Permalänk
Mattecoach
Skrivet av snajk:

Det jobbiga är att reglerna är otydliga på vissa punkter. Jag försökte få rätsida på detta när jag pendlade GBG-KBA några år, och problemet var flextiden vilket skatteverket inte nämner någonstans. Jag ska tjäna två timmar jämfört med kollektivtrafiken för att få göra avdrag för att köra bil, men när, vilken kollektivtrafik ska jag titta på liksom? Vilken tid ska jag behöva vara på jobbet?

Säg att jag inte hade flextid utan började klockan åtta varje dag. Om kollektivtrafiken då gjorde att jag kunde vara på jobbet 07:30 eller 08:05 så hade jag varit tvungen att ta den tidigare resan och därmed hade jag fått lägga på en halvtimme på min restid med kollektivtrafik, men med flextid så går ju inte det (eller?). Men säg att det gick ett väldigt snabbt tåg en gång på morgonen som gjorde att jag var på jobbet klockan sex men resan tog bara 45 minuter, däremot om jag skulle vara där en vanlig tid så tog resan 1:20. Arbetsgivaren hade säkert inte haft några problem med att jag började klockan sex men jag hade inte tyckt det var så kul.

Nu var det inte riktigt så illa för min del, men om jag räknade med någon hålltid där jag var tvungen att vara på jobbet, säg daily standup klockan 8:30 eller frukosten klockan 09:30 så passade inte tågen särskilt bra. Däremot om jag var på jobbet säg 07:47 så tog resan kanske 1:15. Att köra bil tog knappt tjugo minuter, gasade jag ordentligt så hände det att det gick på en kvart, men inte i lagliga farter. Sen komplicerades det hela av att det bara var var tredje tåg som hade en matchande buss på destinationen, annars fick jag gå vilket tog tjugo minuter alternativt vänta 15-25 minuter beroende på tid. Jag fick förklara detta för skatteverket en gång, men då nämnde jag inte bussen, och de godtog förklaringen.

"För att du ska få göra avdrag för resor med bil ska du regelmässigt göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med om du åker kollektivt. Om du har flextid och därmed kan anpassa dig efter kollektivtrafikens tider ska du ta hänsyn till det när du beräknar din tidsvinst."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

"För att du ska få göra avdrag för resor med bil ska du regelmässigt göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med om du åker kollektivt. Om du har flextid och därmed kan anpassa dig efter kollektivtrafikens tider ska du ta hänsyn till det när du beräknar din tidsvinst."

Bara för att du kan flexa betyder det inte att det fungerar för verksamheten. Jag har flex men det hjälper inte mig om jag måste vara på plats en viss tid pga möten.

Permalänk
Medlem

Som parantes för ovan - alla arbetsgivare accepterar inte heller att man använder flex för att förskjuta sin arb. tid permanent.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Om du inte vågar vädra dina åsikter kanske du inte ska vädra överhuvudtaget på ett diskussionsforum. Blir väldig kontraproduktivt.

Inte vågar? Det är ej tillåtet i detta forum.
Roligt hur det verkar ha triggat en helbunt av folk att skriva "fy för skatt".

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Gainsgoblin:

Bara för att du kan flexa betyder det inte att det fungerar för verksamheten. Jag har flex men det hjälper inte mig om jag måste vara på plats en viss tid pga möten.

"Om du har flextid och därmed kan anpassa dig efter kollektivtrafikens tider ska du ta hänsyn till det när du beräknar din tidsvinst."
Om du måste vara på plats en viss tid kan du uppenbarligen inte anpassa dig efter kollektivtrafikens tider. Om det generellt inte fungerar för verksamheten skulle jag inte säga att du har flextid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

"För att du ska få göra avdrag för resor med bil ska du regelmässigt göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med om du åker kollektivt. Om du har flextid och därmed kan anpassa dig efter kollektivtrafikens tider ska du ta hänsyn till det när du beräknar din tidsvinst."

Det är fortfarande inte klart i mina ögon, om det inte betyder att jag måste jobba exakt de tider där mina resor går som snabbast med kollektivtrafiken, vilket inte är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är fortfarande inte klart i mina ögon, om det inte betyder att jag måste jobba exakt de tider där mina resor går som snabbast med kollektivtrafiken, vilket inte är rimligt.

Då kan du därmed inte anpassa dig efter kollektivtrafiken. Så läser jag det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

Inte vågar? Det är ej tillåtet i detta forum.
Roligt hur det verkar ha triggat en helbunt av folk att skriva "fy för skatt".

Så man blir "triggad" bara man pratar med dig? Förstod inte bara varför man säger A när man inte "får"/kan/vill/vågar säga B. Tål man inte bli ifrågasatt är det väl ytterligare ett argument att inte skriva alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Så man blir "triggad" bara man pratar med dig? Förstod inte bara varför man säger A när man inte "får"/kan/vill/vågar säga B. Tål man inte bli ifrågasatt är det väl ytterligare ett argument att inte skriva alls.

Att jag inte "tål" att bli ifrågasatt är din egna fantasi, jag gör bara allt i min makt för att detta inte ska bli en politisk diskussion och bryta mot reglerna. Att skriva att jag inte gillar skatt var nog det dummaste jag någonsin har gjort, nu har jag skattryttarna efter mig, och springer och gömmer mig. Adios

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Då kan du därmed inte anpassa dig efter kollektivtrafiken. Så läser jag det!

Tja, men kan är ett ganska brett ord ändå. En del som är anställda för ett vanligt kontorsjobb på dagtid kanske rent tekniskt kan jobba midnatt till åtta-nio på morgonen liksom, men är det rimligt? Hade man haft ett jobb med arbetstid på natten så hade man fått ganska mycket mer pengar på grund av det och dessutom mycket kortare arbetstid liksom (så var det i alla fall när jag jobbade natt).

Sen är det få jobb som är så flexibla i verkligheten dock, i princip alla som har flextid har ju begränsningar i arbetstiden ändå, till exempel mitt nuvarande jobb där man får flexa mellan 7 och 9 på morgonen och mellan 15 och 18 på kvällen men alla förväntas vara på plats (på plats vid datorn alltså) 9-~11:30 och 13-15 om man inte har en bra orsak till att inte vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Att jag inte "tål" att bli ifrågasatt är din egna fantasi, jag gör bara allt i min makt för att detta inte ska bli en politisk diskussion och bryta mot reglerna. Att skriva att jag inte gillar skatt var nog det dummaste jag någonsin har gjort, nu har jag skattryttarna efter mig, och springer och gömmer mig. Adios

Tack.

Åter on topic:

Jag fick tillbaka 7500:-. Trodde att husskatten (kan inte exakta benämningen) skulle ta upp det mesta jag skulle få tillbaka. Men eftersom jag inte hade full koll så blir det nästa år den betalas in första gången för min del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är fortfarande inte klart i mina ögon, om det inte betyder att jag måste jobba exakt de tider där mina resor går som snabbast med kollektivtrafiken, vilket inte är rimligt.

Inte särskilt oklart, kan du anpassa din arbetstid så ska du räkna efter den tidsvinst du gör när det går som fortast att ta dig till/från arbetet inom din flextidsram. Sen behöver du förstås inte arbeta så, men det är tiden som ska användas för beräkning av tidsvinsten. Att du inte vill tolka det så gör det inte mindre klart. Sen kan man som flera konstaterat räkna precis som man vill och risken att bli granskad är liten.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av snajk:

Det är fortfarande inte klart i mina ögon, om det inte betyder att jag måste jobba exakt de tider där mina resor går som snabbast med kollektivtrafiken, vilket inte är rimligt.

När du vill resa är ju helt upp till dig, men när du räknar på restid ska du ta den tid inom din flex där det går snabbast med kollektivtrafik. Det är helt rimligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

30k i rest. Bleh

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

30k i rest. Bleh

Genuin fråga och absolut inget "hån", men kan väl knappast kommit som en chock?

Man får väl inte 30k i restskatt om man haft en "vanlig" anställning utan några sidoinkomster alt. aktie- eller bostadsaffärer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Genuin fråga och absolut inget "hån", men kan väl knappast kommit som en chock?

Man får väl inte 30k i restskatt om man haft en "vanlig" anställning utan några sidoinkomster alt. aktie- eller bostadsaffärer?

Bytte jobb och fick en slutlön som skattades helt galet. Men å andra sidan så har dom pengarna förvandlats till mer pengar på börsen.

Är ändå tråkigt att betala.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Apropå avdrag för resor. Bor tyvärr endast 9.2 km enkel resa från jobbet, så kommer endast upp i strax under 9000 kronor, d.v.s. inga pengar tillbaka där.

När jag jobbar förmiddagsskift, så börjar jag klockan 07.00 och tar jag bilen, så är jag på jobbet runt 06.30, så man kan ta en kaffe och snacka skit med jobbkamraterna innan arbete börjar.

Kollade upp angående kollektivtrafik och då fick jag 2 val.
1. Åk med de bussar som går att åka med på morgonen och kommer då till jobbet vid 9.30, alltså 2.5 timmar sent.
2. Åk med bussen kvällen före och vänta på jobbet från 23.30, tills jag börjar.

Jobbar på en återvinningscentral, så kan inte flexa tiderna alls.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Apropå avdrag för resor. Bor tyvärr endast 9.2 km enkel resa från jobbet, så kommer endast upp i strax under 9000 kronor, d.v.s. inga pengar tillbaka där.

När jag jobbar förmiddagsskift, så börjar jag klockan 07.00 och tar jag bilen, så är jag på jobbet runt 06.30, så man kan ta en kaffe och snacka skit med jobbkamraterna innan arbete börjar.

Kollade upp angående kollektivtrafik och då fick jag 2 val.
1. Åk med de bussar som går att åka med på morgonen och kommer då till jobbet vid 9.30, alltså 2.5 timmar sent.
2. Åk med bussen kvällen före och vänta på jobbet från 23.30, tills jag börjar.

Jobbar på en återvinningscentral, så kan inte flexa tiderna alls.

Jag har liknande problem. Har 12 km till jobbet och jobbar sena kvällar. Till jobbet kan jag alltid åka kommunalt, finns gott om alternativ, men när jag slutar har allt kollektivt slutat gå så jag får antingen gå hem eller sitta och vänta till morgonen när bussarna börjar gå igen så bilen är ett måste. Kommer över 11000 med några hundralappar så det lilla jag får tillbaka är inte ens lönt att göra avdrag för.

Det är egentligen lite komiskt då jag själv kör buss i kollektivtrafiken men för mig finns ingen buss att ta hem. Kan av förklarliga skäl inte heller flexa. Enda alternativet är att jobba tidiga mornar men då får jag åka till jobbet med sista kvällsbussen och sedan sitta där ensam flera timmar. Så nä, jag tar bilen.

Visst, man kan cykla eller skaffa en moped för att få ner kostnaderna. Dock inte så kul när det är svinkallt eller hällregnar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Från idag ska man kunna se deklarationen på mina sidor hos skatteverket även om man inte har en digital brevlåda men jag kan verkligen inte hitta den, är jag blind eller har de inte lagt ut dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Från idag ska man kunna se deklarationen på mina sidor hos skatteverket även om man inte har en digital brevlåda men jag kan verkligen inte hitta den, är jag blind eller har de inte lagt ut dem?

När man är inloggad.
Skatter och deklarationer -> Lön, pension, skukpenning mm

Om man väljer December 2020, så kan man se vad man har haft för total inkomst samt skatt under 2020.

Fast detta kanske alltid finns där, jag loggar inte in hos Skatteverket mer typ när det är dags att deklarera, så det är fullt möjligt att ens deklaration inte är tillgänglig förrän senare under dagen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lord_Moridin:

Apropå avdrag för resor. Bor tyvärr endast 9.2 km enkel resa från jobbet, så kommer endast upp i strax under 9000 kronor, d.v.s. inga pengar tillbaka där.

När jag jobbar förmiddagsskift, så börjar jag klockan 07.00 och tar jag bilen, så är jag på jobbet runt 06.30, så man kan ta en kaffe och snacka skit med jobbkamraterna innan arbete börjar.

Kollade upp angående kollektivtrafik och då fick jag 2 val.
1. Åk med de bussar som går att åka med på morgonen och kommer då till jobbet vid 9.30, alltså 2.5 timmar sent.
2. Åk med bussen kvällen före och vänta på jobbet från 23.30, tills jag börjar.

Jobbar på en återvinningscentral, så kan inte flexa tiderna alls.

Skrivet av Alphahanne:

Jag har liknande problem. Har 12 km till jobbet och jobbar sena kvällar. Till jobbet kan jag alltid åka kommunalt, finns gott om alternativ, men när jag slutar har allt kollektivt slutat gå så jag får antingen gå hem eller sitta och vänta till morgonen när bussarna börjar gå igen så bilen är ett måste. Kommer över 11000 med några hundralappar så det lilla jag får tillbaka är inte ens lönt att göra avdrag för.

Det är egentligen lite komiskt då jag själv kör buss i kollektivtrafiken men för mig finns ingen buss att ta hem. Kan av förklarliga skäl inte heller flexa. Enda alternativet är att jobba tidiga mornar men då får jag åka till jobbet med sista kvällsbussen och sedan sitta där ensam flera timmar. Så nä, jag tar bilen.

Visst, man kan cykla eller skaffa en moped för att få ner kostnaderna. Dock inte så kul när det är svinkallt eller hällregnar.

Är det verkligen ett problem då? Det är inte som att ni hade tjänat på att ha dubbelt så långt till jobbet så att ni hade kunnat göra avdrag, kostnaden för att ta er till jobbet hade ju ändå ökat liksom. Var glada att ni bor så nära istället, det tjänar ni på.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

När man är inloggad.
Skatter och deklarationer -> Lön, pension, skukpenning mm

Om man väljer December 2020, så kan man se vad man har haft för total inkomst samt skatt under 2020.

Fast detta kanske alltid finns där, jag loggar inte in hos Skatteverket mer typ när det är dags att deklarera, så det är fullt möjligt att ens deklaration inte är tillgänglig förrän senare under dagen.

Det tror jag alltid finns där men nu dök den upp som pdf under Skatter och deklarationer. 14000 tillbaka blev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det verkligen ett problem då? Det är inte som att ni hade tjänat på att ha dubbelt så långt till jobbet så att ni hade kunnat göra avdrag, kostnaden för att ta er till jobbet hade ju ändå ökat liksom. Var glada att ni bor så nära istället, det tjänar ni på.

Poängen för min del är att det blir dyrare för mig att köra bil än åka kommunalt. Kunde jag åka kommunalt både till och från jobbet skulle jag kunna ställa av bilen över vintern då jag egentligen inte behöver den i övrigt, är bara en hobbybil som jag åker runt på bilträffar med under sommarhalvåret. Nu måste jag använda den på vintern och skatt, försäkring, bränsle och övrigt underhåll för att hålla bilen fräsch kostar bra mycket mer än månadskortet på SL. Eftersom jag i princip hamnar precis på gränsen för att få göra avdrag så blir förlusten maximal.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Poängen för min del är att det blir dyrare för mig att köra bil än åka kommunalt. Kunde jag åka kommunalt både till och från jobbet skulle jag kunna ställa av bilen över vintern då jag egentligen inte behöver den i övrigt, är bara en hobbybil som jag åker runt på bilträffar med under sommarhalvåret. Nu måste jag använda den på vintern och skatt, försäkring, bränsle och övrigt underhåll för att hålla bilen fräsch kostar bra mycket mer än månadskortet på SL. Eftersom jag i princip hamnar precis på gränsen för att få göra avdrag så blir förlusten maximal.

Jo men samtidigt är det ju ett val du gör. 10-15 km går utmärkt att cykla exempelvis och man mår rätt mycket bättre av att göra det. Inte superkul mitt i vintern men långt från omöjligt (om du inte verkligen bor ute i skogen någonstans där det snöar väldigt mycket) och man sparar ju rätt mycket mot att ta bilen.

Sen är det inte maximal förlust. Hade du kört längre så hade dina resor kostat mer även efter avdraget då grundavdraget ju kvarstår förstås. Det är lite som att önska att man hade gjort större förluster på sina aktieaffärer så att man kunde dra av mer, men förlusterna är ju ändå förluster liksom, så i slutändan går man ju back.

Samtidigt förstår jag ju känslan. När jag pendlade med tåget och behövde ett ganska dyrt månadskort så låg jag precis under gränsen och det irriterade, speciellt när de ökade priset på månadskortet ungefär samtidigt och med samma summa som skatteverket ökade grundavdraget så att jag precis kom under gränsen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Poängen för min del är att det blir dyrare för mig att köra bil än åka kommunalt.

Att det blir dyrare att köra bil än åka kollektivt är nog något du delar med 95% av befolkningen.

För min egen del så är det runt en faktor 3 dyrare att ta bilen än kollektivt till jobbet, och detta är inklusive reseavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att det blir dyrare att köra bil än åka kollektivt är nog något du delar med 95% av befolkningen.

För min egen del så är det runt en faktor 3 dyrare att ta bilen än kollektivt till jobbet, och detta är inklusive reseavdrag.

Innan distansarbete (och korttidspermittering) blev en så stor grej, innan miljöpartiet fick grepp om Lövens kulor, innan tullarna, innan man höjde schablonavdrag, innan man försvårade reglerna för bil i tjänsten, innan soppan blev dyrare än flytande guld, innan bilägare straffades för utsläppen som var OK när bilen köptes så kunde jag faktisk finansiera min privata körning med alla resor som mina uppdrag innebar. Det var tider det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Wooo... Behöver iaf inte betala men ingen "bonus" i år.
Beräknat belopp som du ska få tillbaka (exklusive ränta) = 62

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att dra av för t ex kontorsutrustning, skärm, om man jobbar hemmifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon som vet om det går att dra av för t ex kontorsutrustning, skärm, om man jobbar hemmifrån?

Här hittar du nog bäst information om detta! Har faktiskt inte läst så kan inte ge en tldr.

Edit: kanske inte gick in något på detaljer (såsom skärm, bord osv) där såg jag. Men du kanske ändå får lite information även om det inte riktigt träffar målet!

Jag ska fortsätta kika efter annan information för jag blev intresserad att de vad de säger på din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Här hittar du nog bäst information om detta! Har faktiskt inte läst så kan inte ge en tldr.

Edit: kanske inte gick in något på detaljer (såsom skärm, bord osv) där såg jag. Men du kanske ändå får lite information även om det inte riktigt träffar målet!

Jag ska fortsätta kika efter annan information för jag blev intresserad att de vad de säger på din fråga.

Du missade nog att länka?