Anmäl dig till Roborock Challenge!

Dator startar inte alls efter liten flytt

Permalänk
Medlem

Dator startar inte alls efter liten flytt

Hallå

Jag möblerade om lite hemma häromdagen, i samband med detta så skulle jag byta plats på datorn. Jag tryckte av strömknappen på PSUn, drog ut alla kablar, flyttade den och kopplade in allt igen. Nu när jag försöker starta den så händer absolut ingenting. Helt dött.

Har en Corsair SF750 750W 80+ Platinum och ett nzxt n7 z490 mobo. Har testat allt jag kan komma på och är kapabel till just nu. Kollat att alla kontakter sitter i, tagit ut alla sladdar som inte behövs, tagit ut gpu, bytt plats på minnen, testat starta datorn via startknappen på moderkortet, testat olika uttag, strömknappen på PSUn är rätt osv. Har inte tillgång till en annan PSU just nu så kan inte felsöka den. Men ingenting i systemet är äldre än 3 veckor och har fungerat felfritt i dessa 3 veckor. Finns det något annat jag kan kolla förutom före jag får tag på en annan PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowlig:

Har inte tillgång till en annan PSU just nu så kan inte felsöka den.

Du kan testa så att den inte är helt död genom att tjuvkoppla den Starta nätaggregatet utan dator

Observera dock att detta endast testar så att nätdelen startar mer eller mindre obelastad, det kan fortfarande vara andra problem med den som te.x att den är defekt men inte helt död.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rowlig:

Hallå

Jag möblerade om lite hemma häromdagen, i samband med detta så skulle jag byta plats på datorn. Jag tryckte av strömknappen på PSUn, drog ut alla kablar, flyttade den och kopplade in allt igen. Nu när jag försöker starta den så händer absolut ingenting. Helt dött.

Har en Corsair SF750 750W 80+ Platinum och ett nzxt n7 z490 mobo. Har testat allt jag kan komma på och är kapabel till just nu. Kollat att alla kontakter sitter i, tagit ut alla sladdar som inte behövs, tagit ut gpu, bytt plats på minnen, testat starta datorn via startknappen på moderkortet, testat olika uttag, strömknappen på PSUn är rätt osv. Har inte tillgång till en annan PSU just nu så kan inte felsöka den. Men ingenting i systemet är äldre än 3 veckor och har fungerat felfritt i dessa 3 veckor. Finns det något annat jag kan kolla förutom före jag får tag på en annan PSU?

Kanske låter dumt, men provat så det inte har något med din väggkontakt, eller grendosa att göra?
Många lite mer avancerade grendosor har ju olika skydd som kan slå ifrån all ström, via en säkring eller liknande lösning.
Är värt att kolla att annan elektronik fungerar i samma kontakt iaf.
Och ev om du har en annan kabel du kan köra till psun. (dom är ju rätt standard och används till många olika enheter)

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE