Emulera Mobilt Bank-ID

Permalänk
Medlem

Emulera Mobilt Bank-ID

Som rubriken lyder undrar jag om det är möjligt att emulera t ex Andriod telefon på datorn. Om det går kan man då likna det vid att använda ett mobilt bank-id? Läste någonstans att det finns program som virtuellt liknar datorn som en telefon. Hur går man tillväga undrar jag också. Har en enkel mobil telefon som inte kan ha mobilt bank-id. Finns det någon som har provat?

Permalänk

Varför ska du använda mobilt bank-id via en Android emulator på datorn istället för Windows programmet? https://install.bankid.com/

Permalänk

Undrar också varför. BankID på dator fanns långt före än den till mobil.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av That Maniac:

Varför ska du använda mobilt bank-id via en Android emulator på datorn istället för Windows programmet? https://install.bankid.com/

Skrivet av Blackwizard:

Undrar också varför. BankID på dator fanns långt före än den till mobil.

För att vissa ställen inte stödjer PC versionen. Enbart Mobilt-bankID. Det är få sidor men vissa har valt att göra så.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Jag är också irriterad på att behöva starta upp min gamla Ipad bara för mobilt Bank-ID.

Permalänk
Avstängd

Många sidor stöder inte vanligt bankId utan bara mobilt, så jag förstår varför du vill ha det. Jag har inte testat själv men enligt en del så fungerar det med en virtuell Android-miljö. Så det är väl bara att testa. Jag vet inte om Bluestacks fungerar eller om man behöver något mer avancerat, i så fall är det bästa nog att installera utvecklingsmiljön Android Studio som ju har en virtuell maskin som kör hela Android.

Edit: Alternativt kan du ju köpa en telefon för det. Det finns nya telefoner med Android för under en femhundring och begagnat kan du nog komma ännu billigare undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av That Maniac:

Varför ska du använda mobilt bank-id via en Android emulator på datorn istället för Windows programmet?

En god anledning är om man inte kör Windows. Då är en emulator vägen att gå.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Anledning till frågan är just det som flera nämnt att vissa sidor inte accepterar bank-id på dator utan kräver mobilt bank-id. Angående köp av en billig telefon som klarar mobilt bank-id kan man fundera över hur länge man kan ha den p g a av uppdateringar.
500 kr för en telefon som räcker, låt oss säga 3 är, blir ju en kostnad på sikt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

https://www.bluestacks.com/

Du behöver logga in med Google konto för att ladda ner Bank ID, vet inte om du kan scanna barcode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rolnil:

Tack för alla svar! Anledning till frågan är just det som flera nämnt att vissa sidor inte accepterar bank-id på dator utan kräver mobilt bank-id. Angående köp av en billig telefon som klarar mobilt bank-id kan man fundera över hur länge man kan ha den p g a av uppdateringar.
500 kr för en telefon som räcker, låt oss säga 3 är, blir ju en kostnad på sikt.

Jo men samtidigt är det en extremt liten kostnad. 500 kr över 3 år för något man behöver i det vardagliga livet är ju knappast nämnvärt.

Mobilt bank ID fungerar ju fortfarande för Android 5 som är 7 år gammalt trots allt.

Permalänk

Åtminstone förr i tiden kunde man köra Mobilt Bank-id i Remix-OS i Virtual Box, men av någon anledning inte med Android-x86. Instruktioner här. Instruktionerna för installation av Virtual Box är skrivna för Ubuntu, men resten är nog samma oavsett operativsystem. Jag har inte testat själv, så jag vet inte om instruktionerna fortfarande funkar.

Skrivet av sniglom:

En god anledning är om man inte kör Windows. Då är en emulator vägen att gå.

Du kan även köra Bank-id för Windows i Virtual Box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Åtminstone förr i tiden kunde man köra Mobilt Bank-id i Remix-OS i Virtual Box, men av någon anledning inte med Android-x86. Instruktioner här. Instruktionerna för installation av Virtual Box är skrivna för Ubuntu, men resten är nog samma oavsett operativsystem. Jag har inte testat själv, så jag vet inte om instruktionerna fortfarande funkar.Du kan även köra Bank-id för Windows i Virtual Box.

Det var mobilt BankID det pratades om. Förstår dock inte varför BankID gör skillnad på om det körs på dator eller i telefon, det får det i mina ögon att se trasigt ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Har ingen aning om mobilt bankid funkar men jag använder LDPlayer, har provat en del olika emulatorer och fastnat för LD då den verkar funka bäst för mig då jag velat ha nått som "bara funkar" utan att kräva ändlös konfigurering eller vara nån betallösning.
https://www.ldplayer.net/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Förstår dock inte varför BankID gör skillnad på om det körs på dator eller i telefon, det får det i mina ögon att se trasigt ut.

Det har kanske med säkerheten att göra. Mobiltelefoner får normalt inga säkerhetsuppdateringar, så det borde vara säkrare att använda bank-id på en dator. Då kan man lättare hävda att det var den osäkra varianten som användes och därför är det större sannolikhet att det fanns en keylogger som man inte kände till som någon använde för att komma åt bank-id:t utan innehavarens vetskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det har kanske med säkerheten att göra. Mobiltelefoner får normalt inga säkerhetsuppdateringar, så det borde vara säkrare att använda bank-id på en dator. Då kan man lättare hävda att det var den osäkra varianten som användes och därför är det större sannolikhet att det fanns en keylogger som man inte kände till som någon använde för att komma åt bank-id:t utan innehavarens vetskap.

Ja så kan man resonera. Enligt min erfarenhet så fungerar alla sidor med dator-bank-id även med mobil, men vissa sidor har valt att endast ha mobilt bank-id (Kivra t.ex.). Vissa sidor går att "tjuvkoppla" genom att helt enkelt starta bank-id-programmet samtidigt som man matar in pers-nr. Men det som är mest slående är bristen på enhetlighet och logik.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det har kanske med säkerheten att göra. Mobiltelefoner får normalt inga säkerhetsuppdateringar, så det borde vara säkrare att använda bank-id på en dator. Då kan man lättare hävda att det var den osäkra varianten som användes och därför är det större sannolikhet att det fanns en keylogger som man inte kände till som någon använde för att komma åt bank-id:t utan innehavarens vetskap.

Mobilt bankid bör vara enklare att göra betydligt säkrare just för att det körs på en mobil, man har ju tillgång till att identifiera telefonen och platsen den används på på ett mycket säkrare sätt än en "valfri dator" som inte alls har någon särskilt lämpad hårdvara för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag blev nyfiken på detta. Måste testa köra mobilt BankID på min TV-puck.

https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav antyds att x86 inte duger utan det måste vara ARM. Antagligen uttnyttjar man DRM-stödet i ARM.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aseth222:

https://www.bluestacks.com/

Du behöver logga in med Google konto för att ladda ner Bank ID, vet inte om du kan scanna barcode.

Inte helt sant. Du kan ladda hem och installera AuroraStore för att därigenom installera Mobilt BankID. AuroraStore är en front-end för Google Play Butik. Jag skulle dock inte rekommendera att man loggar in på sitt Google-konto via den appen. Läste för ett bra tag sedan att om man gör det, så kan man få sitt konto spärrat/avstängt på grund av misstänkt aktivitet eller nått sånt. Detta kan såklart ha ändrats sen dess.

När det kommer till att skanna en barkod, så tror jag att man kan använda sin webbkamera via BlueStacks. Har dock inte testat det, men det skulle i sådana fall inte vara en omöjlighet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kan det här vara en metod att Spoofa BankID? Ännu en metod för att scamma folk från sina pengar eller är jag bara för paranoid?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Kan det här vara en metod att Spoofa BankID? Ännu en metod för att scamma folk från sina pengar eller är jag bara för paranoid?

Berätta gärna hur du tänker att något sådant skulle kunna genomföras Vad jag vet, så går det inte att spoofa BankID då "kontot" är knutet till ens telefon och till sin bank.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara spekulera beroende på nästan noll kunskap i ämnet. (perfekt läge att skapa en konspirationsteori )

Om man kan lura BankID att ett visst personnummer i sverige sitter med sin mobil och loggar in hemma eller på stan trots att man som scammer sitter i Nordtorneå och kör BankId på en dator så har man byggt en dammsugare för pengar.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chksix:

Jag kan bara spekulera beroende på nästan noll kunskap i ämnet. (perfekt läge att skapa en konspirationsteori )

Om man kan lura BankID att ett visst personnummer i sverige sitter med sin mobil och loggar in hemma eller på stan trots att man som scammer sitter i Nordtorneå och kör BankId på en dator så har man byggt en dammsugare för pengar.

Fast du måste ju även ha själva BankIDt, vilket jag antar i praktiken är en hemlig nyckel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag kan bara spekulera beroende på nästan noll kunskap i ämnet. (perfekt läge att skapa en konspirationsteori )

Om man kan lura BankID att ett visst personnummer i sverige sitter med sin mobil och loggar in hemma eller på stan trots att man som scammer sitter i Nordtorneå och kör BankId på en dator så har man byggt en dammsugare för pengar.

Haha, ja, det är då ett perfekt läge att skapa en konspirationsteori xD

Aha, du menar så. Nä, nu för tiden måste man skanna en QR-kod för att ens kunna sätta igång Mobilt BankID, och den QR-koden uppdateras en gång per sekund med nya koder fram tills QR-koden har skannats in. Säkerhetsåtgärd liksom.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Då kan jag lugna mig.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Åtminstone förr i tiden kunde man köra Mobilt Bank-id i Remix-OS i Virtual Box, men av någon anledning inte med Android-x86. Instruktioner här. Instruktionerna för installation av Virtual Box är skrivna för Ubuntu, men resten är nog samma oavsett operativsystem. Jag har inte testat själv, så jag vet inte om instruktionerna fortfarande funkar.Du kan även köra Bank-id för Windows i Virtual Box.

Slutade att fungera i Remix-OS för flera år sedan.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mobilt bankid bör vara enklare att göra betydligt säkrare just för att det körs på en mobil, man har ju tillgång till att identifiera telefonen och platsen den används på på ett mycket säkrare sätt än en "valfri dator" som inte alls har någon särskilt lämpad hårdvara för det.

I och med att mobiltelefoner inte får några säkerhetsuppdateringar bör det vara enklare att göra ett virus till mobiltelefoner. Leta rätt på vilka säkerhetsbrister som upptäckts sedan Android 5.0. Det finns säkert något man kan använda för att göra ett virus som fjärrstyr mobiltelefonen. Först kollar man upp vilket lösenord som används och sedan säger viruset till skurken någon gång när viruset tror att telefonen inte används. Sedan fjärrstyr skurken mobiltelefonen via viruset så att telefonens ägares bankkonton töms på pengar.

Mobilt bank-id funkar väl även över wifi med GPS avstängt och utan SIM-kort? Då får man inte lika mycket information om telefonen.

Räcker det inte med att veta serienumret på BIOS? Då kan man kontrollera att personen inte plötsligt flyttar bank-id:t till en annan dator.

Skrivet av tehTarik:

Slutade att fungera i Remix-OS för flera år sedan.

Synd. Hur är det med andra metoder att köra Android-program på datorn, t.ex. emulatorn i Android Studio eller Android för ARM i QEMU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För att vissa ställen inte stödjer PC versionen. Enbart Mobilt-bankID. Det är få sidor men vissa har valt att göra så.

Det finns egentligen inget som är Mobilt BankID, det är BankID på samma enhet eller BankID på annan enhet. Fram till införande av QR var det normalt inget problem att välja Mobilt BankID, ange personnummer och sen ändå köra igång klienten på t.ex. sin dator och logga in på det sättet. Det lär fungera än idag på de ställen där man kan ange sitt personnummer och har BankID på t.ex. datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det var mobilt BankID det pratades om. Förstår dock inte varför BankID gör skillnad på om det körs på dator eller i telefon, det får det i mina ögon att se trasigt ut.

Det gör dom inte, det är snarare marknadsavdelningen/UX designers som gör det. Åtminstone var det sant till införandet av QR koder, men mest då för att man då inte längre kan ange personnummer och därmed trigga igång en autentiseringsfråga på sina andra BankIDn snarare än att det i sig slutat fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det har kanske med säkerheten att göra. Mobiltelefoner får normalt inga säkerhetsuppdateringar, så det borde vara säkrare att använda bank-id på en dator. Då kan man lättare hävda att det var den osäkra varianten som användes och därför är det större sannolikhet att det fanns en keylogger som man inte kände till som någon använde för att komma åt bank-id:t utan innehavarens vetskap.

Och vad skulle keyloggern åstadkomma ifall man ändå inte har tillgång till BankID:t?

Skrivet av Airikr:

Aha, du menar så. Nä, nu för tiden måste man skanna en QR-kod för att ens kunna sätta igång Mobilt BankID, och den QR-koden uppdateras en gång per sekund med nya koder fram tills QR-koden har skannats in. Säkerhetsåtgärd liksom.

Inte helt sant men nästan, många har fortfarande inte kört igång med QR kod (som t.ex. Avanza som man annars skulle kunna tro hade bättre koll) samt att det än så länge inte är krav på att skapa nya QR koder så ofta (men lär blir det).

Skrivet av Kommenterande 2:

I och med att mobiltelefoner inte får några säkerhetsuppdateringar bör det vara enklare att göra ett virus till mobiltelefoner. Leta rätt på vilka säkerhetsbrister som upptäckts sedan Android 5.0. Det finns säkert något man kan använda för att göra ett virus som fjärrstyr mobiltelefonen. Först kollar man upp vilket lösenord som används och sedan säger viruset till skurken någon gång när viruset tror att telefonen inte används. Sedan fjärrstyr skurken mobiltelefonen via viruset så att telefonens ägares bankkonton töms på pengar.

Mobilt bank-id funkar väl även över wifi med GPS avstängt och utan SIM-kort? Då får man inte lika mycket information om telefonen.

Räcker det inte med att veta serienumret på BIOS? Då kan man kontrollera att personen inte plötsligt flyttar bank-id:t till en annan dator.Synd. Hur är det med andra metoder att köra Android-program på datorn, t.ex. emulatorn i Android Studio eller Android för ARM i QEMU?

BankID har minimikrav för att få installeras/användas, just nu är det Android 5 men kommer snart höjas till Android 6.