Emulera Mobilt Bank-ID

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det hela blir rant och låtsasargument.

Du är inte intresserad av säkerhetsaspeken och av de miljarder telefoner som finns så attackeras i det stora hela nästan ingen. Om telefonen i sig kan attackeras är som sagt dessutom bara en liten del av det hela, att förlita sig på gamla system öppnar upp för fler social engineering-attacker.

En telefon är en telefon, det finns inget annat än telefoner som kör programvara. Att välja bort en telefon som kör användbar programvara som man kan använda som koddosa för tjänster som annars bara skulle skyddas av lösenord är inte samma sak som att sälja din själ till djävulen. Du kan inte blanda in hur simpelt något är med hur vanligt förekommande något är. Självklart blir fler attackerade via telefoner än som vinner Eurojackpot hur som helst.

Polisens verktyg är inte mer effektiva än de som kriminella har tillgång, de är mindre effektiva då de inte nyttjar zero day-attacker i samma utsträckning.

Det går att välja telefoner som inte kommer från någon av dessa. Nästan alla dessa är på något vis inblandade i t.ex. KaiOS som körs på Nokias icke-Android-telefoner.

Poängen är att SIM-kort och äldre mobiler inte är obskyra, vill du vända det till något annat så diskuterar vi inte.

Swedbank Pay kräver inte mobilt bankid, ICAs webbshop kräver inte mobilt bankid, men knappar du in kortet kommer du ju behöva godkänna med den metod banken valt.

En modern smartphone är lättare att hacka och installera skadlig programkod på än vad en antik dumtelefon är.
1 en modern telefon är en dator och arbetar som en dator, minne, cpu, programvaror.
2 en gammal telefon går INTE att installera programvaror på utan att flasha/rota om hela operativsystemet.
3 inte en jäkel lägger tid på att ens försöka skapa nya virus till omodern teknik 1% av befolkningen använder. Hackers ger sig på de systemen med flest användare.
4 jag bad dig visa en artikel där telefoner före 2005 blir hackade så att telefonens information hamnar i i andras händer eller att telefonen blir hackad/kapad. Jag pratar inte om de första telefonerna som var föregångare till smartpones, utan dumbphones som är en telefon med sms funktion kanske en kalender o miniräknare.. Kan du inte bevisa detta så är ditt argument tomma ord

Sedan tycker jag att du lägger av med att tjafsa om att folk ska skaffa smartphone, det är inte det tråden handlar om

Denna tråden handlar om att emulera bank-id.
Om du läser första inlägget igen så står det inget om att personen önskar råd om vilken smartphone den ska köpa.

Återgå till ämnet om du vill tillföra matnyttigt i tråden.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför menar du att det måste sluta fungera ? Virtualiseringarna uppdateras ju också och så länge det inte börjar krävas nån specifik hårdvara så borde de ju fungera för LDplayer är ju bara en generisk Androidtelefon som körs i virtualbox.

hemsidan ser det ut att vara ett Windows-program man får, så man får köra Windows i Virtualbox och sedan LDplayer i Windows. Jag hittar inget sätt att köra LDplayer direkt i Virtualbox. Hittar du något sådant sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Tråden handlar om emulering av mobilt bank-id, inte mobilköpråd. Tillbaka till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

En modern smartphone är lättare att hacka och installera skadlig programkod på än vad en antik dumtelefon är.
1 en modern telefon är en dator och arbetar som en dator, minne, cpu, programvaror.
2 en gammal telefon går INTE att installera programvaror på utan att flasha/rota om hela operativsystemet.
3 inte en jäkel lägger tid på att ens försöka skapa nya virus till omodern teknik 1% av befolkningen använder. Hackers ger sig på de systemen med flest användare.
4 jag bad dig visa en artikel där telefoner före 2005 blir hackade så att telefonens information hamnar i i andras händer eller att telefonen blir hackad/kapad. Jag pratar inte om de första telefonerna som var föregångare till smartpones, utan dumbphones som är en telefon med sms funktion kanske en kalender o miniräknare.. Kan du inte bevisa detta så är ditt argument tomma ord

Sedan tycker jag att du lägger av med att tjafsa om att folk ska skaffa smartphone, det är inte det tråden handlar om

Denna tråden handlar om att emulera bank-id.
Om du läser första inlägget igen så står det inget om att personen önskar råd om vilken smartphone den ska köpa.

Återgå till ämnet om du vill tillföra matnyttigt i tråden.

Det är som sagt du som inte diskuterar. Du är så fel ute när du frågar om saker för att avleda. Antingen är man pragmatisk och använder en vanlig telefon med Android eller iOS och drar nytta av andra säkerhetsfördelar som det medför över en enkelt attackerbar telefon som ändå inte går att använda om ett par år när 2G avvecklas och som är utan mobilt BankID eller så får man vara utan mobilt BankID alldeles oavsett om din telefon kan köra appar från programbutik (KaiOS) och fungerar efter 2G släcks eller bara kör kod från SIM-kort och snart upphör att fungera.

Attacker mot äldre telefoner kan köras på massvis med olika modeller och lämnar dig öppen för andra typer av attacker för att du väljer bort 2FA.

Du har inte diskuterat att köra mobilt bankid på datorn, möjligheten har åter kommit om du kör Windows, men troligen är det bara möjligt en kortare tid.

Skrivet av Kommenterande 2:

hemsidan ser det ut att vara ett Windows-program man får, så man får köra Windows i Virtualbox och sedan LDplayer i Windows. Jag hittar inget sätt att köra LDplayer direkt i Virtualbox. Hittar du något sådant sätt?

Kan vara problem att köra i en virtualiserad maskin då programmet själv kräver virtualisering via hårdvara.

Permalänk
Rekordmedlem

Programmet kör en virtualbox under win där det emulerar en androidenhet så det är en färdipaketerarad maskin som körs under win och inget man själv ska lägga i virtualboox.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det är som sagt du som inte diskuterar. Du är så fel ute när du frågar om saker för att avleda. Antingen är man pragmatisk och använder en vanlig telefon med Android eller iOS och drar nytta av andra säkerhetsfördelar som det medför över en enkelt attackerbar telefon som ändå inte går att använda om ett par år när 2G avvecklas och som är utan mobilt BankID eller så får man vara utan mobilt BankID alldeles oavsett om din telefon kan köra appar från programbutik (KaiOS) och fungerar efter 2G släcks eller bara kör kod från SIM-kort och snart upphör att fungera.

Attacker mot äldre telefoner kan köras på massvis med olika modeller och lämnar dig öppen för andra typer av attacker för att du väljer bort 2FA.

Eller så lägger man lite extra pengar på en vettig surfplatta och får klara sig utan Swish.

Du har inte diskuterat att köra mobilt bankid på datorn, möjligheten har åter kommit om du kör Windows, men troligen är det bara möjligt en kortare tid.

Kan vara problem att köra i en virtualiserad maskin då programmet själv kräver virtualisering via hårdvara.

3G avvecklas innan 2G. 2G avvecklas absolut inte före 2025 tack vare M2M och kommer troligen förlängs längre än 2025.
Symbian 60 är tidigaste drabbade mobila OS vilket gör att jag får rätt, min telefon är äldre OS än så.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_malware
https://www.retaildive.com/ex/mobilecommercedaily/a-brief-his...
https://www.wsj.com/articles/SB96040704940212162

Jag följde tråden då jag är intresserad. jag läste med intresse och testade lite. men diskutera inte då jag inte hade en aktuell fråga.
Jag kommenterade bara att alla vill inte använda en smartphone, för att tråden skulle återgå till toppic
Du börjar tjafsa om att man visst ska ha moderna mobiler.. irrelevant för tråden
Jag var dum och gav dig vatten på kvarnen genom att besvara dig.
Jag bad dig bevisa din sak, vilket du inte kunde
Jag bevisar nu att du hade fel. Gamla mobiler innan Symbian 60OS är inte drabbade

Men du ger dig inte.. forska lite innan du påstår saker.
Jag hade min första mobiltelefon 1993 min första pc 1987. och du?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Min tanke är att företaget som tillverkar bank-id-programmet letar efter någon funktion eller liknande där Android på dator ger ett svar medan Android på telefon ger ett annat svar och att nya lösningar för att köra Android på datorn kan fungera på oväntat sätt vilket gör att bank-id-programmet tillfälligt fungerar tills det patchas. På samma sätt skulle en ny mobiltelefon också kunna fungera på ett oväntat sätt vilket gör att bank-id-programmet inte funkar. Lösningen skulle alltså vara att någon göra kontinuerliga patchar av Android x-86 så att man kringgår bank-id-spärren. Svårigheten här ligger i att bank-id-programmet har sluten källkod, så det är svårt att se vad programmet letar efter.

Skrivet av mrqaffe:

Programmet kör en virtualbox under win där det emulerar en androidenhet så det är en färdipaketerarad maskin som körs under win och inget man själv ska lägga i virtualboox.

Suck. Om det ändå ska köra i Virtualbox, varför kan de då inte bara ge användaren något som man kan köra direkt i Virtualbox utan att behöva blanda in Windows?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det ändå ska köra i Virtualbox, varför kan de då inte bara ge användaren något som man kan köra direkt i Virtualbox utan att behöva blanda in Windows?

Jag antar att det är enormt många fler som vill ha ett färdigt paket som "bara funkar" än de som vill ha nått "gör det själv paket", LDPlayer är ju främst riktat mot de som vill kunna köra Androidspel på sin dator och jag tror inte så många i den målgruppen vill hålla på pilla med en hypervisor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om en sida kräver QR-kod, går man till about:config i Firefox och letar rätt på general.useragent.override. Sedan skriver man in en User Agent-sträng för Android-versionen av Firefox. Nu tror sidan att du använder Android och då försvinner QR-koden. Då kan man testa med att starta bank-id-programmet i förväg och se om det funkar. Om du har slagit på Enhanced Tracking Protection i Firefox måste du dock först slå av det eftersom Firefox annars struntar i inställningen general.useragent.override.

Detta stämmer inte. Sen kan det så klart finnas en och annan site som byggts på det sättet ändå av de som borde vetat bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Vad gäller handling måste jag säga att det är obegripligt att det måste till bank-id för att lägga en matvarubeställning. Vad är det som är så allvarligt i att beställa mat att legitimation behöver visas? Det är ju inte så att matvarorna stjäls bara av en beställning. Det fungerar ju fint med pizza, ring och säg vad du ska ha så kan du hämta ut den en stund senare. Leg för alkoholhaltiga drycker visas vid behov på plats. Men om jag får sia så kommer väl pizzerior i framtiden att kräva legitimering för att beställa en pizza bara för att det är "enkelt". Hur har det blivit så här att legitimering krävs så schablonmässigt för allsköns olika saker? Inte undra på att bank-id-bedrägerier blivit så vanliga.

Finns inga krav på att köra BankID för att beställa matvaror. Sen kanske nån enstaka aktör valt att ändå ha det så, men mer troligt är att det är ett steg i betalningen som kan kräva det i vissa lägen.

Har du nån källa på att BankID bedrägerier skulle blivit vanligare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

joo jag hade en låååång konversation med ICA om det där.. När man betalar i förskott så ska en direktbetalning med internetbank fungera lika väl.. Så jag tipsade dom om vilka de skulle vända sig till för att sätta upp det, då de avslutat samarbetet med klarna solutions.
Så det är på gång att ICA ska börja både stödja bank-id på enhet(kort och fil) samt via sin internetbank med bankdosan med direktbetalning.
Sedan hur fort hjulen snurrar innan ledningen får tummen ur, det återstår att se, men jag gav dem kontaktuppgifter till de som de skulle vända sig till för betalningssystemet. Jag prata med dem för va 3månader sedan.. så det dröjer nog ett tag till. Jag ska följa upp det nu i slutet på juni.

Vad innebär en lång konversation med ICA? Om det var med kuntjänsten lär det försvunnit i samma ögonblick som ni la på, om det var med IT avdelningen tvivlar jag starkt på att dom skulle diskuterat sina säkerhetslösningar med någon utomstående annat än i väldigt generella ordalag. Tvivlar på att ICA behöver någon hjälp för att hitta leverantörer, vilket väl inte behöver betyda att vissa ändå känner sig manade att ge denna hjälp...

Skrivet av snajk:

Det är inte beställningen som kräver BankID utan betalningen. Sannolikt hade man sluppit identifiera sig närmare om man hade köpt för en lägre summa (vilket man normalt gör på en pizzeria), men i allmänhet gör man kanske inte hembeställningar från Ica under några hundralappar. Jag handlar på Hemköp online en del och kommer man inte upp i 700 där så blir fraktkostnaden mycket högre exempelvis. Sen är det inte upp till butiken utan det är betallösningen och i förlängningen banken som sätter upp kraven. Det verkar också finnas någon form av "intelligens" där för handlar man ofta på samma ställe så brukar man inte behöva identifiera sig heller. Men allt detta är ganska tydligt, när man betalar omdirigeras man till någon sida som drivs av en bank, på Hemköp är det Swedbank exempelvis, så den står och "snurrar" lite med deras logga, sen omdirigeras man till någon Mastercard Secure-grej eller Verified by Visa elelr vad de nu heter, det är där BankID kommer in om det gör det, annars skickas man bara tillbaka med en godkänd betalning liksom.

Det är väl kanske mer så att det är ens köpbeteende överlag som avgör detta snarare än ett enstaka köp, om fraud protection slår till osv. Precis som du är inne på sker det ju en mönstermatching mot de mer välkända bedrägeriförsöken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag bevisar nu att du hade fel. Gamla mobiler innan Symbian 60OS är inte drabbade

Såg du inlägget från moderatorn?

Självklart är mobiler som kör äldre och enklare OS än Symbian Series 60 sårbara (artiklarna du länkar nämner själv det!) för attacker inkl SIM Application Toolkit-attackerna. Alla GSM-telefoner kör SIM Application Toolkit. Gott om telefoner var sårbara för attacker via MMS och SMS för 20 år sedan, det ihop med nyare upptäckter gör att det är ett öppet såll och fritt fram för intressen som vill rikta sig dit och just SIM Application Toolkit körs som sagt på alla telefoner, men en gammal utdaterad lur har inget sätt att skydda sig. Hur sannolikt du drabbas är ointressant då risken att drabbas med en modern plattform också är väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Skrivet av mrqaffe:

Min tanke är att företaget som tillverkar bank-id-programmet letar efter någon funktion eller liknande där Android på dator ger ett svar medan Android på telefon ger ett annat svar och att nya lösningar för att köra Android på datorn kan fungera på oväntat sätt vilket gör att bank-id-programmet tillfälligt fungerar tills det patchas. På samma sätt skulle en ny mobiltelefon också kunna fungera på ett oväntat sätt vilket gör att bank-id-programmet inte funkar. Lösningen skulle alltså vara att någon göra kontinuerliga patchar av Android x-86 så att man kringgår bank-id-spärren. Svårigheten här ligger i att bank-id-programmet har sluten källkod, så det är svårt att se vad programmet letar efter.Suck. Om det ändå ska köra i Virtualbox, varför kan de då inte bara ge användaren något som man kan köra direkt i Virtualbox utan att behöva blanda in Windows?

Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att det är enormt många fler som vill ha ett färdigt paket som "bara funkar" än de som vill ha nått "gör det själv paket", LDPlayer är ju främst riktat mot de som vill kunna köra Androidspel på sin dator och jag tror inte så många i den målgruppen vill hålla på pilla med en hypervisor.

LDPlayer använder inte Oracle VM VirtualBox, men den kör någon form av hypervisor.

Att exponera hårdvaruvirtualisering i en redan virtualiserad maskin är inte alltid så lätt, så kör du GNU/Linux får du nog kolla igenom alternativen om du inte vill dualboota.

Ubuntu-folket försökte i flera år med bankid och senare mobilt bankid på Linux och de lyckades inte, de kommer inte patcha LDPlayer (som inte är öppen) utan när bankid-utvecklarna inte längre stödjer en äldre version som fungerar på plattformen så upphör stödet. Det flesta har gått vidare till surfplattor och telefoner så det finns inte ens någon som skickar in buggrapporter längre. Finansiell ID-Teknik BID AB har redan lyckats besegra Android-x86 då det tidigare (många år sedan) fungerade på plattformen. De som meckar har redan gett upp.

Swish går att använda på surfplattor och iPod Touch, men kanske inte helt praktiskt att köra så, vill man kan man absolut köra typ Nokia 2720 Flip med internetdelning + en surfplatta/iPod Touch (surfplatta utan modem då). Är man paranoid är det nog enklare att köra in typ Blokada eller AdGuard, eller någon liknande lösning (går att köra all trafik via VPN-tunnel) på en Android-lur så är det inga problem att använda typ Kivra, Mobilt BankID och Swish eller vad som nu verkligen kräver Mobilt BankID, och dessa lösningar kan fimpa allt vad notifikationer heter. Vill någon bära med sig en Windowsdator för att försöka Swisha pizzerian så länge som bankid och Swish fungerar där så får ni så göra, men jag ser inte riktigt hur det skulle lösa något problem och det är definitivt ingen långvarig lösning.

LDPlayer är ett sätt för kinesiska användare att spela Android-spel, där fokus kommer ligga.

Skrivet av improwise:

Finns inga krav på att köra BankID för att beställa matvaror. Sen kanske nån enstaka aktör valt att ändå ha det så, men mer troligt är att det är ett steg i betalningen som kan kräva det i vissa lägen.

Har du nån källa på att BankID bedrägerier skulle blivit vanligare?

Skrivet av improwise:

Vad innebär en lång konversation med ICA? Om det var med kuntjänsten lär det försvunnit i samma ögonblick som ni la på, om det var med IT avdelningen tvivlar jag starkt på att dom skulle diskuterat sina säkerhetslösningar med någon utomstående annat än i väldigt generella ordalag. Tvivlar på att ICA behöver någon hjälp för att hitta leverantörer, vilket väl inte behöver betyda att vissa ändå känner sig manade att ge denna hjälp...

Det är väl kanske mer så att det är ens köpbeteende överlag som avgör detta snarare än ett enstaka köp, om fraud protection slår till osv. Precis som du är inne på sker det ju en mönstermatching mot de mer välkända bedrägeriförsöken.

ICA säger mobilt bankid när man ska logga in på hemsidan (du kan handla som gäst om du inte är Stammis), men det går utmärkt med bankid då de faktiskt inte kräver mobilt bankid.

ICA använder Swedbank Pay – ser inte varför du inte skulle kunna aktivera signering av köp med dosan eller SMS-kod och betala med Swedbank Pay. På Swedbank Pays hemsida går det att logga in utan mobilt bankid, med vanligt bankid på datorn – men bankernas säkerhetslösning för betalningar ska vara fristående från allt detta. Jag som har några minuter till ICA kommer inte prova däremot. Ni som ändå handlar där kan logga in i banken och ändra till att verifiera kortbetalningar på annat vis och prova

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

LDPlayer använder inte Oracle VM VirtualBox, men den kör någon form av hypervisor.

Att exponera hårdvaruvirtualisering i en redan virtualiserad maskin är inte alltid så lätt, så kör du GNU/Linux får du nog kolla igenom alternativen om du inte vill dualboota.

Ubuntu-folket försökte i flera år med bankid och senare mobilt bankid på Linux och de lyckades inte, de kommer inte patcha LDPlayer (som inte är öppen) utan när bankid-utvecklarna inte längre stödjer en äldre version som fungerar på plattformen så upphör stödet. Det flesta har gått vidare till surfplattor och telefoner så det finns inte ens någon som skickar in buggrapporter längre. Finansiell ID-Teknik BID AB har redan lyckats besegra Android-x86 då det tidigare (många år sedan) fungerade på plattformen. De som meckar har redan gett upp.

Swish går att använda på surfplattor och iPod Touch, men kanske inte helt praktiskt att köra så, vill man kan man absolut köra typ Nokia 2720 Flip med internetdelning + en surfplatta/iPod Touch (surfplatta utan modem då). Är man paranoid är det nog enklare att köra in typ Blokada eller AdGuard, eller någon liknande lösning (går att köra all trafik via VPN-tunnel) på en Android-lur så är det inga problem att använda typ Kivra, Mobilt BankID och Swish eller vad som nu verkligen kräver Mobilt BankID, och dessa lösningar kan fimpa allt vad notifikationer heter. Vill någon bära med sig en Windowsdator för att försöka Swisha pizzerian så länge som bankid och Swish fungerar där så får ni så göra, men jag ser inte riktigt hur det skulle lösa något problem och det är definitivt ingen långvarig lösning.

LDPlayer är ett sätt för kinesiska användare att spela Android-spel, där fokus kommer ligga.

ICA säger mobilt bankid när man ska logga in på hemsidan (du kan handla som gäst om du inte är Stammis), men det går utmärkt med bankid då de faktiskt inte kräver mobilt bankid.

ICA använder Swedbank Pay – ser inte varför du inte skulle kunna aktivera signering av köp med dosan eller SMS-kod och betala med Swedbank Pay. På Swedbank Pays hemsida går det att logga in utan mobilt bankid, med vanligt bankid på datorn – men bankernas säkerhetslösning för betalningar ska vara fristående från allt detta. Jag som har några minuter till ICA kommer inte prova däremot. Ni som ändå handlar där kan logga in i banken och ändra till att verifiera kortbetalningar på annat vis och prova

Vet inte om det är en Oraclemjukvara men Virtualbox dyker upp när man startar LDPlayer. För mig är det iofs totalt ointressant för det är ju en komplett mjukvara som körs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte om det är en Oraclemjukvara men Virtualbox dyker upp när man startar LDPlayer. För mig är det iofs totalt ointressant för det är ju en komplett mjukvara som körs.
https://i.imgur.com/XMY0HbT.png

Då har de byggt en lösning på Oracle VM VirtualBox, de har inte delat med sig av sina ändringar så deras vmdks är nog inte så intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mobilt BankID är något man uppfunnit på marknadsavdelningen, det finns egentligen bara en typ av BankID (något förenklat), det som skiljer är om det finns på samma enhet som webbläsaren/programmet eller någon annan enhet. Sen lämnar väl en del implementationer en hel del övrigt att anmärka på, lustigt nog brukar ofta generella lösningar som tillhandahålls direkt av leverantörerna vara sämre än de man kan bygga själv med deras API:er. T.ex. hade vi stöd för QR-koder via CGIs API i vår applikation långt innan dom själva lyckades bygga stöd för det i sin egen IDP.

T.ex. SEB har numera fullt stöd för BankID hela vägen för inloggning och signering av betalningar. Är egentligen bara i vissa speciella fall som man måste ha bankdosan, t.ex. när man vill skaffa fler BankID:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Mobilt BankID är något man uppfunnit på marknadsavdelningen, det finns egentligen bara en typ av BankID (något förenklat), det som skiljer är om det finns på samma enhet som webbläsaren/programmet eller någon annan enhet. Sen lämnar väl en del implementationer en hel del övrigt att anmärka på, lustigt nog brukar ofta generella lösningar som tillhandahålls direkt av leverantörerna vara sämre än de man kan bygga själv med deras API:er. T.ex. hade vi stöd för QR-koder via CGIs API i vår applikation långt innan dom själva lyckades bygga stöd för det i sin egen IDP.

T.ex. SEB har numera fullt stöd för BankID hela vägen för inloggning och signering av betalningar. Är egentligen bara i vissa speciella fall som man måste ha bankdosan, t.ex. när man vill skaffa fler BankID:n.

Fast det är väldigt förenklat, det går via API att kräva mobilt bankid och då kan inte bankid användas. ICA frågar inte efter mobilt bankid, det är många som vid åtminstone legitimering inte gör någon skillnad oavsett hur de skriver på sin hemsida.

Självklart har banker med bankid på kort stöd för"bankid vid ärenden. De har däremot inte stöd för bankid via fil, försöker du får du bara ett felmeddelande. Vet faktiskt vad du menar när det gäller SEB där. Har du redan bankid utgivet av SEB ska du inte behöva dosan för att hämta hem nya e-legitimationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är väldigt förenklat, det går via API att kräva mobilt bankid och då kan inte bankid användas. ICA frågar inte efter mobilt bankid, det är många som vid åtminstone legitimering inte gör någon skillnad oavsett hur de skriver på sin hemsida.

Självklart har banker med bankid på kort stöd för"bankid vid ärenden. De har däremot inte stöd för bankid via fil, försöker du får du bara ett felmeddelande. Vet faktiskt vad du menar när det gäller SEB där. Har du redan bankid utgivet av SEB ska du inte behöva dosan för att hämta hem nya e-legitimationer.

Skillnaden består i att du vid BankID på annan enhet antingen måste ange personnummer manuellt eller skanna en QR kod vilket du inte behöver för BankID på samma enhet. Men BankID:t i sig är det samma oavsett plattform och enhet. Mobilt BankID var en bra term i början men skapar idag en del förvirring för vanliga kunder, t.ex. om man har BankID appen på sin iPad osv. Hur API:erna ser ut beror på vilken tjänsteleverantör man använder, idag är det få som integrerar direkt mot bankernas tjänst (vilket jag kan förstå för det vara ett jävla jobb men en gång i tiden var det nödvändigt). Sen pratar så klart alla med BankID men på lite olika sätt.

SEB har ändrat en hel del i sina rutiner, nu senast har jag för mig att det var SMS krav men kan ha ändrat sig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Skillnaden består i att du vid BankID på annan enhet antingen måste ange personnummer manuellt eller skanna en QR kod vilket du inte behöver för BankID på samma enhet. Men BankID:t i sig är det samma oavsett plattform och enhet. Mobilt BankID var en bra term i början men skapar idag en del förvirring för vanliga kunder, t.ex. om man har BankID appen på sin iPad osv. Hur API:erna ser ut beror på vilken tjänsteleverantör man använder, idag är det få som integrerar direkt mot bankernas tjänst (vilket jag kan förstå för det vara ett jävla jobb men en gång i tiden var det nödvändigt).

SEB har ändrat en hel del i sina rutiner, nu senast har jag för mig att det var SMS krav men kan ha ändrat sig igen.

Läste du mitt inlägg? Jag blir bara förvirrad när du inte tycks ta in en enda gnutta av det som diskuterades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läste du mitt inlägg? Jag blir bara förvirrad när du inte tycks ta in en enda gnutta av det som diskuterades.

"Förvirringen" består i att du verkar tro att Mobilt BankID och BankID skulle vara två olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

"Förvirringen" består i att du verkar tro att Mobilt BankID och BankID skulle vara två olika saker.

Fast du lyssnar ju inte, försöker du legitimera dig med bankid på fil eller kort när mobilt bankid (personnummer annan enhet) krävs så får du felmeddelande i bankid-programmet, försöker du legitimera dig med fil kort krävs får du felmeddelande i bankid-programmet. När jag säger API menar jag den från Finansiell ID-Teknik BID AB. När jag skriver detta så ignorerar du mitt inlägg helt totalt, inte en gnutta sjunker in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Jo, eller ett köp som bryter mot mönstret borde väl vara vad som triggar kollen.

Jag har blivit skimmad en gång, för några år sedan, banken fångade det på ett bra sätt och spärrade mitt kort för alla betalningar över typ 200 eller så. Tydligen var det någon med "mitt kort" som försökte ta ut pengar i Buenos Aires. Däremot meddelade inte banken mig att det hade skett utan plötsligt funkade inte mitt kort när jag stod på Hemköp och skulle betala min mat liksom. Lite småjobbigt så efter det skaffade jag ett kreditkort som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast du lyssnar ju inte, försöker du legitimera dig med bankid på fil eller kort när mobilt bankid (personnummer annan enhet) krävs så får du felmeddelande i bankid-programmet, försöker du legitimera dig med fil kort krävs får du felmeddelande i bankid-programmet. När jag säger API menar jag den från Finansiell ID-Teknik BID AB. När jag skriver detta så ignorerar du mitt inlägg helt totalt, inte en gnutta sjunker in.

Ett BankID är som ett kreditkort/betalkort, det är samma sak oavsett den tekniska lösningen för att för att låsa upp och använda det. Sen har dom olika tekniska lösningarna olika för- och nackdelar och det kan vara så att olika förlitande parter har olika krav på de tekniska lösningarna, eller kanske att man helt enkelt inte har tid/ork att implementera mer än det som kallas för Mobilt BankID eftersom det är det vanligaste sättet.

Är väl ingen hemlighet för den som varit med ett tag att så kallat Mobilt BankID gjorde saker och ting väldigt mycket enklare för alla inblandade, då mängden teknikstrul minskade betydligt. Vilket väl är en av anledningarna till att fokus ligger där idag med resultatet att vissa hamnar i kläm som av olika skäl inte kan eller vill köra "Mobilt BankID", som väl denna tråden handlar om. I synnerhet diverse olika kortläsare som behövde kopplas till en dator kunde vara en riktig mardröm, med Nordeas "demens-dosa" som given nummer ett. Sen är väl en smartphone fortfarande en mer säker exekveringsmiljö än en vanlig dator i normalfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ett BankID är som ett kreditkort/betalkort, det är samma sak oavsett den tekniska lösningen för att för att låsa upp och använda det. Sen har dom olika tekniska lösningarna olika för- och nackdelar och det kan vara så att olika förlitande parter har olika krav på de tekniska lösningarna, eller kanske att man helt enkelt inte har tid/ork att implementera mer än det som kallas för Mobilt BankID eftersom det är det vanligaste sättet. Är väl ingen hemlighet för den som varit med ett tag att så kallat Mobilt BankID gjorde saker och ting väldigt mycket enklare för alla inblandade, då mängden teknikstrul minskade betydligt. Vilket väl är en av anledningarna till att fokus ligger där idag med resultatet att vissa hamnar i kläm som av olika skäl inte kan eller vill köra "Mobilt BankID", som väl denna tråden handlar om. I synnerhet diverse olika kortläsare som behövde kopplas till en dator kunde vara en riktig mardröm, med Nordeas "demens-dosa" som given nummer ett.

Vi diskuterar ju inte.

Finansiell ID-Teknik BID AB gör det möjligt att kräva enbart mobilt bankid, enbart bankid på kort eller att inte göra någon skillnad på vad som används. Det finns i API:t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finansiell ID-Teknik BID AB gör det möjligt att kräva enbart mobilt bankid, enbart bankid på kort eller att inte göra någon skillnad på vad som används. Det finns i API:t.

Precis som man t.ex. kan kräva PIN kod när man blippar ett betalkort i vissa lägen. Det förändrar dock inte hur BankID:t i sig fungerar när det väl är upplåst och skickat till den förlitande parten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Precis som man t.ex. kan kräva PIN kod när man blippar ett betalkort i vissa lägen. Det förändrar dock inte hur BankID:t i sig fungerar när det väl är upplåst och skickat till den förlitande parten.

Men du lyssnar ju inte. De som vill kräva en viss typ av bankid kan så göra oavsett vilken anledning de har, och de kan göra det med flit. Pratar om API:t mot Finansiell ID-Teknik BID AB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men du lyssnar ju inte. De som vill kräva en viss typ av bankid kan så göra oavsett vilken anledning de har, och de kan göra det med flit. Pratar om API:t mot Finansiell ID-Teknik BID AB.

Det blir lite meningslöst att diskutera vidare när du inte verkar förstå vad jag skriver och sen upprepar samma sak som jag just skrev som ett argument. Vi kommer nog inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det blir lite meningslöst att diskutera vidare när du inte verkar förstå vad jag skriver och sen upprepar samma sak som jag just skrev som ett argument. Vi kommer nog inte längre.

Du maler på om IDP-lösningar och dylikt, jag har pratat om API:t mot Finansiell ID-Teknik BID AB utan att få något annat än upprepningar och att du helt förbiser inlägget. Vill man göra skillnad så kan man, det finns i plattformen och handlar om mycket mer än vad du ser på skärmen. Det handlar heller inte om att det är på samma enhet eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Väcker en gammal tråd till liv p.g.a. lite ny information då jag börjat kolla in hur AJAX Systems program till Android fungerar(fanskapet ger fri led åt Firebase att rapportera tillbaks till Google hur man använder saker på sin telefon och programmet fungerar inte om inte Google Play Services har kontakt med Google, men det är en annan tråd för sig) och testade samtidigt Mobilt BankID.

Bluestacks 5 kan köra igång Mobilt BankID men om man vill "skanna" QR-koder på datorskärmen så blir det lite värre. Däremot så har LDPlayer gått ett steg längre, man kan nämligen välja att sätta en "ruta" över vilken plats som helst på datorskärmen och då blir detta "bilden" åt Mobilt BankID.

Är själv nyfiken på detta då jag har LDPlayer kan du beskriva hur det där med att sätta en ruta var som helst på skärmen fungerar och går till för att använda som bild åt Mobilt BankID?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

När man öppnat bankid så kan man trycka på "QR-kod" och en ruta dyker upp som säger "A camera is required"
Och har sedan två val "Capture a screen" och "Camera" väljer man camera så får jag som ej har nån kamera i datorn felmeddelande att det ej finns nån.
Väljer jag Capture a screen så dyker en ruta upp som man kan flytta runt/ändra storlek på och man sätter den över en Qr kod och bankid ser QR koden.

Sen behöver man ej flytta rutan heller nåt för den ligger alltid "överst", så på bilden om jag bara klickar på firefox bakom LDPlayer så är samma ruta över firefox.
Dvs det funkar smidigt o enkelt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!