Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem

@ingenjören
Jag undrar, hur mycket skulle en återstart av R1 & R2 kosta i koldioxid, om det finns en beräkning av det. Eller är de i så gott skick att de fortfarande kan startas utan något komplicerat förarbete?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

@ingenjören
Jag undrar, hur mycket skulle en återstart av R1 & R2 kosta i koldioxid, om det finns en beräkning av det. Eller är de i så gott skick att de fortfarande kan startas utan något komplicerat förarbete?

Det krävs en del arbete, men sannolikt inte något som skulle orsaka några större mängder koldioxidutsläpp. Men R1 och R2's beräknade livslängd, efter moderniseringar och så, var ändå bara fram till 2025 så det är inte så att det skulle göra någon större skillnad att dra igång dem och driva dem i ~fyra år till.

Permalänk
Medlem

Kostar nog en del att starta upp R1 och R2 då de inte klarar dagens säkerhetskrav, vilket de måste byggas om för för att drivas vidare efter 2025. Det är om 10-20 år vi eventuellt behöver kärnkraft.

Permalänk
Medlem

Huruvida R1 klarar dagens krav eller inte kan diskuteras. Det finns ju bland annat en hemlig rapport som inte ens vi vanliga anställda får se som beskriver vad som behöver göras för att uppnå kraven och enligt ryktena på stan är det en högst begränsad insats som krävs. Till syvende och sist är det dock SSM som avgör och utan att Ringhals ansöker kommer de inte att göra någon bedömning, det går mao inte att säga bu eller bä utan det är en bedömningssport.

R2 är en annan historia, där har man redan plockat bort delar som används till OBH på R34, tex pumpar och ventiler, och påbörjat kemisk dekontaminering.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Tillståndsprocesser i sig kostar nog en del, hade inte nedläggningsbeslutet tagits i förtid på R1 hade de ju inte behövt få något godkännande enligt senaste reglerna. Stängts hade den ju dock gjorts vilket som, bara ett par år senare. Att det inte var mycket som behövdes rent tekniskt på R1 hade jag redan en uppfattning om, vi hade ju ändå jobbat med dessa system i Sverige många år innan Fukushima och senaste kraven.

Ska man starta upp så ska man ju rusta föra för mer än typ 3 års drift, varför skulle man annars dra igång något?

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Huruvida R1 klarar dagens krav eller inte kan diskuteras. Det finns ju bland annat en hemlig rapport som inte ens vi vanliga anställda får se som beskriver vad som behöver göras för att uppnå kraven och enligt ryktena på stan är det en högst begränsad insats som krävs. Till syvende och sist är det dock SSM som avgör och utan att Ringhals ansöker kommer de inte att göra någon bedömning, det går mao inte att säga bu eller bä utan det är en bedömningssport.

R2 är en annan historia, där har man redan plockat bort delar som används till OBH på R34, tex pumpar och ventiler, och påbörjat kemisk dekontaminering.

Från en som är väldigt insyltad i kemisk dekont kan jag bara säga såhär. Det enda en kemisk dekont gör är att ta bort oxidskikten inuti de rostfria rören. Detta gör man med en svag syra (tänk apelsinjuice). Därmed är anläggningen fräschare med lägre aktivitet i primärsystemen efter dekonten än före. Och nu är ju dekonten på R2 avbruten som du kanske vet. De körde bara en cykel, men fortsättning följer.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kostar nog en del att starta upp R1 och R2 då de inte klarar dagens säkerhetskrav, vilket de måste byggas om för för att drivas vidare efter 2025. Det är om 10-20 år vi eventuellt behöver kärnkraft.

Skrivet av Petterk:

@zarkov: Tillståndsprocesser i sig kostar nog en del, hade inte nedläggningsbeslutet tagits i förtid på R1 hade de ju inte behövt få något godkännande enligt senaste reglerna. Stängts hade den ju dock gjorts vilket som, bara ett par år senare. Att det inte var mycket som behövdes rent tekniskt på R1 hade jag redan en uppfattning om, vi hade ju ändå jobbat med dessa system i Sverige många år innan Fukushima och senaste kraven.

Ska man starta upp så ska man ju rusta föra för mer än typ 3 års drift, varför skulle man annars dra igång något?

Om vi inte hade fått kraven på oberoende härdkylning från SSM så hade man mest troligt kört vidare med R1 enligt tidigare planer, dvs 50 års drift (1976-2026). Förmodligen hade man kunnat köra vidare även med R2 till 2025 även om den var sliten och hade en hel del problem de sista åren (men det hade man även på R1). 5 år är inte jättelång tid men det hade iaf sparat en hel del koldioxidutsläpp på kontinenten genom att vi kunnat sälja vår överskottsel dit. Det lönade ju sig att byta generator G21 efter kortslutningen julen 2018, trots att man inte kunde köra 100% under resten av 2019 (bytet tog ~4 månader så man hade mindre än 8 månader på sig att tjäna in bytet och det gjorde man med god marginal trots coastdown-drift under hösten).

OBH skulle vara infört och driftsatt senast 2020-12-31 så om nya krav träder i kraft 2025 så vet du mer än jag.

Det har aldrig varit aktuellt att starta upp R12 igen, oavsett vad valfri högerpolitiker sagt eller önskat. Från den dag man fattade nedläggningsbeslutet så vände man på varje krona för att minska investeringarna på R12 och därmed blev anläggningarna mer och mer slitna ju närmare nedläggningen vi kom. Däremot är det många i branschen som menar att R1 i stort sett redan uppfyller kraven på OBH genom sina diversifierade elmatningar och säkerhetssystem. Man har inte gjort tillnärmelsevis lika stora ombyggnader på övriga kokare (F123/O3) som man gjort på R34.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

@ingenjören

För R1 är det eg inga problem, den klarar i stort OBHs krav, dels då huvudcirkulationspumparna på R1 är lite annorlunda än på F1-3. Sedan har R1 redan sett till kokarnas största svaghet, elberoendet. Detta löste man för en bra gäng med år sedan genom att införa DPS - diversifierad strömförsörjning mha 2 nya oberoende stationära dieselgeneratorer på 4 MW styck. Det räcker alltså med en av dessa dieslar för att ta blocket till DT5* (kall avställd reaktor). För en tryckare är detta inte samma problem då tryckare som R234, har ångdrivna pumpar de kan använda för att kyla härden. Så skulle de tappa all elkraft kan de fortfarande köra sina ångdrivna pumpar för att kyla härden vid ett haveri. Det är designgrunden för tryckarna som gör det möjligt, att man har ånggeneratorer istället för att koka vatten i reaktortanken. RCPerna som sitter i primärkretsen kommer såklart rulla ut då de drar 8 MW styck (3 st) men självcirkulationen pga temperaturdifferenser kommer göra att flödet fortsätter genom ånggeneratorerna. Det var anledningen till att så många blev förvånade när SSM krävde att tryckarna skulle ha OBH.
Ringhals:
-Men vi har ju ånga?
SSM:
-Ångan är trasig/otillgänglig

Det finns dock en felaktighet i att säga att R1 och R2 är slut för att de passerat en viss ålder. Man gör dels regelbundna kontroller av reaktortank och primärkrets mm för att se att det inte finns några mikroskopiska sprickor. Pumpar byts ju ut när de blir gamla osv. Så rent tekniskt finns det inga hinder att köra vidare. Frågan är ju sedan om Sverige behöver den extra effekten i nätet de dagar det blåser mycket och vi har mycket vatten i magasinen?

För R2 är det lite mer som krävs.
Å andra sidan har R2 redan byggt ett OBH, det systemet heter 416 och är ett hjälpkylsystem. Jag tror inte att SSM hade kunnat invända mot att det skulle ersätta OBH med tanke på hur OKGs OBH lösning ser ut (nej det är en jävla skillnad på hur lösningarna ser ut, skulle säga att Ringhals har den mest ambitiösa OBH-lösningen och OKG den minst ambitiösa. Lite märkligt när den eg inte behövs på en tryckare)
De är lite större saker som plundrats från R2 till R34. Visst, det är inga problem att köpa nya saker, men det kostar ju lite deg. Inte för att själva komponenterna är dyra utan för att kärnkraftverk ska ha papper på vilken gruva malmen brutits i osv :-). Som exempel, en pump som en konventionell industri köper kostar 300 000 kr. När ett kärnkraftverk ska sätta in EXAKT samma pump i en säkerhetsfunktion så måste man ha papper på att den klarar specificerade krav. Denna identiska pump, med rätt papper till kostar då 8 miljoner kronor. Och så undrar man varför kärnkraften är så dyr?

Jag har haft många leverantörer som frågar:
-Varför i helvete ska du ha den ventilen? Du kan ju köpa exakt samma typ av ventil från kina till en bråkdel av priset?
Mitt svar:
-Hur ska vi kunna vara ekonomiskt gångbara om vi köper billiga komponenter som alla andra industrier?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Från en som är väldigt insyltad i kemisk dekont kan jag bara säga såhär. Det enda en kemisk dekont gör är att ta bort oxidskikten inuti de rostfria rören. Detta gör man med en svag syra (tänk apelsinjuice). Därmed är anläggningen fräschare med lägre aktivitet i primärsystemen efter dekonten än före. Och nu är ju dekonten på R2 avbruten som du kanske vet. De körde bara en cykel, men fortsättning följer.

Så pass, jag vet bara vad jag läser på Insidan. Jag har dock fått det beskrivet som "rabarbersaft" tidigare

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Så pass, jag vet bara vad jag läser på Insidan. Jag har dock fått det beskrivet som "rabarbersaft" tidigare

Det stämmer, oxalsyra och sedan permanganat. Men de är i mycket svaga koncentrationer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Om vi inte hade fått kraven på oberoende härdkylning från SSM så hade man mest troligt kört vidare med R1 enligt tidigare planer, dvs 50 års drift (1976-2026). Förmodligen hade man kunnat köra vidare även med R2 till 2025 även om den var sliten och hade en hel del problem de sista åren (men det hade man även på R1). 5 år är inte jättelång tid men det hade iaf sparat en hel del koldioxidutsläpp på kontinenten genom att vi kunnat sälja vår överskottsel dit. Det lönade ju sig att byta generator G21 efter kortslutningen julen 2018, trots att man inte kunde köra 100% under resten av 2019 (bytet tog ~4 månader så man hade mindre än 8 månader på sig att tjäna in bytet och det gjorde man med god marginal trots coastdown-drift under hösten).

OBH skulle vara infört och driftsatt senast 2020-12-31 så om nya krav träder i kraft 2025 så vet du mer än jag.

Det har aldrig varit aktuellt att starta upp R12 igen, oavsett vad valfri högerpolitiker sagt eller önskat. Från den dag man fattade nedläggningsbeslutet så vände man på varje krona för att minska investeringarna på R12 och därmed blev anläggningarna mer och mer slitna ju närmare nedläggningen vi kom. Däremot är det många i branschen som menar att R1 i stort sett redan uppfyller kraven på OBH genom sina diversifierade elmatningar och säkerhetssystem. Man har inte gjort tillnärmelsevis lika stora ombyggnader på övriga kokare (F123/O3) som man gjort på R34.

Tänkte på uttalanden från SSM som var i linje med att en övergångslösning skulle vara tillräcklig för att driva vidare fram till och med 2025.

Hade det funnits ekonomi i att driva de vidare några år så hade säkert SSM godkänt de lösningar som i princip redan var gjorda. Att öka investeringarna till den grad att de gick att driva vidare efter 2025 har ju inte funnits på kartan.

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Vad är det för oxid man tar bort?

Antar det inte är kromoxiden för då behövs väl syrligare grejor? 🤔

Permalänk
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad är det för oxid man tar bort?

Antar det inte är kromoxiden för då behövs väl syrligare grejor? 🤔

Det är ett oxidskikt som bildats under 40 års drift, allt kommer se som nytt ut efter. Lite som att putsa med autosol. Jag gissar att skiktet består av föroreningar från järn, mangan, kisel mm. Dvs sådant som vanligtvis finns i vårt dricksvatten. Samt sådant som släppt från pumpar och ventiler. Och säkert från bränsleknippen och styrstavar under åren som gått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om vi inte behöver kärnkraft för att täcka energibehoven framöver så är det bara bra förstås, frågan är om det är sant.

Parterna som är för respektive emot kärnkraft lägger fram argument som är svåra att bemöta eftersom det är så många faktorer inblandade, men jag skulle inte bli förvånad om framtiden ligger i en blandning av olika energikällor där förnyelsebar teknik kan utgöra en merpart.
Men då återstår frågan om spänningsstabilitet.
En del hävdar att vi kan lösa det med sk "spänningsstabilisatorer", dvs en sorts batteriparker och vätgasreservoarer som ska generera spänning när det inte blåser eller skiner sol.

Om dessa tekniker inte är tillförlitliga eller tillräckligt uppskalade när vinden och solen tryter, då kan en viss backup av fossil förbränning vara nödvändig.

Oavsett hur framtiden ser ut, med tanke på slutförvaring av kärnbränsle så tycker jag att istället för att begrava eländet i 100 000 år så bör vi satsa forskning på reaktorer av fjärde generationens kärnkraft som klarar av att "bryta ner" det utarmade kärnbränslet så det får en lägre halveringstid, förhoppningsvis i storleksordningen 1000 år.
Även om sådana reaktorer inte skulle byggas och köras för att de är ekonomiskt försvarbara så gör de en enorm miljögärning i att "bryta ner" kärnbränsle som annars skulle ligga väldigt länge och antagligen inte förvaras säkert.

Är det någon som är emot den åsikten? För jag hör inte ett dyft av entusiasm från den sk miljörörelsen trots att det borde ligga i deras intresse med en sådan teknik, istället för att låta SKB begrava det permanent i berggrunden.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om vi inte behöver kärnkraft för att täcka energibehoven framöver så är det bara bra förstås, frågan är om det är sant.

Vilket perspektiv pratar du om? På global nivå står kärnkraft för ungefär 4 % och då räknar man in värmen som normalt sett inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Parterna som är för respektive emot kärnkraft lägger fram argument som är svåra att bemöta eftersom det är så många faktorer inblandade, men jag skulle inte bli förvånad om framtiden ligger i en blandning av olika energikällor där förnyelsebar teknik kan utgöra en merpart.
Men då återstår frågan om spänningsstabilitet.
En del hävdar att vi kan lösa det med sk "spänningsstabilisatorer", dvs en sorts batteriparker och vätgasreservoarer som ska generera spänning när det inte blåser eller skiner sol.

Om dessa tekniker inte är tillförlitliga eller tillräckligt uppskalade när vinden och solen tryter, då kan en viss backup av fossil förbränning vara nödvändig.

Oavsett hur framtiden ser ut, med tanke på slutförvaring av kärnbränsle så tycker jag att istället för att begrava eländet i 100 000 år så bör vi satsa forskning på reaktorer av fjärde generationens kärnkraft som klarar av att "bryta ner" det utarmade kärnbränslet så det får en lägre halveringstid, förhoppningsvis i storleksordningen 1000 år.
Även om sådana reaktorer inte skulle byggas och köras för att de är ekonomiskt försvarbara så gör de en enorm miljögärning i att "bryta ner" kärnbränsle som annars skulle ligga väldigt länge och antagligen inte förvaras säkert.

Är det någon som är emot den åsikten? För jag hör inte ett dyft av entusiasm från den sk miljörörelsen trots att det borde ligga i deras intresse med en sådan teknik, istället för att låta SKB begrava det permanent i berggrunden.

Vi kan klara oss utan kärnkraft, men det vore dumdristigt att bygga bort det vi redan har. Än mer dumdristigt att inte satsa på fjärde generationens kärnkraft så att vi är med och kan bygga den snart. Den närmaste ersättaren är fossila energikällor, kol/gas/olja.

Elnätet är komplext, men grundprincipen är att det alltid måste finnas tillräckligt med el när den behövs. Det benämns oftast som effekt (kW) - t.ex. så här hög belastning kan du lägga på eluttaget... Det som fokus oftast hamnar på dock är strömmängd (kWh). Om du har ett litet AA-batteri så har du kanske 5 wattimmar (0.005 kWh) lagrad el i det. Men skulle du (med omvandling) försöka driva en 60-wattslampa i fem minuter med batteriet så kommer det säcka ihop eftersom det inte kan leverera den effekt som krävs, även om strömmängden teoretiskt skulle räcka.

I ett elnätsperspektiv så är effekt det viktigaste. Behöver Sverige 60 GW just nu så måste det produceras 60 GW just nu. För att hålla effekten pratar en om tre nivåer av lagring/stabilisering.
1: Kontinuerlig stabilisering, eller frekvensregleringsreserv, där svängmassa är den viktigaste komponenten. Den ska ha utrymme att agera för kraftiga avvikelser inom ett intervall på fyra sekunder. Om någon rycker i strömbrytaren för en industri så blir den en kraftfull plötslig förändring av effektbalansen i elnätet. Då har vi i Sverige kärnkraften, som genom sina stora massiva elturbiner som är synkront direktkopplade ut på elnätet bidrar med denna värdefulla svängmassa. Dessa turbiner fångar upp störningar på elnätet genom att direkt ändra på sin hastighet. Den totala svängmassan idag ligger på cirka 100 000 kWh och det är den lagrade energin som används innan andra mer långsamma system hinner reagera. Andra system som erbjuder svängmassa naturligt är kolkraft, oljekraft, gaskraft och i begränsad mån sopförbränningskraft.
2: Momentan stabilisering, eller störningsreserv, motsvarar de system som inom fyra sekunder (men inte omedelbart) hinner ändra sin produktion för att parera skillnaden. Här kommer bland annat vattenkraft in men även automatiska dator/relästyrda system.
3: Sist i listan är kapacitet. Denna motsvarar det förväntade behovet över hela året.

Kärnkraft fyller behovet för 1 och 3, även om det är lite knapphändigt med 3 idag. Vattenkraft fyller behovet för 2 utmärkt, delvis 3 beroende på om det fyllts på ordentligt med vatten i magasinen.

Vindkraft och solkraft fyller egentligen ingen av punkterna. De har ingen svängmassa eller liknande funktion. De är också för osäkra parametrar för att räknas som kapacitet. Om du räknar tillräckligt högt kan du fylla kapacitetsbehovet om de har reservkraft som kan gå in och täcka bortfallet när det sker. Alternativet är att låta elnätet slockna, och följderna av det är minst sagt katastrofala. Vad som är sant däremot är att vindkraften genererar ganska mycket kWh - alltså elmängd - över tid. Det är bara det att du vet inte om effekten finns när du behöver den.

Med andra ord, om vi vill ta bort kärnkraften kommer vi få ett oundvikligt behov av fossil kraft. En viss nivå måste vi ligga på hela tiden för att kunna ha svängmassa. Sedan kommer vi behöva elda hårt de dagar som vindkraften och solkraften sviker. Och fossil kraft dödar. Långt fler dör per fossilt producerad energimängd än något annat energislag!

Å andra sidan, om vi bygger ut kärnkraften till tre-fyra gånger mer än vad vi har idag så kan vi plocka ner alla vindkraftverk, vi behöver inte sätta upp solkraft överallt, och vi kan stänga ner majoriteten av våra dammar och återställa sjöarna och fiskfaunan. Framför allt, vi kommer inte behöva någon fossil kraft överhuvud taget.

Tänk på att kärnkraft är en fundamental energikälla för universum. Den "förnybara" el vi får idag är egentligen i flera steg omvandlad kärnkraft från Solen, med stora förluster på vägen. Det är en ändlig energikälla på lång sikt.

Jag tycker inte vi behöver riva all förnybar energi, men den ska inte utgöra en större del än systemet kan hantera med sina naturliga fluktuationer. Vi passerade den gränsen när vi började stänga ner Ringhalsreaktorerna. Nu är vi beroende av oljekraften i Karlshamn och av långa elledningar för import från kolkraftsländer.

Kärnkraften är en ren energikälla, även avfallet inräknat. Detta för att den producerar så enorma mängder energi jämfört med andra energislag. Skulle vi komma till nästa generations kärnkraft så har vi i princip inget avfall längre - bara stora lager med bränsle. Dagens slutavfall är dess godis. Men den är åtminstone ett-två decennier bort från kommersiell produktion, och då om vi faktiskt försöker. Det går inte att förlita sig på en 41 år gammal omröstning där samtliga val var olika sätt att säga nej till kärnkraft som underlag för vad folket faktiskt tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Med andra ord, om vi vill ta bort kärnkraften kommer vi få ett oundvikligt behov av fossil kraft. En viss nivå måste vi ligga på hela tiden för att kunna ha svängmassa. Sedan kommer vi behöva elda hårt de dagar som vindkraften och solkraften sviker. Och fossil kraft dödar. Långt fler dör per fossilt producerad energimängd än något annat energislag!

Det behovet finns alltid där, även med tidigare kärnkraft i fullt sving.

Är över 80 % av energin som används i världen fossil så är den fossil. Mängden ökar bara trotts minskningar i Europa.

Nog för att man kan köra reservkraft på biomassa så har ju reservkraft alltid varit något man kör på fossila bränslen.

Skrivet av Balconette:

Å andra sidan, om vi bygger ut kärnkraften till tre-fyra gånger mer än vad vi har idag så kan vi plocka ner alla vindkraftverk, vi behöver inte sätta upp solkraft överallt, och vi kan stänga ner majoriteten av våra dammar och återställa sjöarna och fiskfaunan. Framför allt, vi kommer inte behöva någon fossil kraft överhuvud taget.

Räcker inte att bara öka 3-4 gånger om industrin och transporterna ska elektrifieras och dagens kraftproduktion avvecklas.

Istället för PV som täcker taken kan man ju dessutom köra solfångare för varmvattenbehovet, men då får man se till att ha ett effektivt system till att börja med först annars är det ju ingen riktig besparing.

Sett till världens behov behöver kärnkraften byggas ut till typ 20 000 reaktorer från dagens 442. Typ då exakt antal beror på typen av reaktor och vad de ska användas till. Trotts att det skett en del utveckling har kärnkraft legat kring 440 reaktorer i 20 år.

Talar man om energisystem så får man ju tänka på vad de ska användas till, kan du bygga ett nollenergihus i Sverige som inte är kopplad till elnätet utan går på solpaneler? Ja – du kommer däremot inte ha energi till att ladda bilen. Inte utan att spendera löjligt mycket på paneler och bygglov iaf. SSAB i Oxelösund kan inte gå på solpaneler däremot.

Permalänk
Medlem

Appropå solpaneler.

Detta i kombination med dåligt fart på vinden är ju inte direkt något som drabbar kärnkraften.

Kanske skulle förtydliga.
Bilden är tagen på en helt nybyggd solcellspark.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det behovet finns alltid där, även med tidigare kärnkraft i fullt sving.

Är över 80 % av energin som används i världen fossil så är den fossil. Mängden ökar bara trotts minskningar i Europa.

Nog för att man kan köra reservkraft på biomassa så har ju reservkraft alltid varit något man kör på fossila bränslen.

Har aldrig hört att vi kört Karlshamn för svängmassan tidigare. Då var det vad jag vet för effekten.
Du måste hålla isär detta då det inte är samma sak.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Har aldrig hört att vi kört Karlshamn för svängmassan tidigare. Då var det vad jag vet för effekten.
Du måste hålla isär detta då det inte är samma sak.

Vad pratar du om? Det var ett vanligt kraftverk innan det hamnade i reserven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Det var ett vanligt kraftverk innan det hamnade i reserven.

Jag pratar svängmassa som det inlägget du svarade på handlade om bland annat. Vi tar det från början vet du vad svängmassa är?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag pratar svängmassa som det inlägget du svarade på handlade om bland annat. Vi tar det från början vet du vad svängmassa är?

Du får vända dig till Balconette om du inte tycker Balconettes inlägg handlar om svängmassa. Varken Balconettes inlägg eller inlägget Balconette kommenterade är något spår som härstammar från dig.

Karlshamn är fortfarande reservkraft, men uppenbart har man kört kraftverket tidigare i andra syften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Skrivet av Petterk:

Du får vända dig till Balconette om du inte tycker Balconettes inlägg handlar om svängmassa. Varken Balconettes inlägg eller inlägget Balconette kommenterade är något spår som härstammar från dig.

Han pratade svängmassa jag har markerat det i inlägget du citerade.

Du kan ju inte bara ignorera det inlägget handlar om för det inte passar din värld eller för du inte förstår vad det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Han pratade svängmassa jag har markerat det i inlägget du citerade.

Du kan ju inte bara ignorera det inlägget handlar om för det inte passar din värld eller för du inte förstår vad det är.

Fast det är ju ditt inlägg som inte förstår vad som diskuteras och kommer med grova irrelevanta påhopp.

Det är Balconette som ska komma med eventuella invändningar inte du.

Vi körde Karlshamn när Ringhals 1 och 2 fortfarande kördes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är ju ditt inlägg som inte förstår vad som diskuteras och kommer med grova irrelevanta påhopp.

Vi körde Karlshamn när Ringhals 1 och 2 fortfarande kördes.

Då körde vi eftersom vi saknade effekt. Nu behöver vi även köra för svängmassan detta leder till att vi kommer behöva köra verken mer och mer. Så oberoende av hur mycket vind och solkraft vi bygger kommer så kommer behovet av svängmassa öka om vi stänger kärnkraft vilket leder till att vi kommer vara tvungna att köra Karlshamn mer och mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Då körde vi eftersom vi saknade effekt. Nu behöver vi även köra för svängmassan detta leder till att vi kommer behöva köra verken mer och mer. Så oberoende av hur mycket vind och solkraft vi bygger kommer så kommer behovet av svängmassa öka om vi stänger kärnkraft vilket leder till att vi kommer vara tvungna att köra Karlshamn mer och mer.

Vilket fortfarande handlar om mycket mindre än när vi fortfarande körde oljekondens som vanliga kommersiella kraftverk. Det händer dessutom samtidigt som SSAB och LKAB bestämt sig för att avveckla sin stenkol så ökade utsläpp totalt har vi inte sett än, och det beror på vad dessa tänker investera i för kraftproduktion.

Uppenbart är det fortfarande effektreserven verket ingår i, och så kommer det vara fram till och med 2025 åtminstone. Denna vinter var de igång med minimidrift kring 40 MW i några timmar vid tre tillfällen samt har haft reducerad starttid från 14 till 2 timmar ett litet tag. Vi har alltså inte sett att det är något annat än ordinarie effektreserv än. Skedde sex gånger 2015/2016 när både R1 och R2 var igång.

Om vi kommer behöva köra fossileldade kraftverk istället för kärnkraft så kommer det vara i nya kraftverk och längre fram i tiden, beror helt på vilka val som görs i industrin och politiken, men det hänger på långt mer än kärnkraft. Byggs det något kommer det vara naturgas, och då är det inte riktigt läge att tala om hur farligt det är. Sverige har redan massor biomassa som kan ställas om till att främst producera el och som ändå förbränns dessutom så allt handlar om val.

Permalänk
Medlem

Hur står det till med gen4 med omställningar i effekt i nära realtid? Om jag förstår det rätt är det väl denna funktionalitet som är något av en akilleshäl för de flesta kärnkraftsreaktorerna när det kommer till användning i ett större nät. Perfekt som kol-fri baskraft, men kass på att ändra efter nätets behov (fossilkraft/vattenkraft kan ju bara ändra en ventil för att öka/minska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hur står det till med gen4 med omställningar i effekt i nära realtid? Om jag förstår det rätt är det väl denna funktionalitet som är något av en akilleshäl för de flesta kärnkraftsreaktorerna när det kommer till användning i ett större nät. Perfekt som kol-fri baskraft, men kass på att ändra efter nätets behov (fossilkraft/vattenkraft kan ju bara ändra en ventil för att öka/minska.

Eftersom det inte finns ekonomi att bygga dessa för baskraft finns det nog ingen ekonomi i att producera energi som man bara kyler bort. Styrning av turbiner går säkert att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det inte finns ekonomi att bygga dessa för baskraft finns det nog ingen ekonomi i att producera energi som man bara kyler bort. Styrning av turbiner går säkert att fixa.

Så klart man kan överproducera och dumpa, men det vill man väl undvika tänker jag, inte alls det frågan handlade om dock...

Ekonomi är såklart en annan fråga, men både frankrike och kina satsar ju fullt på ny kärnkraft, så det borde finnas någon grund i det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så klart man kan överproducera och dumpa, men det vill man väl undvika tänker jag, inte alls det frågan handlade om dock...

Ekonomi är såklart en annan fråga, men både frankrike och kina satsar ju fullt på ny kärnkraft, så det borde finnas någon grund i det...

Fast det är ju ungefär lika kostsamt att vrida ner effekten, handlar om tid du inte säljer el. Så jo det handlar om ekonomi.

Kärnkraften Frankrike bygger kostar nog runt minst 1 kr per kWh. Då det fortfarande handlar om reaktorer för 80-85 miljarder styck. Ingen designar ännu dyrare kärnkraft.

Hade man kunnat bygga kärnkraft motsvarande 20 öre per kWh idag hade det varit en annan fråga. Då hade det i princip varit lönsamt med båda metoderna.