Permalänk
Medlem

Uppgradering av datorkomponenter

Hej!

Då det var några år sen jag byggde en dator tillsammans med en vän så funderar jag på att uppgradera systemet för att kunna spela på lite bättre inställningar med högre fps men jag har noll koll vad man borde satsa på nu så jag hoppas att några här kan hjälpa till.

Tanken är att uppgradera delar av mitt befintliga system då det fungerar bra i övrigt men det saknas lite för att kunna spela med bättre inställningar.

Spelar mest cod cold war nu i 1080, vill kunna spela med inställningarna mot det bättre/high och ha högre fps.

Även något prisvärt chassi man ser in i och rgb fläktar, men mest fokus på prestanda(chassi är inte så prioriterat, kan även beställas från andra länder)

Något som kan ge mest bang for the buck så att säga:) behöver inte ha det senaste men ett kliv i prestanda hade varit bra, Kanske ett bättre grafikkort? Begagnat är även ett alternativ.

Jag har överklockat gpu med msi afterburner men det kanske är dags att överklocka cpu också?

Stort tack på förhand!

Jag har idag:
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 + bequiet pure rock
Cpu: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Gpu: ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC
Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Chassi: Zalman Z11 Plus Svart
Ram: Corsair 16GB (4x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Något som hjälper många i att hjälpa dig är att veta vilken budget du har för din uppgradering.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15025083/gdfgdg

Grafikkort är något som är svårt att få tag på nytt idag och du får nog vända dig till här på sweclockers, blocket eller tradera.
Många säljer av sina nyinköpta RTX 3060(ej 3060ti) då dom blev besvikna på prestandan men det är ett rejält kliv upp från ditt gtx 970.

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem

Tack för svar @Jonkan92, uppskattar att du tar tiden till att svara!

Chassit såg fint ut, den klickar jag nog hem

Jag hade väl tänkt runt 3000, 4000 för uppgradering, jag tänker att det kanske är lite onödigt att byta ut t.ex processorn, skulle jag överklocka den så kanske den duger tillsammans med ett bättre graikkort för att öka lite på grafikinställningarna i spel.

I övrigt så är jag nöjd med prestandan när jag redigerar bilder/videoredigering osv men vill ge lite knuff till kvaliten i spelen.

Om jag skulle fortsätta med processorn och först testa med ett grafikkort, skulle rtx3060 vara ett alternativ?
Såg dock att folk tar mer betalt för dessa på blocket än vad de kostade vid releasen, finns det andra alternativ du rekommenderar?

Permalänk
Medlem

Jag har själv chassit, luftflödet är inte det bästa men det är dugligt, någorlunda hög ljudnivå då fläktarna går på 100% hela tiden eftersom dom inte kopplas in i moderkortet tyvärr, priset är satt därefter givetvis. Jag spelar aldrig utan headset så för mig spelar det ingen roll.

Jag skulle vilja säga att du får ut betydligt mer av att byta cpu+mobo+ram än av att byta ut grafikkortet.
Du kan ju se över GPU/CPU usage och återkomma!
Spelar du i 60HZ / 144HZ ?

Tyvärr ser marknaden ut som den gör nu och priserna stiger åt skyarna för att dom kan, jag sålde själv mitt RTX 2080 Gaming X trio vilket är ett maffigt kort för 4000kr i november, idag har jag fått betydligt mer.

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"