Emulera Mobilt Bank-ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Men det är jääääävligt kul och se hur folk går in i stolpar, parkerade cyklar och krockar med folk snubblar över saker för att de har näsan i telefon... Jag har fått sanslösa asgarv från sådana. *hahaha* och ungefär här känner sig en viss procent läsare väldigt träffade helt plötsligt. *hihi*
Jag har även sett folk cykla omkull och jag har sett en köra av vägen med bil.. Då skrattar jag inte. men om de klarat sig så de inte behöver sjukvård, så får de höra orden: skyll dig själv och ge attan i telefon i framtiden. Smartphonezombies är otäcka.

Kan bara hålla med!
Och lagar ang pillande med mobiltelefon när man framför fordon (JA inklusive cyklar då dom kan orsaka att en bil/lastbil/etc gör stor skada) bör uppdateras rejält.

Typ för första gångs brott 5000:- till 10000:- i böter samt omhändertagande av fordon (oavsett ägare) i 2-4 veckor där alla kostnader för lagring/etc givetvis ska betalas av personen i fråga, körkortet dras in i 2-3 mån men fås tillbaks efter det.
Andra gången så blir det 3-4 gånger mer i böter och fordonet (oavsett ägare) beslagtas och säljs/skrotas, man blir av med körkortet i 6-12 månader och måste ta om det, samt gå en kurs i trafiksäkerhet som betalas av personen i fråga.
Samt att mobil telefon/abonnemang/telefonnummer/sim kort som användes beslagtas (oavsett ägare) och skrotas/säljs, nummer får sen inte säljas till en ny person på 6-12mån för att undvika att andra personer köper tillbaks abonnemanget till personen i fråga, dvs 6-12 mån bör vara tillräcklig tid för att dom flesta att ha ändrat mobilnummer överallt.
Har man skit på mobilen som tex 2FA då är det borta.
Tredje gången ännu mer böter, allt övre igen, fängelse i 1-2år (och nej fotboja/villkorligt är inte fängelse enligt mig).

Sen bör det helst inte vara ett fast bötesbelopp utan dagsböter så dom som tjänar mycket pengar faktiskt får böter som kanske kan svida lite i plånboken.
5-10k är vad minsta bötessumman bör hamna på för en fattig/arbetslös idiot.

Glömde ta med att försäkringar givetvis ska öka med ett par tusen procent för varje tillfälle dom åker dit på att pilla med mobilen när man framför fordon!
För skador åstadkommit tack vare idioter som pillar med mobilen är ju en enormt stor part av försäkrings företagens kostnader.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag hade smartphone när de kom och efter ett år kastade jag den i bokhyllelådan för den var bara ett stressmoment.
Jag sitter vid datorer hela dagarna och när jag åker hemifrån för att handla, ta en fika med vänner, hälsa på släktingar och vänner, så är det såååå skönt att vara offline.. Inga tankar på.. Är det någon som skrivit till mig på det och det forumet... har jag fått ett mail.. osv. Så jag finner en dumtelefon avkopplande.

Sedan bojkottar jag the big five.. google, facebook, microsoft, apple och amazon då jag anser att om de ska tjäna pengar på min data, så ska jag ha en del av förtjänsten... får jag inte det så ska de inte heller tjäna pengar på mig.

Staten.. de struntar totalt i om jag köper ettpar leggings denna månaden på Ginatrecot och att jag köper en topp på H&M månaden efter... men de där andra de struntar inte i det för de tjänar pengar på att veta sådant så de kan skicka riktade annonser osv.. dela data med andra och till USA. Sedan får jag reklam om leggings o toppar i en månad efteråt, även at t jag med största sannolikhet kommer köpa något helt annat nästa gång

Precis.. det går inte installera skadlig kod på en dumtelefon så det gör inget om operativet är 20år gammalt

Men poängen med mitt inlägg #19103374 här ovanför var ju bara att vissa kanske inte vill ha en smartphone.. sedan finns det hundra olika anledningar. Nedsatt syn, problem med finmotorik eller bara principen.. alla har olika anledningar.. jag har min

Skrivet av anon309108:

Min gamla sony ericsson walkman dumtelefon är nog för gammal för att köra en sådan attack på.
Samt jag svarar inte på okända sms eller telefonsamtal

Vad jag vet säljer inte tele2 personuppgifter vidare om man har hemligt nummer.
oftast att man får miljarder telefonförsäljare är för att man har vanligt abonnemang så man är listad i eniro, hitta.se osv

Okej.. Det ska jag testa.. tack för tipset

Nu talar vi ju bara om skygglappar, det är givetvis inte samma sak att använda en Nokia Communicator 9000i som en vanlig 500-1500 kr telefon från idag eller någon budget-telefon för 10-15 år sedan. Du är hur uppkopplad du vill och telefonerna har blivit enklare att använda. Det är valfritt om du vill att den ska plinga eller inte.

Telefoner som Nokias/HMDs med KaiOS är inte dumma, de har sociala medier om du vill – det är bara att bankerna valt att inte stödja plattformen.

Inaktivera majoriteten av programmen, slå av mobildata och kör bankid via WiFi och din egna restriktiva brandvägg. Vill du slippa Google eller Apple får du köpa Huawei. Det är väl bara att köra bankid och någon 2FA-app, du behöver inte installera massor annat.

Datamining sker oavsett om du har dolt nummer eller inte.

SIM Application Toolkit betyder att det går att skriva kod som kan attackera flera olika telefoner, din gamla telefon har även Java ME samt välkänt operativsystem. SMS räcker som attackväg och exfiltrering. Kör du 2FA över SMS för att din telefon inte har annat så kan ju också telefonnumret kapas helt oberoende av telefonen.

Pratar du för övrigt om Ica eller Ica Banken för det är två olika saker, två olika företag. Kortbetalningar alltså SecureCode/ID Check ska gå att godkänna utan bankid med deras dosor.

Om du är orolig över integriteten och att bli spårad, varför har du då Ica-kort och godkänner att de spårar och riktar reklam mot dig?

Den paranoida kör inte en gammal utdaterad 2G eller 3G-telefon. För den som bara struntar i alla sociala medier och inte vill vara "uppkopplad" är det inte många inställningar alls, du struntar främst i att installera/ställa in dessa!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marida:

Håller med dig till fullo. Har också mina anledningar till varför jag inte har en smartphone. Har en 4G med Kai som jag stängt av all bloat på för jag tycker det är trevligare med ljudkvaliten VoLTE och dess täckning än GSM/3G.

Många idag använder smartphone av enkelhetsskäl och precis så, när det kommer nya påhitt så går många över på det. Men i bakgrunden sker en nedmontering av gamla system som en gång fungerat väl. Så går fler över och så, till slut blir det gamla systemet en dag väldigt mycket mer komplicerat att använda. Den som försöker föreställa sig i efterhand hur det skulle vara att sköta något på ett gammaldags vis ser ofta hur bökigt och krångligt det gamla systemet gjorts för att tvinga över folk till det nya systemet - och tror att det var så förr. Finns många hederliga lösningar och saker som fungerar bra egentligen så länge som någon vill.

Jo det är dumt att stänga ned saker när de fortfarande har vissa viktiga fördelar över det nyare alternativet. Som kopparnätet i glesbygden eller NMT-nätet för de som är ute till sjöss. Samtidigt drivs ju dessa saker av företag utan något större samhällsansvar så det är klart att de så fort som möjligt vill få bort saker som inte är lönsamma. Det är ju sorgligt att vinstintresset gör exempelvis att många inte har tillgång till SOS-alarm efter ett strömavbrott eller är hänvisade till mobilt bredband som knappt fungerar ens med takmonterade antenner eller så. Men det är uppenbarligen folkets vilja eftersom vi gång på gång röstar på politiker som genomför dessa utförsäljningar.

Citat:

Vad gäller handling måste jag säga att det är obegripligt att det måste till bank-id för att lägga en matvarubeställning. Vad är det som är så allvarligt i att beställa mat att legitimation behöver visas? Det är ju inte så att matvarorna stjäls bara av en beställning. Det fungerar ju fint med pizza, ring och säg vad du ska ha så kan du hämta ut den en stund senare. Leg för alkoholhaltiga drycker visas vid behov på plats. Men om jag får sia så kommer väl pizzerior i framtiden att kräva legitimering för att beställa en pizza bara för att det är "enkelt". Hur har det blivit så här att legitimering krävs så schablonmässigt för allsköns olika saker? Inte undra på att bank-id-bedrägerier blivit så vanliga.

Det är inte beställningen som kräver BankID utan betalningen. Sannolikt hade man sluppit identifiera sig närmare om man hade köpt för en lägre summa (vilket man normalt gör på en pizzeria), men i allmänhet gör man kanske inte hembeställningar från Ica under några hundralappar. Jag handlar på Hemköp online en del och kommer man inte upp i 700 där så blir fraktkostnaden mycket högre exempelvis. Sen är det inte upp till butiken utan det är betallösningen och i förlängningen banken som sätter upp kraven. Det verkar också finnas någon form av "intelligens" där för handlar man ofta på samma ställe så brukar man inte behöva identifiera sig heller. Men allt detta är ganska tydligt, när man betalar omdirigeras man till någon sida som drivs av en bank, på Hemköp är det Swedbank exempelvis, så den står och "snurrar" lite med deras logga, sen omdirigeras man till någon Mastercard Secure-grej eller Verified by Visa elelr vad de nu heter, det är där BankID kommer in om det gör det, annars skickas man bara tillbaka med en godkänd betalning liksom.

Citat:

Tyvärr måste jag säga emot dig om säkerhet, en gammal 2G-lur går att installera skadlig programvara i även om telefonen inte har skrivbart minne. Telefonoperatörerna har tillgång till ditt SIM-kort och kan genom det installera program på det. SIM-kortet är i sig en egen dator. Det finns möjlighet för illasinnade aktörer att bryta sig in om operatörens skydd är svagt och skriva sin egen kod till ditt SIM-kort, om de kan kommunicera med din telefon. Ett SIM-virus är i princip oupptäckbart och har potential att göra rejäl skada. På vissa bättre genomtänkta telefoner kan du blockera den möjligheten vilket jag rekommenderar eftersom SIM-virus får så låg åtkomst i telefonen att de kan installera systemprogram eller till och med läcka information ur krypterade meddelandetjänster.

Nja, en "dum telefon" är inte helt säker men många av säkerhetsriskerna som finns i en smartphone slipper man ju. Om någon med stora kunskaper inom området och/eller stora resurser vill komma åt en så kan de det nästan oavsett vad man har för tekniska prylar, på ett eller annat sätt. Men det är liksom inte där problemet ligger för de allra flesta av oss. Jag är inte orolig för att exempelvis en granne som jag kanske har en konflikt med skulle hacka mina enheter utan jag är rädd för att en mer professionell hackare exempelvis hittar eller köper ett säkerhetshål i min routers mjukvara och installerar bakdörrar på tusentals av dem som sen kanske omdirigerar användarna på något sätt, kanske installerar en hackad version av Chrome maskerad som en uppdatering på datorer eller telefoner eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

....enheter utan jag är rädd för att en mer professionell hackare exempelvis hittar eller köper ett säkerhetshål i min routers mjukvara och installerar bakdörrar på tusentals av dem som sen kanske omdirigerar användarna på något sätt, kanske installerar en hackad version av Chrome maskerad som en uppdatering på datorer eller telefoner eller liknande.

Peace of mind kostar inte mycket mer än en vanlig router... (Speciellt inte när man får ex aktivt skydd helt gratis från en enterpriseleverantör (XG för "hemmabruk" är gratis)

Din router är knäckt, det är bara så det är. Det tar ~ 6 min att knäcka en "säker" konsumentrouter , så alternativen är att gömma sig i mängden eller skaffa något bättre. Är man mån om sitt inre nätverk så är en egen router en väldigt billig försäkring som ger väsentligt bättre skydd (...vid rätt konfiguration) än en konsumentrouter som pratar med tillverkarens servrar varje natt.
Sista stråt för mig var när ComHem gick in och satte på bandsteering på min hemrouter 2 gånger utan någon som helst kontakt med mig, för det är ju en ny och frän funktion som såklart skall vara på...

Det är påtagligt större risk med alla dem brister som finns i BankID, än det är att man blir hackad i hemmet, i alla fall som vanlig Svensson (För att inte tala om riskerna associerade med att man numera har hela livet i en mobiltelefon, ofta utan lösenordsskydd...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte beställningen som kräver BankID utan betalningen. Sannolikt hade man sluppit identifiera sig närmare om man hade köpt för en lägre summa (vilket man normalt gör på en pizzeria), men i allmänhet gör man kanske inte hembeställningar från Ica under några hundralappar. Jag handlar på Hemköp online en del och kommer man inte upp i 700 där så blir fraktkostnaden mycket högre exempelvis. Sen är det inte upp till butiken utan det är betallösningen och i förlängningen banken som sätter upp kraven. Det verkar också finnas någon form av "intelligens" där för handlar man ofta på samma ställe så brukar man inte behöva identifiera sig heller. Men allt detta är ganska tydligt, när man betalar omdirigeras man till någon sida som drivs av en bank, på Hemköp är det Swedbank exempelvis, så den står och "snurrar" lite med deras logga, sen omdirigeras man till någon Mastercard Secure-grej eller Verified by Visa elelr vad de nu heter, det är där BankID kommer in om det gör det, annars skickas man bara tillbaka med en godkänd betalning liksom.

Det är ju din bank som bestämmer hur du ska godkänna betalningarna via ID Check/Verified by Visa. Då Swedbank tillåter verifiering över SMS (och lösenord) ser jag inte varför det inte skulle fungera över Swedbank Pay som ICAs hemsida använder, men jag har ingen lust att testa då jag bor för nära ICA för att någonsin beställa därifrån. Flera har ju att man godkänna dessa med säkerhetsdosan som bör ha motsvarande säkerhet som bankid.

Det är en inställning i internetbanken vi talar om om vi talar om verifiering av kortbetalningen.

Kan man dessutom inte betala ICAs mat med pengar på ICA-kortet så är deras hemsida trasig i grunden, men ja det är den ju faktiskt! Fast Swedbank Pay har ju faktura och ska gå att använda med bankid på datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Peace of mind kostar inte mycket mer än en vanlig router... (Speciellt inte när man får ex aktivt skydd helt gratis från en enterpriseleverantör (XG för "hemmabruk" är gratis)

Din router är knäckt, det är bara så det är. Det tar ~ 6 min att knäcka en "säker" konsumentrouter , så alternativen är att gömma sig i mängden eller skaffa något bättre.

Nja, filmen är ganska tydlig med flera saker som gör detta mindre illa än vad du framhåller. Dels handlar det om ett sniffa wifi-trafik så det krävs att "hackaren" befinner sig fysiskt tillräckligt nära för att lyssna på mitt trådlösa nät. Vilket för mig betyder att de skulle behöva sitta antingen i trapphuset utanför min dörr eller möjligtvis hemma hos grannen ovanför. Sen handlar det om ett dåligt standardlösenord för nätverket som TP-link har på sina konsumentroutrar vilket gör att det går såpass fort att knäcka. Så ändrar man standardlösenordet till något mer avancerat än 8 siffror så kommer det att ta längre tid, eller om man väljer en annan router med bättre default-lösenord (men det är förstås att rekommendera att byta det oavsett).

Citat:

Är man mån om sitt inre nätverk så är en egen router en väldigt billig försäkring som ger väsentligt bättre skydd (...vid rätt konfiguration) än en konsumentrouter som pratar med tillverkarens servrar varje natt.

Jo man bör (om man får) byta ut eller brygga den router man får från sin internetleverantör speciellt om man har en som tillhandahåller rätt kassa enheter som Comhem eller Telia. Däremot tycker jag att de flesta konsumenter borde ha en konsumentrouter av något slag. Här på forumet känns det ibland som att Ubiquity eller liknande "pro-sumer"-produkter är ett måste men det är relativt dyrt och krångligt utan att ge så mycket fördelar för de flesta.

Citat:

Sista stråt för mig var när ComHem gick in och satte på bandsteering på min hemrouter 2 gånger utan någon som helst kontakt med mig, för det är ju en ny och frän funktion som såklart skall vara på...

Tja man får ju se till målgruppen, Comhems kunder är till största delen inte så insatta (vilket borde gälla de flesta leverantörer) så att de sätter igång saker automatiskt som i de flesta fall gör saker bättre för användaren är ganska naturligt. Är man inte novis så borde man ändå ha bryggat eller ersatt routern och då hade inte det spelat någon roll.

Citat:

Det är påtagligt större risk med alla dem brister som finns i BankID, än det är att man blir hackad i hemmet, i alla fall som vanlig Svensson (För att inte tala om riskerna associerade med att man numera har hela livet i en mobiltelefon, ofta utan lösenordsskydd...)

Vilka brister menar du finns i BankID? Mig veterligen har det aldrig blivit hackat eller så. Däremot har det skett en del bedrägerier där man har lurat någon att auktorisera bedragaren, men det har ju inget att göra med BankID i sig. Alla borde vara tvungna att genomgå en liten utbildning när man aktiverar BankID där man lär sig att aldrig lita på någon som ringer upp och ber en logga in exempelvis, hur förtroendeingivande de än är. Sen hade de absolut kunnat göra det säkrare, med exempelvis krav på att enheten med ID och enheten man försöker logga in ska finnas på samma nätverk eller liknande, men det hade också gjort det krångligare och begränsat en del saker.

Angående mobiltelefoner så tror jag allt de flesta har låsning på dem idag, det ingår liksom i installationen att sätta upp en kod och fingeravtryck och så. Och BankID kräver ju kod oavsett vad man har för säkerhet på själva telefonen.

Skrivet av Petterk:

Det är ju din bank som bestämmer hur du ska godkänna betalningarna via ID Check/Verified by Visa. Då Swedbank tillåter verifiering över SMS (och lösenord) ser jag inte varför det inte skulle fungera över Swedbank Pay som ICAs hemsida använder, men jag har ingen lust att testa då jag bor för nära ICA för att någonsin beställa därifrån. Flera har ju att man godkänna dessa med säkerhetsdosan som bör ha motsvarande säkerhet som bankid.

Jo det vet jag inget om, men att man behöver verifiera sig på något sätt för en del inköp över en viss summa eller som inte hör till ens vanliga rutiner, är väl bra? Sen kan jag tycka att säkerheten ibland går till överdrift absolut, men i allmänhet så är det bra med verifieringar när det handlar om betalningar i mina ögon.

Ett exempel när det går till överdrift är att banken ganska ofta varnar mig för en "ovanligt stor utgift" när pengarna dras för min kreditkortsbetalning, trots att kreditkortet är i samma bank på mig och allting. Däremot är det ju fint att de varnar mig annars, men i det fallet är det ju att ta i. Jag blir ju nervös innan jag kommer på vad det är varje gång liksom.

Citat:

Det är en inställning i internetbanken vi talar om om vi talar om verifiering av kortbetalningen.

Kan man dessutom inte betala ICAs mat med pengar på ICA-kortet så är deras hemsida trasig i grunden.

Men det måste väl gå, eller? Jag har aldrig haft pengar på mitt Ica-kort och således aldrig betalat med det så jag vet inte. Men de vill ju gärna att man ska betala med det i butiken i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så ändrar man standardlösenordet till något mer avancerat än 8 siffror så kommer det att ta längre tid, eller om man väljer en annan router med bättre default-lösenord (men det är förstås att rekommendera att byta det oavsett).

Jag skrev lite klumpigt, det jag menar med att det finns säkerhetsrisker som få faktiskt tänker på är att din router är antagligen jättesäker med ett bra lösenord, under tiden du faktiskt får uppdateringar. Men eftersom man använder sina routrar väldigt länge (Jag har bekanta som kört samma i säkert 10 år, då dem inte "behöver" mer än b/g/n/ac), men du slutar få uppdateringar direkt när dem slutar säljas för det finns ingen nytta för tillverkaren att fortsätta stödja dem.

Jag kollade en snabbis, och det brukar ligga runt 3 år. D-Link DIR-842 exempelvis som defintivt var en kompetent router 2017, slutade få uppdateringar redan 2020, med sin senaste riktiga firmware redan 2019.
Linksys WRT3200ACM fick sin sista i Februari 2020, även den släpptes 2017.

Det jag försöker att förmedla är att man säljer routrar på fel sätt. Tänk istället att du köper en generisk ARM-baserad router från D-Link som enbart säljer hårdvaran i sig, för att därefter förlita sig på exempelvis OpenWRT eller Opnsense/PFsense modell grovt förenklad variant. Helt plötsligt har du mjukvaruuppdateringar varje vecka, för det är inte längre leverantören som skickar mjukvaran, utan mjukvaran är en egen produkt i sig.

Edit*

Insåg att jag gick lite offt, men kände att jag ville förtydliga vad jag tänkte

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Jag skrev lite klumpigt, det jag menar med att det finns säkerhetsrisker som få faktiskt tänker på är att din router är antagligen jättesäker med ett bra lösenord, under tiden du faktiskt får uppdateringar. Men eftersom man använder sina routrar väldigt länge (Jag har bekanta som kört samma i säkert 10 år, då dem inte "behöver" mer än b/g/n/ac), men du slutar få uppdateringar direkt när dem slutar säljas för det finns ingen nytta för tillverkaren att fortsätta stödja dem.

Jag kollade en snabbis, och det brukar ligga runt 3 år. D-Link DIR-842 exempelvis som defintivt var en kompetent router 2017, slutade få uppdateringar redan 2020, med sin senaste riktiga firmware redan 2019.
Linksys WRT3200ACM fick sin sista i Februari 2020, även den släpptes 2017.

Det jag försöker att förmedla är att man säljer routrar på fel sätt. Tänk istället att du köper en generisk ARM-baserad router från D-Link som enbart säljer hårdvaran i sig, för att därefter förlita sig på exempelvis OpenWRT eller Opnsense/PFsense modell grovt förenklad variant. Helt plötsligt har du mjukvaruuppdateringar varje vecka, för det är inte längre leverantören som skickar mjukvaran, utan mjukvaran är en egen produkt i sig.

Edit*

Insåg att jag gick lite offt, men kände att jag ville förtydliga vad jag tänkte

Nja, något blir inte automatiskt osäkert bara för att det inte får uppdateringar längre utan först när sårbarheter upptäcks. Men absolut är det viktigt att ha en router som uppdateras fortfarande. Olika tillverkare har olika policys, de senaste åren har jag hållit mig till Asus och de håller sina enheter ganska bra uppdaterade, och har i allmänhet stöd för tredjeparts firmware och så, men det är inget jag har brytt mig om. Många av säkerhetsproblemen som tas upp med routrar handlar ju om default config liksom, att WPS är aktiverat som standard med någon gissningsbar nyckel, att remote admin är aktiverat, eller ett dåligt wifi-lösenord. Följer man installationsguiden så brukar dessa problem inte finnas längre dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, något blir inte automatiskt osäkert bara för att det inte får uppdateringar längre utan först när sårbarheter upptäcks. Men absolut är det viktigt att ha en router som uppdateras fortfarande. Olika tillverkare har olika policys, de senaste åren har jag hållit mig till Asus och de håller sina enheter ganska bra uppdaterade, och har i allmänhet stöd för tredjeparts firmware och så, men det är inget jag har brytt mig om. Många av säkerhetsproblemen som tas upp med routrar handlar ju om default config liksom, att WPS är aktiverat som standard med någon gissningsbar nyckel, att remote admin är aktiverat, eller ett dåligt wifi-lösenord. Följer man installationsguiden så brukar dessa problem inte finnas längre dock.

Det är ju en sån distinktion som förstås är sann, men den är mer relevant i teorin än i praktiken.

Grejen är ju att dessa konsumentroutrar i princip allihopa i stort bygger på en grund av välkänd mjukvara som det upptäcks och fixas sårbarheter i mest hela tiden med lite tillverkarspecifika tillägg strösslade ovanpå (oftast av klart lägre kvalitet, men med mindre kontroll).
Som lycklig(?) ägare av en sån där router kan man ju dock inte uppdatera mjukvaran annat än genom tillverkarens välsignelse genom att de paketerar en ny firmwareversion som innehåller alla de ingående mjukvarukomponenterna.
När tillverkaren tappar intresset för detta så blir det inga mer uppdateringar av någon ingående komponent.

Vad som gör detta problematiskt, och den initiala distinktionen mindre relevant rent praktiskt, är ju just att det inte är något osannolikt scenario att det fortsätter att upptäckas sårbarheter, utan det vore snarast chockerande om det inte skulle ske.
När tillverkaren slutar uppdatera så är det förväntade resultatet att antalet kända sårbarheter som påverkar enheten bara fortsätter att öka ju längre tiden går.

Sedan kan man ju även ifrågasätta om någon faktiskt installerar uppdateringar som släpps om det inte finns någon automatiserad process kring detta. Förmodligen väldigt få, och i det läget så får man nog se det som att man för nästan alla enheter har samma problem redan från dag 1.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Det är ju en sån distinktion som förstås är sann, men den är mer relevant i teorin än i praktiken.

Grejen är ju att dessa konsumentroutrar i princip allihopa i stort bygger på en grund av välkänd mjukvara som det upptäcks och fixas sårbarheter i mest hela tiden med lite tillverkarspecifika tillägg strösslade ovanpå (oftast av klart lägre kvalitet, men med mindre kontroll).
Som lycklig(?) ägare av en sån där router kan man ju dock inte uppdatera mjukvaran annat än genom tillverkarens välsignelse genom att de paketerar en ny firmwareversion som innehåller alla de ingående mjukvarukomponenterna.
När tillverkaren tappar intresset för detta så blir det inga mer uppdateringar av någon ingående komponent.

Vad som gör detta problematiskt, och den initiala distinktionen mindre relevant rent praktiskt, är ju just att det inte är något osannolikt scenario att det fortsätter att upptäckas sårbarheter, utan det vore snarast chockerande om det inte skulle ske.
När tillverkaren slutar uppdatera så är det förväntade resultatet att antalet kända sårbarheter som påverkar enheten bara fortsätter att öka ju längre tiden går.

Sedan kan man ju även ifrågasätta om någon faktiskt installerar uppdateringar som släpps om det inte finns någon automatiserad process kring detta. Förmodligen väldigt få, och i det läget så får man nog se det som att man för nästan alla enheter har samma problem redan från dag 1.

Jo, uppdateringar borde absolut installeras automatiskt på routrar. Min varnar i alla fall för att det finns nyare uppdateringar än den jag har när jag går in på routern, men de flesta går aldrig in där.

Men jag vidhåller att om man stänger av WPS och fjärråtkomst till routern (och UPnP om man inte behöver det) så har man täppt till de flesta säkerhetshål som faktiskt är under aktivt nyttjande. Om någon kan sitta inom trådlös räckvidd och sniffa paket så är det lite värre dock, men ett bra lösenord på det trådlösa nätet hjälper det rätt långt. Separat nätverk för enheter och personer man inte litar på kan också vara bra förstås, om du installerar en konstig WiFi-högtalare och ger den åtkomst till ditt vanliga nät så kan den ju göra vad som helst typ, så gör inte det. Samma om du har en tekniskt kunnig bekant som är lite lurig.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kör du 2FA över SMS för att din telefon inte har annat så kan ju också telefonnumret kapas helt oberoende av telefonen.

Hur går det till i Sverige? Jag har sett flera sidor där folk skrivit att de fått sina nummer kapade, men alla sidorna verkar ha skrivits av någon med amerikanskt telefonnummer och jag tänker mig att USA har andra säkerhetsrisker än Sverige om man vill stjäla någons telefonnummer och att man därför kapar nummer på olika sätt beroende på i vilket land man kapar det.

Skrivet av SuperSverker:

(För att inte tala om riskerna associerade med att man numera har hela livet i en mobiltelefon, ofta utan lösenordsskydd...)

Idén är att man ska ha bankkortet, kollektivtrafikbiljetten och allt annat i sin mobil och at batteriet ska ta slut medan man är ute på stan så att man får gå hela vägen hem, kanske flera kilometer eller flera mil om man har otur.

Skrivet av snajk:

Vilka brister menar du finns i BankID? Mig veterligen har det aldrig blivit hackat eller så. Däremot har det skett en del bedrägerier där man har lurat någon att auktorisera bedragaren, men det har ju inget att göra med BankID i sig.

Tja, man bör ju göra det svårt att genomföra man in the middle-attacker så att inte folk blir av med pengar i onödan. Folk i allmänhet förstår inte att HTTP-sidor är osignerade medan HTTPS-sidor är signerade och att telefonsamtal är osignerade och så läser man inte texten som visas i bank-id-programmet. Jag undrar om det inte är lättare att patcha bank-id-programmet än att patcha folks hjärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Hur går det till i Sverige? Jag har sett flera sidor där folk skrivit att de fått sina nummer kapade, men alla sidorna verkar ha skrivits av någon med amerikanskt telefonnummer och jag tänker mig att USA har andra säkerhetsrisker än Sverige om man vill stjäla någons telefonnummer och att man därför kapar nummer på olika sätt beroende på i vilket land man kapar det.

Tycker mig minnas att Breivik hade kapat svenskt nummer.

Vill man sno någons identitet finns det bättre sätt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det måste väl gå, eller? Jag har aldrig haft pengar på mitt Ica-kort och således aldrig betalat med det så jag vet inte. Men de vill ju gärna att man ska betala med det i butiken i alla fall.

Nej det går otroligt nog inte eftersom de bara har kortbetalningar via Swedbank Pay. Finns ju varianten som inte är vanligt betalkort.

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen aning men det kan ju vara så att våra operatörer har bättre koll än de i USA då vi har exempelvis BankID för autentisering. Jag minns att det var hyfsat krångligt att porta mitt telefonnummer från att stå på min farsa till att stå på mig och det var minst tjugo år sedan och det borde väl inte ha blivit mindre kontroller nu liksom.

Citat:

Idén är att man ska ha bankkortet, kollektivtrafikbiljetten och allt annat i sin mobil och at batteriet ska ta slut medan man är ute på stan så att man får gå hela vägen hem, kanske flera kilometer eller flera mil om man har otur.

Kör man på den modellen så får man helt enkelt se till att batteriet är laddat. Jag har varit lite nervös någon gång när batteriet har gått åt mer än beräknat, exempelvis efter en hel dags arbete och sen AW, och jag har behövt köpa biljett till kollektivtrafiken med mobilen, men det har klarat sig hittills. Å andra sidan så skriver de ju av kontrollavgiften om man kan visa att man har betalat, om man skulle ha sån otur att man åker på en kontroll just när batteriet har tagit slut. Alternativt så går man av ifall några biljettkontrollanter kommer, men det brukar sluta i ett olovligt frihetsberövande och kanske misshandel. I allmänhet så kan man ju diskutera med busschaufförer och liknande personer, de skiter oftast i om du betalar eller inte, men det finns undantag. När jag var 13 år exempelvis så trodde en busschaufför inte på att jag var under 17 och lät mig inte komma på bussen då mitt kort bara räckte till en ungdomsbiljett. Min kusin som var med fick däremot komma på trots att han var 17 då han hade skrivit ett felaktigt födelsedatum på sitt skolkort eller liknande, bara för att kunna komma undan med att betala halva priset. Så där stod jag vid en busshållplats ute på landet innan mobiltelefonerna. Nästa busschaufför sa inte ett ord dock så jag slapp undan med en halvtimmes väntan.

Citat:

Tja, man bör ju göra det svårt att genomföra man in the middle-attacker så att inte folk blir av med pengar i onödan. Folk i allmänhet förstår inte att HTTP-sidor är osignerade medan HTTPS-sidor är signerade och att telefonsamtal är osignerade och så läser man inte texten som visas i bank-id-programmet. Jag undrar om det inte är lättare att patcha bank-id-programmet än att patcha folks hjärnor.

Som tur är varnar webbläsarna ganska kraftigt om man inte kör HTTPS idag. BankID har inte utsatts för någon MITM-attack som lyckats i alla fall, däremot skulle det förstås kunna ske om ens webbläsare har fått någon malware eller så och man tror att man är på exempelvis bankens sida men egentligen befinner sig på en bedragares kopia, men det har egentligen inget att göra med BankID. BankID är dock tydlig med vart man autentiserar sig och vad man signerar om det är en signering det handlar om. Att folk inte läser det utan godkänner stora transaktioner utan eftertanke är förstås jobbigt för dom men vi kan inte försämra för alla för att några är så dumma. Eller hur tänker du dig att de ska lösa det om det inte ska drabba andra som inte godkänner godtyckliga överföringar?

Permalänk
Medlem

Oklart hur enkelt det är, det var främst riktat mot att om du är van att få upplåsningskoder via sms, så är det möjligt att besöka en fejkad hemsida, få ett fejk SMS och mata in sina riktiga uppgifter, något som (jag hoppas) är svårare gjort med ex BankID

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av snajk:

Som tur är varnar webbläsarna ganska kraftigt om man inte kör HTTPS idag.

Däremot varnar inte teleoperatörerna om att telefonsamtal är okrypterade.

Skrivet av snajk:

BankID har inte utsatts för någon MITM-attack som lyckats i alla fall, däremot skulle det förstås kunna ske om ens webbläsare har fått någon malware eller så och man tror att man är på exempelvis bankens sida men egentligen befinner sig på en bedragares kopia,

Den vanligaste man in the middle-attacken verkar vara att man inte tittar på hemsidan själv utan pratar i telefon med någon som tittar på hemsidan. Tanken är att man inte ska fatta att det inte går att veta vem man pratar med över telefon.

Skrivet av snajk:

BankID är dock tydlig med vart man autentiserar sig och vad man signerar om det är en signering det handlar om.

Var det inte så i början då bank-id var nytt att det bara stod "jag legitimerar mig" utan att tala om vem man legitimerade sig för?

Skrivet av snajk:

Eller hur tänker du dig att de ska lösa det om det inte ska drabba andra som inte godkänner godtyckliga överföringar?

Vet inte. Om man har olika versioner av bank-id-programmet, en för dumma personer och en för smarta personer, kommer dumma personer att bli arga för att de pekas ut som dumma (trots att det är befogat att peka ut dem som dumma). Det är även svårt att veta vem som är dum och vem som är smart och detta kan ändras över tiden.

Permalänk
Rekordmedlem

De är inte okrypterade, från och med GSM så är allt krypterat på nått vis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Telefonsamtal är inte okrypterade, från GSM och framåt så är alla samtal krypterade vad jag förstår. Däremot har säkerheten inte varit den bästa, så är man orolig så bör man välja en operatör och enhet med stöd för VoLTE eller åtminstone en som kör röstsamtal över 3G. Men GSM/2G är ganska gammalt nu, det är inte så konstigt att krypteringen inte duger längre, men det är förstås dåligt att en del operatörer fortfarande använder det nätet för röstsamtal.

Citat:

Den vanligaste man in the middle-attacken verkar vara att man inte tittar på hemsidan själv utan pratar i telefon med någon som tittar på hemsidan. Tanken är att man inte ska fatta att det inte går att veta vem man pratar med över telefon.

Det är inte en MITM-attack.

Men som sagt så bör man vara väldigt misstänksam mot någon som exempelvis ringer upp en och påstår sig ringa från ens bank och som vill att man ska identifiera sig med BankID. Nu är väl inte det ett superproblem egentligen för en identifiering räcker inte så långt, ska man överföra pengar eller liknande måste man ju ändå signera överföringen också, men oavsett så bör man förstås inte lita på någon som ringer upp en.

Citat:

Var det inte så i början då bank-id var nytt att det bara stod "jag legitimerar mig" utan att tala om vem man legitimerade sig för?Vet inte. Om man har olika versioner av bank-id-programmet, en för dumma personer och en för smarta personer, kommer dumma personer att bli arga för att de pekas ut som dumma (trots att det är befogat att peka ut dem som dumma). Det är även svårt att veta vem som är dum och vem som är smart och detta kan ändras över tiden.

Jag har inte koll på hur det såg ut men att det står i klartext vart man identifierar sig har varit så länge. Att man ser beloppen (och mottagare med mera) på en transaktion har också varit så länge. Vad mer ska man göra? Ska appen ställa ytterligare en fråga: "Är du verkligen säker på att du vill föra över 100 000 till Baltic Inkasso?" Att identifiera sig och sköta överföringar är ju liksom vad man har BankID till, någonstans måste ansvaret övergå till personen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du kan Nixa en mobil också, seriösa företag kollar Nix och skurkarna ringer från listor eller provar sig fram och så spelar det ingen större roll om du har hemligt nummer för det går ju att ringa det om man gissar rätt...
Du kan däremot ofta göra filter i telefonen typ att bara tillåta att godkända nummer släpps igenom och övriga automatisk avvisas.
Anmäl numret till Nix så blir du av med nästan alla säljare, åtminstone de du kan bli av med. https://nixtelefon.org/
blir du uppringd av nån du har gett ditt nummer till så brukar man kunna meddela dem om att man inte vill ha marknadsföring och de flesta respekterar det för att få behålla dig som kund för troligen har du nån gång gett dem tillåtelse att kontakta dig med "erbjudanden" typ matbutikens veckoerbjudanden eller en tjänsteoperatör som vill sälja nått kabeltv abb, de brukar faktisk sluta om man säger till.

Under mina 21år med samma mobilnummer så har jag aldrig blivit uppringd av en försäljare... ännu.. peppar peppar ta i trä.
Japp jag använder samtalsfilter när jag sover.. så utvalda kan nå mig om det är akut.
Sedan har jag hemtelefon för jobb, företags kontakter osv även det hemligt nummer.. Den stänger jag av ljudet på när jag sover och på helger. Det numret är nixat Men det har ringt försäljare på det numret.. så jag vet inte om oseriösa försäljare använder sig av nix registret för att hitta telefonnummer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Nu talar vi ju bara om skygglappar, det är givetvis inte samma sak att använda en Nokia Communicator 9000i som en vanlig 500-1500 kr telefon från idag eller någon budget-telefon för 10-15 år sedan. Du är hur uppkopplad du vill och telefonerna har blivit enklare att använda. Det är valfritt om du vill att den ska plinga eller inte.

Telefoner som Nokias/HMDs med KaiOS är inte dumma, de har sociala medier om du vill – det är bara att bankerna valt att inte stödja plattformen.

Inaktivera majoriteten av programmen, slå av mobildata och kör bankid via WiFi och din egna restriktiva brandvägg. Vill du slippa Google eller Apple får du köpa Huawei. Det är väl bara att köra bankid och någon 2FA-app, du behöver inte installera massor annat.

Datamining sker oavsett om du har dolt nummer eller inte.

SIM Application Toolkit betyder att det går att skriva kod som kan attackera flera olika telefoner, din gamla telefon har även Java ME samt välkänt operativsystem. SMS räcker som attackväg och exfiltrering. Kör du 2FA över SMS för att din telefon inte har annat så kan ju också telefonnumret kapas helt oberoende av telefonen.

Pratar du för övrigt om Ica eller Ica Banken för det är två olika saker, två olika företag. Kortbetalningar alltså SecureCode/ID Check ska gå att godkänna utan bankid med deras dosor.

Om du är orolig över integriteten och att bli spårad, varför har du då Ica-kort och godkänner att de spårar och riktar reklam mot dig?

Den paranoida kör inte en gammal utdaterad 2G eller 3G-telefon. För den som bara struntar i alla sociala medier och inte vill vara "uppkopplad" är det inte många inställningar alls, du struntar främst i att installera/ställa in dessa!

Jag förstår inte varför du är så påstridig med att man ska ha en smartphone?????????

Sverige har sedan bla bla datum datalagring, där telefoni och ISP trafik loggas även att EU sagt ajabaja.
Detta lagras i 10månader.. Det är i telefoni, vilket nummer du ringer till, tid för start av samtal och tid för slut på samtal. Det lagras även vilket nummer du skickar sms/mms till, men inte innehåll.
ISP trafik loggas vilka ip-nummer du ansluter till osv osv.
Men nu är det inte staten jag bryr mig om, för jag bryr mig inte om de snokar... de är fortfarande totalt ointresserade av ifall jag köper kläder från ett företag eller om jag beställer service på min bil.

Nej jag prata inte om ICA-banken, jag prata om att beställa mat via ICAs hemsida
Jag har inget ICA kort.. inget hemköp, inget coop osv. så jag vet inte vart du fått det ifrån.

Då du påstår att min gamla telefon är så enkel att hacka..
Hacka min telefon dårå!! Jag kan säga med 100% säkerhet att du inte kan det.
Så istället då du inte kan det.
Visa mig artiklar där svenska gamla dumtelefoner blivit hackade så information osv läckt ut.
Telefonen får inte vara nyare än 2005 i aktuell artikeln.

Sedan vart har jag sagt att jag är paranoid???
Om du läser inlägget #19103466 här i tråden.. en.. gång.. till.. Så ser du anledningen varför jag skrota smartphone... samt att jag bojkottar de big five... inte statens övervakning... en jäääkla skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag förstår inte varför du är så påstridig med att man ska ha en smartphone?????????

Sverige har sedan bla bla datum datalagring, där telefoni och ISP trafik loggas även att EU sagt ajabaja.
Detta lagras i 10månader.. Det är i telefoni, vilket nummer du ringer till, tid för start av samtal och tid för slut på samtal. Det lagras även vilket nummer du skickar sms/mms till, men inte innehåll.
ISP trafik loggas vilka ip-nummer du ansluter till osv osv.
Men nu är det inte staten jag bryr mig om, för jag bryr mig inte om de snokar... de är fortfarande totalt ointresserade av ifall jag köper kläder från ett företag eller om jag beställer service på min bil.

Nej jag prata inte om ICA-banken, jag prata om att beställa mat via ICAs hemsida
Jag har inget ICA kort.. inget hemköp, inget coop osv. så jag vet inte vart du fått det ifrån.

Då du påstår att min gamla telefon är så enkel att hacka..
Hacka min telefon dårå!! Jag kan säga med 100% säkerhet att du inte kan det.
Så istället då du inte kan det.
Visa mig artiklar där svenska gamla dumtelefoner blivit hackade så information osv läckt ut.
Telefonen får inte vara nyare än 2005 i aktuell artikeln.

Sedan vart har jag sagt att jag är paranoid???
Om du läser inlägget #19103466 här i tråden.. en.. gång.. till.. Så ser du anledningen varför jag skrota smartphone... samt att jag bojkottar de big five... inte statens övervakning... en jäääkla skillnad

Finns ingen distinktion mellan telefon och telefon, finns inga smarta eller dumma bara telefoner.

Det är återigen din bank som bestämmer hur de gör med MasterCard ID Check/Verified by Visa. Ica dataminar oavsett om du är Stammis eller ej, men du får såklart bara riktad reklam som medlem.

Din operatör dataminar och spara på grejer nästan så länge de vill. De minar även efter innehåll.

Datalagring och staten är det bara du som rantat om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Finns ingen distinktion mellan telefon och telefon, finns inga smarta eller dumma bara telefoner.

Det är återigen din bank som bestämmer hur de gör med MasterCard ID Check/Verified by Visa. Ica dataminar oavsett om du är Stammis eller ej, men du får såklart bara riktad reklam som medlem.

Din operatör dataminar och spara på grejer nästan så länge de vill. De minar även efter innehåll.

Datalagring och staten är det bara du som rantat om.

Är du möjligtvis försäljare av telefoner så det är därför du vill övertyga mig att köpa ny telefon

Det är en väldigt stor skillnad mellan en dator med telefonfunktion och en telefon med sms funktion.
Sedan om du tror att du är säker med en modern smartphone med krypterade appar för kommunikation, så lever du i falsk trygghet.
Polisen har speciella verktyg för det.. Många kriminella som använt krypterade tjänster har åkt dit, samt polisen har även nu fått tillstånd att dolt installera kod så de kan avlyssna skärmen osv för att komma runt krypteringen.

Nopp det är sajten som bestämmer om det enbart är mobilt bank-id som gäller eller om det även innefattar bank-id på kort/fil.
Precis.. och då jag inte ser nytta med att ha medlemskap överallt för att få 5% rabatt osv. så slipper jag den riktade reklamen. Ganska skönt.

exakt och du rabblar om att köpa biljetter och logga in på kivra på en smartphone och att teleoperatörerna säljer våra personuppgifter och stulna krypteringsnycklar.. att man måste köpa en smartphone och att gamla telefoner är enkelt hackningsbara o sårbara i jämfört med nya smartphones... och tråden handlar om att emulera bank-id.

allt jag sa från början var..... alla vill inte ha en smartphone av olika skäl exempel integritet då Google och apple står för smartphone marknaden som har som filosofi att samla in all data om alla användare.
Senare framkom det att jag bojkottar de fem stora. Google, Apple, Microsoft, Facebook och Amazon. Vilket då innebär att Smartphones är otänkbart för just min del.

Jag väntar fortfarande på artikeln som bevisar att telefoner före 2005 är lättare att hacka än en modern smartphone.
chansen är större att vinna storvinsten på eurojackpot än att en gammal telefon blir hackad i modern tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Är du möjligtvis försäljare av telefoner så det är därför du vill övertyga mig att köpa ny telefon

Det är en väldigt stor skillnad mellan en dator med telefonfunktion och en telefon med sms funktion.
Sedan om du tror att du är säker med en modern smartphone med krypterade appar för kommunikation, så lever du i falsk trygghet.
Polisen har speciella verktyg för det.. Många kriminella som använt krypterade tjänster har åkt dit, samt polisen har även nu fått tillstånd att dolt installera kod så de kan avlyssna skärmen osv för att komma runt krypteringen.

Nopp det är sajten som bestämmer om det enbart är mobilt bank-id som gäller eller om det även innefattar bank-id på kort/fil.
Precis.. och då jag inte ser nytta med att ha medlemskap överallt för att få 5% rabatt osv. så slipper jag den riktade reklamen. Ganska skönt.

exakt och du rabblar om att köpa biljetter och logga in på kivra på en smartphone och att teleoperatörerna säljer våra personuppgifter och stulna krypteringsnycklar.. att man måste köpa en smartphone och att gamla telefoner är enkelt hackningsbara o sårbara i jämfört med nya smartphones... och tråden handlar om att emulera bank-id.

allt jag sa från början var..... alla vill inte ha en smartphone av olika skäl exempel integritet då Google och apple står för smartphone marknaden som har som filosofi att samla in all data om alla användare.
Senare framkom det att jag bojkottar de fem stora. Google, Apple, Microsoft, Facebook och Amazon. Vilket då innebär att Smartphones är otänkbart för just min del.

Jag väntar fortfarande på artikeln som bevisar att telefoner före 2005 är lättare att hacka än en modern smartphone.
chansen är större att vinna storvinsten på eurojackpot än att en gammal telefon blir hackad i modern tid.

Det hela blir rant och låtsasargument.

Du är inte intresserad av säkerhetsaspeken och av de miljarder telefoner som finns så attackeras i det stora hela nästan ingen. Om telefonen i sig kan attackeras är som sagt dessutom bara en liten del av det hela, att förlita sig på gamla system öppnar upp för fler social engineering-attacker.

En telefon är en telefon, det finns inget annat än telefoner som kör programvara. Att välja bort en telefon som kör användbar programvara som man kan använda som koddosa för tjänster som annars bara skulle skyddas av lösenord är inte samma sak som att sälja din själ till djävulen. Du kan inte blanda in hur simpelt något är med hur vanligt förekommande något är. Självklart blir fler attackerade via telefoner än som vinner Eurojackpot hur som helst.

Polisens verktyg är inte mer effektiva än de som kriminella har tillgång, de är mindre effektiva då de inte nyttjar zero day-attacker i samma utsträckning.

Det går att välja telefoner som inte kommer från någon av dessa. Nästan alla dessa är på något vis inblandade i t.ex. KaiOS som körs på Nokias icke-Android-telefoner.

Poängen är att SIM-kort och äldre mobiler inte är obskyra, vill du vända det till något annat så diskuterar vi inte.

Swedbank Pay kräver inte mobilt bankid, ICAs webbshop kräver inte mobilt bankid, men knappar du in kortet kommer du ju behöva godkänna med den metod banken valt.

Permalänk
Medlem

Man kan med en telefon vara konservativ, budgetmedveten och paranoid – och ändå köra en vanlig telefon med Android – det är bara att köpa en lur när modellen är ny så får man 3-4 års säkerhetsuppdateringar. Finns ingen konsumenthets i att jag påpekar detta.

Är man så oflexibel att man inte kan sätta upp en ny telefon efter 3-4 år så klarar man i ärlighetens namn inte av en gammal feature phone heller. Telefoner idag är utmärkta verktyg för de med olika funktionsnedsättningar och det blir inte sämre oavsett om det handlar om syn, motorik eller annat. Det är valfritt vad man vill göra på telefonen och även svaga grupper och de flesta som till en början bara hade kritik har valt att anamma någon av de två plattformarna. Kan man inte vara pragmatisk gällande telefoner så är nog telefoner det minsta bekymret i livet.

Även utan att gå till Huawei eller Apple så är det väldigt lite data man behöver dela med sig av till Google. Ett google-konto för att tanka bankid kan ju vara bra, men behöver de koll på vad du gör på nätet? Nej. Reklamblockerare kan man sideloada om man inte vill köra allt via extern brandvägg. Kräver inte massor meckande heller.

Det är inga större problem att använda något i 5 år för bankid, men jag kan inte förespråka att använda något som inte är uppdaterat.

Attacker på mobiltelefoner är inget som kom med de moderna telefonerna, minns flera attacker som var vanliga för drygt 20 år sedan. Antalet potentiella attacker ökar bara ju äldre enheten är.

Är som sagt trevligt om ni kan köra bankid i LDPLayer ett tag, men det kommer ju bara vara ett tag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Är som sagt trevligt om ni kan köra bankid i LDPLayer ett tag, men det kommer ju bara vara ett tag.

Varför menar du att det måste sluta fungera ? Virtualiseringarna uppdateras ju också och så länge det inte börjar krävas nån specifik hårdvara så borde de ju fungera för LDplayer är ju bara en generisk Androidtelefon som körs i virtualbox.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför menar du att det måste sluta fungera ? Virtualiseringarna uppdateras ju också och så länge det inte börjar krävas nån specifik hårdvara så borde de ju fungera för LDplayer är ju bara en generisk Androidtelefon som körs i virtualbox.

Fast detta uttalande låter historielöst – Finansiell ID-Teknik BID AB vill inte att det ska fungera och har tidigare infört uppdateringar för att det inte ska fungera i de virtualiserade lösningarna. Att det fungerar just nu är en slump. Tidigare har bankid fungerat i både Android-x86 och ARC (Chromium).

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast detta uttalande låter historielöst – Finansiell ID-Teknik BID AB vill inte att det ska fungera och har tidigare infört uppdateringar för att det inte ska fungera i de virtualiserade lösningarna. Att det fungerar just nu är en slump. Tidigare har bankid fungerat i både Android-x86 och ARC (Chromium).

Det betyder nog att man inte får några uppdateringar av bank-id-programmet, d.v.s. man kan förmodligen fortsätta att använda det så länge det fortfarande går att använda den version som just nu är senaste versionen av bank-id-programmet. När versionen blir för gammal så att den inte längre går att använda får man hitta en ny lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För att vissa ställen inte stödjer PC versionen. Enbart Mobilt-bankID. Det är få sidor men vissa har valt att göra så.

Men mobilt bank id kan du ju välja även om du öppnar sidan på din dator?
Sedan identifierar du dig bara i din mobil. Eller har du ingen mobil menar du?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Men mobilt bank id kan du ju välja även om du öppnar sidan på din dator?
Sedan identifierar du dig bara i din mobil. Eller har du ingen mobil menar du?

Alltså jag har ju mobilt bankID men OP ville ju ha på PC. alltså bankID på fil.
Det är många som inte stödjer den funktionen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det betyder nog att man inte får några uppdateringar av bank-id-programmet, d.v.s. man kan förmodligen fortsätta att använda det så länge det fortfarande går att använda den version som just nu är senaste versionen av bank-id-programmet. När versionen blir för gammal så att den inte längre går att använda får man hitta en ny lösning.

De kommer be dig att uppgradera ganska omgående, det går inte att använda en gammal mobilapp i år.