Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Profiten har gått ner betänkligt sista veckan hos Nicehash. Första veckan låg jag på 5-7 euro per dygn. Nu är jag nere på 2-3 euro. Trist

Kanske ska mina direkt till nån pool istället, svårigheten har väl gått upp en del, men märktes inte av förra vecka då gas prices så som jag förstått det var jättehöga. Profiten är lite mindre än de senaste veckorna, men inte 50%. typ 25% hos mig

Permalänk
Medlem

Ethereum USD (ETH-USD)
Previous Close 1,439.372
Open 1,439.372
Day's Range 1,416.798 - 1,538.441
52 Week Range 95.18 - 2,036.29

Jämfört med lägstanivån så är det en bra bit kvar ner dit

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Priset har nu sjunkit med ungefär 25%. Efter förra bubblan så sjönk priset med över 93%. Så det lär bli förlustaffär innan det här är klart.

Ethereum gick också upp ungefär 150x under 2017, om nu historien ska användas som spåkula för framtiden?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Ethereum gick också upp ungefär 150x under 2017, om nu historien ska användas som spåkula för framtiden?

Själva poängen var att det var en bubbla, och när den sprack så sjönk värdet typ 93% (vad jag kommer ihåg). Nu är toppen på bubblan helt klart passerad, och frågan är hur långt det sjunker. Sen kan det också, liksom ofta är fallet, komma en falsk second wind.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Förväntade ni er bli miljonärer över en natt? Kommer alltid att gå upp å ner.

Yep, har ju investerat hela lönen på två stycken 3070 som ska dra in fett med $

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Själva poängen var att det var en bubbla, och när den sprack så sjönk värdet typ 93% (vad jag kommer ihåg). Nu är toppen på bubblan helt klart passerad, och frågan är hur långt det sjunker. Sen kan det också, liksom ofta är fallet, komma en falsk second wind.

Aha, du är säker på att vi i år inte passerar 58k$ BTC och 2050$ ETH? Vad baserar du det på?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Själva poängen var att det var en bubbla, och när den sprack så sjönk värdet typ 93% (vad jag kommer ihåg). Nu är toppen på bubblan helt klart passerad, och frågan är hur långt det sjunker. Sen kan det också, liksom ofta är fallet, komma en falsk second wind.

"helt klart"
Skriver du så vill jag se lite konkreta bevis, inte att det är vad du tror.

Permalänk
Medlem

Det sjönk verkligen inte med några 93%. Titta på graferna istället för att slänga dig med häpnadsväckande siffror.
BTC sjönk dock från toppen om 20 000 ner till ca 3500 USD under coronakraschen.

Krypto kommer att rulla på. Det drivs av samma krafter som fundamentalister (radikalister) och de kommer bara locka fler och fler av sin egna sort och värdet växer av huvudsakligen av ett moment 22.

Vi kommer att få se den sista bitcoinen mineas och kryptovaluta kommer inte försvinna föräns det är förbjudet.

Innan dess kommer Kryptovalutorna säkert ställa till det på något vis.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Testade idag att göra en första överföring för att se hur det funkar. Gjorde en transfer från Nicehash till Binance på 0.00135086BTC, blev 0,00000135BTC avgift enligt loggen. Omvandlade det till euro på Binance (missade att kolla hur mycket som försvann där) och förde sedan över det till mitt kreditkort hos Volvofinans, €0,56 avgift. Har inte kommit fram än, men mitt kort hos Swebank gnällde den på direkt jag försökte lägga till det. Spännande.

Och där var det framme på mitt kort, så det tog ett par dagar men funkade väldigt smidigt

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Angående lönsamheten att mina, I min amatörmässiga värld så tänker jag så här:
- Jag har solceller, hyfsat mycket, och har därmed rätt billig el dagtid.
- Jag har ett uppvärmt hus och på vinterhalvåret så kommer värmen från rigs till nytta.
- Det som hindrar mig från 24/7/365 är varma sommardagar/nätter då jag föredrar att stänga av.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Angående lönsamheten att mina, I min amatörmässiga värld så tänker jag så här:
- Jag har solceller, hyfsat mycket, och har därmed rätt billig el dagtid.
- Jag har ett uppvärmt hus och på vinterhalvåret så kommer värmen från rigs till nytta.
- Det som hindrar mig från 24/7/365 är varma sommardagar/nätter då jag föredrar att stänga av.

Ja, och det är så mysigt med fläktar från massa grafikkort. Har man en hel rig i ett rum så stänger man dörren, så man värmer inte direkt upp ett hus. Ingen vill vara i samma rum heller förstås, så det gäller att man har ett extra. Funkar bra som torkrum!

Ett grafikkort är en sak, men det blir snabbt för varmt och för högljutt.

Skrivet av macmann1:

Och där var det framme på mitt kort, så det tog ett par dagar men funkade väldigt smidigt

Det skickas inga SEPA betalningar över helgen, så det var därför det tog några dagar extra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

- Det som hindrar mig från 24/7/365 är varma sommardagar/nätter då jag föredrar att stänga av.

Detta^, det blir jävligt varmt i min lilla tvåa, måste ha ett fönster öppet -_-

Permalänk
Medlem

Jag har nu 1000 W vid väggen och har stängt av värmen.. till sommar är det nog många som drar sig ur mininggamet.. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, och det är så mysigt med fläktar från massa grafikkort. Har man en hel rig i ett rum så stänger man dörren, så man värmer inte direkt upp ett hus. Ingen vill vara i samma rum heller förstås, så det gäller att man har ett extra. Funkar bra som torkrum!

Jag bor på 320kvm + 140kvm garage. 😳

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag bor på 320kvm + 140kvm garage. 😳

Nice, men vad har du alla jävla datorer till?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag bor på 320kvm + 140kvm garage. 😳

Då värmer man upp ännu mindre av huset men man har rum att stänga om riggarna, så ingen behöver störas av ljudet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Nice, men vad har du alla jävla datorer till?

Jag har en, barnen har varsin hemma och äldsta sonen har även en i studentlägenheten. 🤷‍♂️

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

"helt klart"
Skriver du så vill jag se lite konkreta bevis, inte att det är vad du tror.

Jag tror inte riktigt att du vet hur bevis fungerar. Det går per definition inte att bevisa något som inte har hänt ännu. Tiden går bara i en riktning.

Men om du tittar på kurvorna så är det ett skolboksexempel på en bubbla som spricker. Här är ETH:

Och här är ett exempel på en Minsky-cykel:

Under uppgången har du en snabbare och snabbare ökning i pris, till följd av större risktagande och en allmän känsla av att det inte går att förlora pengar (FOMO, kort och gott). Det typiska är att spekulanter tar kredit för spekulation. Vid toppen uppstår vad som kallas för en Minsky Moment, då de som håller tillgången, här krypto, säljer en masse för att täcka sin investering eller sina krediter, eller helt enkelt för att de märker att deras "säkra" investering inte alls var så säker.

Sen följer ofta en serie med nedåtgående trappsteg, på grund av att priserna är "sticky" och en viss grupp investerare associerar tillgången med en viss prisnivå. Därför lär vi nu se ett antal långa nedgångar och kortare uppgångar.

Skrivet av Elfsberg:

Det sjönk verkligen inte med några 93%. Titta på graferna istället för att slänga dig med häpnadsväckande siffror.
BTC sjönk dock från toppen om 20 000 ner till ca 3500 USD under coronakraschen.

Krypto kommer att rulla på. Det drivs av samma krafter som fundamentalister (radikalister) och de kommer bara locka fler och fler av sin egna sort och värdet växer av huvudsakligen av ett moment 22.

Vi kommer att få se den sista bitcoinen mineas och kryptovaluta kommer inte försvinna föräns det är förbjudet.

Innan dess kommer Kryptovalutorna säkert ställa till det på något vis.

I toppen av förra bubblan 12 januari 2018 låg ETH på 1386,02 USD. När bubblan sprack gick det ner till en dal på 83,03 USD den 14 december 2018. Jag får erkänna att jag faktiskt kom ihåg fel - det var hela 94,01% som värdet sjönk.

BTC boomade och kraschade under samma tid, så jag vet inte riktigt vad corona hade med saken att göra, när kraschen började två år före corona...

Personligen tror jag inte att det nånsin kommer att förbjudas. Det finns helt enkelt inte någon som har tillräckligt intresse i att göra det. Det som troligtvis kommer att hända är att någon aktör kommer att skapa ett alternativ som uppfyller det som behövs för ett fungerande betalmedel (inte en valuta), men då kommer det att vara en centraliserad lösning, utan mining. Tänk t.ex. på en kryptovaluta som Amazon garanterar att kan bytas till presentkort hos dem. Andra kanske hakar på och börjar acceptera dessa krediter. Sen förlorar andra, decentraliserade coins sin legitimitet.

Eftersom man kan "skapa värde ur intet" genom mining så lär coinsen nog finnas kvar, men deras värde blir enbart teoretiskt när marknaden för säljare sinar bort.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tack. Jag trodde du pratade om BTC uteslutande. My bad, helt och hållet, jag ber om ursäkt för mitt påhopp.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Yep, har ju investerat hela lönen på två stycken 3070 som ska dra in fett med $

Glöm inte att få tillbaka skatten på kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag tror inte riktigt att du vet hur bevis fungerar. Det går per definition inte att bevisa något som inte har hänt ännu. Tiden går bara i en riktning.

Det var detta som var min poäng... Du kan inte säga att det helt klart har passerat för det går inte att veta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Därför lär vi nu se ett antal långa nedgångar och kortare uppgångar.

Ethereum har som högst bara varit uppe i +43% av sitt tidigare ATH, så det känns osannolikt att vi har nått toppen av bubblan i den här vågen ännu. Som referens ökade Bitcoin ungefär +1600% från sitt föregående ATH i sin andra våg (2014-2017). Ett tips är att kolla på den logaritmiska grafen istället för den linjära för att få ett mer realistiskt perspektiv på när bubblan kan tänkas spricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det skickas inga SEPA betalningar över helgen, så det var därför det tog några dagar extra.

Jag valde inte SEPA betalning, utan kortbetalning. Men det är väl samma sak där. Ungefär som när man gör retur i en butik, så tar det ju några dagar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag valde inte SEPA betalning, utan kortbetalning. Men det är väl samma sak där. Ungefär som när man gör retur i en butik, så tar det ju några dagar.

Jaha, jag visste inte att man kunde få utbetalt till kort från Binance, trodde dom gjorde SEPA-betalningar till bankkonto.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är nu nere på 1,80 euro per dygn på Nicehash. Nu skiter jag i detta då profiten börjar bli larvigt låg. Efter el har jag 10 kronor över, känns inte som om jag orkar bry mig om detta mer. För 14 dagar sen hade jag 5-7 euro per dygn. Är det just Nicehash som beter sig såhär eller är det överlag att vinsten blir mindre och mindre?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Är nu nere på 1,80 euro per dygn på Nicehash. Nu skiter jag i detta då profiten börjar bli larvigt låg. Efter el har jag 10 kronor över, känns inte som om jag orkar bry mig om detta mer. För 14 dagar sen hade jag 5-7 euro per dygn. Är det just Nicehash som beter sig såhär eller är det överlag att vinsten blir mindre och mindre?

Jag ligger på ca 44 SEK/dygn med 3070 och nicehash nu.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Jag ligger på ca 44 SEK/dygn med 3070 och nicehash nu.

Jävla knepigt? Fattar inte varför mitt resultat bara blir sämre och sämre? Kör som sagt med ett 3070.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jävla knepigt? Fattar inte varför mitt resultat bara blir sämre och sämre? Kör som sagt med ett 3070.

Vad har du för inställningar i Nicehash och MSI afterburner?

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jävla knepigt? Fattar inte varför mitt resultat bara blir sämre och sämre? Kör som sagt med ett 3070.

Kolla hashrate och jämför med det, blir din hashrate sämre och sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Kolla hashrate och jämför med det, blir din hashrate sämre och sämre?

Absolut, den låg runt 60-62 förut, nu ligger jag konstant strax under 40...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE