Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilka RAM-minnen? (Färdigbyggd Lenovo)

Permalänk
Medlem

Vilka RAM-minnen? (Färdigbyggd Lenovo)

Tjo!

Har som så många andra gått i väntans tider på att kunna bygga ny dator själv, men eftersom det inte finns något att köpa så har min 2600K/970 fått hålla i.

Nå, häromdagen var jag på elgiganten och bläddrade och vips så hittade jag denna, och dessutom i lager här i Helsingborg: Lenovo Legion T5 gaming desktop R7/16/1000/3060TI
Första AMD-burken på 17 år. Jättetrevligt!

Sjukt bra för pengarna, tänkte jag, även om jag egentligen inte gillar OEM-datorer så mycket. Men det duger bra till det jag behöver. Jag betalade 15900 och nu är den nersatt med 2000. Ska dit imorgon och vara lite Karen, förhoppningsvis kan jag få tillbaka en slant.

Annars är jag jättenöjd. Kylningen är faktiskt ganska bra - stora, hyfsat tysta fläktar både fram och bak (tyvärr inte semi-passivt på grafikkortet). Förutom potatis-kylaren på CPU:n. Tänk skräpet som Intel alltid brukade slänga med i lådan. Den åker ASAP.

Men till frågan: Det sitter "bara" 16gb ram i den. Jag gillar att ha mycket skit igång samtidigt och jag spelar Factorio som kan käka rätt mycket minne. Det räcker helt enkelt inte.
Alltså behöver jag MER! Inkluderat är 2st sunkiga 8gb samsung-stickor med dåliga latenser, som jag tänker att jag lägger i en låda någonstans.

32GB tycker jag känns rimligt, så vad köpa? Kommer inte kunna tuna till månen eftersom moderkortet är av modell sämre. Det är b550 men ganska nerlåst och sunkigt. Det går att ställa timings, hastighet osv i Ryzen Master så det löser väl sig på det sättet.

Nu blev det ett långt inlägg ändå. Tankar och ideer om vad jag ska köpa för minnen?

Permalänk
Medlem

Jag tänker att du kan kolla på moderkortets hemsida vilka minnen som är med på kompatibilitetslistan och välja ut några där.
Sen söker du på prisjakt efter dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ja, det kan jag dessvärre inte eftersom det är en färdigbyggd dator.

Motherboard Model: LENOVO 3716

Den "finns" inte att kolla upp någonstans.

Datormodellen finns inte på Lenovos egen hemsida heller. Lite för ny, I guess.

Frågan jag har är om jag borde köpa 2x16 eller 4x8 stickor, vilken hastighet och vilket märke.
Priset spelar i princip ingen roll för mig.
Funkar minnet inte med datorn så får jag returnera det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är priset inget problem så köp 4st minst 3600MHz.
Med fyra st får du ut all kraft ur dom. Är minnena Dual Rank så får du ut allt med två st.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

moderkortsmodell via powershell

Kör detta i en powershell prompt så får du reda på vilken modell det är

wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber

ger mig t.ex:
Manufacturer Product SerialNumber Version
ASUSTeK COMPUTER INC. TUF Z370-PRO GAMING 123 Rev 1.xx

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Låter rimligt. Ska gräva lite imorgon och se vad jag kan hitta.

Tackar för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kör detta i en powershell prompt så får du reda på vilken modell det är

wmic baseboard get product,Manufacturer,version,serialnumber

ger mig t.ex:
Manufacturer Product SerialNumber Version
ASUSTeK COMPUTER INC. TUF Z370-PRO GAMING 123 Rev 1.xx

Manufacturer Product Version
LENOVO 3716 SDK0J40709 WIN 3259676075642

Tog bort serienumret, vet inte om man vill posta det på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiras:

Ja, det kan jag dessvärre inte eftersom det är en färdigbyggd dator.

Motherboard Model: LENOVO 3716

Den "finns" inte att kolla upp någonstans.

Datormodellen finns inte på Lenovos egen hemsida heller. Lite för ny, I guess.

Frågan jag har är om jag borde köpa 2x16 eller 4x8 stickor, vilken hastighet och vilket märke.
Priset spelar i princip ingen roll för mig.
Funkar minnet inte med datorn så får jag returnera det helt enkelt.

Finns mycket intressant underlag från bl.a. LTT Ram Test.
Kolla igenom ordentligt men om det är för prestanda så verkar det landa på att 2x16 är att föredra

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

Intresserad av samma dator med tanke på grafikkortet kostar sjuk mycket idag du råkar inte ha bilder på själva grafikkortet? eller kan ta? finns inga info på internet va det är för kort i

Såg bilden nu, missade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av tabm0de:

Intresserad av samma dator med tanke på grafikkortet kostar sjuk mycket idag du råkar inte ha bilder på själva grafikkortet? eller kan ta? finns inga info på internet va det är för kort i

Såg bilden nu, missade det

Yes! Det verkar vara ett MSI-referenskort. Som sagt stannar fläktarna aldrig men det är tyst ändå.

13990 på elgiganten just nu. Slå till tycker jag!

Permalänk
Medlem

Hej! Sorry att dra igång gammal tråd igen men fick du uppgraderat någon RAM? Jag sitter på samma OEM-dator nämligen

Permalänk
Skrivet av Mjay:

Hej! Sorry att dra igång gammal tråd igen men fick du uppgraderat någon RAM? Jag sitter på samma OEM-dator nämligen

På prisjakt får du ingen info.
Kolla med Thaipoon burner: http://www.softnology.biz/files.html

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare