Här tror jag observerat resultat inte riktigt stämmer med slutsats.
Nvidia har länge varit dominerande på GPU-marknaden, det medför att t.ex. spel primärt testas mot Nvidia GPUer. Spel är i sin tur stora och komplexa program med en helt gäng egna buggar.
AMD skulle kunna skriva en totalt felfri drivrutin, om "felfri" definieras att den till punkt och pricka följer specifikationen för drivrutiner hos Windows/DirectX. Resultatet skulle ändå kunna bli att spel oftare har problem med AMD GPUer.
Faktum är att jag tror det är exakt det vi ser med Intel GPUer. Sett till "hur väl följer AMD, Intel och Nvidia specifikation" ligger Intel i topp. Har bl.a. fixat till ett par OpenCL program som inte fungerade på Intels GPUer, felen var nästan uteslutande att OpenCL koden var skrivet på ett sätt som inte var korrekt enligt specifikation (vilket gjorde att Intels drivare vägra köra programmet) men det "råkade" fungera på AMD och Nvidia GPUer då tester inte visade några fel där.
I DX12 tidiga liv rekommendera Microsoft att köra på Intel GPU då de var först med en drivare som klarade alla Microsoft tester.
Ändå ser vi att Intel har överlägset mest problem i spel. Det beror primärt på att "ingen" testar spel mot Intels GPUer då det är helt poänglöst, de är så klena "ingen" ändå kommer använda sådan HW för just att driva spel.
Notera att jag inte säger att Nvidia skulle ha sämre kvalité på drivers än AMD, det går helt enkelt inte att tvärsäkert säga vem som har bäst kvalité men Nvidias GPU+drivare lär vara de som med råge får mest testing i de flesta spel -> de kommer ha minst synliga problem.
Jaha, måste du slakta alla påståenden jag har? Du är extremt kunnig och du har givetvis rätt i dina påståenden. Men lite av vad jag var inne på så är det ingen större skillnad mellan AMD/Nvidia sett från mitt perspektiv och då har jag testat en drös genom åren. Sen har ju inte drivrutinsproblem alltid med crasher att göra utan de mest enerverande felen är i mitt tycke subtila men påfrestande.
Sen är min subjektiva slutsats förankrad i min erfarenhet. Av vad jag upplevt så är ingen bättre än den andra vad gäller drivrutiner.
Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E