Det jobbiga är att reglerna är otydliga på vissa punkter. Jag försökte få rätsida på detta när jag pendlade GBG-KBA några år, och problemet var flextiden vilket skatteverket inte nämner någonstans. Jag ska tjäna två timmar jämfört med kollektivtrafiken för att få göra avdrag för att köra bil, men när, vilken kollektivtrafik ska jag titta på liksom? Vilken tid ska jag behöva vara på jobbet?
Säg att jag inte hade flextid utan började klockan åtta varje dag. Om kollektivtrafiken då gjorde att jag kunde vara på jobbet 07:30 eller 08:05 så hade jag varit tvungen att ta den tidigare resan och därmed hade jag fått lägga på en halvtimme på min restid med kollektivtrafik, men med flextid så går ju inte det (eller?). Men säg att det gick ett väldigt snabbt tåg en gång på morgonen som gjorde att jag var på jobbet klockan sex men resan tog bara 45 minuter, däremot om jag skulle vara där en vanlig tid så tog resan 1:20. Arbetsgivaren hade säkert inte haft några problem med att jag började klockan sex men jag hade inte tyckt det var så kul.
Nu var det inte riktigt så illa för min del, men om jag räknade med någon hålltid där jag var tvungen att vara på jobbet, säg daily standup klockan 8:30 eller frukosten klockan 09:30 så passade inte tågen särskilt bra. Däremot om jag var på jobbet säg 07:47 så tog resan kanske 1:15. Att köra bil tog knappt tjugo minuter, gasade jag ordentligt så hände det att det gick på en kvart, men inte i lagliga farter. Sen komplicerades det hela av att det bara var var tredje tåg som hade en matchande buss på destinationen, annars fick jag gå vilket tog tjugo minuter alternativt vänta 15-25 minuter beroende på tid. Jag fick förklara detta för skatteverket en gång, men då nämnde jag inte bussen, och de godtog förklaringen.
"För att du ska få göra avdrag för resor med bil ska du regelmässigt göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med om du åker kollektivt. Om du har flextid och därmed kan anpassa dig efter kollektivtrafikens tider ska du ta hänsyn till det när du beräknar din tidsvinst."