Nvidia kniper 82 procent av grafikkortsmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här tror jag observerat resultat inte riktigt stämmer med slutsats.

Nvidia har länge varit dominerande på GPU-marknaden, det medför att t.ex. spel primärt testas mot Nvidia GPUer. Spel är i sin tur stora och komplexa program med en helt gäng egna buggar.

AMD skulle kunna skriva en totalt felfri drivrutin, om "felfri" definieras att den till punkt och pricka följer specifikationen för drivrutiner hos Windows/DirectX. Resultatet skulle ändå kunna bli att spel oftare har problem med AMD GPUer.

Faktum är att jag tror det är exakt det vi ser med Intel GPUer. Sett till "hur väl följer AMD, Intel och Nvidia specifikation" ligger Intel i topp. Har bl.a. fixat till ett par OpenCL program som inte fungerade på Intels GPUer, felen var nästan uteslutande att OpenCL koden var skrivet på ett sätt som inte var korrekt enligt specifikation (vilket gjorde att Intels drivare vägra köra programmet) men det "råkade" fungera på AMD och Nvidia GPUer då tester inte visade några fel där.

I DX12 tidiga liv rekommendera Microsoft att köra på Intel GPU då de var först med en drivare som klarade alla Microsoft tester.

Ändå ser vi att Intel har överlägset mest problem i spel. Det beror primärt på att "ingen" testar spel mot Intels GPUer då det är helt poänglöst, de är så klena "ingen" ändå kommer använda sådan HW för just att driva spel.

Notera att jag inte säger att Nvidia skulle ha sämre kvalité på drivers än AMD, det går helt enkelt inte att tvärsäkert säga vem som har bäst kvalité men Nvidias GPU+drivare lär vara de som med råge får mest testing i de flesta spel -> de kommer ha minst synliga problem.

Jaha, måste du slakta alla påståenden jag har? Du är extremt kunnig och du har givetvis rätt i dina påståenden. Men lite av vad jag var inne på så är det ingen större skillnad mellan AMD/Nvidia sett från mitt perspektiv och då har jag testat en drös genom åren. Sen har ju inte drivrutinsproblem alltid med crasher att göra utan de mest enerverande felen är i mitt tycke subtila men påfrestande.

Sen är min subjektiva slutsats förankrad i min erfarenhet. Av vad jag upplevt så är ingen bättre än den andra vad gäller drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är väl nästan bara dator-hipsters som väljer AMD för att vara annorlunda.

"-Jag gjorde det långt innan det blev coolt!"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krigelkorren:

"-Jag gjorde det långt innan det blev coolt!"

Jag valde Ati tidigt eftersom analoga bilden var något bättre (kraftfullare RAMDAC) och Nvidia hade mer coil whine problem. De använde billigare komponenter.
Sen så renderade inte Nvidia stjärnorna alls i Thief 2 vilket jag spelade under säkert 5 år.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är väl nästan bara dator-hipsters som väljer AMD för att vara annorlunda.

Det är ju ganska märkligt att en sån stor andel valt bort grafikkort från AMD under sån lång tid.

AMD köpte upp ATI redan 2006 (ATI fasades ut som varumärke 2010), och den senaste gången Radeon hade ett övertag över Geforce uttryckt som andel av GPU-marknaden var under Geforce 6/7-serien (ej att förväxla med Kepler-baserade 600/700) åren 2004-2005. Sedan Geforce 8-serien har Nvidia sakta etablerat en dominans över grafikkortsmarknaden. Marknadsandelen för Radeon började sjunka under 40% runt 2010 och har inte varit i närheten av de siffrorna sedan dess.

Idag hör man ju ofta att folk väljer AMD "för att det inte är Nvidia" eller för att de vill hjälpa AMD ekonomiskt. Få verkar välja AMD för att de har något bättre att erbjuda datorspelare i realiteten. Tyvärr är det lite som på ATI-tiden fortfarande, väldigt tekniskt kompetenta och imponerande produkter på pappret som i slutänden faller på underutvecklat mjukvarustöd. AMD verkar bara peta lite med ena pekfingret för att emulera Nvidias mjukvarulösningar till minsta möjliga kostnad, de tycks aldrig ta i med båda händerna för att etablera något nytt.

Sena lanseringar och negative campaigning hjälper inte heller. Nvidia jämför sina nya produkter med föregående Geforce-generationer medan AMD-lanseringar kännetecknas av "Geforce det ena" och "Geforce det andra", i princip underförstått att de inte har några egna meriter att komma med.

AMD verkar ju onekligen ha en kompetentare företagsledning än någonsin, så detta kanske kan vända i takt med att de bygger upp sin ekonomi, men Radeon 6000-serien kommer inte vara tillräckligt för att rubba Nvidias dominans. Det behövs framgång efter framgång med hårdvaran och mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt RX 6800. Men hade jag kunnat köpa ett 3070 eller 3080 hade jag nog gjort det. Dock kommer säkert AMD vara superrelevanta med 6700, det går ju knappt att använda RT på 3060 ändå.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Det är ju ganska märkligt att en sån stor andel valt bort grafikkort från AMD under sån lång tid.

AMD köpte upp ATI redan 2006 (ATI fasades ut som varumärke 2010), och den senaste gången Radeon hade ett övertag över Geforce uttryckt som andel av GPU-marknaden var under Geforce 6/7-serien (ej att förväxla med Kepler-baserade 600/700) åren 2004-2005. Sedan Geforce 8-serien har Nvidia sakta etablerat en dominans över grafikkortsmarknaden. Marknadsandelen för Radeon började sjunka under 40% runt 2010 och har inte varit i närheten av de siffrorna sedan dess.

Idag hör man ju ofta att folk väljer AMD "för att det inte är Nvidia" eller för att de vill hjälpa AMD ekonomiskt. Få verkar välja AMD för att de har något bättre att erbjuda datorspelare i realiteten. Tyvärr är det lite som på ATI-tiden fortfarande, väldigt tekniskt kompetenta och imponerande produkter på pappret som i slutänden faller på underutvecklat mjukvarustöd. AMD verkar bara peta lite med ena pekfingret för att emulera Nvidias mjukvarulösningar till minsta möjliga kostnad, de tycks aldrig ta i med båda händerna för att etablera något nytt.

Sena lanseringar och negative campaigning hjälper inte heller. Nvidia jämför sina nya produkter med föregående Geforce-generationer medan AMD-lanseringar kännetecknas av "Geforce det ena" och "Geforce det andra", i princip underförstått att de inte har några egna meriter att komma med.

AMD verkar ju onekligen ha en kompetentare företagsledning än någonsin, så detta kanske kan vända i takt med att de bygger upp sin ekonomi, men Radeon 6000-serien kommer inte vara tillräckligt för att rubba Nvidias dominans. Det behövs framgång efter framgång med hårdvaran och mjukvaran.

Den listen vad de har kommit på är faktiskt ganska lång. Inget jag har sparat, men x64, tesselering, HBM minne osv, går säkert att hitta rätt rejäla listor. Och ofta så är dessa innovationer fria att användas av alla.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Skulle man räkna med Playstation 5 och nya Xbox GPUs är nog siffrorna mycket jämnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Den listen vad de har kommit på är faktiskt ganska lång. Inget jag har sparat, men x64, tesselering, HBM minne osv, går säkert att hitta rätt rejäla listor. Och ofta så är dessa innovationer fria att användas av alla.

Jo, men min poäng är att det är meningslöst för AMD när de inte lyckas kapitalisera sina innovationer.

Vi kan titta på en sån basal grej som adaptiv synkronisering, där Nvidia levererade G-Sync redan 2013, vilket förvisso var en dyrare proprietär lösning men som både fungerade och fyllde på Nvidias bankkonto. Freesync kom ut mer än 1½ år senare samtidigt som funktionaliteten var usel i åratal eftersom de praktiskt taget lämnade det åt skärmtillverkarnas godtycke att implementera korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är förvånad att att andelen inte är större egentligen. Mer kort att välja på, mer kraftfulla kort, bättre drivrutiner.

Är väl nästan bara dator-hipsters som väljer AMD för att vara annorlunda.

Njah, AMD-korten presterar ju bättre om du ska köra native i samma prisklass i många spel om vi snackar pris. D.V.S utan DLSS. I dagsläget köper man ju det man får tag på. Ska vi gå över på processorer så är AMD ett givet val i alla prisklasser om de fanns att köpa.

Skrivet av Sveklockarn:

Jo, men min poäng är att det är meningslöst för AMD när de inte lyckas kapitalisera sina innovationer.

Vi kan titta på en sån basal grej som adaptiv synkronisering, där Nvidia levererade G-Sync redan 2013, vilket förvisso var en dyrare proprietär lösning men som både fungerade och fyllde på Nvidias bankkonto. Freesync kom ut mer än 1½ år senare samtidigt som funktionaliteten var usel i åratal eftersom de praktiskt taget lämnade det åt skärmtillverkarnas godtycke att implementera korrekt.

ATI/AMD var även först med ray tracing. Om det är något de är dålig på är att sälja in nya funktioner.

Skrivet av superapan:

Jag är nöjd med mitt RX 6800. Men hade jag kunnat köpa ett 3070 eller 3080 hade jag nog gjort det. Dock kommer säkert AMD vara superrelevanta med 6700, det går ju knappt att använda RT på 3060 ändå.

Jag skulle inte bli förvånad om ditt kort var bättre än mitt 3 år framåt. AMD FineWine är inget skämt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

ATI/AMD var även först med ray tracing. Om det är något de är dålig på är att sälja in nya funktioner.

Jämför med hur Nvidia fixar fram en produkt som går att köpa.

2015 när Freesync lanserades gick det att köpa färdiga G-Sync-skärmar. Det är som att Nvidia nu är inne på generation två av sina RTX-teknologier, och AMD lanserar ett underpresterande RT-stöd som svar långt i efterhand. Just nu är ju RT en ganska ny teknik som precis börjar få stöd i diverse speltitlar, men det hela följer en trend med att kanske uppfinna något först men i slutänden vara sist på bollen mot konsument.

Jag fattar ju också att AMD släpper sin teknologi i hopp om att nå en större acceptans snabbare på marknaden utifrån den positionen de befinner sig nu, men det faller också när allt kunderna vet är att stödet kommer vara beroende av rent godtycke snarare än att AMD går in och kvalitetskontrollerar, certifierar och styr upp det.

Skrivet av hockexx:

Jag skulle inte bli förvånad om ditt kort var bättre än mitt 3 år framåt.

Sorry, men detta har repeterats om varje Radeon-generation åtminstone de senaste tio åren utan att slå in.

Datorteknologi vinner inte på lagring, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sorry, men detta har repeterats om varje Radeon-generation åtminstone de senaste tio åren utan att slå in.

Datorteknologi vinner inte på lagring, så att säga.

Om vi tar Vega 64 vs GTX 1080 så vann 1080 sweclockers prestandaindex utan problem. https://www.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-...
3 år senare så vinner Vega 64 mot 1080 i alla upplösningar istället.
https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...
Så det slår ju in.
Men man ska ju köpa det som uppfyller kraven man har idag eftersom båda korten är halvtaskiga om 3 år så då spelar det ingen roll om AMD kortet är mindre dåligt än Nvidia kortet. Även om det såklart är bra, för de som köper begagnat.

Edit samma sak med R9 290x mot GTX 780 TI
När de var nya så var 780 ti det bättre kortet.
Men efter 5 år så var det ombytta roller.
#18963756

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är nöjd med mitt RX 6800. Men hade jag kunnat köpa ett 3070 eller 3080 hade jag nog gjort det. Dock kommer säkert AMD vara superrelevanta med 6700, det går ju knappt att använda RT på 3060 ändå.

Nog for att bristen på 3060 är usel, liksom alla kort i stort sett på marknaden (merparten av dom nyare generationerna). Men utan att veta hur det står till, finns det fog att anta att tillgängligheten på 6700 kommer vara bättre, eller är det bara rent önsketänkande?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om vi tar Vega 64 vs GTX 1080 så vann 1080 sweclockers prestandaindex utan problem. https://www.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-...
3 år senare så vinner Vega 64 mot 1080 i alla upplösningar istället.
https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...
Så det slår ju in.
Men man ska ju köpa det som uppfyller kraven man har idag eftersom båda korten är halvtaskiga om 3 år så då spelar det ingen roll om AMD kortet är mindre dåligt än Nvidia kortet. Även om det såklart är bra, för de som köper begagnat.

Najs att du grävde fram lite stats. Jag är väl förblindad av att jag haft resurser att byta grafikkort ofta. Det är ju också så att de flesta köper en dator för att använda nu, inte om tre år när prylarna är dags att byta ut.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Edit samma sak med R9 290x mot GTX 780 TI
När de var nya så var 780 ti det bättre kortet.
Men efter 5 år så var det ombytta roller.
#18963756

Den som sitter på ett fem år gammalt grafikkort bryr sig kanske inte om prestandan så mycket heller, utan mer att kortet fortfarande fungerar och att fläktarna är tysta? Alla med så gamla grafikkort lär ju så att säga ha anpassat sitt spelutbud efter vad deras begränsade hårdvara mäktar med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, men min poäng är att det är meningslöst för AMD när de inte lyckas kapitalisera sina innovationer.

Vi kan titta på en sån basal grej som adaptiv synkronisering, där Nvidia levererade G-Sync redan 2013, vilket förvisso var en dyrare proprietär lösning men som både fungerade och fyllde på Nvidias bankkonto. Freesync kom ut mer än 1½ år senare samtidigt som funktionaliteten var usel i åratal eftersom de praktiskt taget lämnade det åt skärmtillverkarnas godtycke att implementera korrekt.

Då är det nog skärmtillverkarna som ska ha skit för det, det är ju inte speciellt dyrt att implementera. Och när hälften av världens befolkning spelar spel så borde tekniken kommit till TV-apparater för länge sedan. Hade nog funnits högre intresse för det än köpa kurviga skärmar igen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fillson:

Känns som vem som helst kan knipa 82% om man bara trycker ut lite kort på marknaden

Helt omöjligt att få tag på någonting alls just nu.

Inte omöjligt att få tag på kort. Tradera har 110 st nya RTX 3060 (Ti) som säljs vidare till högstbjudande. Om man betalar mer så får man kort och många budar på dessa överpriser. Scalping på hög nivå är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Jag är nöjd med mitt RX 6800. Men hade jag kunnat köpa ett 3070 eller 3080 hade jag nog gjort det. Dock kommer säkert AMD vara superrelevanta med 6700, det går ju knappt att använda RT på 3060 ändå.

Anledningen till att jag fortfarande väljer AMD är att min skärm ej stöder G-sync och bara Freesync. Man vill ju inte byta skärm och grafikkort samtidigt och dessutom är G-sync skärmar dyrare för att Nvidia tar betalt för sina moduler hos skärmtillverkarna vilket inte AMD gör. Still going with AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Siffror för 2020 års avslutande kvartal vittnar om en snabbt växande marknad, menar analysfirma.

Läs hela artikeln här

Grafikkort som det inte går att köpa?
82% av noll marknad är typ noll grafikkort. (0,82 gånger noll gånger noll är noll)

Skoj om det finns några "åttitvåprocent" grafikkort till salu. Kan väldigt bra nöja mig 82% av ett 3080..
-Blir väl ett 3070 i praktiken. Men inte ens detta går att köpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Anledningen till att jag fortfarande väljer AMD är att min skärm ej stöder G-sync och bara Freesync. Man vill ju inte byta skärm och grafikkort samtidigt och dessutom är G-sync skärmar dyrare för att Nvidia tar betalt för sina moduler hos skärmtillverkarna vilket inte AMD gör. Still going with AMD.

G-Sync Compatible lanserades i och för sig för ganska exakt två år sedan, så det där med att man behöver en G-Sync-modul i skärmen för att få adaptiv synkronisering med Geforce stämmer inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Najs att du grävde fram lite stats. Jag är väl förblindad av att jag haft resurser att byta grafikkort ofta. Det är ju också så att de flesta köper en dator för att använda nu, inte om tre år när prylarna är dags att byta ut.

Som sagt det är inget man bör räkna med när man köper nya grejer utan mer för de som köper beg. Men samtidigt är det ju inte så att AMD kortet är ett dåligt köp bara för att det är 5% efter idag men 5% före om 3 år.

Citat:

Den som sitter på ett fem år gammalt grafikkort bryr sig kanske inte om prestandan så mycket heller, utan mer att kortet fortfarande fungerar och att fläktarna är tysta? Alla med så gamla grafikkort lär ju så att säga ha anpassat sitt spelutbud efter vad deras begränsade hårdvara mäktar med.

Ju lägre prestanda man har desto viktigare blir ju varje bildruta. Säg att man kan spela spelet i 35FPS istället för 28 gör ju större skillnad än 120-135FPs. Men ja är man kräsen har man nog sett till att uppdatera sedan länge.

Denna generationen blev det ett 6800XT för min del och är nöjd men jag tror jag hade varit lika nöjd med 3080/3070 men de fanns inga sådana i lager när det var dags.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Trevligt att se!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

För mig handlar det inte änns om prestanda. Nvidia har nvenc, jag kan inte vara utan det. Amds variant är inte lika bra. Sen känns dlss rätt lovande, men måste komma fler spel med stöd för den på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det har verkligen inte stått stilla om man kikar på prestanda eller Prestanda/w. Däremot kanske du forftarande kan använda 290x i många spel om man inte har särskilt höga krav.
Redan 2016 släpptes GTX 1080
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15003?key=aca486a366b412f7f95fb9210509cec6
Och GTX 1080 är idag ganska långt ner i listorna.

Edit här är DX 12 från samma test.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15004?key=b05562cb97fa005877fccf740ceb7292

Det har skett prestandaökningar sedan 2013 javisst, men till vilket pris och i rätt så små prestanda bumps så att säga... och ja, jag som spelar mest wow och overwatch har inga planer på att byta ut 290x Jag iaf. upplever att något förfärligt har hänt på gpu marknaden som jag inte riktigt kan begripa vad...

Permalänk
Medlem

Jag tror det beror på att Nvidia gör bättre grafikkort 😀

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hmm kanske ska skaffa skägg och tatueringar för jag har nämligen 6800xt i min speldator. 😉

Låter som en bra plan, sy på ett AMD märke på flanellskortak med. Samt sippa på kallbryggt kaffe så klart

Skrivet av SockerfriKetchup:

Ps4 framåt, Xbox 1 framåt.. alla använder all AMD

Billiga massproducerade "kånsoller" bara.

Skrivet av krigelkorren:

"-Jag gjorde det långt innan det blev coolt!"

Känns mer lämpligt att använda "Hot" om AMD prylar!

Skrivet av hockexx:

Njah, AMD-korten presterar ju bättre om du ska köra native i samma prisklass i många spel om vi snackar pris. D.V.S utan DLSS. I dagsläget köper man ju det man får tag på. Ska vi gå över på processorer så är AMD ett givet val i alla prisklasser om de fanns att köpa.

De kanske det gör, om de funkar som de ska. Finns ju hur många trådar som helst med strulade AMD kort. Bra support från communityn så klart men jag hade inte orkat med ett sådan kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Då är det nog skärmtillverkarna som ska ha skit för det, det är ju inte speciellt dyrt att implementera.

Som sagt, mycket av min kritik bygger på att AMD aldrig styrde upp det hela utan lämnade det till tredje part. AMD behöver börja investera i kundens upplevelser, inte bara släppa nya häftiga prylar som de sen lägger minimala resurser på att följa upp mot slutkonsument.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

G-Sync Compatible lanserades i och för sig för ganska exakt två år sedan, så det där med att man behöver en G-Sync-modul i skärmen för att få adaptiv synkronisering med Geforce stämmer inte längre.

Säg mig vilka skärmar som har "G-Sync Compatible"-märkning?? De skärmar med G-Sync är direkt avsedda för Nvidia-kort. Iofs kan man använda "adaptiv-sync" för att nvidia låste upp detta i sin mjukvara, men det är långt ifrån bra för skärmar som är avsedda för AMD-Freesync. Jag provat min AMD-Freesync skärm på 3 olika RTX-kort och det går rätt dåligt. Nvidia GPU klarar inte hålla måttet för en AMD-Freesync skärm, därför fortsätter jag med AMD GPU tills vidare där AMD-Freesync går klanderfritt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Säg mig vilka skärmar som har "G-Sync Compatible"-märkning??

Prisjakt har t.ex. i dagsläget 92 st G-Sync Compatible från 1882 kr, varav flertalet kostar under 7000 kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, mycket av min kritik bygger på att AMD aldrig styrde upp det hela utan lämnade det till tredje part. AMD behöver börja investera i kundens upplevelser, inte bara släppa nya häftiga prylar som de sen lägger minimala resurser på att följa upp mot slutkonsument.

När de under åratal har gått ganska dåligt och det snackas om att AMD köps upp av något annat företag så har de kanske inte direkt haft resurser till allt.
Men eftersom Nvidia t.ex. har massa resurser, vart är physX till massorna? Bara för att det finns pengar så blir det ändå inte ofta av.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Men eftersom Nvidia t.ex. har massa resurser, vart är physX till massorna? Bara för att det finns pengar så blir det ändå inte ofta av.

Nu var ju PhysX något som dök upp 2004 medan övrig datorhårdvara var mycket mer begränsad än den är idag, men en kvalificerad gissning är väl att annan datorhårdvara hann bli såpass mycket kraftfullare innan det plockades upp av tillräckligt många speltillverkare, att det i slutänden inte fyllde någon större funktion att implementera. Lite som med hårdvaruaccelererat ljud som en gång gjorde märkbar prestandaskillnad, men som tappat i betydelse i takt med att resten av datorn blivit bättre.

Permalänk
Medlem

@CamperSeven

Nu är det ju så att G-Sync numera finns i tre nivåer:

  • G-Sync Compatible

  • G-Sync

  • G-Sync Ultimate

Den första nivån är för alla skärmar som inte har en G-Sync-modul, och det är därför man kan köpa en sån skärm för så lite som 1882 kr, som jag nämnde i förra inlägget.

Du ska nog allmänt läsa forumreglerna samt kolla upp grundläggande saker om Geforce innan du skämmer ut dig med inlägg där du kallar andra för "stolpskott" över saker du själv inte har koll på.