Permalänk
Medlem

Kan inte öppna portar

Hej! försöker öppna portar i min router utan resultat. har precis fått en publik ip från banhof men lyckas inte öppna portar. Några förslag på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

en idé är att berätta vilken router det är du har.

Permalänk
Medlem

Det är en asus RT-ac68U

Permalänk
Medlem

Vad misslyckas? Vet du inte hur man gör eller är det något som stoppar dig?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Logga in, sen WAN, sen fliken Port Forwarding (eller port trigger beroende på vad du är ute efter).
(Börja helst med att uppdatera routern till senaste versionen innan du börjar.)
Lägg till dom regler du vill ha till det IP enheten (alltså ipt din router ger till den enheten, inte ipt du får från banhof) du försöker öppna till.
Välj om det ska vara UDP/TCP, sen trycker du på Apply knappen.
Se även till att trycka på reglaget "Enable Port Forwarding" som du hittar på samma sida som port forwarding fliken.

Vad funkar inte?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

porten vill liksom inte öppnas, jag har gjort ny regel för porten, öppnat porten i windows brandvägg, men när jag testar porten på canyouseeme.com så är den stängd. har även testat satt statisk ip men det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

porten vill liksom inte öppnas, jag har gjort ny regel för porten, öppnat porten i windows brandvägg, men när jag testar porten på canyouseeme.com så är den stängd. har även testat satt statisk ip men det hjälpte inte.

Har du någon tjänst som lyssnar på porten igång?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

vad menar du med tjänst som lyssnar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

vad menar du med tjänst som lyssnar?

Du måste ju ha något som accepterar anslutningar, annars kommer tjänster som den du angav säga att porten inte är öppen oavsett om du gjort en forward eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du måste ju ha något som accepterar anslutningar, annars kommer tjänster som den du angav säga att porten inte är öppen oavsett om du gjort en forward eller inte.

ska starta en valheim server, vilken kräver att port 2456:2458 är öppna, har testat starta servern men portarna är ju fortarande inte öppna. kan vara jag som inte förstår vad du menar hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

ska starta en valheim server, vilken kräver att port 2456:2458 är öppna, har testat starta servern men portarna är ju fortarande inte öppna. kan vara jag som inte förstår vad du menar hehe

Skicka oss en screenshot på din konfiguration.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Skicka oss en screenshot på din konfiguration.

https://gyazo.com/597ca4952cea8332c27320900315dc60

Permalänk
Medlem

Du måste fylla i internal port också, samma som på external i ditt fall. Se det som att du kopplar ihop två uttag med en sladd där internal port är in i din dator och external är in i din router.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du måste fylla i internal port också, samma som på external i ditt fall. Se det som att du kopplar ihop två uttag med en sladd där internal port är in i din dator och external är in i din router.

kan max skriva 5 siffror i internal, antar att det ska stå 2456 då? om server-filen ser ut såhär https://gyazo.com/3c939a227230d9d71e521d78e5dea9fd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

kan max skriva 5 siffror i internal, antar att det ska stå 2456 då? om server-filen ser ut såhär https://gyazo.com/3c939a227230d9d71e521d78e5dea9fd

Kan ej svara för om din router stödjer flera portar i ett inlägg men kan visa hur jag gjort det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Som Pelegrino skrev, öppna dem individuellt.

Alt testa 2456,2457,2458

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kan ej svara för om din router stödjer flera portar i ett inlägg men kan visa hur jag gjort det.
https://i.imgur.com/bsekl5b.png

okej, gjorde som du har gjort men porten öppnas inte, om du gå in på tex. canyouseeme.org visar den att porten är öppen eller stängd?

Permalänk
Medlem

Är routern den enda brandväggen i kedjan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swesic:

Är routern den enda brandväggen i kedjan?

fiberdosa -> router asus brandvägg -> dator avast + windows defender(?), testat stänga av avast samt öppna portarna i windows både udp och tcp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

Hej! försöker öppna portar i min router utan resultat. har precis fått en publik ip från banhof men lyckas inte öppna portar. Några förslag på vad man kan göra?

För mig tog det ett dygn efter att ha fått en publik IP innan portarna sågs som öppna.

Hur länge sedan var det Bahnhof ordnade publik IP åt dig?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

För mig tog det ett dygn efter att ha fått en publik IP innan portarna sågs som öppna.

Hur länge sedan var det Bahnhof ordnade publik IP åt dig?

dom gav mig en ny ip i förmiddags, kan se att jag fått ny ip så det verkar ju ha gått igenom redan. eller behöver jag vänta ett tag även efter jag fått ny ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

dom gav mig en ny ip i förmiddags, kan se att jag fått ny ip så det verkar ju ha gått igenom redan. eller behöver jag vänta ett tag även efter jag fått ny ip?

För mig var det så att jag kunde se min nya IP men ändå angavs portarna som stängda (det handlade också om att öppna en Valheim-server).

Jag kunde se den publika IPn på eftermiddagen men ingen kunde komma in på servern förrän dagen efter.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

För mig var det så att jag kunde se min nya IP men ändå angavs portarna som stängda (det handlade också om att öppna en Valheim-server).

Jag kunde se den publika IPn på eftermiddagen men ingen kunde komma in på servern förrän dagen efter.

hm okej, för det kan inte va något annat som stoppar? dhcp, brandvägg eller nått annat jag inte tänkt på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

okej, gjorde som du har gjort men porten öppnas inte, om du gå in på tex. canyouseeme.org visar den att porten är öppen eller stängd?

https://i.imgur.com/2UcbbHz.jpg https://i.imgur.com/P9g7WMi.png

Nej. Du kan inte lita fullständigt på canyouseeme. Bättre att du försöker ansluta själv till den externa adressen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Nej. Du kan inte lita fullständigt på canyouseeme. Bättre att du försöker ansluta själv till den externa adressen.

kan man testa det själv på något sätt? om jag startar servern så kan jag ansluta till den via "valheims community list" men är fundersam om det är pga att jag är ansluten lokalt till där servern hostas?

Permalänk
Skrivet av Headbit1:

ska starta en valheim server, vilken kräver att port 2456:2458 är öppna, har testat starta servern men portarna är ju fortarande inte öppna. kan vara jag som inte förstår vad du menar hehe

Du måste öppna dem som BÅDE TCP/UDP protokoll för att det ska funka i steam. Finns inget krav på att exakt dem portarna ska användas, själv kör jag på steams standardportar 27015 och 27016. Dessa ska öppnas separat och inte under samma rad.

Finns flera trådar om detta, bland annat:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626201-valheim-server...

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Du måste öppna dem som BÅDE TCP/UDP protokoll för att det ska funka i steam. Finns inget krav på att exakt dem portarna ska användas, själv kör jag på steams standardportar 27015 och 27016. Dessa ska öppnas seperat.

Finns flera trådar om detta, bland annat:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1626201-valheim-server...

har öppnat portarna individuellt med både tcp och udp (men vet inte till 100% att portarna faktiskt är öppna)

Permalänk
Skrivet av Headbit1:

har öppnat portarna individuellt med både tcp och udp (men vet inte till 100% att portarna faktiskt är öppna)

Vad står det i kommandotolken när du startat BAT-filen för valheim servern? Kommer den till "game server connected" eller var fastnar den?

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

kan man testa det själv på något sätt? om jag startar servern så kan jag ansluta till den via "valheims community list" men är fundersam om det är pga att jag är ansluten lokalt till där servern hostas?

Du måste redigera launch terms för valheim. Högerklicka på Valheim och i lauch terms skriv "+connect DIN_IP_HÄR:2456", ta bort "".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Vad står det i kommandotolken när du startat BAT-filen för valheim servern? Kommer den till "game server connected" eller var fastnar den?

den kommer till game server connected, men iom att portarna inte öppnas vet jag inte om någon kan ansluta till den. du har inte möjlighet att testa ansluta?