Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Jag skrev "väldigt begränsad story" och av vad man läser online så verkar så vara fallet. Fokus ligger väl, trots allt, på sandbox-mode eller något annat än just storyn. Men jag blir gärna överraskad och motbevisad, så jag ska ta en närmare titt på det när jag får ett nytt Quest 2 som skickades tillbaka idag pga. två döda pixlar.

Nej jag vill inte påstå att storyn är begränsad.
Nog lika lång speltid som half life, beroende på lite hur man spelar.
Det är lika mycket "Shooter" som "fysikbaserad puzzler".

Varför det kanske verkar vara sandbox koncentrerat är för att allt som kommit efteråt har varit olika sandbox banor typ.

Jag fick en väldig portal/half life känsla i spelet, det var innan half life alyx så klart men det känns som det kunde vara samma universum.
Det finns mycket dold komedi och tragik i det hela.
Det kan kännas lite segt i början kanske, hela första banan är en tutorial kan man säga.
Man blir lite fuckad i hjärnan av storyn längre fram
Kan verkligen rekoemnderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej jag vill inte påstå att storyn är begränsad.
Nog lika lång speltid som half life, beroende på lite hur man spelar.
Det är lika mycket "Shooter" som "fysikbaserad puzzler".

Varför det kanske verkar vara sandbox koncentrerat är för att allt som kommit efteråt har varit olika sandbox banor typ.

Jag fick en väldig portal/half life känsla i spelet, det var innan half life alyx så klart men det känns som det kunde vara samma universum.
Det finns mycket dold komedi och tragik i det hela.
Det kan kännas lite segt i början kanske, hela första banan är en tutorial kan man säga.
Man blir lite fuckad i hjärnan av storyn längre fram
Kan verkligen rekoemnderas

Okej, jag är övertygad. Kikar närmare på det ordentligt när mitt Quest 2 kommer tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Okej, jag är övertygad. Kikar närmare på det ordentligt när mitt Quest 2 kommer tillbaka!

Ja gör det.
Sen vill jag säga att vapen osv är bättre i Boneworks är half life och pga spelet för så fysikbaserad så kan man ibland avvika från det tilltänkta sättet man ska klara banorna.
Om man skulle säga nån nackdel så kan fienderna vara lite för lätta. Ibland blir dom fler i antalet och då kan det bli lite utmaning.
Men det beror väll på hur man är själv som spelare, jag tyckte half life alyx var lätt på Hard tex.

Det gäller att ha VR-legs också.
Hela kroppen är med och det kan bli lite sprattelgubbe känsla ibland att man inte riktigt har koll på sina egna lemmar. Men det har patchas rätt bra på den fronten så det är bättre än vad det var inledningsvis.

Permalänk
Medlem

Läste lite kring det och verkar som att många som köpt ett begagnat fått spelet gratis. En teori är att då Alyx följer med vid köp av både kontroller och HMD så får den första ägaren Alyx från HMD medans den andra ägaren får Alyx från kontrollerna! Och tredje ägaren bör därav inte få något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja gör det.
Sen vill jag säga att vapen osv är bättre i Boneworks är half life och pga spelet för så fysikbaserad så kan man ibland avvika från det tilltänkta sättet man ska klara banorna.
Om man skulle säga nån nackdel så kan fienderna vara lite för lätta. Ibland blir dom fler i antalet och då kan det bli lite utmaning.
Men det beror väll på hur man är själv som spelare, jag tyckte half life alyx var lätt på Hard tex.

Det gäller att ha VR-legs också.
Hela kroppen är med och det kan bli lite sprattelgubbe känsla ibland att man inte riktigt har koll på sina egna lemmar. Men det har patchas rätt bra på den fronten så det är bättre än vad det var inledningsvis.

Jag brukar spela mina spel på easy eller i värsta fall normal. Har under åren märkt att jag inte får ut något av att spelen är extra svåra och att jag i värsta fall måste spela om sektioner. Sånt brukar oftare resultera i att jag tröttnar och spelar något nytt istället. Jag tyckte att easy var lagom för Alyx, även om jag nog kan påstå att normal inte borde ha varit några problem.

VR-legs har jag i alla fall, har hänt nån gång att jag "tappar balansen" under nån halvsekund när jag har sprungit väldigt nära en kant i Until You Fall, men aldrig annars.

Permalänk
Medlem

För er som missat så har Playstation nu bekräftat att de jobbar på ett nytt PSVR. Detaljerna är dock få ):
https://www.youtube.com/watch?v=-OscyMSuS7Q
https://www.techradar.com/news/sony-confirms-psvr-2-is-coming...
https://www.youtube.com/watch?v=3PHo8fOGup0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

För er som missat så har Playstation nu bekräftat att de jobbar på ett nytt PSVR. Detaljerna är dock få ):
https://www.youtube.com/watch?v=-OscyMSuS7Q
https://www.techradar.com/news/sony-confirms-psvr-2-is-coming...
https://www.youtube.com/watch?v=3PHo8fOGup0

Fan, kände hur plånboken blev tunnare direkt..

Länk till PS bloggen https://blog.playstation.com/2021/02/23/introducing-the-next-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du måste ju ge det en chans. Olika genrer gör det ju en del vad man vill ha Grafiskt är det inte lika finputsat som Alyx även om det var snyggt när det kom men mycket mer genomarbetat spelmässigt och massor mer innehåll, bättre action och roligare problemlösning.

Pappersbiten där är ju störande men en genomspelning av asgard wrath tar drygt 40h inte 5 ala alyx och det är inte jättesnällt mot kroppen av allt svingande. Då körde jag ändå på mortal så jag inte skulle behöva svinga ihjäl mig men man glömmer ju av sig och svingar yxor och svärd som en tok som om man får mer damage för att man tar i. Jag har hoppat arenorna än Har massor kvar andra svängen då det är metroid upplägg på banorna så backtracking är kul för allt man missar.

Men smaken är som baken jag har iof flera fps jag rankar högre än Alyx sätt till spelglädje. Det toppar grafiskt sett

Antar att det är problemet med spel som man får gratis. Man tar sig ofta inte tiden att ta sig in i ett spel. Hade jag köpt spelet för 500 kronor så hade jag ju spelat längre för att försöka få valuta för mina pengar. Tack för din review av spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av wh2ne:

Om (förhoppningsvis "när") man lyckas se förbi att vapen är viktlösa så blir både spelet och upplevelsen mycket bättre. Känns helt klart lite B när man växlar mellan det och Alyx, men det är värt det. Och ska man vara petig så finns det inga andra spel "som Alyx" och om allt är dåligt i jämförelse så kommer man ha himla tråkigt med sitt VR-headset.

Alyx är ju ett kort, men väldigt bra spel. Väldigt linjärt, men det är inget negativt i sammanhanget. Asgard's Wrath är ju ett fullfjädrat RPG, om än något begränsat. Helt olika spel och båda är bra på olika saker.

Jag saknar verkligen möjlighet att strida med t.ex. kofot i Alyx men jag antar att utvecklarna valt bort detta på grund av exakt den anledningen att det inte blir 1:1 mot verkligheten. Att hålla i en pistol är verkligen så nära man kan komma. Det går inte få samma känsla med en slägga, inte heller en RPG eller en ens ett karbin-vapen. Det bästa vapnet i Alyx är fortfarande ett vapen du kan hålla med en hand. Tycker nog det var ett ganska smart design-val helt enkelt även om det var lite fegt.

I framtida HL spel skulle jag nog förvänta mig minst den typen av vapen-hantering som man har i Boneworks, Blade & Sorcery, Walking Dead S&S men det återstår att se. I Alyx var det väl precis på gränsen att man fick smooth-motion - Det utvecklades ju under tiden då det bara var teleport som fungerar i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRiderSWE:

Tips: HL:Alyx får du gratis från steam så fort du kopplar in en index, oavsett om det är begagnat eller nytt :)! Blev glatt överraskad när jag kopplade in mitt nämligen :)!

Har pluggat in mitt Index och kört nån timme nu men har fortfarande inte fått HL:Alyx /: Hur länge dröjde det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Har pluggat in mitt Index och kört nån timme nu men har fortfarande inte fått HL:Alyx /: Hur länge dröjde det för dig?

Jag vill minnas att det dök upp ganska direkt efter install av index och boot av Steam VR, men är inte helt säker. Hoppas att det dyker upp för dig :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag saknar verkligen möjlighet att strida med t.ex. kofot i Alyx men jag antar att utvecklarna valt bort detta på grund av exakt den anledningen att det inte blir 1:1 mot verkligheten. Att hålla i en pistol är verkligen så nära man kan komma. Det går inte få samma känsla med en slägga, inte heller en RPG eller en ens ett karbin-vapen. Det bästa vapnet i Alyx är fortfarande ett vapen du kan hålla med en hand. Tycker nog det var ett ganska smart design-val helt enkelt även om det var lite fegt.

I framtida HL spel skulle jag nog förvänta mig minst den typen av vapen-hantering som man har i Boneworks, Blade & Sorcery, Walking Dead S&S men det återstår att se. I Alyx var det väl precis på gränsen att man fick smooth-motion - Det utvecklades ju under tiden då det bara var teleport som fungerar i VR.

Pistoler är iof inte viktlösa heller. Men passformen på oculus touch tenderar att kännas rätt likt ett pistolgrepp iaf så ja känns rätt så bra medan karbinee behöver noobtube annars är det samma som papperssvärd. Att de inte har kofot är bra konstigt. Melee är kul i VR ändå. Vet inte om valve var rädda för den fysiska ansträngningen. Half life fans är gubbar vid det här laget och tempot är så långsamt pga gubboptimeringen att kofoten skulle bli OP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Har pluggat in mitt Index och kört nån timme nu men har fortfarande inte fått HL:Alyx /: Hur länge dröjde det för dig?

Nu vill vi veta hur det gått för dig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Nu vill vi veta hur det gått för dig ?

Tänkte faktiskt precis uppdatera hur det har gått

Och kan börja med att säga att jag är riktigt riktigt nöjd! Allt funkar perfekt och har i princip inget att klaga på. Älskar att det verkligen inte finns några kompromisser alls, utan allt är så bra som det kunde bli 2019. Komforten är ett EXTREMT stort steg upp från Quest 2 med Elite Strap och speciellt upp från Vive. Fick med båda alltid ont i toppen av huvudet för någon anledning, som att det började skava typ. Men har inte känt av något sådant alls med Indexet! Behöver heller inte spänna headsetet stenhårt utan det sitter ändå fast bra på huvudet, och jag svettas därför inte lika mycket och blir heller inte lika röd i ansiktet.

Ljudet är även det top notch! Såååå skönt att inte behöva använda mina vanliga Arctis 7 eller in-ear buds och hålla på att fippla med kablar och skit.

Märker inte av någon SDE alls. Displayn är såklart inte lika hög upplöst som Quest 2, men detta är inget som stör mig värst mycket.

FOV är en sjuk uppgradering. Kör liserna väldigt nära ögonen och det känns inte alls som att jag har på mig ett par kikare som det gjorde med Q2:an.

Skillnad i tracking märker jag knappt. Men det är schysst att kunna ha kontrollerna vartsomhelst, ex. bakom sig i Gorilla Tag och inte tappa tracking. Vilket jag dock redan kunde med mitt Vive.

Kabeln störde jag mig på den första dagen. Men när jag sedan fick mitt Kiwi Pulley system så känns det nästan lika fritt som med Q2:an trådlös. Plus att latens är extremt låg. Tog låååång tid på mig att ställa in allt rätt och nu så känner jag i princip inte alls av kabeln. Inte ens när jag snurrar åt samma håll 5-6 gånger. Laddade även ner FPSVR och använder deras cable untagle grej som visar hur många varv man snurrat åt ett visst håll, och jag känner inte alls att det är immersion breaking som någon tidigare sade. Utan den syns aldrig förutom när man faktiskt vill använda den. Och då är det bara att kolla ner, snurra ut kabeln och sedan kan man lira i 30 minuter till utan några som helst problem. Så länge man bara tänker på att inte snurra åt samma håll hela tiden.

Och glömde nästan nämna, kontrollerna. Och fyfan va grymma de är. Så skönt att faktiskt greppa med handen när man plockar upp saker, vilket man gör i varenda spel, istället för att trycka in en knapp! Bara detta skulle gjort Index värt det för mig, men allt ovan gör det 10x mer värt.

Det jag dock saknar är högre upplösning och större FOV. Men jag är nöjd med den som den är nu. Hoppas dock på ett index 2 eller liknande i framtiden.

För att sammanfatta. Detta var utan någon som helst tvekan värt de 8625 kr jag betalade! Skulle garanterat betalat fullpris också, eller ännu mer. Kommer aldrig kunna gå tillbaka till ett Vive eller Q2!