Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Elitiskt att informera folk i hur skattesystemet fungerar? Det vore elitistiskt att försöka hemlighålla information och dra nytta av det själv. Jag snittar en ok kvarskatt varje år (68.000 i år), var får jag ett lån under 12 månader till 0.0% ränta? Det är den rimliga jämförelsen, sen vad jag gör med dessa pengar under dessa 12 månader är upp till mig och min riskvillighet.

Tiden när man fick ränta på skattekontot, då fanns det en poäng att ha pengar där, men idag är det noll ränta både på skuld och överskott så då finns det ingen anledning att ha mer pengar än man absolut måste på skattekontot och sen se till att betala in skulden innan 12:e februari (om den är större än 30.000).

Njae, elitistiskt är att hävda "jag gör minsann rätt och du gör fel" gång på gång istället för att respektera att var och en gör sitt val. Du skriver ju själv "vad jag gör med dessa pengar under dessa 12 månader är upp till mig och min riskvillighet" samtidigt som du tycker det är fel att man gör det omvända. Däri ligger elitismen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Vilket betyder du egentligen skulle haft 2000 mer i månaden övriga året. De ger tillbaka vad du betalat för mycket, lite som att du får växel i butik.

De ville att jag skulle bara 8k extra i preliminärskatt under förra året, för att jag betalt för lite året innan p.g.a en arbetsgivare som en skattat min semester när jag slutade. Plus att jag betalade 600kr extra skatt i månaden på jobb.

Jag gillar den ekonomiska injektionen inför sommaren, men jag har aldrig fått så här mycket innan. Som mest har det väl legat runt 11k.

Behövs nu när man köpt ett hus från 1901 och dessutom upptäckt smarta hem.

Jag förstår dock var du syftar på. Rent teoretiskt skulle jag kunna ha placerat dem i teknikfonder och haft 10-30% mer, men man vet ju aldrig vad det slutar på hos skatteverket. Känns som ett jävla lotto och får hellre tillbaka än att jag får betala, för det stör ens ekonomiska planer känns det som. Men man kan ju resonera så att man INTE betalar extra skatt och sätter dem i något sparande med avkastning som är öronmärkt för skatt, sedan så betalar man ifall man är tvungen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Förväntar mig inga radikala saker denna deklarationen, men nästa års deklaration blir säkerligen "intressant". Visserligen köpte jag ny lägenhet i fjol, men den gamla blev såld i år och så var det en del flyttkostnader.

Permalänk

Ska betala 34k Sålde fonder för att köpa radhus, kul att staten ska ha en 1/3del av kakan...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Ska betala 34k Sålde fonder för att köpa radhus, kul att staten ska ha en 1/3del av kakan...

Lite synd att du inte haft fonderna på ett investerarsparkonto (ISK). Då betalar du istället en liten skatt årligen men slipper kapitalbeskattningen när du säljer (på bekostnad att du inte har någon möjlighet till förlustavdrag). ISK infördes för cirka 9 år sedan.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Lite synd att du inte haft fonderna på ett investerarsparkonto (ISK). Då betalar du istället en liten skatt årligen men slipper kapitalbeskattningen när du säljer (på bekostnad att du inte har någon möjlighet till förlustavdrag). ISK infördes för cirka 9 år sedan.

Jepp men startade dessa fonderna för typ 20år sen och då fanns inte ISK så de fick bli såhär, men har iallafall mina aktier på ISK konto.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lite synd att du inte haft fonderna på ett investerarsparkonto (ISK). Då betalar du istället en liten skatt årligen men slipper kapitalbeskattningen när du säljer (på bekostnad att du inte har någon möjlighet till förlustavdrag). ISK infördes för cirka 9 år sedan.

Det som är synd med de som fick fondkonton av sina föräldrar som skapades upp för långt mer än 9 år sedan. Har själv en vän som har ett rejält fondkonto som föräldrarna började med som har ont i magen över att han kommer behöva beskatta beloppet när de väl ska plockas ut.
ISK är ju verkligen kanon och ger fler människor möjlighet till ett bra sparande.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Gällande milersättningen. Hade en kollega som åkte buss till jobbet. Bussen stannar precis utanför hemmet och jobbet. Han sökte och fick ersättningen år efter år. Täckte precis ett årskort för bussen.

En annan kollega söker också ersättning men åker bil. Säger att bussen stannar för långt från jobbet. Är max 5 minuter promenad.

Jag kör bil men söker ingen ersättning. Alla tre bor och jobbar i samma städer.

Undersöker skatteverket bara ett fåtal personer varje är? Otroligt att de (och många fler) här i trakten kommer undan med det så länge.

Så länge det är inom rimliga gränser så är risken att bli granskad väldigt låg. Min egna mor låg i många år och körde innan pensionen en rejäl sträcka och drog av för det år efter år. Problemet var att bussförbindelsen var tillräckligt bra så hon sparade inte den tiden som krävdes. Efter x antal år så blev det slumpmässig granskning och dom sa i stort sett "Det här går inte", så det året blev det ingen milersättning, hon började dra av pengarna året efter igen och klarade sig fram till pension.

Tror dom kommer vara betydlig mer på hugget i år dock nu när det varit mycket hemmajobb.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av isbjoern:

Så länge det är inom rimliga gränser så är risken att bli granskad väldigt låg. Min egna mor låg i många år och körde innan pensionen en rejäl sträcka och drog av för det år efter år. Problemet var att bussförbindelsen var tillräckligt bra så hon sparade inte den tiden som krävdes. Efter x antal år så blev det slumpmässig granskning och dom sa i stort sett "Det här går inte", så det året blev det ingen milersättning, hon började dra av pengarna året efter igen och klarade sig fram till pension.

Tror dom kommer vara betydlig mer på hugget i år dock nu när det varit mycket hemmajobb.

Jo det är lite av ett lotteri. En släkting träffade en man som bodde ungefär 20 mil bort för kanske femton år sedan, han fick ett jobb här och gjorde avdrag som att han pendlade 20 per väg varje dag fast han egentligen sov här under veckorna, det skulle bli typ 160000 inskrivet i deklarationen så kanske 50 000 tillbaka, han fick typ 22 000 vilket är lite konstigt. Antog de att han ljög om hälften eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grydolf:

SKATT? Vad är det? OCH VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA?!

Hehe,

I Sverige får du väldigt mycket för skatten du betalar:

Sjukvård, Bidrag, Utbildning, Infrastruktur, Myndigheter, Försvar, Kultur, Bistånd etc

För inte så längesedan var det ett par som var tvungna att betala sin förlossning på ~100k :- i Sverige eftersom mamman inte var svensk medborgare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Så länge det är inom rimliga gränser så är risken att bli granskad väldigt låg. Min egna mor låg i många år och körde innan pensionen en rejäl sträcka och drog av för det år efter år. Problemet var att bussförbindelsen var tillräckligt bra så hon sparade inte den tiden som krävdes. Efter x antal år så blev det slumpmässig granskning och dom sa i stort sett "Det här går inte", så det året blev det ingen milersättning, hon började dra av pengarna året efter igen och klarade sig fram till pension.

Tror dom kommer vara betydlig mer på hugget i år dock nu när det varit mycket hemmajobb.

Helt sjukt att man enbart har slumpmässiga granskningar om det där är straffet, kan tycka man borde torska betydligt hårdare än vad man sparat på det i ett sådant läge. I hennes fall borde hon blivit återbetalningsskyldig för alla åren (borde vara relativt enkelt att bevisa) och även kanske en dagsböter på 30-90 dagar beroende på hur grovt och förekomst i straffregistret på det så klart. Enklast är kanske att skita i att försöka bevisa andra år och istället bara slänga på en relativt stor dagsböter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grydolf:

SKATT? Vad är det? OCH VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA?!

Välfärdens baksida visar sitt ansikte, man tar allt för givet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Välfärdens baksida visar sitt ansikte, man tar allt för givet.

Instämmer. Vi får så sjukt mycket för pengarna i Sverige trots allt.

Sen kommer det ALLTID finnas projekt och saker man inte håller med om att pengarna ska gå till, så kommer det alltid att vara. Inte ens om det parti man röstar på får egen majoritet kommer man tycka att pengarna alltid går till rätt saker. Särskilt med tanke på att vi har mycket myndighetsstyre utan politik inblandat i Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är lite av ett lotteri. En släkting träffade en man som bodde ungefär 20 mil bort för kanske femton år sedan, han fick ett jobb här och gjorde avdrag som att han pendlade 20 per väg varje dag fast han egentligen sov här under veckorna, det skulle bli typ 160000 inskrivet i deklarationen så kanske 50 000 tillbaka, han fick typ 22 000 vilket är lite konstigt. Antog de att han ljög om hälften eller vad?

Kan ha handlat om att de inte godkände det och han fick istället avdrag för vad det kostade att åka med allmän kommunikation.

Skatteverket behöver nämnligen inte helt neka avdrag, utan de kan ändra på det till något mer rimligt enligt deras åsikt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Kan ha handlat om att de inte godkände det och han fick istället avdrag för vad det kostade att åka med allmän kommunikation.

Skatteverket behöver nämnligen inte helt neka avdrag, utan de kan ändra på det till något mer rimligt enligt deras åsikt.

Jo absolut, och de behöver uppenbarligen inte meddela eller informera om detta eller vad de baserar sin uträkning på. Från medborgarperspektivet är det lätt att det känns lite godtyckligt. Lika bra att ta i rejält om de ändå bara ger hälften typ, speciellt eftersom det inte verkar finnas någon risk med att ta i.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Belzader:

Kan ha handlat om att de inte godkände det och han fick istället avdrag för vad det kostade att åka med allmän kommunikation.

Skatteverket behöver nämnligen inte helt neka avdrag, utan de kan ändra på det till något mer rimligt enligt deras åsikt.

Ja, första året jag ansökte om avdrag för resa till o från jobbet, så fick jag brev om att jag skulle höra av mig och förklara min uträkning. Ringde en snubbe på skatteverket som lyssnade när jag förklarade var jag bodde, var jobbet låg, hur det funkade med buss osv. Han bara "check på det bror, all in" och efter det har ingen sagt nåt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Ja, första året jag ansökte om avdrag för resa till o från jobbet, så fick jag brev om att jag skulle höra av mig och förklara min uträkning. Ringde en snubbe på skatteverket som lyssnade när jag förklarade var jag bodde, var jobbet låg, hur det funkade med buss osv. Han bara "check på det bror, all in" och efter det har ingen sagt nåt.

Det jobbiga är att reglerna är otydliga på vissa punkter. Jag försökte få rätsida på detta när jag pendlade GBG-KBA några år, och problemet var flextiden vilket skatteverket inte nämner någonstans. Jag ska tjäna två timmar jämfört med kollektivtrafiken för att få göra avdrag för att köra bil, men när, vilken kollektivtrafik ska jag titta på liksom? Vilken tid ska jag behöva vara på jobbet?

Säg att jag inte hade flextid utan började klockan åtta varje dag. Om kollektivtrafiken då gjorde att jag kunde vara på jobbet 07:30 eller 08:05 så hade jag varit tvungen att ta den tidigare resan och därmed hade jag fått lägga på en halvtimme på min restid med kollektivtrafik, men med flextid så går ju inte det (eller?). Men säg att det gick ett väldigt snabbt tåg en gång på morgonen som gjorde att jag var på jobbet klockan sex men resan tog bara 45 minuter, däremot om jag skulle vara där en vanlig tid så tog resan 1:20. Arbetsgivaren hade säkert inte haft några problem med att jag började klockan sex men jag hade inte tyckt det var så kul.

Nu var det inte riktigt så illa för min del, men om jag räknade med någon hålltid där jag var tvungen att vara på jobbet, säg daily standup klockan 8:30 eller frukosten klockan 09:30 så passade inte tågen särskilt bra. Däremot om jag var på jobbet säg 07:47 så tog resan kanske 1:15. Att köra bil tog knappt tjugo minuter, gasade jag ordentligt så hände det att det gick på en kvart, men inte i lagliga farter. Sen komplicerades det hela av att det bara var var tredje tåg som hade en matchande buss på destinationen, annars fick jag gå vilket tog tjugo minuter alternativt vänta 15-25 minuter beroende på tid. Jag fick förklara detta för skatteverket en gång, men då nämnde jag inte bussen, och de godtog förklaringen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Det jobbiga är att reglerna är otydliga på vissa punkter. Jag försökte få rätsida på detta när jag pendlade GBG-KBA några år, och problemet var flextiden vilket skatteverket inte nämner någonstans. Jag ska tjäna två timmar jämfört med kollektivtrafiken för att få göra avdrag för att köra bil, men när, vilken kollektivtrafik ska jag titta på liksom? Vilken tid ska jag behöva vara på jobbet?

Säg att jag inte hade flextid utan började klockan åtta varje dag. Om kollektivtrafiken då gjorde att jag kunde vara på jobbet 07:30 eller 08:05 så hade jag varit tvungen att ta den tidigare resan och därmed hade jag fått lägga på en halvtimme på min restid med kollektivtrafik, men med flextid så går ju inte det (eller?). Men säg att det gick ett väldigt snabbt tåg en gång på morgonen som gjorde att jag var på jobbet klockan sex men resan tog bara 45 minuter, däremot om jag skulle vara där en vanlig tid så tog resan 1:20. Arbetsgivaren hade säkert inte haft några problem med att jag började klockan sex men jag hade inte tyckt det var så kul.

Nu var det inte riktigt så illa för min del, men om jag räknade med någon hålltid där jag var tvungen att vara på jobbet, säg daily standup klockan 8:30 eller frukosten klockan 09:30 så passade inte tågen särskilt bra. Däremot om jag var på jobbet säg 07:47 så tog resan kanske 1:15. Att köra bil tog knappt tjugo minuter, gasade jag ordentligt så hände det att det gick på en kvart, men inte i lagliga farter. Sen komplicerades det hela av att det bara var var tredje tåg som hade en matchande buss på destinationen, annars fick jag gå vilket tog tjugo minuter alternativt vänta 15-25 minuter beroende på tid. Jag fick förklara detta för skatteverket en gång, men då nämnde jag inte bussen, och de godtog förklaringen.

Ja, när jag hade min audit första året så förklarade jag att mina arbetstider varierade kraftigt (jobbade på en kundtjänst då), så han bad mig bara titta på den vanligaste arbetstiden och utgå från det. Blev 8.00-17.00 typ, och egentligen alla tider senare än det var bara värre ur kollektivtrafiksynpunkt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fyfan för skatt.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

Fyfan för skatt.

Givande och nyanserat.

Har du någon bättre lösning än skattesystemet som upprätthåller välfärdssamhället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Givande och nyanserat.

Har du någon bättre lösning än skattesystemet som upprätthåller välfärdssamhället?

Nä, men jag har mina åsikter om vad mina skattepengar går till och används för. Där i ligger mitt uttalande om skatten.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

Nä, men jag har mina åsikter om vad mina skattepengar går till och används för. Där i ligger mitt uttalande om skatten.

Så även om majoriteten av pengarna går till vettiga saker så är det ändå "fyfan för skatt"?

Hur stor del av statens 1005 miljarder gick till ovettiga saker? https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartement...

Hur stor del av din regions budget gick till ovettiga saker?
Hur stor del av din kommuns budget gick till ovettiga saker?

Knappast större delen av den.

Som sagts tidigare, man kommer aldrig vara helt överens med staten om vart pengarna går. Men man behöver inte få det att framstå som ett stort svart hål där man kastar in pengar heller. För så är det inte, det är bara något slags tafatt försök till billiga likes och populism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Så även om majoriteten av pengarna går till vettiga saker så är det ändå "fyfan för skatt"?

Hur stor del av statens 1005 miljarder gick till ovettiga saker? https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartement...

Hur stor del av din regions budget gick till ovettiga saker?
Hur stor del av din kommuns budget gick till ovettiga saker?

Knappast större delen av den.

Som sagts tidigare, man kommer aldrig vara helt överens med staten om vart pengarna går. Men man behöver inte få det att framstå som ett stort svart hål där man kastar in pengar heller. För så är det inte, det är bara något slags tafatt försök till billiga likes och populism.

Finns ett enkelt svar på alla dina frågor: Alldeles för mycket.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

Finns ett enkelt svar på alla dina frågor: Alldeles för mycket.

Vad är alldeles för mycket? 1% 2% 5% 10% av budgeten?

Du verkar inte ha särskilt mycket att backa upp påståendet med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad är alldeles för mycket? 1% 2% 5% 10% av budgeten?

Du verkar inte ha särskilt mycket att backa upp påståendet med...

Ska jag backa upp påståendet om vad jag tycker? Vad pratar du om? Det finns flera saker jag tycker att en enda krona är för mycket till. Om det besvarar din fråga.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Ska jag backa upp påståendet om vad jag tycker? Vad pratar du om? Det finns flera saker jag tycker att en enda krona är för mycket till. Om det besvarar din fråga.

Det kan vara bra information att veta ungefär var i frågan en person står i en diskussion så att den kan fortgå. Detta gäller givetvis båda hållen.

Men det kan dock vara så att vi är över på fel sida vad som får diskuteras här på Sweclockers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Så även om majoriteten av pengarna går till vettiga saker så är det ändå "fyfan för skatt"?

Hur stor del av statens 1005 miljarder gick till ovettiga saker? https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartement...

Hur stor del av din regions budget gick till ovettiga saker?
Hur stor del av din kommuns budget gick till ovettiga saker?

Knappast större delen av den.

Som sagts tidigare, man kommer aldrig vara helt överens med staten om vart pengarna går. Men man behöver inte få det att framstå som ett stort svart hål där man kastar in pengar heller. För så är det inte, det är bara något slags tafatt försök till billiga likes och populism.

Den största delen går till folk när de är unga och gamla.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Ska jag backa upp påståendet om vad jag tycker? Vad pratar du om? Det finns flera saker jag tycker att en enda krona är för mycket till. Om det besvarar din fråga.

Om du tycker vissa saker är "ovettiga" borde du rimligen kunna precisera vilka saker det är, annars är det bara ett grundlöst antagande.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

Ska jag backa upp påståendet om vad jag tycker? Vad pratar du om? Det finns flera saker jag tycker att en enda krona är för mycket till. Om det besvarar din fråga.

Om du inte vågar vädra dina åsikter kanske du inte ska vädra överhuvudtaget på ett diskussionsforum. Blir väldig kontraproduktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Helt sjukt att man enbart har slumpmässiga granskningar om det där är straffet, kan tycka man borde torska betydligt hårdare än vad man sparat på det i ett sådant läge. I hennes fall borde hon blivit återbetalningsskyldig för alla åren (borde vara relativt enkelt att bevisa) och även kanske en dagsböter på 30-90 dagar beroende på hur grovt och förekomst i straffregistret på det så klart. Enklast är kanske att skita i att försöka bevisa andra år och istället bara slänga på en relativt stor dagsböter.

I hennes fall var det dock så på gränsen, det var mer en tolkningsfråga. Det handlade om 10-15minuter från gränsen och morsan argument var att det tar längre tid att gå till bussen än vad skatteverket räknade med. Så det var väldigt gränsfall, antagligen därför dom ansåg att det inte var något fusk i grunden utan bara missuppfattning.
Fuskar du rejält så det syns t.ex. på milen på din bil så blir det självklart påföljder av det.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED