Permalänk
Medlem

RX 5700 XT vs RTX 2070?

Tja, jag är på jakt efter ett nytt grafikkort men har dålig koll på vad jag ska kika på. Har efter en del research smalnat ned urvalet till i rubrik nämnda varianter, men är något annat vettigt tar jag gärna tips på det också.

Budget är runt 4-5k, helst inte mer, om än något flexibel. Burken jag har idag är:
Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design R5

Spelar mest BF5. Just nu på 1080p 165hz, men kan man bli redo för 1440p i framtiden hade det ju inte varit dumt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Invänta RTX3070 istället.

Då kan du välja 1440P, har själv ett RTX2070 och det orkar inte med 1440P ärligt talat.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

väldigt dålig tid att just nu köpa ett GPU. AMD ska visa upp nya GPU:er nästa vecka och Nvidia ska också "lansera" 3070 snart.
skulle innevänta nåt av dem alternativen om du inte måste absolute har ny GPU nu.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 5700XT som en upgrade, dels för att kunna spela alla nya spel men också att minea när jag inte spelar. Således tjänar jag in några hundra kronor i månaden samtidigt som jag kan spela med hög fps när jag väl spelar.

Om inte miningen är en faktor hade jag dock rekommenderat nvidia.

Permalänk
Medlem

Billigaste 3070 är ju lite mer än budget, men jäklar vilken ökning om du får tag på ett kort för 5600-6000:-. Satsa på att vara redo vid 15 på torsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Billigaste 3070 är ju lite mer än budget, men jäklar vilken ökning om du får tag på ett kort för 5600-6000:-. Satsa på att vara redo vid 15 på torsdag.

Tänker att min CPU kommer flaskhalsa innan jag får ut det jag vill ur kortet, men det kanske är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tänker att min CPU kommer flaskhalsa innan jag får ut det jag vill ur kortet, men det kanske är fel?

Du kanske inte får ut maximalt i vissa spel i 1080p, men går du över till 1440p kommer det bli minimal skillnad på din CPU.

CPU flaskhals är ganska litet problem jämfört med grafikkort i spel i de flesta fall, om du inte vill ha extrema FPS. För att du ska börja förlora massor ska du ha en ruggigt billig eller väldigt gammal CPU.

Kolla senaste processor recension. 8400 presterar som eller lite sämre än 8600k i stock.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Tja, jag är på jakt efter ett nytt grafikkort men har dålig koll på vad jag ska kika på. Har efter en del research smalnat ned urvalet till i rubrik nämnda varianter, men är något annat vettigt tar jag gärna tips på det också.

Budget är runt 4-5k, helst inte mer, om än något flexibel. Burken jag har idag är:
Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design R5

Spelar mest BF5. Just nu på 1080p 165hz, men kan man bli redo för 1440p i framtiden hade det ju inte varit dumt.

Tack!

5700XT är klart bättre än 2070, men något sämre än 2070 Super. Kollar du efter reviews mellan dessa så se till att kolla färska sådana, för ett år sen så var 5700Xt knappt bättre än 2070, men AMD har en förmåga att förbättra drivers mer än nvidia så i dag är prestandan högre.

Men inget av dessa kort bör köpas idag, priserna på dessa både nytt och begagnat måste bara sjunka när de nya korten börjar dyka upp inom kort. Vänta ett par veckor och kolla av begmarknaden i första hand, och i andra hand så bör nypriserna falla 20%. Gör dom inte det så köp 3070 eller motsvarande nytt AMD som förövrigt presenteras den 28 okt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tja, jag är på jakt efter ett nytt grafikkort men har dålig koll på vad jag ska kika på. Har efter en del research smalnat ned urvalet till i rubrik nämnda varianter, men är något annat vettigt tar jag gärna tips på det också.

Budget är runt 4-5k, helst inte mer, om än något flexibel. Burken jag har idag är:
Intel Core i5 8400
Rog Strix Z370-H Gaming
Gigabyte Geforce GTX 1060 3GB
16GB DDR4
EVGA Supernova G2 650W
Fractal Design R5

Spelar mest BF5. Just nu på 1080p 165hz, men kan man bli redo för 1440p i framtiden hade det ju inte varit dumt.

Tack!

För min del i fall jag hade haft din maskin så skulle det vara ett psykologiskt motstånd mot att lägga 5000-6000 Kr på en uppgradering när i så fall den uppgraderingen i sig är värt mer än hela resten av maskinen. Kan tycka att en GPU för 2000-3000 Kr vore mer balanserat. Har man sådana behov för spelande att 5000-6000 Kr kan vara motiverat så är det lika bra att sälja hela maskinen och satsa på helt nytt system. Men men om du nu ska göra denna uppgradering så råder jag att vänta tills du får hela paletten så att säga dvs ser vad både Nvidia och AMD har att erbjuda. Att handla kring Black Friday kan kanske också vara bra i fall det dyker upp nått bra erbjudande.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Gjorde ju en rätt bäng sak, och gick och köpte ett 2070 Super för 4990 - men med öppet köp ska tilläggas. Mitt gamla kort failade och lämnades tillbaka (1070). Vi får la se hur jag gör. Funderar på om det hade varit ett bättre (och billigare!) val att köra 5700 XT istället från Sapphire eller Gigabyte, kanske. Vet inte om jag egentligen behöver så mkt kraftigare saker just nu. Har en 3600 som står på skrivbordet som jag funderar på hur att göra med (1600 ocd till 3.8 idag).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Ingen koll alls på releaser osv. Då väntar jag definitivt några veckor och gömmer undan några hundringar från familjekassan till.

Permalänk
Medlem

Ursäkta dubbelposten men jag väcker denna tråd till liv istället för att starta en ny.

Hur ser landet ut idag? Har inte alls hängt med mer än att det verkar råda brist på grafikkort överallt. Vad bör jag kolla på nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ursäkta dubbelposten men jag väcker denna tråd till liv istället för att starta en ny.

Hur ser landet ut idag? Har inte alls hängt med mer än att det verkar råda brist på grafikkort överallt. Vad bör jag kolla på nu?

Det som är störst chans att få tag på verkar nog vara nya RTX 3060. Dom poppar upp lite nu och då.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Ursäkta dubbelposten men jag väcker denna tråd till liv istället för att starta en ny.

Hur ser landet ut idag? Har inte alls hängt med mer än att det verkar råda brist på grafikkort överallt. Vad bör jag kolla på nu?

Med din nuvarande dator och spel i 1080p hade jag väntat med att uppgradera. Det är svindyrt med GPU nu och du kommer troligtvis inte märka lika stor skillnad som du kanske hoppas på. Att framtidssäkra för 1440p blir ganska meningslöst också, då kan du lika gärna spara de pegnarna tills du är redo att gå över till 1440p och få ett bättre kort när det faktiskt märks av.

Tips från coachen: Har du en fungerande dator så vänta minst ett halvår med uppgradering tills GPUpriserna blivit mer humana igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Med din nuvarande dator och spel i 1080p hade jag väntat med att uppgradera. Det är svindyrt med GPU nu och du kommer troligtvis inte märka lika stor skillnad som du kanske hoppas på. Att framtidssäkra för 1440p blir ganska meningslöst också, då kan du lika gärna spara de pegnarna tills du är redo att gå över till 1440p och få ett bättre kort när det faktiskt märks av.

Tips från coachen: Har du en fungerande dator så vänta minst ett halvår med uppgradering tills GPUpriserna blivit mer humana igen.

Tack! Dock tycker jag det rekommenderats att vänta med uppgradering i minst ett år nu. Någon gång får man ju göra slag i saken också. Letar nog dock någon mindre begagnad uppgraderings-lösning, ifall jag byter hela burken när SKATTEÅTERBÄRINGEN™ kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack! Dock tycker jag det rekommenderats att vänta med uppgradering i minst ett år nu. Någon gång får man ju göra slag i saken också. Letar nog dock någon mindre begagnad uppgraderings-lösning, ifall jag byter hela burken när SKATTEÅTERBÄRINGEN™ kommer.

https://www.youtube.com/watch?v=-08tQxlrYiI

Kan bara tala från egen erfarenhet, jag gick från 7700K med ett GTX 1080 till 10850K och ett RTX3070. Jag märker skillnad när FPSmätaren är igång och i råprestanda så är det en stor uppgradering, men för mina behov så inser jag att det var en rätt rejäl kostnad som inte alls smakade lika mycket som den kostade och jag tror risken är stor att du får en liknande upplevelse, även om det är jävulskt kul med ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack! Dock tycker jag det rekommenderats att vänta med uppgradering i minst ett år nu. Någon gång får man ju göra slag i saken också. Letar nog dock någon mindre begagnad uppgraderings-lösning, ifall jag byter hela burken när SKATTEÅTERBÄRINGEN™ kommer.

Anledningen till att 3060 finns och poppar upp är att dom är mindre intressanta för miners. De flesta andra kort har ett "minerpris" som är mycket högre än ett "gamerpris". Dvs, miners räknar en ROI på kortet och är beredda betala betydligt mer än gamers. Så länge som mining är finansiellt attraktivt så kommer inga GPU-priser att normaliseras.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Kan bara tala från egen erfarenhet, jag gick från 7700K med ett GTX 1080 till 10850K och ett RTX3070. Jag märker skillnad när FPSmätaren är igång och i råprestanda så är det en stor uppgradering, men för mina behov så inser jag att det var en rätt rejäl kostnad som inte alls smakade lika mycket som den kostade och jag tror risken är stor att du får en liknande upplevelse, även om det är jävulskt kul med ny hårdvara.

Det må vara, men jag behöver mer komma till ett treshhold där "vanliga" spel är spelbara på allt annat än ultra-low. Särskilt spel som kräver högre fps än att cappa på 60 tex.

Permalänk
Medlem

Känns rätt hopplöst det här tbh. Ska man försöka få tag på RX 6700XT kanske? Är det värt till min burk (se första inlägget)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Känns rätt hopplöst det här tbh. Ska man försöka få tag på RX 6700XT kanske? Är det värt till min burk (se första inlägget)?

Givetvis.
Du kan ju försöka, jag tror det var 18 mars för release av både AMD-kort och AIB-kort.

Men annars finns det ju 1660 Ti och 3060 (ej Ti) lite nu och då, nästan varje dag.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv