärms anpassat. Varför kan man inte få välja om man har pekskärm eller inte!?
Manjaro Gnome varianten verkar intressant, många möjligheter att konfigurera, skall prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Red Star OS 3.0 - från Nord Korea, haha det tänker jag inte installera

Det hoppas jag verkligen att du inte göra. 😆 (Därav /s för sarkasm.) Var bara min första tanke när jag läste "Mac-likt" Linux.

Skrivet av spiderweb:

Elementary OS - För långsamt och inte moget som jag skrev förut
Ubuntu Budgie - ganska snyggt och verkar snabbt men hittade flera buggar på en gång, ofta stort avstånd mellan objekt för att vara pekskärms anpassat. Varför kan man inte få välja om man har pekskärm eller inte!?

Men jag tror jag inser lite nu vad du efterfrågar, är inte helt haj på Mac OS termer. Tolkade "launchpad" som den där taskbaren och gav rekommendationer därefter. Kom nu på att det är ju den där fullskärms applikations startaren "start meny" liknande applikations startaren.

Som jag nämnde i mitt förra inlägg så har även KDE en sådan inbygd vid namn Application Dashboard som kan ersätta standard. Du får avgöra hur mycket du gillar den.

Skrivet av spiderweb:

Manjaro Gnome varianten verkar intressant, många möjligheter att konfigurera, skall prova.

Gillar du Manjaro Gnome så kör på. Kör själv Manjaro KDE, men det enda som skiljer är DE och några standard applikationer för vardera DE. Heads up bara på att den skiljer sig lite från Ubuntu. Ubuntu bygger på Debian medans Manjaro bygger på Arch. För och nackdelar överlag, men den största är som tidigare nämnt att Manjaro kör rolling release. Värt att nämna också är att du har fullt stöd för AUR, Snap & Flatpak utöver Manjaros egna paket repository. Vid standardinstallation så behöver man bara slå på det i inställningar på Pamac. Personligen föredrar jag Manjaro och rolling release för desktop, men det är subjektivt. Vill man köra Debian/Ubuntu baserad GNOME 3 så hade jag nog bara kört Debian rakt av. (Med unstable repository, för stable kör lite väl gamla versioner för mig.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Varför inte köra Mac OS då? 😉

Jag använder Ubuntu default det är rent och snyggt. Har bara ändrat storleken på ikonerna i dockan till vänster som var lite för stora.
Har du installerat alla tillägg till Virtual box i Ubuntu? Det behövs så X11 kan flyta på bättre.