Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Dator till 9-åring

Hej!
Jag har fått i uppdrag att hitta/bygga ihop en dator till min systerdotter som snart fyller år. Hon har nyligen börjat spela en del datorspel såsom Minecraft och Roblox, och lär hitta nya spel att spela i det kommande. Med andra ord ska datorn fixa rätt basic gaming, men ändå inte vara helt obruklig till annat. Hennes rum är inte särskilt stort heller, så mindre datorer (ITX, mATX) är att föredra.

Deras absoluta maxbudget, inkl Windows, är 8k. Om det går att komma in under den summan är det dock jättebra. All kringutrustning finns, så det som krävs är bara själva burken. Vi har kikat på laptops men då det verkar som de blir rätt varma om man ska kunna spela på dem, och man inte riktitg att uppgradera nämnvärt down the line är dessa inte omedelbart intressanta.

Bomba med tips! Tack!

Edit:

Här är mitt förslag:

Permalänk

Har hon plats för en stationär med skärm är det helt klart att föredra, sen är det billigare med ett nytt tangentbord ifall det skulle gå omkull ett glas saft t.ex. Ska hon inte köra några hög fps spel så skulle jag leta beg kontorsburk, 3-4 år gammal, funkar kanon till Minecraft, roblox och/eller typ starstable

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

För 8k Kan du få något riktigt vasst för en 9åring om du tittar på begagnade datorer/delar

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Har hon plats för en stationär med skärm är det helt klart att föredra, sen är det billigare med ett nytt tangentbord ifall det skulle gå omkull ett glas saft t.ex. Ska hon inte köra några hög fps spel så skulle jag leta beg kontorsburk, 3-4 år gammal, funkar kanon till Minecraft, roblox och/eller typ starstable

Ja, just det, gamla kontorsdatorer är ju ett alternativ. Har du tips på en bra resurs eller är det Tradera som gäller?

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

För 8k Kan du få något riktigt vasst för en 9åring om du tittar på begagnade datorer/delar

Jag tänkte det också först, men de flesta verkar sälja för i princip nypris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrichboy:

Ser det väl ut som ett väldigt vettigt bygge. Lagom mycket minne med prisvärd hastighet och i dual channel. Ett moderkort som fungerar utan att behöva kosta onödigt mycket. En väldigt prisvärd processor som kommer hålla i många år. En av de få vettiga nya grafikkorten som går att få tag i. En billig SSD men som ändå kommer fungera fint. Och så ett nätaggregat från en välkänd tillverkare, så förhoppningsvis inte värsta kina-skiten.

Något jag skulle fundera på är att byta ut SSD:n mot en i M.2-format.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

1650 är lite vekt för 8000:-

Denna är prisvärd med lite över budget
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...

Permalänk
Skrivet av pacc:

1650 är lite vekt för 8000:-

Denna är prisvärd med lite över budget
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/lenovo-l...

Håller visserligen med, men 8k-taket är rätt hårt satt

Permalänk
Medlem

Jag köpte följande dator till min 9 åring:

Ryzen 3100
Msi b450 moderkort
16GB ddr4
Gtx 1660 super
500GB samsung 840 evo
Samsung 24"1080P led

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Tack för tipsen allihop. Det blir nog tyvärr prebuilt den här gången. Hittar inga 1660 Super i lager!